Originally posted by Laku
View Post
1992
SHIFT-TRONIC
With the advent of the BMW ALPINA B12 5,7 Coupé, ALPINA is the first automobile manufacturer to realise an electronic clutch management system termed ALPINA SHIFT-TRONIC. Foregoing use of the clutch is a breeze in light of the six-speed gearbox' dynamic driving characteristics.
Käytännössä toimii niin, että kun normaalia vaihdekeppiä alkaa liikuttamaan painaa sähköautomatiikka hydrauliikan avulla samalla normaalia kytkintä. Kuski hoitaa itse kaasupolkimen asennon mutta systeemi ilmeisesti tarkkailee, että kierrosten pitää suunnilleen täsmätä ennen kun kytkin nostetaan ylös. Joka tapauksessa kytkinpoljin puuttuu ja se on korvattu sähkövireillä jotka tunnistaa milloin keppiä heilutetaan ja magneetti venttiilillä ohjataan hydraulipainetta joka käyttää työsylinteriä.
Ferrarilla oli Mondial T saatavissa samoihin aikoihin samanlaisella virillä. Noihin palikat toimitti Valeo. Alpinan tapauksessa kamat taisi olla LuK:in tekeleitä. Ferrari saattoi Alpinan sivujen sijaan olla kyllä ensimmäinen mutta noita Valeoita ei montaa autoa tehty kun ketään ei kiinnostanut. Alun perin systeemi kehitettiin Lancia Delta Integrale ralliautoihin jotta kuskit pystyi pitämään toisen jalan kokoajan jarrulla.
Comment