Pienet autoaiheiset kysymykset IV

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • TuoAntti
    replied
    Originally posted by petrolhead View Post
    Se perävälityksen muuttaminen on vähä sellasta peiton jatkamista niin otat jalkopäästä ja lisäät toiseen päähän sen.
    .
    Tässä hyvin kiteytyy se mitä kyselin/tarkoitin alun perin.

    Oon yrittäny perustella itelle jos tuolla välityksen tihentämisellä saisi muutakin hyötyä, kuin hauskuuskertoimen nousun.


    Tietääkö joku mikä ohjelma on tuo millä alla olevassa kuvassa on tehty nuo laskelmat, vai onko tuo jonkun tekemä exel, tms juttu?
    (yksi esimerkki mitä tuolla pystyy laskemaan, muutamia vastaavia laskelmia/kuvia löysin jossa tuo sama yläreunan "auto"kuvake, mutta ei sen tarkempaa tietoa ohjelmasta).

    Leave a comment:


  • petrolhead
    replied
    Originally posted by Urpo_rotta View Post
    Niin, minä olen aina mieltänyt asian niin, että tiheämpi välitys mahdollistaa keskimäärin suuremman tehon/väännnön käytön saman kiihdytyksen aikana kun vastaavasti pitemmällä välityksellä.
    No sun pitää huomioida että et pysty tekemään sillä vaihteella enää samaa kiihdytystä kun sen loppunopeus on pienempi. Se perävälityksen muuttaminen on vähä sellasta peiton jatkamista niin otat jalkopäästä ja lisäät toiseen päähän sen.
    Voimansiirtolaitteisto on oikeasti tehonsiirtolaitteisto. Vitosvaihteella mun harrastekikotin laittaa tiehen ~700Nm. Ykkösvaihteella luokkaa 2500Nm. Miinus häviöt. Joka vaihteella teho takapyörällä on kuitenkin sama. Kysymykseen "parantaako tiheempi perä kiihtyvyyttä" vastaus on "joo, siinä missä pienemmän vaihteen kytkeminenkin parantaa".

    Toki jos kierretään rataa niin normaali laatikolla on paljon parempi että käytössä on numerot 3,4,5 kuin 1,2,3. Mutta se taas johtuu muista asioista.
    Last edited by petrolhead; 29-07-2017, 19:52.

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Niin, minä olen aina mieltänyt asian niin, että tiheämpi välitys mahdollistaa keskimäärin suuremman tehon/väännnön käytön saman kiihdytyksen aikana kun vastaavasti pitemmällä välityksellä.

    Leave a comment:


  • petrolhead
    replied
    Originally posted by bemmeri View Post
    Onko jossain joku laskuri, tms. jolla voisi haarukoida perävälityksen tihennyksen vaikutusta?
    En tarvii sellaista laskuria jolla lasketaan erilaiset välityssuhteet ja niiden vaikutus renkaan pyörimisnopeuteen (tai auton nopeuteen), vaan semmoinen laskuri/ohjelma josta näkisi suoraan vaikuttavan vääntömomentin renkaalle/tiehen.




    Jotenkin ei mene jakeluun, se hyöty mitä yleensä puhutaan perän tihentämisen vaikutuksista, etenkin kun usein mainitaan että vaikuttaa kaikilla vaihteilla ja merkittävästi auton kiihtymiseen.
    Nouseeko esim. vartin loppunopeus vai ei, jos perän tihentää vaikka 2:80-->3:30 perällä?
    Toki ymmärrän että liikkeelle lähtö on tiuhalla perällä parempi kun pienimmällä vaihteella saadaan enemmän momenttia tiehen ja pidosta riippuen saadaan parempi lähtö, jolloin vartin aika voi olla merkittävästi parempi, mutta miten se loppunopeus? Mutta käsittääkseni ensimmäisillä metreillä ei ole niin suurta merkitystä loppunopeuteen. Eli käytännössä välityksen tiuhentaminen vaikuttaa ainoastaan pienimmän vaihteen kohdalla, jos vaan vaihteita on "riittävästi" ettei joudu ajamaan rajoitinta vasten suurimmalla vaihteella? Juu, esim. vartilla optimi olisi että juuri maalilinjalla alkaisi rajoitin paukkumaan suurimmalla vaihteella. Mutta nyt mietin tilannetta jossa auto kulkee huippuja enemmän kuin vartin loppunopeus on ja miten perävälitys vaikuttaa kiihtyvyyteen muuten kuin lähdössä paikaltaan.
    Karkea esimerkki: jos perävälitystä tihennetään niin paljon että alkuperäinen ykkösvaihe olisi kokonaisvälitykseltään uudella perällä sama kuin tiuhan perän kakkosvaihe. Eli on saatu uudella perällä ykkösvaihteelle huomattavasti suuremmin vaikuttava momentti tiehen, mutta edelleen siellä on se kakkonen ja muut vaihteet joilla käytetään moottorin huippuvääntöalue hyödyksi. Niin millä tavalla se eroaa ajetaanko (tai pyöriikö renkaat) kakkosella vaikka 50km/h tai 70km/h ja toisella perällä vastaavien vaihteiden lukemat olisi 60 ja 80km/h.
    Jos unohdetaan vartti ja lähetään vaikka kiihdyttämään 50km/h vauhdista vaikka 200km/h, vaihdelaatikosta valitaan sopiva vaihde jolla sillä nopeudella saadaan suurin momentti tiehen ja lähetään latomaan pykäliä sisään, niin miten tiheämällä välityksellä oleva perä voisi kiihtyttää nopeammin? (toki lähdössä voi olla pientä eroa suuntaan tai toiseen, koska moottorin vääntöhuippu voi sattua jommalle kummalle perävälitykselle paremmin, mutta ero häviää viimeistään kun vaihdetaan vaihteita). Edelleen kyse autosta jossa huippunopeus olisi tiuhalla perällä enemmän kuin tuo esimerkissä mainittu 200km/h.


    Kyllä, perän vaihtoa mietin, mutta yritän järkeillä onko siinä järkeä vai ei.
    Jos laitat sinne tiuhemman perän niin jokaikisestä vaihteesta tulee samanverran pienempi. Jokaisesta. "Kiihtyvyys vaihteella" paranee. Se on semi merkityksetön suure koska kyseisen vaihteen nopeusalue on muuttunut. Kiihtyvyys voi parantua tai heiketä riippuen miten hyvin ne muuttuneet välitykset osuu siihen nopeusalueeseen mitä käytetään. Kannattaa opetella ite laskeskelemaan noi niin homma aukee parhaiten. Vääntö on Nm ja teho on Nm/s.

    Leave a comment:


  • Skarpa
    replied
    Ei laskuria, mutta ihan hyvä aiheeseen liittyvä video.

    Leave a comment:

Working...
X