Announcement

Collapse
No announcement yet.

Veropäätösten käsittelytilanne / pohdintaa verotusarvosta ja veroprosentista IV

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MajorDrake
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 7538
    • Jyväshyvä

    Ainahan voi määräajan puitteissa valittaa. Edellien tapaus oli aika vastaava,
    silloin oli samanlainen 2012 malli kyseesä ja ensin lätkäisivät isommat verot kuin 2013 mallille joka löytyi Mahdista, sain silloin samantien oikaisun mutta edelleenkin se verotettiin 2013 verotusarvolla vaikka oli 2012 käyttöönotettu,
    tein siitä jo valituksen ja hylkäsivät sen. Täytyy viedä se aikanaan Hallinto-oikeuteen vaikka se sen 250€ maksaakin.

    En kyllä ymmärrä millaisia ääliöitä sielä Marvossa työskentelee. Luulis nyt vähän katsovan että jos laskentakaava antaa jonkin arvon että ei uudemmilla vastaavilla malleilla ole pienempi verotusarvo..


    Kiva kun se 3 k€ on tullilla mitättömällä korolla vähintään vuoden, ehkä pitempäänkin. Pitänee viritellä vaatimus menetetystä pääomatulosta jne...
    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

    Comment

    • harriba
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2010
      • 420
      • Espoo

      Siellä työskentelee nippu asiantuntijoita joita on lain mukaan ohjeistettu määrittämään markkina-arvo nimenomaan sille autolle, nimenomaan sillä ajanhetkellä. Jokainen tapaus on yksilö ja markkina elää jatkuvasti.

      Toisin sanoen Marvo määrittää arvon, jota ei voi koskaan osoittaa oikeaksi. Nykyisen kusetuksen kieltämättä hienoin neronleimaus on se, että on paljon olennaisempaa ettei tätä hiha-arvoa voida koskaan osoittaa vääräksi.

      Kätevä seuraus: Aiemmista päätöksistä ei ainoastaan tarvitse välittää, vaan niistä ei lain mukaan *saa* välittää. Sitten verosta voidaan tingata vaikka 100 vuotta koska markkina-arvo voi olla ihan mitä tahansa.

      Kymmenen vuotta kestänyt kaikki oikeusasteet läpi käynyt valitusprosessi koskee myös ainoastaan sitä yhtä autoa, joten kaikki 50.000 autoverokusetusta on erikseen käytettävä KHO:ssa asti. Onneksi veronmaksajien piikki on aina auki, hallituksen kaikki 5 sosdem puoluetta on unessa ja/tai lahjottu eikä eduskunnalta tarvitse kysellä yhtään mitään.

      Kun päätöksestä valitetaan, Marvossa heitetään tikalla joku 20% pienempi markkina-arvo, jonka perusteet ovat täsmälleen yhtä olemattomat kuin alkuperäinenkin hihaheitto.

      Tähän kiteytyy tullimuurin peruskivi, eli yksityinen tuoja osallistuu aina veroarpajaisiin.

      Luonnollisesti Tullin kaverit ts. "luotettaviksi tunnetut vakioasiakkaat jotka ovat maksaneet Tullille sata tonnia suojel^H^H^H^Htakuumaksuja" voivat välttää arpajaiset ilmoittamalla ostokuittiin, pervoon, chattiautoon tai puhtaasti omaan ammatilliseen kokemukseensa (ts. mielikuvitukseensa) perustuvan markkina-arvon suoraan Tullille.

      Kaikkein törkeintä on kuitenkin se, että vaikka auton ostaja on verovelvollinen, niin sopimusasiakastuojalla on silti oikeus (a) valittaa asiakkaalle tuodun auton veropäätöksestä ja (b) korjata palautus omalle tililleen. Ensinmainittu jotenkin vielä menettelee mikäli tuoja on velvoitettu asiamieheksi hoitamaan verotus, mutta se että asiamiehellä on oikeus korjata päämiehensä rahat omiin taskuihinsa on jotakin surrealistista.

      Tästä runkkarimeiningistä johtuen en maksa nykyistä autoveroa enää senttiäkään, ja Alkossa kävin viimeksi kaksi vuotta sitten

      Originally posted by MajorDrake View Post
      Ainahan voi määräajan puitteissa valittaa. Edellien tapaus oli aika vastaava,
      silloin oli samanlainen 2012 malli kyseesä ja ensin lätkäisivät isommat verot kuin 2013 mallille joka löytyi Mahdista, sain silloin samantien oikaisun mutta edelleenkin se verotettiin 2013 verotusarvolla vaikka oli 2012 käyttöönotettu,
      tein siitä jo valituksen ja hylkäsivät sen. Täytyy viedä se aikanaan Hallinto-oikeuteen vaikka se sen 250€ maksaakin.

      En kyllä ymmärrä millaisia ääliöitä sielä Marvossa työskentelee. Luulis nyt vähän katsovan että jos laskentakaava antaa jonkin arvon että ei uudemmilla vastaavilla malleilla ole pienempi verotusarvo..


      Kiva kun se 3 k€ on tullilla mitättömällä korolla vähintään vuoden, ehkä pitempäänkin. Pitänee viritellä vaatimus menetetystä pääomatulosta jne...
      Ex: W114, W123, E34, E83, S211, E61, E39, W220
      X308 Jaguar XJ + R1100RT + Ioniq hybrid

      Comment

      • arben
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2011
        • 1126
        • suomi

        Mikä nykypäivän käsittelyajat autoverolle ovat olleet?

        Comment

        • j-a
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2005
          • 1522
          • PohojosPohojammaa

          Originally posted by arben View Post
          Mikä nykypäivän käsittelyajat autoverolle ovat olleet?
          Ei ole kattavaa otantaa itsellä, mutta tuttavapiirissä tänä keväänä Mahdista löytyvälle laitteelle viikon, ja Marvossa käyneelle yli kuukauden. Toinen Marvoon mennyt on ollut siellä jo yli kuukauden eikä ole päätöstä kuulunut.
          Parit näitä ja parit muita, ei sähkövispilöitä

          Ylimääräisenä tarjolla:

          E36-osia, audiovahvistinta, ohjainboksia, solenoidia ja muuta roinaa

          F25 / F26 sporttiratti, nahkaa, uudenveroinen, 150€

          Comment

          • arben
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2011
            • 1126
            • suomi

            Originally posted by j-a View Post
            Ei ole kattavaa otantaa itsellä, mutta tuttavapiirissä tänä keväänä Mahdista löytyvälle laitteelle viikon, ja Marvossa käyneelle yli kuukauden. Toinen Marvoon mennyt on ollut siellä jo yli kuukauden eikä ole päätöstä kuulunut.
            Juup eli perus f30 joten varmaan muutamassa viikossa tulee..laitoin huojennushakemuksen tulliin,käsittelyaika 2-3kk kuulemma. Yllätys että tälläisessä kestää..

            Comment

            • j-a
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2005
              • 1522
              • PohojosPohojammaa

              Originally posted by arben View Post
              Juup eli perus f30 joten varmaan muutamassa viikossa tulee..laitoin huojennushakemuksen tulliin,käsittelyaika 2-3kk kuulemma. Yllätys että tälläisessä kestää..
              Mikäs se sellainen huojennushakemus on? :-o
              Parit näitä ja parit muita, ei sähkövispilöitä

              Ylimääräisenä tarjolla:

              E36-osia, audiovahvistinta, ohjainboksia, solenoidia ja muuta roinaa

              F25 / F26 sporttiratti, nahkaa, uudenveroinen, 150€

              Comment

              • 928 GTS
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2006
                • 1561
                • Helsinki



                Vanha ja uusi CO2-lukema laitetaan siis laskennallisesti samalle viivalle vanhan laskelman taulukkoon. Eli verojen ei pitäisi nousta vaikka CO2-lukema nouseekin.

                Aikamoinen show siitä olisi tullut jos korjauslaskelmaa ei tehtäisi. Tarkoittaisi käytännössä, että Suomeen tuotaisiin vanhoja malleja niin pitkään kun vaan mahdollista. Tällä CO2-arvojen yhtenäistämisellä vältytään tuollaiselta.
                -92 928 GTS
                -98 550 Maranello

                Comment

                • Juuzmo
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2007
                  • 339

                  Miten tässä nyt pitäisi menetellä, kun tulli teki lisäselvityspyynnön ja pitäisi toimittaa heille saksalaisen rekisteriotteen 2. osa, sellaista en kyllä saanut vaikka auton liikkeestä ostinkin ja kaverilla sama juttu :think Huoltovihkosesta löytyi vanha 2. osa vuodelta 2009 kun auto viimeksi on vaihtanut omistajaa, lyönkö sen sitten tullille? Vähän muistelisin etten kyllä aikaisemminkaan ole saanut sitä saksan 2. osaa, eikös ne ota sen siellä kilpikonttorilla?

                  Comment

                  • MajorDrake
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 7538
                    • Jyväshyvä

                    Originally posted by Juuzmo View Post
                    Miten tässä nyt pitäisi menetellä, kun tulli teki lisäselvityspyynnön ja pitäisi toimittaa heille saksalaisen rekisteriotteen 2. osa, sellaista en kyllä saanut vaikka auton liikkeestä ostinkin ja kaverilla sama juttu :think Huoltovihkosesta löytyi vanha 2. osa vuodelta 2009 kun auto viimeksi on vaihtanut omistajaa, lyönkö sen sitten tullille? Vähän muistelisin etten kyllä aikaisemminkaan ole saanut sitä saksan 2. osaa, eikös ne ota sen siellä kilpikonttorilla?
                    Kuulostaa pahalta. Ei 2 osaa=ei omistusta Saksalaisen käytönnön mukaan.
                    Ts. olette pahimmassa tapauksessa ostaneet auton jota myyjä ei omista...

                    Zulassungstelle ei ota koskaan 2-osaa pois jos ei anna uutta tilalle...

                    Asiassa kannattaa edetä seuraavasti:

                    1) Heti myyjään yhteyttä ja vaatimus 2-osan toimittamiseksi.

                    2) Katsastuskonttorille tekemään rekisteröintikatsastus
                    ja pyydä katsastajaa tekemään retu-kysely Saksaan.
                    Katsastustahan ette ole vielä voineet tehdä jos 2-osa puuttuu...
                    Tällöin katsastaja tekee Saksan keskusrekisteriin kyselyn että onko estettä rekisteröintiin. Kestää 2-3 vk. Käytännössä soittavat Saksassa paikalliseen rekisteritoimistoon jossa auto on viimeksi ollut rekisterissä ja sieltä ottavat yhteyttä rekisteriin merkittyyn omistajaan että onko auto myyty vai mikä sen tilanne on.

                    Itse olen pari kertaa joutunut tekemään em. kyselyn
                    1. kerralla myyjä ei antanut sitä mukaan kun auto oli vielä rekisterissä,
                    osti suoraan rekisterissä olevalta hekilöltä ja hänen piti lähettää ote
                    perässä postissa, ei sitä kuitenkaan koskaantullut.
                    Auto saatiin pienellä viivellä ja retu-kyselun avulla kilpiin.
                    Tullille oli esittää kopio 2-osasta...
                    Nykyisin tiedän jo sen että 2-osaa ei tarvita Saksan päässä rekisteristä poistoon joten se pitää aina vaatia mukaan ellei myyjä ole sellainen taho mihin varmasti voi luottaa (merkkiliike tms.).

                    2. kerralla ostin auton keskikokoisesta liikkeestä,
                    retu-kyselyn tuloksena oli että ei anneta lupaa rekisteröintiin.
                    2-osasta oli kopio ja myyjän piti lähettää ote perässä.
                    Vaikka myyjä lupaili moneen otteeseen että ensiviikolla se tulee, en sitä saanut missään vaiheessa häneltä.
                    Kaivelin netistä edellisen omistajan tiedot
                    ja lopputulema oli että auto oli ollut "myyntitilissä" ja autoliike pimitti rahat.
                    Alkuperäinen omistaja oli reilu ja antoi minulle otteet ja 2. avaimen käteen kun kävin paikan päällä.
                    Tein mukana olleiden kanssa laput siitä että he todistivat että olen auton ostanut ja maksanut paikan päällä.
                    Asia on menossa Saksan päässä oikeuteen mutta minua se ei enää koske.
                    Last edited by MajorDrake; 15-07-2016, 21:20.
                    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                    Comment

                    • Landshark
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2006
                      • 65

                      X5:n paperit postitettu Lappeenrannan tölliin tällä viikolla ja perjantaina soiteltu papereiden perään -> kävi ilmi että Lappeenrannassa on tällä hetkellä minimissään 4 viikon jono ihan perusMAHTI-päätöksissäkin

                      Lirkuttelu puhelimessa töllitytön kanssa ei auttanut kuten keväällä verottamani Ducatin kanssa joten päätöstä joutuu vain odottelemaan ...

                      Viisikymppiset tulossa elokuun alussa ja pitäisi päästä Superalkoon mikä ei puuhatarroilla onnistu :think

                      Comment

                      • nullzwei
                        BTCF Member
                        • Oct 2002
                        • 11056
                        • ?

                        Miten perusMAHTI voi olla neljä vkoa kun villeviisvee katsoo samat tiedot parissa minuutissa... Mut tää on varmaan sitä kiky:ä... :think

                        Amerikantuonnin jutussa oli maininta että ainakin 16 000 casea kesken... Uusia tai vanhoja caseja, tiedä sitten...

                        Comment

                        • arben
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2011
                          • 1126
                          • suomi

                          Originally posted by Landshark View Post
                          X5:n paperit postitettu Lappeenrannan tölliin tällä viikolla ja perjantaina soiteltu papereiden perään -> kävi ilmi että Lappeenrannassa on tällä hetkellä minimissään 4 viikon jono ihan perusMAHTI-päätöksissäkin

                          Lirkuttelu puhelimessa töllitytön kanssa ei auttanut kuten keväällä verottamani Ducatin kanssa joten päätöstä joutuu vain odottelemaan ...

                          Viisikymppiset tulossa elokuun alussa ja pitäisi päästä Superalkoon mikä ei puuhatarroilla onnistu :think
                          Nii aina ne sanoo että pitkät jonot suuresti ihmettelen jos ei tuu 2 viikossa..

                          Muutenkin kaikki puhuu mitä sattuu kun tässä on tulliin ite saanut soitella. Itellä vittumainen tilanne oottaa päätöstä missä 2-3kk käsittelyaika..autoa ei ennen päätöstä viitsi ostaa.
                          Last edited by arben; 16-07-2016, 11:15.

                          Comment

                          • _nixu_
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2006
                            • 8973
                            • Kellokoski

                            Originally posted by arben View Post
                            Muutenkin kaikki puhuu mitä sattuu kun tässä on tulliin ite saanut soitella. Itellä vittumainen tilanne oottaa päätöstä missä 2-3kk käsittelyaika..autoa ei ennen päätöstä viitsi ostaa.
                            Siis odotat päätöstä mutta et ole ostanut autoa, täh :think

                            Ja saahan sillä sen max 3kk ajaa ennen kuin päätös tulee..

                            E30 avo meni MARVOon ja kesti 2kk. Verotusarvoon voi kerrankin olla tyytyväinen
                            E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                            Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                            Comment

                            • arben
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2011
                              • 1126
                              • suomi

                              Originally posted by _nixu_ View Post
                              Siis odotat päätöstä mutta et ole ostanut autoa, täh :think

                              Ja saahan sillä sen max 3kk ajaa ennen kuin päätös tulee..

                              E30 avo meni MARVOon ja kesti 2kk. Verotusarvoon voi kerrankin olla tyytyväinen



                              Voi auton hakea toki nyt,jos ja kun sieltä tuleekin hylätty päätös..f30 hinnat on siinä kohtaa sellaiset verojen kanssa että ostan sellaisen suomesta mielummin. Toki mobilea selaan päivittäin jos sinne joku hyvä tulisi..

                              Comment

                              • Juuzmo
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2007
                                • 339

                                Originally posted by MajorDrake View Post
                                Kuulostaa pahalta. Ei 2 osaa=ei omistusta Saksalaisen käytönnön mukaan.
                                Ts. olette pahimmassa tapauksessa ostaneet auton jota myyjä ei omista...

                                Zulassungstelle ei ota koskaan 2-osaa pois jos ei anna uutta tilalle...

                                Asiassa kannattaa edetä seuraavasti:

                                1) Heti myyjään yhteyttä ja vaatimus 2-osan toimittamiseksi.

                                2) Katsastuskonttorille tekemään rekisteröintikatsastus
                                ja pyydä katsastajaa tekemään retu-kysely Saksaan.
                                Katsastustahan ette ole vielä voineet tehdä jos 2-osa puuttuu...
                                Tällöin katsastaja tekee Saksan keskusrekisteriin kyselyn että onko estettä rekisteröintiin. Kestää 2-3 vk. Käytännössä soittavat Saksassa paikalliseen rekisteritoimistoon jossa auto on viimeksi ollut rekisterissä ja sieltä ottavat yhteyttä rekisteriin merkittyyn omistajaan että onko auto myyty vai mikä sen tilanne on.

                                Itse olen pari kertaa joutunut tekemään em. kyselyn
                                1. kerralla myyjä ei antanut sitä mukaan kun auto oli vielä rekisterissä,
                                osti suoraan rekisterissä olevalta hekilöltä ja hänen piti lähettää ote
                                perässä postissa, ei sitä kuitenkaan koskaantullut.
                                Auto saatiin pienellä viivellä ja retu-kyselun avulla kilpiin.
                                Tullille oli esittää kopio 2-osasta...
                                Nykyisin tiedän jo sen että 2-osaa ei tarvita Saksan päässä rekisteristä poistoon joten se pitää aina vaatia mukaan ellei myyjä ole sellainen taho mihin varmasti voi luottaa (merkkiliike tms.).

                                2. kerralla ostin auton keskikokoisesta liikkeestä,
                                retu-kyselyn tuloksena oli että ei anneta lupaa rekisteröintiin.
                                2-osasta oli kopio ja myyjän piti lähettää ote perässä.
                                Vaikka myyjä lupaili moneen otteeseen että ensiviikolla se tulee, en sitä saanut missään vaiheessa häneltä.
                                Kaivelin netistä edellisen omistajan tiedot
                                ja lopputulema oli että auto oli ollut "myyntitilissä" ja autoliike pimitti rahat.
                                Alkuperäinen omistaja oli reilu ja antoi minulle otteet ja 2. avaimen käteen kun kävin paikan päällä.
                                Tein mukana olleiden kanssa laput siitä että he todistivat että olen auton ostanut ja maksanut paikan päällä.
                                Asia on menossa Saksan päässä oikeuteen mutta minua se ei enää koske.
                                Kuulostaa tutulta tapaukselta, auto minkä ostin oli liikkeellä myyntitilissä, toinen auto mikä tuotiin samalla reissulla oli kyllä ihan liikkeen omaa varastoa mutta siinäkin sama tilanne että ei 2. osaa :think Mitenkä tuo retu kysely tehdään, marssin konttorille ja sanon että tilanne on tälläinen vai miten tässä kannattaa edetä? Kaikki muut paperit kyllä on kunnossa, löytyy kauppakirja missä on entisen omistajan allekirjoitus yms mahdollinen, jopa maksusta sain kuitin.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎