Originally posted by vallu
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Veropäätösten käsittelytilanne / pohdintaa verotusarvosta ja veroprosentista IV
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
-
-
Originally posted by MajorDrake View PostRiippuu onko autolle tehty käyttöönottoilmoitus vai ei...
Comment
-
-
Originally posted by McBeast View PostKäyttöönottoilmoitus tehtiin pari päivää ennen verotuksen aloittamista. Eli pitäisi mennä tuolla toukokuun laskelmalla. Silloin veron määrä olisi n. 300€ vähemmän.M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Comment
-
-
Originally posted by MajorDrake View PostKertokaas mulle miten tulli voi nostaa verotusarvoja? Sehän sotii sitä vastsaan että veroa ei saa periä enempää kuin jo Suomeen rekisteröidystä autosta...
Tulli kyllä väittää ettei se peri klassikko statuksen perusteella enempää veroa kun ennen mutta käytännössä tuo toteutuu vain yli 25v vanhojen osalta. Niissä kun auton todellinen markkina-arvo ei vaikuta verojen määrään oikeastaan olleenkaan. Kaikissa uudemmissa tapauksissa päivän hinnat vaikuttaa asiaan.-92 928 GTS
-98 550 Maranello
Comment
-
-
Originally posted by 928 GTS View PostHelposti.
Fiktiivinen case:
Valmistaja A pukkaa markkinoille erikoismallin, sellaisen pienen erän (200-2000kpl), hinta maailmalla uutena 100k€. Kovan arvostuksen ja orastavan keräilystatuksen vuoksi mallin hinnankehitys onkin positiivinen, 1. vuoden jälkeen käytettyjen hinnat maailmalla 125k€ ja 2v. jälkeen 150k€, jne.
Mitä tekisi MARVO tällöin - riippuisiko käytettynä tuotavan yksikön autoveron määrä todellakin siitä että onko sitä myyty ainokaistakaan yksilöä Suomessa uutena, jos ei niin silloinhan esim. 2v. vanhasta autosta joutuisi maksamaan 50% enempi veroa kuin uutena olisi pitänyt aikanaan maksaa?
Vientipalautuksellakin voisi sitten tehdä lisää tiliä tullin ohjeen mukaan: "Vientipalautuksena maksetaan se määrä autoveroa, joka samanlaisesta ajoneuvosta kannettaisiin, jos se verotettaisiin käytettynä ajoneuvona ajankohtana"
Harmin paikka että vientipalautuksessa on se 10 vuoden timer, muuten voisi olla ihan mehukkaita tapauksia luvassa klassikoiden (esim. McLare F1 GTR...) osalta
Comment
-
-
Vientipalautuksessa on ylärajana se veron määrä, joka autosta on Suomeen rekisteröitäessä maksettu. Tullin parhaisiin perinteisiin toki kuuluu, että se ei tietenkään toimi toisin päin, veroja voi periä paljonkin enemmän kuin vastaavista on joskus maksettu.
Tämähän on itseasiassa aika yleistäkin. Kun jotain automallia tuodaan se ensimmäinen (tai pari ensimmäistä) Suomeen, verot on yleensä aika matalalla. Sitten näitä muutamin ensimmäisiä ryhdytään laittamaan toinen toistaan kovemmilla pyynneillä Nettiautoon, saattaa verotusarvo helpostikin kaksinkertaistua. Kalustoa, jonka kokonaismäärä on esim. 10 kpl koko maassa, pari yksittäistä ilmoitusta voi heilauttaa verot aivan uusille tuhatluvuille.
Comment
-
-
Taas mennään vähän syvemmälle autoverotuksen suomimaailmaan...
Euroopan komissio on päättänyt tänään haastaa Suomen ja Tanskan EU:n tuomioistuimeen, koska maat eivät ole soveltaneet asianmukaisesti kabotaasiliikennettä koskevia sääntöjä.
Kabotaasiliikenteestä säädetään maanteiden kansainvälisen tavaraliikenteen markkinoille pääsystä annetussa asetuksessa. Sen mukaan liikenteenharjoittajat, joilla on EU:n alueella liikennöintiin oikeuttava liikennelupa, voivat kansainvälisen kuljetuksen purkamisen jälkeen suorittaa kolme kansallista kuljetusta sellaisen jäsenvaltion sisällä, joka ei ole niiden oma jäsenvaltio.
Mr Autovero heikki kuitunen:
...ulkomaisten toimijoiden harjoittama tavarankuljetus Suomessa on alueellisesti merkittävää, ainakin toistaiseksi ollut voimakkaasti kasvavaa ja aiheuttaa paitsi vakavia liikenteen sujuvuus- ja turvallisuushäiriöitä myös eriarvoisuutta kotimaisten ja ulkomaisten yrittäjien välillä ulkomaalaisten hyväksi; ulkomaiset toimijat eivät tällä hetkellä osallistu millään tavoin tienpidon kustannuksiin...
Joo ei. Eikä kuitunen sitä halunnutkaan vaikka sädekehä päänsä ympärillä tuollaista hopotti. Koska käyttövoimavero. Ja polttoainevero. Joista merkittävä osa valuu muualle kuin tienpidon kustannuksiin...
Comment
-
-
Originally posted by 928 GTS View PostHelposti. Autojen hinnat nousee esim. maailmanmarkkinoilla tapahtuvan hinnan nousun johdosta. Esim. Porsche 993. Joitain vuosia sitten niitä sai tuotua maailmalta kaikkine kuluineen n. 30-40 tonnilla. Suomessakin hinnat oli halvimmillaan tuota luokkaa. Nyt ei taida saada mitään toimivaa tuotua Saksasta alle 50 tonnilla. Tulli ei "muista", että se on perinyt aiemmin x euroa veroa vaan se katsoo mitä samanlaisista pyydetään tänään Nettiautossa. Tuolla saa kummasti aikaan verojen tuplaantumisen vaikka veroprosentti on jopa laskenut.
Tulli kyllä väittää ettei se peri klassikko statuksen perusteella enempää veroa kun ennen mutta käytännössä tuo toteutuu vain yli 25v vanhojen osalta. Niissä kun auton todellinen markkina-arvo ei vaikuta verojen määrään oikeastaan olleenkaan. Kaikissa uudemmissa tapauksissa päivän hinnat vaikuttaa asiaan.
Vientiveron osalta palautus koskee alle 10-v-autoja eikä sitä palauteta enempää kuin autosta on veroa sen ensiverotushetkellä maksettu. (Vastoin SEUT 110, tietenkin, tuo ikä)
Autoverolakiuudistusta sekä leasing-hässäkkää rustaava m. teräväinen (valtiovarainministeriöstä) kirjoittelee satutarinoita miten vientipalautuksen rajoituksella on tarkoitus estää tieliikennekelvottomien, vanhojen ja ympäristölle haitallisempien ajoneuvojen vienti muihin maihin. teräväisen perustelu on absurdi, eikä perustu ainakaan EU-säädöksiin. No. teräväisen entistä työnantajaa ei kehnonkaan tarvitse kauaa arvailla...Last edited by nullzwei; 17-06-2016, 01:15.
Comment
-
-
Missä lie veromäärän laskuri tullin sivuilta..? Onko siirretty vai poistettu kokonaan.Sähköposti.
IG: janzki_
Comment
-
-
Originally posted by Janzki View PostMissä lie veromäärän laskuri tullin sivuilta..? Onko siirretty vai poistettu kokonaan.
S65, S85, H1, N63TU, IB1
Comment
-
-
Originally posted by pyroz View PostSähköposti.
IG: janzki_
Comment
-
-
Originally posted by Janzki View PostEihän tuolla ole kuin hintatietojen haku sekä verotustietojen kysely..Tarkoitan nyt sitä jolla sai laskettua about euron tarkkuudella verot suoraan. Toki ne saa käsinkin, oli vain laskuri kätsy kun prosentit jne about suoraan.F10 523iA 2010
Ex: E39 528iA 1997
Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
Ex: E65 745iA 2003
Ex: E46 318i 1998
Ex: E34 525iA 1989
Comment
-
-
Originally posted by TheRipper View PostOnko siellä semmoinenkin muka joskus ollut? En ole koskaan kuullutkaan...Nyt
Porsche Cayenne E-Hybrid XVS-900
Ex
F25 30d M-sport GNA-500
E93 335i M-Sport N54 CLJ-585
F20 LCI 118i M-Sport UZG-218
E90 LCI 335d M-Sport VZR-604
F25 20d M-Sport UZV-655
Audi B8 S4 ILM-448
F31 330d M-Sport VYZ-717
E90 LCI 335i M-Sport N55 KNP-585
E60 LCI 530d M-Sport CJT-868
F30 320d M-Sport VXU-494
E91 LCI 335d M-Sport CJT-859
E91 335i M-Sport N54 CJT-858
E91 335d M-Sport NJN-958
E91 330d M-Sport GJB-752
E46 330d Touring M-Sport II EUI-403
E36 2.8 Coupe M-Sport MKE-141
Comment
-
Comment