Hyvä jos koko autovero poistuisi kerralla, eikä mitään kymmenen vuoden portaittain laskua. Samaan tyyliin kuin ruotsissa autovero poistettiin, eikös sielläkin autoja myyty ja myydään edelleen? :think Siellähän se on esimerkki miten täälläkin käy vai mitä?
Skeptisenä tosin sitä mieltä että nyt syötetään "hyvää" uutista ja läpi menee jotain vielä pahempaa...
ex E91 320d käsiaskilla ex E46 330dat japski ranu ex E30 316i 4d
Jos kaupungissa ajo on halvempaa jatkossa koska kyseessä ei ole valtion tieverkko, niin tuota taas ei voi toteuttaa muuta kuin seurannalla. Kotipaikan Postinumero kun ei ihan taida riittää, eikä muutenkaan ole paras keino määrittää missä ajaminen oikeasti tapahtuu.
Jos nykyinen hallitus tämän ajaa läpi, niin Persut on kyllä mahtavasti ajaneet äänestäjiensä haluamia asioita
Eli vain lisänneet tyypillisen äänestäjänsä maksuja valtiolle mp, vene ja nyt tämän autoveromuutoksen kautta.
Toisaalta jos tuo jotenkin järkevänä menee läpi niin voi alkaa harkita tuon parin tonnin käyttöpommin vaihtamista vaikka 10 000€ hintaisen uudempaan, kun käytetyn hyväkuntoisen voi jatkossa tuoda ulkomailta helpolla, ellei Suomen markkina osaa itse tehdä tarvittavaa korjausliikettä käytettyjen hintoihin.
Ehkä käyttömaksukin vähän laskee kun saa vähäpäästöisemmän ja tehokkaamman tilalle. Mutta nyt Suomessa ei mielestäni mitään järkevää tuolla 10 000€ saa verrattuna kehittyneempien maiden tarjontaan.
Jossain oli uuden käyttömaksun rajoiksi kerrottu n. 490 - 1400e/vuosi. 1400e kuulostaa todella kovalta mutta sillä tarkoitetaan ilmeisesti mustan laatikon käyttäjiä jotka ajaa todella paljon. No joka tapauksessa uuden M6 GC ostaja ajaa näillä maksuilla ainakin 100 vuotta ennen kun menee miinukselle.
Jossain oli uuden käyttömaksun rajoiksi kerrottu n. 490 - 1400e/vuosi. 1400e kuulostaa todella kovalta mutta sillä tarkoitetaan ilmeisesti mustan laatikon käyttäjiä jotka ajaa todella paljon. No joka tapauksessa uuden M6 GC ostaja ajaa näillä maksuilla ainakin 100 vuotta ennen kun menee miinukselle.
Pelkään kyllä, että enemmän tuo maksimisumma olisi päästöperusteinen.
Kun eikös sen lootan ottajien pitäisi saada juuri isommat km-määrät halvemmalla? Jos muuten on kiinteä päivä/viikko/kk hinta niin silloin voi ajaa päivämaksulla vailla 1000 km kun toinen ajaa samalla maksulla 1 km.
Edit: toisaalta päivämaksu olisi ehkä ihan ok harrasteautolle. Nätillä kesäkelillä kun itse sillä nytkin pääasiassa tulen ajamaan.
Kun eikös sen lootan ottajien pitäisi saada juuri isommat km-määrät halvemmalla? Jos muuten on kiinteä päivä/viikko/kk hinta niin silloin voi ajaa päivämaksulla vailla 1000 km kun toinen ajaa samalla maksulla 1 km.
Lootattoman kiinteää maksua tullaan toki nostamaan tulevina vuosina jotta mahdollisimman moni ottaisi sen kyttäämään ajojaan. Sen avulla kun saadaan artisti maksamaan tasan siitä mitä kuluttaa. Samalla voidaan painottaa erilaisia asioita ihan kulloinkin vallassa olevien puolueiden ajatusmaailman mukaan.
Jossain oli uuden käyttömaksun rajoiksi kerrottu n. 490 - 1400e/vuosi. 1400e kuulostaa todella kovalta mutta sillä tarkoitetaan ilmeisesti mustan laatikon käyttäjiä jotka ajaa todella paljon..
Ylellä oli nuo samat summat ja koski niitä joista ei ole co2 päästöjä, vaan massan ja ajettujen km mukaan. Mainittiin että koskisi henkilö ja pakettiautoja.
Sitten oli tämä: Selvityksen mukaan minimissään kuorma-auton vuosimaksu olisi noin 24 euroa ja enimmillään 806 euroa. Suurin vuosimaksu tulisi 60 tonnin yhdistelmä-kuorma-autolle
Jos vuosimaksu olisi noinkin pieni, niin ei kummoisia rahoja saa ulkomaisilta rekoilta. Mieluummmin joku suurempi päivämaksu niille (toisaalta eu, niin ei voi kai periä enempää kuin kotimaisilta).
Henkilöautojen maksut olisi enemmän kuin kuorma-autojen. Mutta niinhän se taitaa olla nytkin?
Voipi olla hankalia myytäviä tulevaisuudessa vanhemmat maasturit, yms. painavammat autot jos tämmöisenään tulisi käyttöön.
Lootattoman kiinteää maksua tullaan toki nostamaan tulevina vuosina jotta mahdollisimman moni ottaisi sen kyttäämään ajojaan. Sen avulla kun saadaan artisti maksamaan tasan siitä mitä kuluttaa. Samalla voidaan painottaa erilaisia asioita ihan kulloinkin vallassa olevien puolueiden ajatusmaailman mukaan.
Toki, ja jos keskimääräinen ajoneuvovero on nyt vaikka 200€ niin vaikka 5% vuotuinen "inflaatiokorotus" on ihan eri asia jo vaikka 500 € maksussa.
Ylellä oli nuo samat summat ja koski niitä joista ei ole co2 päästöjä, vaan massan ja ajettujen km mukaan. Mainittiin että koskisi henkilö ja pakettiautoja.
Sitten oli tämä: Selvityksen mukaan minimissään kuorma-auton vuosimaksu olisi noin 24 euroa ja enimmillään 806 euroa. Suurin vuosimaksu tulisi 60 tonnin yhdistelmä-kuorma-autolle
Jos vuosimaksu olisi noinkin pieni, niin ei kummoisia rahoja saa ulkomaisilta rekoilta. Mieluummmin joku suurempi päivämaksu niille (toisaalta eu, niin ei voi kai periä enempää kuin kotimaisilta).
Henkilöautojen maksut olisi enemmän kuin kuorma-autojen. Mutta niinhän se taitaa olla nytkin?
Voipi olla hankalia myytäviä tulevaisuudessa vanhemmat maasturit, yms. painavammat autot jos tämmöisenään tulisi käyttöön.
Tuon päivä/kk maksun tarjoamisen saattaa pakottaa varmaan EUn lainsäädäntö jo tarjoamaan. On voitava laskuttaa ulkomaisia, ja se voi olla vain oikean käytön mukaan eikä koko vuodelta, mutta samalla ei voi pakottaa oman maan kansalaisia jäämään ilman samantyyppistä vaihtoehtoa tasavertaisuuden vuoksi.
Mitä enemmän tietoa tippuu, niin sitä selvemmältä alkaa tuntua, että tää on harrastajan näkökulmasta aivan saatanallinen keksintö.
En nyt lähtisi ihan heti ranteita auki vetelemään. Harrastajia on toki monenlaisia jotka himoitsee monenlaista kalustoa. Esim. itsellä ei tuota mitään vaikeuksia keksiä maailmalta mielenkiintoista ostettavaa josta pitää tällä hetkellä maksaa helposti 14-28 tuhatta autoveroa kun haluaa kilvet kiinni. Jos noilla ajaa max. 3-6kk kesässä eikä sinäkään aikana kun muutaman viikon välein niin 1400e/vuosi maksulla ajaa aivan perkeleen monta kesää ennen kun menee miinukselle. Jos siihen pääsee edes koskaan verrattuna tilanteeseen missä sijoittaa autoveron verran johonkin järkevään. Toki mikäli autovero jää vielä voimaan 1958-2017 ensirekisteröidyille käytettynä tuotaville niin tilanne ei ole ihan optimi. Mutta tässäkin tapauksessa viimeistään 10 vuoden kuluttua saa ostaa kaikkea kivaa harrastepeliä ilman järkyttäviä marvo veroja.
Se jos on puoli tusinaa autoa jotka kaikki ympärivuotisessa jokapäiväisessä käytössä niin muutos on kipeämpi. Tuossa vaiheessa kannattaa kyllä miettiä suosiolla tapojen muuttamista.
Jos vakuutusmaksut samalla oletettavasti muuttuvat samaan malliin niin sekin auttaa. Mutta jos harraste on samalla käyttis niin se voi olla hankalampi tilanne.
Kun mietin että oma taisi olla ajossa ehkä 6 kk, niin ajopäiviä ei ollut kuin murto-osa tuosta. Eli itse säästäisin paljon, vaikka täyden vuoden kustannus moninkertaistuisi.
ja se paljon puhuttu palveluaspekti voisi olla myös sitä, että saat joltain firmalta tuohon sovelluksen ja aktivoit ja maksat käytön ja vakuutukset sen kautta.
Valtion ikuisiksi it-hankkeiksi tuota ei kannata luoda.
Edit: vaikka liikennekäytöstä poisto ja käyttöönotto onnistuu Trafik sivuilla nykyään, niin aivan liian kankea järjestelmä
Comment