Pienet autoaiheiset kysymykset IV

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts

• nullzwei
    replied
    Originally posted by petrolhead View Post
    Ihmiset jotka käyttää intternetkatalokeja ei myöskään osta merkin varaosatiskiltä niitä murkuloita, vaan sieltä mistä halvalla saa kopion. Autovalmistajalla on tekijänoikeus varaosafilmiinsä, ja sen ylläpito maksaa rahaa. Miksi mikään tehdas haluaisi että se palvelee asiakasta ja/tai osavalmistajaa joka ei tee sitä ostosta heiltä? Oli sitte Lada tai Chevrolet tai joku siltä väliltä.
    Tästä nyt voisi kiistellä vaikka aamuun saakka. Hyödyttääkö se ketään, on toinen asia.

EU:n lainsäädännössä velvoitetaan siksi OEM-toimijat huolehtimaan siitä, että riippumattomilla toimijoilla on vapaa, rajoittamaton ja standardoitu pääsy RMI-tietoihin.

Leave a comment:

• jr66
    replied
    Originally posted by apina View Post
    Miten BMW TIS ohjetta tulisi tulkita kiristysmomenttien suhteen, kun esim. e46 takajarrusatulan liukutappi 30 - 5 Nm ?

Pyöränpultti 120 +- 10 Nm onkin sitten jo selkeä.

TIS sanoo että liukutapit kuivana ja jarruasennustahnaa vaan satulaan ja "carrieriin" tiettyihin kohtiin. Itse olen ollut uskossa että liukutapitkin olisi hyvä rasvata ?
    Ettei 30 +- 5 ? No, laita 30 Nm niin pysyy, kierrehän on M9, ei nämä mitään avaruusraketteja ole.
    Liukutapin kierteeseen kuparitahnaa, liukupintaan eli satulan kumin reikään jarrukumirasvaa. Ei muuta tököttiä mihinkään, tarkastettava tietysti että palat liikkuu herkästi kolossaan.

Leave a comment:

• apina
    replied
    Miten BMW TIS ohjetta tulisi tulkita kiristysmomenttien suhteen, kun esim. e46 takajarrusatulan liukutappi 30 - 5 Nm ?

Pyöränpultti 120 +- 10 Nm onkin sitten jo selkeä.

TIS sanoo että liukutapit kuivana ja jarruasennustahnaa vaan satulaan ja "carrieriin" tiettyihin kohtiin. Itse olen ollut uskossa että liukutapitkin olisi hyvä rasvata ?

Leave a comment:

• Skarpa
    replied
    Hakusessa on sopivan pituinen kaasuvaijeri E30 koriin S50 läppiksille. Mittailin, että vaijerivaipan pituus tulipellistä läppisten kiinnikkeeseen saisi olla n. 45-50 cm. Oisko vinkkiä, minkä mallin vaijeria kannattaa katella?

EDIT: No E30 M3 tietysti. E36 M3 vaijeri on tulipellin läpiviennin osalta väärän mallinen.
    Last edited by Skarpa; 27-09-2017, 15:23.

Leave a comment:

• TuoAntti
    replied
    Originally posted by jr66 View Post
    Tässä on syy miksi ne vuotaa.
    No, hitsattavaksi ne on tarkoitettu ja on hitsattu kuten oon tehnyt aikaisemmatkin v-band liitokset, joiden kanssa ei ole ollut ongelmaa. Aina oon koittanut/sovittanut hitsauksen jälkeen että ovat suoria ja sopivat vastakkain. Nyt se ongelma tulee kun tulee liikettä/vääntämää/yms lämpölaajenemisen vuoksi noihin liitoksiin. Aikaisemmin oon käyttäny noita yhden putken liitoksessa, jolloin on olleet pitäviä.
    Ei nuo nyt vuoda silloin kun laittaa paikoilleen, mutta kun vähä aikaa ajelee, niin sitten vuotavat.

Pitää laittaa se jousto ainakin toiseen haaraan, varmaan paras tulee jos laittaisi molempiin ennen y-kollektoria.

Leave a comment:

• jr66
    replied
    Originally posted by bemmeri View Post
    mutta eihän ne vastaa enää samaa suoruutta kuin olisi suoraan koneistuksen jälkeen.
    Tässä on syy miksi ne vuotaa.

Leave a comment:

• TuoAntti
    replied
    Alkuun oli ihan paljaaltaan. Samalla tavalla rupeaa vuotamaan. Laipat on kyllä aika suorat hits jälkeen, mutta eihän ne vastaa enää samaa suoruutta kuin olisi suoraan koneistuksen jälkeen.

Leave a comment:

• petrolhead
    replied
    Originally posted by bemmeri View Post
    Ei ole tiivistettä.
    Siinä ois yksi mahdollisuus. Ilman tiivistettä tiiveys perustuu noiden pintojen tarkkaan sopivuuteen toisiinsa ja siihen ettei ne liiku.

Mä kyllä sanoisin että tontyyppinen liitos sopii hyvin paikkaan jonka täytyy pitää (pako)painetta hyvin, mutta mekaanista rasitusta se ei kyllä kestä niin hyvin vuotamatta.

Leave a comment:

• TuoAntti
    replied
    Originally posted by petrolhead View Post
    Tyhmä kysymys, onko siinä sellanen metallirinkula tiivisteenä välissä? Niissä on jotka lähtee tehtaalta ns V-bandiliitoksella. Ja ne on periaatteessa kertakäyttösiä.
    Jos sille liitokselle tulee mekaaninen rasitus niin herkästi vuotaa. Kaikki tuon tyyppiset liitokset mitä minä olen nähnyt autoissa orkkiksena, on osien välillä jotka on tuetty ihan tönköksi. Esim ahtimen ja hiukkaspöntön liitos, ja jälkimmäinen on koneessa kiinni jäykästi.

Ei ole tiivistettä.

Leave a comment:

• petrolhead
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Jep vag insinööreillä on joku pakkomielle käyttää mahdollisimman montaa eri komponenttia joka paikassa ilman mitään logiikkaa. BMW onneksi ystävällisesti käyttää aika pitkälti samoja osia. Otetaan esim. tuo pakkivalon kytkin, niin sama nappi on bemarilla käytössä varmaan sadassa eri mallissa http://www.realoem.com/bmw/enUS/part...&q=23147524811
    Sitä sanotaan tuotekehitykseksi.

Helpottaa tietenkin hommaa paljon kun nollakakkosesta E36-kompaktiin asti kaikissa on samat puslat ja pultit. BMW kun on pieni liiteri niin ne joutuu yhdestä varaosanimikkeestä ottamaan kaiken eliniän irti mitä voi. Bemarilla on taas se hölmö puoli että varaosa voi päivittyä/korvautua toisella mutta varaosanumero ei muutu välttämättä.

Originally posted by bmw911 View Post
    vagfans.me ainakin näytti toimivan ja tunnisti VIN-numeron olemassaolon.

Miksi Audi/VW on hyökännyt näitä vastaan?
    Ihmiset jotka käyttää intternetkatalokeja ei myöskään osta merkin varaosatiskiltä niitä murkuloita, vaan sieltä mistä halvalla saa kopion. Autovalmistajalla on tekijänoikeus varaosafilmiinsä, ja sen ylläpito maksaa rahaa. Miksi mikään tehdas haluaisi että se palvelee asiakasta ja/tai osavalmistajaa joka ei tee sitä ostosta heiltä? Oli sitte Lada tai Chevrolet tai joku siltä väliltä.
    Last edited by petrolhead; 23-09-2017, 19:47.

Leave a comment:

• petrolhead
    replied
    Tyhmä kysymys, onko siinä sellanen metallirinkula tiivisteenä välissä? Niissä on jotka lähtee tehtaalta ns V-bandiliitoksella. Ja ne on periaatteessa kertakäyttösiä.
    Jos sille liitokselle tulee mekaaninen rasitus niin herkästi vuotaa. Kaikki tuon tyyppiset liitokset mitä minä olen nähnyt autoissa orkkiksena, on osien välillä jotka on tuetty ihan tönköksi. Esim ahtimen ja hiukkaspöntön liitos, ja jälkimmäinen on koneessa kiinni jäykästi.
    Last edited by petrolhead; 23-09-2017, 18:50.

Leave a comment:

• TuoAntti
    replied
    Millä saisi nuo v*tun v-band liittimet pitämään?

Luulen että suurin syy vuodoille on kun putki on "yhtä puuta" ja rosteria, niin lämmöstä eläminen aiheuttaa liikettä ja nuo tahnat/massat kovetuttuaan rupeaa vuotamaan. V-bandit on pakosarjojen (v8) perässä ja sitten menee yhteen putkeen.

Oon kokeillu pakoputken tiivistetahnaa laippojen välissä ja sitä putken korjausmassaa, sekä ilman massoja/tahnoja. Rupeaa vuotamaan hiukan. Laipat on olakkeellista mallia, eli pitäisi olla paremmin pitävää, mutta eipä ole.

Näkyy olevan jotain "tiivisteitä" jotka tarkoitettu kyseisille liittimille, mutta tarve olisi mielellään löytää jotain motonet/paikallinen varaosaputka akselilta. Talvella sitten korjaa paremmin (muutan muutenkin putkistoa ja ainakin yhden joustokappaleen laitan jotta eläminen ei vaikuta liitoksiin)

Onko jotain elastista massaa, tms. joka kestää lämpöä ja ei riko lambda-anturia?
    Last edited by TuoAntti; 23-09-2017, 18:20.

Leave a comment:

• ommiK
    replied
    Originally posted by bmw911 View Post
    vagfans.me ainakin näytti toimivan ja tunnisti VIN-numeron olemassaolon.

Miksi Audi/VW on hyökännyt näitä vastaan?
    No en minä isona autotehtaana välttämättä haluaisi syödä jälleenmyyjieni kauraa, vaikka se kuluttajan näkökulmasta onkin perseestä. Lakimiehet varmaan myös keksivät jotain tuotevastuunäkökohtia, jos niiltä kysytään.

Joka tapauksessa niistä neljästä, viidestä vuosikausia toimineesta kataloogista on hävinneet käytännössä kaikki viimeisen vuoden, kahden aikana.

Itse yhtä erikoisempaa Audia käyttöentisöivänä tämä ottaa myös päähän, onneksi yhden marmoritiskin varaosamyyjän kanssa väleissä joten voi kysyä varaosanumeron. Usea liike ei edes anna varaosanumeroa ulos ellet osta osaa.

Leave a comment:

• marko83
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Jep vag insinööreillä on joku pakkomielle käyttää mahdollisimman montaa eri komponenttia joka paikassa ilman mitään logiikkaa. BMW onneksi ystävällisesti käyttää aika pitkälti samoja osia. Otetaan esim. tuo pakkivalon kytkin, niin sama nappi on bemarilla käytössä varmaan sadassa eri mallissa http://www.realoem.com/bmw/enUS/part...&q=23147524811

Juuri näin ja netistä muutaman minuutin selauksella tarkistat mikä osa sopii omaan autoon

Leave a comment:

• Pazi88
    replied
    Originally posted by marko83 View Post
    Juu ei oo vaginoiden korjaaminen läheskään nii helppoa, ku bmw:n, vaikka ei kyllä moneen muuhunkaan merkkiin löydy niin hyviä netti kataloogeja ku bemariin.
    Monesti joutuu ottaan osan näkösälle ja varmistaan mikä siihen sopii. Esim polttoaine suodatinta etin emännän nykyiseen touraniin, kolmea mallia tuntu noissa olevan ja mistään ei selvinny mikä tässä on paikoillaan.

Leave a comment:

Working...
X