Itselle tuli päätös, vm 2010 BMW 135, 53tkm, verotusarvo 29410,60€ vero% 31,7%, maksettavaa jäi 9323,16€.
Mistäköhän näkisi tuon vuoden 2010 verotusprosentin 220g/km päästöille? Tullin sivuilla oleva taulukko on ilmeisesti vuoden 2012 luvut? EDIT: Löysinkin netin syövereistä tuon veroprosentin ja se on aivain oikein 31,7%.
Mistäs kaikesta tästä nyt voi valittaa, ainakin tuosta veroprosentista jos se on enemmän kuin vuonna 2010.
Bumerangi tulee jos prosentista valitat. Se on jo alin mahdollinen vuoden 2010 220g päästävälle autolle, eli 31,7%
Odottelin avon päätöstä (Arvontalautakuntacase).
Nyt tuli lisäselvityspyyntö:
Autossa ei ole luotettavaa huoltokirjaa (merkkiliike) ja myyty ilman takuuta autoliikkeestä = kilometrilukema ei voi olla luotettava. Mittarissa n 185tkm, vaadin siksi laskennallista n 280 tkm.
Lisäselvityspyynnössä vaaditaan minua TODISTAMAAN tuo 280 tkm WTF?
Esim auton maahantuojan lausunto kilometreistä. Ei hyvää päivää.
Soitin pösilöille ja ihmettelin, miten ihmeessä minun pitää todistaa syyttömyyteni. Töllin ohjeiden mukaanhan käytetään laskennallista, jos ei luotettavaa selvitystä ole. Nyt pitäisi todistaa päinvastoin
Noh, onneksi pääsin Münchenin kannoista tulostamaan huolto/korjaustietokantaa, joissa käy ilmi, että autolla on ajettu ensimmäisen kolmen vuoden aikana n 80 tkm. Tuon jälkeen ei ole mitään merkintää = autolla ajetaan keskimäärin 26tkm vuosi MOT
BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi
Vahva veikkaus että ei vaikuta mitään. Verottavat sillä kilometrimäärällä minkä olet merkannut veroilmoitukseen. Auton kuntokaan ei juurikaan vaikuta, jos on normaalissa kunnossa (yleensä haluvat auton nähdä, jos laittaa kunnoksi muuta kuin normaali).
Itekin oon monessa verotettavassa autossa vedonnut että ajomäärä ei pidä paikkaansa, ei huoltokirjaa, yms. Aina on mennyt sillä kilometrimäärällä joka ilmoitukseen kirjoitettu. Kerran oli yksi pikselivammainen e39 ja siitä sain keskimääräisellä ajosuoritteella lasketut kilometrit (todellinen oli siis vähemmän kuin laskennallinen, tämä selvisi siis joskus kun mittarin korjasi... )
Odottelin avon päätöstä (Arvontalautakuntacase).
Nyt tuli lisäselvityspyyntö:
Autossa ei ole luotettavaa huoltokirjaa (merkkiliike) ja myyty ilman takuuta autoliikkeestä = kilometrilukema ei voi olla luotettava. Mittarissa n 185tkm, vaadin siksi laskennallista n 280 tkm.
Lisäselvityspyynnössä vaaditaan minua TODISTAMAAN tuo 280 tkm WTF?
Esim auton maahantuojan lausunto kilometreistä. Ei hyvää päivää.
Soitin pösilöille ja ihmettelin, miten ihmeessä minun pitää todistaa syyttömyyteni. Töllin ohjeiden mukaanhan käytetään laskennallista, jos ei luotettavaa selvitystä ole. Nyt pitäisi todistaa päinvastoin
Noh, onneksi pääsin Münchenin kannoista tulostamaan huolto/korjaustietokantaa, joissa käy ilmi, että autolla on ajettu ensimmäisen kolmen vuoden aikana n 80 tkm. Tuon jälkeen ei ole mitään merkintää = autolla ajetaan keskimäärin 26tkm vuosi MOT
Täällä täysin samat kokemukset 36tkm ajetun 2002 käyttöönotetun auton kanssa, jolla ei huoltokirjaa tai muutakaan dokumenttia ole. Lisäksi auto on uutena luovutettu Saksaan, vuoden ikäisenä rekisteröity Japaniin ja nyt rekisteröitäisiin Suomeen.
Hieman aiheutti ihmetystä tuo, että mittarilukeman paikkansa pitämättömyyttä pyydetään todistamaan kopiolla huoltokirjasta, todistuksella ammattikäytöstä tai muulla. Olin myös tässä uskossa että ellei sitä huoltokirjaa ole, niin silloin mennään laskennallisella määrällä.
12. päivään asti olis aikaa leipoa jostain joku todistus.
No tuskin ne kilsat nyt tuon ikäisessä vaikuttavat montaakaan satasta.
mistä se on riippuvainen että tuontiautoon saadut suomenkilvet näkyy esim bilteman sivuilla?
Taitaa vaan ottaa aikaa ennenkuin Trafin kautta tiedonsiirrot menee. Oman auton kohdalla kun varaosia joskus tuonnin jälkeen kyselin ja kysyivät rekkaria liikkeessä > ei tunnistusta. Nykyään jo tunnistaa eri systeemeissä.
Taitaa olla kiinni ajasta. Tuolla näkee aika hyvin vaikka biltemasta ei löydykään: https://asiointi.trafi.fi/henkiloasi...-ajoneuvoverot
Syötä rekkari, merkit Hae verotiedot. Sitten lopuksi klikkaa "Lataa tiedot pdf-muodossa". Sieltä pitäisi löytyä VIN.
Odottelin avon päätöstä (Arvontalautakuntacase).
Nyt tuli lisäselvityspyyntö:
Autossa ei ole luotettavaa huoltokirjaa (merkkiliike) ja myyty ilman takuuta autoliikkeestä = kilometrilukema ei voi olla luotettava. Mittarissa n 185tkm, vaadin siksi laskennallista n 280 tkm.
Lisäselvityspyynnössä vaaditaan minua TODISTAMAAN tuo 280 tkm WTF?
Esim auton maahantuojan lausunto kilometreistä. Ei hyvää päivää.
Soitin pösilöille ja ihmettelin, miten ihmeessä minun pitää todistaa syyttömyyteni. Töllin ohjeiden mukaanhan käytetään laskennallista, jos ei luotettavaa selvitystä ole. Nyt pitäisi todistaa päinvastoin:b.........
Ja vero tuli kuten odotin, mittarilukeman mukaan. Eli ei kun valitusta rustaamaan. No, tuskin vaikuttaa paljoakaan, mutta jo periaatteesta
BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi
Ja vero tuli kuten odotin, mittarilukeman mukaan. Eli ei kun valitusta rustaamaan. No, tuskin vaikuttaa paljoakaan, mutta jo periaatteesta
En kovin suuri tullifani ole, mutta onhan se nyt ihan selvää, että pelkkä puuttuva huoltokirja ei voi olla peruste keskimääräisten kilometrien käyttämiselle. On ihan järkevä lähtökohta, että autolla on ajettu mittarilukeman verran, ellei ole jotain päteviä perusteita epäillä toisin.
En kovin suuri tullifani ole, mutta onhan se nyt ihan selvää, että pelkkä puuttuva huoltokirja ei voi olla peruste keskimääräisten kilometrien käyttämiselle. On ihan järkevä lähtökohta, että autolla on ajettu mittarilukeman verran, ellei ole jotain päteviä perusteita epäillä toisin.
Ja vero tuli kuten odotin, mittarilukeman mukaan. Eli ei kun valitusta rustaamaan. No, tuskin vaikuttaa paljoakaan, mutta jo periaatteesta
Paljonkos vero nyt oli ja paljonko suunnilleen on eroa siihen että olisi laskennallisten kilometrien mukaan?
Tuo valitus on aika kinkkinenjuttu. Toisaalta tullille pitää ihan periaatteestakin valittaa eikä säännöt voi olla aina tullin eduksi. Toisaalta pitäisihän aina olla jotain todisteita, että ajetut kilometrit eroavat mittarilukemasta.
Audi A3 GTRON
EX: BMW 325D Coupe -07
EX: BMW 320ia -08
Huonoon kuntoon vetoaminen ei ole mulla onnistunu, mutta kilometrien kanssa hommat menny hyvin. Enkä ole toimittanu niistä mitään todisteita tullille. Yhdellä autolla oli ajettu poikkeuksellisen paljon ja tiesin että mittarilukema ei pidä paikkaansa niin tullissa ne tuli siihen tulokseen että mittari ajettu ympäri ja +1000 tkm lukemaan lisää. Toisessa tapauksessa autolla oli ajettu 5tkm/v mutta tulli käytti laskelmissaan keskimääräistä 18,8tkm.
En kovin suuri tullifani ole, mutta onhan se nyt ihan selvää, että pelkkä puuttuva huoltokirja ei voi olla peruste keskimääräisten kilometrien käyttämiselle. On ihan järkevä lähtökohta, että autolla on ajettu mittarilukeman verran, ellei ole jotain päteviä perusteita epäillä toisin.
Eikä tullile kelpaa edes kauppakirja, jossa auton myyjä ilmoittaa ettei mittarilukema pidä paikkansa ja edellisen omistaja tietojen mukaan autolla on ajettu xxxx kilometria.
Jos merkitset myyjän ilmoittaman ajomäärän veroilmoitukseen ja Tulli huomaa maahantuontikatsastuksen yhteydessä otetun mittarilukeman eroavaisuuden, niin lähettävät selvityspyynnön. Jos ei ole muuta todistetta kuin kauppakirja, seuraa veronkorotus ja virhemaksu.
Eikä tullile kelpaa edes kauppakirja, jossa auton myyjä ilmoittaa ettei mittarilukema pidä paikkansa ja edellisen omistaja tietojen mukaan autolla on ajettu xxxx kilometria.
Jos merkitset myyjän ilmoittaman ajomäärän veroilmoitukseen ja Tulli huomaa maahantuontikatsastuksen yhteydessä otetun mittarilukeman eroavaisuuden, niin lähettävät selvityspyynnön. Jos ei ole muuta todistetta kuin kauppakirja, seuraa veronkorotus ja virhemaksu.
Tulee vähän sama olo kuin tässä Myllyrinne kertoo:
Comment