Veropäätösten käsittelytilanne / pohdintaa verotusarvosta ja veroprosentista IV

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 928 GTS
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2006
    • 1561
    • Helsinki

    #466
    Originally posted by bemmeri View Post
    Näin juuri.
    Kyllähän se vuoden 2016 330e verotetaan 2019 vuonna sen hetkisien prosenttien ja verolakien mukaan.
    Ei. 1.1.2016 jälkeen ulkomailla ensirekisteröidyt autot verotetaan 2019 sillä tasan samalla prosentilla millä ne verotettiin uutena vuonna -16. Tästä ei ole mitään epäselvyyttä.

    Syy miksi 31.12.2015 ja vanhemmat autot saa ensirekisteröintipäivän ja 31.12.2015 väliltä pienimmän voimassa olleen prosentin johtuu 1.1.2008-31.12.2015 voimassa olleesta CO2 laista. VM:n typerät virkamiehet kuvitteli ahneuksissaan 2007 nk. Unkarin tuomion perusteella olevan mahdollista määrätä käytetyille autoille sama veroprosentti mikä on voimassa uusille autoille käytetyn tuontihetkellä ja jättää huomioimatta kaikki aiemman prosentit. Tuo oli väärä kuvitelma jonka EU tuomioistuin kumosi 19.12.2013 Alankomaiden Case X tuomiossa. Kotimainen KHO vahvisti saman 19.12.2014 nk. Ferrari tuomiossa. Molempien mukaan jos autoa on saanut joskus verotettua halvemmalla prosentilla ei prosenttia voi enää koskaan nostaa.

    Kun tuota 31.12.2015 asti voimassa ollutta tilannetta verrataan 1.1.2016 ensirekisteröityyn autoon ei tämä päivän uudempi auto ole koskaan ennen 2019 tuontia päässyt nauttimaan pienemmästä prosentista koska VM:n typerät virkamiehet ei todennäköisesti enää tee samaa virhettä kun 2007 CO2 lakia säädettäessä. Edelleenkin, auton ensirekisteröintipäivä on verolainsäädännön kannalta samalla tavalla yksilöivä tieto kun sen merkki, malli jne tekniset ominaisuudet. Jos joku on eri mieltä niin kertokoon tarkkaan miten monta ruuvia Bemmiin saa vaihtaa ennen kun se muuttuu eri malliksi. Onko esim. mallimerkinnän muuttaminen uuden mallin merkki? Esim. MB 500 SEL ja S500L oli jos oikein muistan mallimerkinnän vaihtumisen hetkellä käytännössä identtisiä autoja. Toinen nyt sattui vaan olemaan päivää uudempi ja eri nimellä myytävä kun tehdas näin päätti. Entä onko Bemmin -16 vuosimallin ensimmäinen auto sama kun -15 viimeinen jos samalla hetkellä moottorin tai vaihteiston tyyppi vaihtuu mutta mallimerkintä pysyy tasan samana? Kuka päättää missä menee vanhan ja uuden mallin raja? Mihin lakiin se on kirjattu ja mihin EUT:n tuomioon asia perustuu?

    Tosin myös 1.4.2012-31.12.2015 välillä ensirekisteröidyt verotetaan tasan yhden taulukon mukaan koska tuona aikana ei ollut muita voimassa. 1.4.2009-31.3.2012 autot sitten vastaavasti menee kahden eri taulukon mukaan jne. aina 1.1.1958 autoihin asti jotka pääsee valitsemaan pienintä prosenttia noin puolesta tusinasta eri taulukosta.
    -92 928 GTS
    -98 550 Maranello

    Comment

    • Soiled
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 3216
      • Mystinen Kuopio

      #467
      Äxään odotellu veropäätöstä kohta pari kuukautta. Milloin lie kiire hellittää:think
      Mites tuo RETU kysely, onko kokemuksia voiko yksityinen henkilö kysellä KAB.lta?
      Last edited by Soiled; 19-08-2016, 07:27.
      Mystinen.Fi @ FB
      IG @tarmohanninen
      http://www.facebook.com/pages/Mystin...66319770141043
      Käyttöautot: E61 530xd lci, E92 330xd
      Harrasteet:E30 M3, E24 636csi, 2xE34 M5, E36 M3 N54, E30 M50 Cabrio, E46 330ci V8, E30 3xx, E32 735, E34 525i mtech
      Ex. E28 530 2JZ Haimobiili, E30 M50tt, E30 S54 TIC, E46 330TIC yms.

      Comment

      • nullzwei
        BTCF Member
        • Oct 2002
        • 11056
        • ?

        #468
        H-S 29.03.2012:

        Valtiovarainministeriön vero-osaston virkamiehet ovat tutkineet aikaisemman päätöksen Unkari (Nadasdi) sekä myös päätöksen Romania (Tatu) ja ko. vero-osaston virkamiesten tulkinnan mukaan ainakaan veron korotuksessa ei ole mitään Euroopan oikeuden vastaista.

        Comment

        • MajorDrake
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 7551
          • Jyväshyvä

          #469
          Originally posted by Soiled View Post
          Äxään odotellu veropäätöstä kohta pari kuukautta. Milloin lie kiire hellittää:think
          Mites tuo RETU kysely, onko kokemuksia voiko yksityinen henkilö kysellä KAB.lta?
          EI, kyllä katsurin pitää se tehdä,
          se tehdään lähettämällä tietyn formaatin sähköposti Saksaan...
          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

          Comment

          • Juuzmo
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2007
            • 339

            #470
            Originally posted by MajorDrake View Post
            Ei katsuria ole kiinnostanut 1-osa,
            useita autoja olen katastanut ilman sitä,
            tosin yleensä kopiolla (auto on ollut vielä ostaessa kilvissä
            ja myyjä on poistanut sen kilvistä myöhemmin,
            esim. sen jälkeen kun olen lähettänyt hänen kilpensä Suomesta takaisin 1 osan kera)...

            Ilman 2-osaa autoa ei pitäisi saada kilpiin jos konttori ei tee saksaan retu -kyselyä ja saa Saksasta lupaa rekisteröintiin.

            Pari kertaa on käynyt että 2 osaa en saanut auton mukaan eikä myyjä sitä jälkikäteenkään toimittanut.
            Ekalla saatiin retu kyselyllä auto kilpiin,
            toisella ei, ei saatu lupaa Sakasta rekisteröintiin,
            auton myynyt liike jätti maksamatta auton alkuperäiselle omistajalle
            ja sain häneltä suoraan otteet jotta pääsin rekisteröimään auton täältä,
            vähän suostuttelua ja vaivaa se vaati ja lisäksi paperisotaa,
            onneksi oli ostohetkellä 3 muutakin kaveria mukana ja heidän todistukset lähti
            alkuperäiselle myyjälle siitä että olin ostanut auton ja maksanut sen liikkeelle,
            liike väitti että en ole autoa maksanut.
            Konttorin tyttö hetken arpoi kun ei ollut 2. osaa, kokeneempi setä tuli paikalle ja hetken mietinnän jälkeen totesi että jos tullille kelpasi ilman 2. osaa ja antoi rekisteröintiluvan trafille niin menee heidänkin puolesta läpi, näemmä eri konttorit tulkitsee lakia/trafin säädöksiä hieman eri tavalla :think Kuten näemmä myös tulli, kun virkailija ei ensinnäkään tiennyt pitääkö 2. osa edes olla olemassa. No mutta kuitenkin, näillä eväillä meni molemmat autot kilpiin mitä samalla reissulla tuotiin! 1. osa rekisteriotteesta syynättiin, mutta se riitti kun löytyi tarvittava info (käyttöönottopäivä, runkonumero yms) ja tiedot täsmäsi autoon ja kauppakirjaan.

            Comment

            • MajorDrake
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 7551
              • Jyväshyvä

              #471
              Siltikin auton ostaminen Saksasta ilman 2. osaa on iso riski että auto on luvattomilla teillä. Jos sitä ei saa ja myöhemmin ilmenee että auto on varastettu,
              auto palautetaan Saksaan. Jos aito 2 osa oli mukana, ostaja saa pitää auton...
              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

              Comment

              • _nixu_
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2006
                • 8975
                • Kellokoski

                #472
                Originally posted by Juuzmo View Post
                Konttorin tyttö hetken arpoi kun ei ollut 2. osaa, kokeneempi setä tuli paikalle ja hetken mietinnän jälkeen totesi että jos tullille kelpasi ilman 2. osaa ja antoi rekisteröintiluvan trafille niin menee heidänkin puolesta läpi, näemmä eri konttorit tulkitsee lakia/trafin säädöksiä hieman eri tavalla :think Kuten näemmä myös tulli, kun virkailija ei ensinnäkään tiennyt pitääkö 2. osa edes olla olemassa. No mutta kuitenkin, näillä eväillä meni molemmat autot kilpiin mitä samalla reissulla tuotiin! 1. osa rekisteriotteesta syynättiin, mutta se riitti kun löytyi tarvittava info (käyttöönottopäivä, runkonumero yms) ja tiedot täsmäsi autoon ja kauppakirjaan.
                Trafi antaa rekisteröintiluvan kun verot on maksettu, mutta kyllä se on Konttorin vastuulla että rekisteröintikatsastus on suoritettu hyväksytysti. Ja siihen tarvitsee olla molemmat osat otteesta tai retu kysely :think
                E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                Comment

                • Juuzmo
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2007
                  • 339

                  #473
                  Originally posted by MajorDrake View Post
                  Siltikin auton ostaminen Saksasta ilman 2. osaa on iso riski että auto on luvattomilla teillä. Jos sitä ei saa ja myöhemmin ilmenee että auto on varastettu,
                  auto palautetaan Saksaan. Jos aito 2 osa oli mukana, ostaja saa pitää auton...
                  Luvattamia teitä en tässä tapauksessa epäile, autoliike oli pienessä kylässä ja oli ensimmäinen auto mitä myyvät ulkomaille ja olivat melko pihalla koko asiasta, jopa paikallinen konttori joutui miettimään mitä tehdään. Vanhan 2. osan sain kyllä mukaan, kirjattu samalle paikkakunnalle vielä missä liike niin veikkaan että ihan tietämättään sössivät väärän 2. osan (enkä siinä kiireessä itsekään hoksannut katsoa tarkemmin, oppia ikä kaikki). Pääasia että asia hoitui, vähän kyllä hämmentää miten voi näin paljon erota käytäntö konttorien välillä ja jopa tullilla :think Tosin, mitä voi odottaa laitokselta joka teki veropäätöksen NELJÄN nettiauto ilmoituksen perusteella, 2 verrokkia myyty ja 2 vieläkin myynnissä... Laskivat sentään todella pienen veroprosentin ja hyvät vähennykset arvoon varon vuoksi.

                  Comment

                  • nullzwei
                    BTCF Member
                    • Oct 2002
                    • 11056
                    • ?

                    #474
                    AKE:ssa ei ole tehty päätöstä Eucarikseen liittymisestä. Eucaris on rajattu ulos AKEn PALKOhankkeesta,
                    jonka ajoneuvoprojektit (rekisteröinti, katsastus ja tekninen hyväksyntä) valmistuvat
                    31.10.2005.



                    ja myöhemmin

                    Last edited by nullzwei; 19-08-2016, 21:44.

                    Comment

                    • MajorDrake
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 7551
                      • Jyväshyvä

                      #475
                      Originally posted by Juuzmo View Post
                      Luvattamia teitä en tässä tapauksessa epäile, autoliike oli pienessä kylässä ja oli ensimmäinen auto mitä myyvät ulkomaille ja olivat melko pihalla koko asiasta, jopa paikallinen konttori joutui miettimään mitä tehdään. Vanhan 2. osan sain kyllä mukaan, kirjattu samalle paikkakunnalle vielä missä liike niin veikkaan että ihan tietämättään sössivät väärän 2. osan (enkä siinä kiireessä itsekään hoksannut katsoa tarkemmin, oppia ikä kaikki). Pääasia että asia hoitui, vähän kyllä hämmentää miten voi näin paljon erota käytäntö konttorien välillä ja jopa tullilla :think Tosin, mitä voi odottaa laitokselta joka teki veropäätöksen NELJÄN nettiauto ilmoituksen perusteella, 2 verrokkia myyty ja 2 vieläkin myynnissä... Laskivat sentään todella pienen veroprosentin ja hyvät vähennykset arvoon varon vuoksi.
                      Samanlaisesta liikkeestä minäkin auton ostin enkä myyjältä 2-osaa koskaan saanut vaan se piti hakea edelliseltä omistajalta kuten jo aiemmin kerroin, liikekessä oli 100 k€ autojakin myynnissä ja n. 50 autoa.

                      Tulli tuskin pientä prosenttia arpoi hyvää hyvyttään, sellaista se laitos ei harjoita...
                      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                      Comment

                      • performance
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2003
                        • 54
                        • Tornio

                        #476
                        Originally posted by Juuzmo View Post
                        Tosin, mitä voi odottaa laitokselta joka teki veropäätöksen NELJÄN nettiauto ilmoituksen perusteella, 2 verrokkia myyty ja 2 vieläkin myynnissä... L
                        Neljähän on jo aika monta, verotin vuosi sitten auton ja tulli oli määritelly yleisen myyntihinnan yhden nettiauto ilmoituksen perusteella. Ja tämä ilmotus oli vielä mun oma, jossa myin samaa autoa tax free. Verot oli ihan sopivat
                        www.instagram.com/tpukema

                        Comment

                        • JIPSKI
                          BTCF Member
                          • Feb 2003
                          • 1009
                          • Vaasa

                          #477
                          Originally posted by performance View Post
                          Neljähän on jo aika monta, verotin vuosi sitten auton ja tulli oli määritelly yleisen myyntihinnan yhden nettiauto ilmoituksen perusteella. Ja tämä ilmotus oli vielä mun oma, jossa myin samaa autoa tax free. Verot oli ihan sopivat
                          Oma e34 m5 touring verotettiin kahden korinvaihtopommin mukaan ja siinäkin oli verot ihan sopivat.
                          exät:e61 530xd LCI M-sport, e30 325i cabriolet M-tech2, e39 530d Touring, e92 320d, e36 318i Touring, e36 320i Touring, e39 540i Touring, e38 725TDS ,e30 325i Touring M-tech2, e30 316i, e39 V8, M5 Touring, e36 328i Touring, e30 325i cabrio, e30 325iX, e32 735iA, e30 325i, e34 525i Touring, e30 325i, e34 520i

                          Comment

                          • nullzwei
                            BTCF Member
                            • Oct 2002
                            • 11056
                            • ?

                            #478
                            Tässä nyt varsinaisesti mitään uutta ole mutta verotusarvolaskentaan vaikuttaa kuitenkin:



                            ”Hinnoittelusäännöillä voi tehdä hinnoitteluun myös merkki- ja mallikohtaisia sääntöjä. Esimerkiksi omien merkkien ajoneuvot voidaan hinnoitella keskimääräistä markkinahintaa korkeammalle – tai tietyn huonosti myyvän mallin hintaa voidaan laskea

                            Tuolla "perusteella" autokauppias voi "säätää" omille merkeille "suojatulleja" jotka vaikuttavat suoraan yksittäismaahantuodun samanmerkkisen ajoneuvon verotusarvoon. Tulli käyttää MAHTI:ssa samaa dataa rajusti leikattuna.

                            Comment

                            • Landshark
                              Bimmer Rookie
                              • Aug 2006
                              • 65

                              #479
                              Pelaavatko tullilaiset tahallaan väärin oman työpaikkansa säilyttämiseksi tai irtisanomisten venyttämiseksi?

                              Toin kesän alkajaisiksi (itselleni) uuden maasturin keski-euroopasta ja laitoin verolaput vetämään saman tien.

                              Tullilta kesti noin 2 kuukautta keksiä verotusarvo (auto löytyy Mahti-Sonni-järjestelmästä) ja arpoa veroprosentti. Veroprosentin piti olla 27,1 kuten tullin omista taulukoista löytyy ja Mahti-Sonni-arvokin oli tiedossa verollepanopäivältä …

                              Tänään saapuneessa autoverotuspäätöksessä verotusarvo oli centilleen Mahti-Sonni-järjestelmän alkukesästä ilmoittama lukusuure, mutta veroprosentti oli ”kovin” mitä tuolle ”maasturille” on historian havinoissa määrätty – what the fuck?

                              Mitään vertailua eri aikakausien veroprosenteista ei oltu esitetty, vaan verotuspäätöksessä oli toteamus ”alin veroprosentti ” …

                              Ding ja kilaus päässä – soitin tulliin ja sain tietää että päätöksen tehnyt virkanainen (Maarit Kinnunen) oli juuri jäänyt vuosilomalle ja puhelu ohjattiin Lappeenrannan ”palvelupisteeseen” jollekin toiselle Ellille. Selostettuani asian lupasi soittaa heti takaisin kunhan oli käynyt hakemassa verotuspaperit nähtäväkseen …

                              Muutaman tunnin kuluttua tuo Elli soitteli takaisin ja ilmoitti, ettei heidän mielestään ollut tapahtunut mitään väärää. Eli ainoaksi vaihtoehdoksi tarjosi tuota ”kirjallista oikaisuvaatimusmenettelyä”. Mitkään järjelliset argumentit eivät uponneet Ellin kuuleviin korviin …

                              Pitää sitten seuraavaksi tehdä oikaisuvaatimus ja saada tietää noin 15 vuoden päästä mitä tämäkin peltilaatikko tuli maksamaan …

                              EI SAATANA TÄTÄ MENOA SEKOLANDIASSA !!!!

                              Comment

                              • 928 GTS
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2006
                                • 1561
                                • Helsinki

                                #480
                                Kai siellä on kaikki täysjärkiset jo jättäneet uppovan laivan. Viimeinen sammuttaa valot kunhan saa ensin edeltävän 20+ vuoden sotkut siivottua. Verottajahan ei noita itselleen halua vaan tulli hoitaa kaikki 31.12.2016 ja vanhemmat tapaukset hautaan asti. Tuon täytyy olla todella epäkiitollista duunia.
                                -92 928 GTS
                                -98 550 Maranello

                                Comment

                                Working...
                                X