Pienet autoaiheiset kysymykset IV

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Urpo_rotta
    replied
    Originally posted by Carbonfiber View Post
    T4 2.4 vapari diesel Transporter. Hehkurele jää päälle "naputtamaan" ja lämpeää. Mistä voisi vikaa etsiä?
    Anturista joka sitä relettä ohjaa? Hämärästi muistelen että siinä olis semmonen.

    Leave a comment:


  • Carbonfiber
    replied
    T4 2.4 vapari diesel Transporter. Hehkurele jää päälle "naputtamaan" ja lämpeää. Mistä voisi vikaa etsiä?

    Leave a comment:


  • Lmost
    replied
    Depon umpiossa H7 kanta, uskaltaako ilman suurempia murheita suurentaa kannan reikää?

    Leave a comment:


  • TuoAntti
    replied
    Originally posted by MHT View Post
    Liian kylmä tulppa ei saavuta riittävää lämpötilaa eli itse-puhdistus ei toimi.

    Joskus törmäsin sellaiseen nyrkkisääntöön että +25hp per sylinteri per lämpöarvo. Eli 100 hepan lisäys neloskoneessa -> pykälää kylmemmät tulpat. Ei ole ainakaan omassa käytössä ollut ongelmia tuolla tavoin määritellyillä lämpöarvoilla.
    Juu, no sitten ei tarvii tätä murehtia kun ehkä kymmenen hp per muki lisää tehoa.

    Leave a comment:


  • MHT
    replied
    Liian kylmä tulppa ei saavuta riittävää lämpötilaa eli itse-puhdistus ei toimi.

    Joskus törmäsin sellaiseen nyrkkisääntöön että +25hp per sylinteri per lämpöarvo. Eli 100 hepan lisäys neloskoneessa -> pykälää kylmemmät tulpat. Ei ole ainakaan omassa käytössä ollut ongelmia tuolla tavoin määritellyillä lämpöarvoilla.

    Originally posted by bemmeri View Post
    Missä vaiheessa kannattaa tulppia vaihdella kylmempiin ja mitä haittaa on jos tulppa on liian kylmä, mutta toimisi kuitenkin normaalisti?

    Eli varmaan pitäisi kysyä paremminkin, kuinka paljon tehon(lämpökuorman) pitää nousta vakiosta, että tulppia joutuu vaihtamaan tehtaan lämpöarvoltaan kylmempiin?



    Edit. Bensalla tarkoitus ajella, jos ja kun asialla merkitystä.

    Leave a comment:


  • TuoAntti
    replied
    Missä vaiheessa kannattaa tulppia vaihdella kylmempiin ja mitä haittaa on jos tulppa on liian kylmä, mutta toimisi kuitenkin normaalisti?

    Eli varmaan pitäisi kysyä paremminkin, kuinka paljon tehon(lämpökuorman) pitää nousta vakiosta, että tulppia joutuu vaihtamaan tehtaan lämpöarvoltaan kylmempiin?



    Edit. Bensalla tarkoitus ajella, jos ja kun asialla merkitystä.

    Leave a comment:


  • Haju69
    replied
    Startti moottorin uusiminen käsillä ja monen hintaista näkyy olevan. Ei ole tarvinnut ostella noita mutta kannattaako noissa maksaa "Oem"laadusta vai toimiiko selkeästi halvempi tarvike osa yhtä hyvin?

    Jos nyt jotain merkitystä asialla niin tuo sigun E36 kyseessä.

    Leave a comment:


  • peltone
    replied
    Originally posted by TFV View Post
    Potilas 540i e34 manuaali vm.94
    Minkä pituinen on moniurahihna?


    1580?

    Leave a comment:


  • TFV
    replied
    Potilas 540i e34 manuaali vm.94
    Minkä pituinen on moniurahihna?

    Leave a comment:


  • protoni
    replied
    Tokkiisa. Koitin vaan maustaa ja provota käynnissä olevaa vääntöä elävän elämän esimerkillä.

    Leave a comment:


  • Muurahainen
    replied
    Originally posted by protoni View Post
    Vaihdoin mopoon tiuhempaa perää ja kiihtyvyys parani siinä määrin paljon että nyt nousee hytti kakkosellakin. Ei vaan kiihdy ihan niin pitkälle.
    No tottakai kun kokonaisvälitys lyhenee.

    Leave a comment:


  • protoni
    replied
    Vaihdoin mopoon tiuhempaa perää ja kiihtyvyys parani siinä määrin paljon että nyt nousee hytti kakkosellakin. Ei vaan kiihdy ihan niin pitkälle.

    Leave a comment:


  • BeamR
    replied
    Niin, tuossahan puhuttiin KIIHTYVYYDESTÄ. KIIHTYMINEN on eri asia. Meneekö 0-120 tai 80-140 x-sec on yksi asia, mutta kiihtyvyys (g) kokonaan toinen. Ensimmäinen kuvaa aikaa jossa nopeus saavutetaan, jälkimmäinwn kiihtyvyyttä joka saavutetaan.

    Ja kun on kyse perävälityksen muuttamisen mielekkyydestä, ensimmäinen on tärkeää. Kun kysytään, että miten perävälityksen muuttaminen vaikuttaa, niin jälkimmäinen tapahtuu.

    Eli omassa viitekehyksessään tuo boldattu on täysin oikein (jonka ymmärtää myös lukemalla nuo linkit, aivan sama kuka ne on kirjoittanut).

    Linkit lukemalla selviää myös, että perävälityksen muuttamisen mielekkyyttä arvioitaessa on tehtävä analyysi ensimmäisestäkin asiasta.

    Eli haluttiinko täällä tietää mitä perävälityksen muuttaminen toimii, vai onko perävälityksen muuttaminen hyödyllistä eristetyssä tapauksessa?

    Leave a comment:


  • petrolhead
    replied
    Originally posted by BeamR View Post
    "Acceleration is equal to the engine torque times the total gearing divided by the weight of the vehicle. From the formula, increasing the total gear ratio has the same effect as increasing engine torque."

    ja tuo lainaus on täältä: http://www.zr1specialist.com/HAT%20W...celeration.pdf

    Ainakin loppukaneetin mukaan tuon kirjoittamisessa olisi ollut mukana joku GM:n Corvette-insinööri. jonkinlaisia kaavoiita kiihtyvyyden parantumiseen on myös esitetty erilaisilla perillä.

    Eli lyhyesti: tiuhempi perä vaikuttaa kuten väännön lisäys moottorissa.

    vähän yksityiskohtaisempi artikkeli täältä: http://www.hotrod.com/articles/how-gear-works/
    No toi boldattu lause on yksinkertaisesti väärin. Oikeammin, se on vaillinainen. Ihan sama kuka sen on kirjoittanut. Vääntö/teho/välityssuhde ei ole mielipideasia, eikä sen hahmottamiseen tarvii autoalan koulutusta tai varsinkaan korkeakoulutusta. Yläasteen tason matematiikalla selviää.
    Toi boldattu lausekaan ei ota huomioon että kiihtyvyys on kääntäen verrannollinen nopeuteen josta kiihdytetään. Tiuhempi murikka tekee siitä vaihteesta pienemmän ja niin ollen sillä operoidaan pienemmällä nopeusvälillä joten se ei enää o vertailukelpoinen aiemman kanssa. Vääntö on Nm ja teho on Nm/s.
    Se mitä racing02 sanoi on totta. Normi salkussa isojen vaihteitten välillä kierrosten tiputus on pienempi kuin pikkunumeroitten välillä. Sen takia kokonaisvälityksen tihentämisestä SAA hyötyä mahdollisesti, mutta se liittyy taas suuremman keskitehon käyttämiseen.

    Ihan oikeesti toi homma aukee kaikkein parhaiten kun pyörittelee taskulaskimen ja kynän ja paperin kanssa ite tota juttua.
    Jos alkutilanteessa vaikka kolmosvaihde vie auton vaikka 80-120km/h välin ja tihennät perää, niin se kiihtyy kolmosella välinsä nopeemmin, mutta samaan loppunopeuteen 120km/h päästäksesi olet jo nelosella jonkunmatkaa. Ja se kiihtyvyys tipahtaa kun joudut laittamaan isompaa.
    Last edited by petrolhead; 13-08-2017, 13:35.

    Leave a comment:


  • Supa
    replied
    Originally posted by suppari View Post
    Kyllä ainakin viellä tälläkin viikolla tuli eri kovuudella olevat laakerit ylä ja alapuolelle n20seen.
    Oliko tarvikkeissa värimerkintöjä kuten alkuperäisissä?
    Ei ollut mielestäni, etsin kyllä. Täytyy nyt vielä katsoa uusiksi.

    Leave a comment:

Working...
X