Announcement

Collapse
No announcement yet.

Äänestys, autoilun verotus ja maksut tulevaisuudessa.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • GameOver
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2005
    • 3026
    • Sjundeå

    #46
    Originally posted by nullzwei View Post
    https://www.trafi.fi/filebank/a/1505...t_UUSIMMAT.jpg

    Suorastaan törkeän harhaanjohtava.

    (Tänään? oli täydennetty p-a-kustannusten osalta.)

    Arviot elinkaarikustannuksista puuttuvat kokonaan.

    Kymmenen vuoden kuluttua sähköauton akusto on, 170 000 km ajon jälkeen? uusimiskunnossa, ellei jo aiemmin. Kallein osa koko aparaatissa siis. Sama etu joka "voitetaan" pienempänä autoverona "hävitään" suurempana akuston uusimiskuluna. (En ennusta akuston kestävyyden kehittymistä koska en osaa ennustaa-kaan)

    Kymmenen vuoden jälkeen 170 000 km ajettu 37 000 hintainen diesel? No, sisäänajettu, ellei kyseessä ole joku BMW:n N47 tai sen-johdannainen.

    Käyttäjäystävällisuudestä vielä: Kun laskennallisena oletusarvona on että ajetaan 17 000 km vuodessa, niin päivittäinen ajomatka on n. 47 km.

    Oletetaan sähköauton range:ksi 200 km. Tarkoittaa että ajoneuvo tulee ladata noin kuusi (6) kertaa kuukaudessa, eli täyslataus noin 12 h/kerta. 6*12=72h eli kolme vuorokautta/kk. Pienikulutuksinen diesel tankataan samoilla kilometreillä kerran, tankkauksen kesto alle viisi minuuttia.

    Vuoden tankkauksiin menee dieselillä n. yksi tunti, sähköautolla yksi kuukausi kuusi vuorokautta.

    Dieselillä kuitenkin ajaa vaikkapa Turusta Rovaniemelle (822 km) ja puoleen väliin takaisin per yksi tankkaus, sähköautolla tankkaat jo mennessä kolme kertaa etkä ole edes perillä. (oletus 200 km range) JOS pikalataus onnistuisi niin kolme onnistunutta pikalatausta (1h*krt) tarkoittaisi matka-ajan pidentymistä noin kolmella tunnilla, olettaen että pikalatauspiste on optimaalisen matkan päässä eikä se "ainoa" latauspiste ole varattu.

    Trafin suurin haaste tällaisissa ulostuloissa on etteivät tyypit osaa ajatella kuin tavan ihminen. Mitättömät virat käyvät päähän ja sitten hopotetaan ihan täyttä tarkoitushakuista puuta heinää ja oletetaan että jopa täysin kummalliset väitteet muuttuvat todeksi. Esimerkkinä virkamiehen kuvitelma siitä että ensi säädetään laki ja vasta sitten voidaan alkaa touhuamaan. Yksinkertainen vastakysymys tuohon kuuluukin: kumpi oli ensin, auto vai autokatsastus :think
    Näitä uutisointeja on ollut kyllä huvittavaa seurata. Puolin ja toisin. Milloin vedetään joku lapsityövoimavideo esiin ja rinnastetaan se litiumin kaivamisen ja sitten toisaalta on juuri tätä tilastoshittiä.

    Muutamaan sun pointtiin tarttuisin, sorry.

    10 vuotta / 170000 km ei meinaa nykypäivän akuille vielä mitään ellei kyseessä ole todella kuumat olosuhteet. Pohjolassa ihan ookoo. Akuston vaihdolle hinta liikkuu tällä hetkellä jossain 6000-7000€ + 2,5h työtä. Ja niitä pystyy vaihtamaan moduuleittain. Tämä nyt siis toki vain yhden merkin kohdalla.

    "Tankkaus"ajat on mielenkiintoisia. Toki se auto ladataan yleensä öisin. Se ei ole sen hankalampaa kuin kännykän lataaminen tai lämppärinjohdon kytkentä.
    Siinä jää taas pois se että sitä autoa ei tarvitse enää erikseen lähteä tankkaamaan.
    Kerrostalot on tietysti hankalia ja rivitalossa kun isännöitsijät pistävät hanttiin. Jännä että se lämpötolppaverkosto kestää 20 auton tuottaman 36 kW kuorman mutta se ei kestä 2 kW kuormaa autoa ladatessa.

    Toinen juttu on tietysti tämä tuloaan tekevä V2G tekniikka jonka avulla sähköautoja voi käyttää kantaverkon säätö voimana silloin kun se on kiinni töpselissä. Mahdollista tosin vain CHAdeMO pikalatausstandardille ja syystäkin.

    Lapin reissaajille sähköauto ei ole järkevä eikä sitä kannata sellaiseksi yrittää edes kääntää. Siinä hommassa edes Plug-in hybridi ei ole järkevä koska se bensankulutus on sen ekan 40km jälkeen suurempaa kuin järkevällä dieselautolla.

    Tästä on tullut maanlaajuisesti oikein kunnon vastakkainasettelu. Itse näkisin erityisen hyvänä sen että bensan ja dieselin rinnalle on tullut vaihtoehtoja. Oli se sitten bioliemet, kaasut, hybridi tai sähkö.
    -22 Lexus ES300h
    -08 Subaru Impreza

    ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

    Comment

    • Laku
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2007
      • 17500
      • Turku

      #47
      Originally posted by GameOver View Post
      Tästä on tullut maanlaajuisesti oikein kunnon vastakkainasettelu. Itse näkisin erityisen hyvänä sen että bensan ja dieselin rinnalle on tullut vaihtoehtoja. Oli se sitten bioliemet, kaasut, hybridi tai sähkö.
      Samaa mieltä.
      Näillä mennään:
      - BMW E81 118i since 2017
      - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
      - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
      - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
      - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


      Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

      Comment

      • nullzwei
        BTCF Member
        • Oct 2002
        • 11056
        • ?

        #48
        Originally posted by GameOver View Post

        Muutamaan sun pointtiin tarttuisin, sorry.

        Tästä on tullut maanlaajuisesti oikein kunnon vastakkainasettelu. Itse näkisin erityisen hyvänä sen että bensan ja dieselin rinnalle on tullut vaihtoehtoja. Oli se sitten bioliemet, kaasut, hybridi tai sähkö.
        Kiva että saadaan keskustelua.

        Muutamaan pointtiin minäkin

        (Suomen takamatka muiden polttoaineiden osalta muihin maihin verrattuna on melkoinen. Valtiovarainministeriön vero-SIKA-osaston veronatsit pitivät vuosikymmeniä huolen siitä että muita mahdollisuuksia ei ole kuin bensa ja diesel. Siinä tanssissa kuitunen vei ja kansa vikisi.)

        - Lapin automatkan voi kohtuudella tehdä junallakin. (Juna vie ja tuo) Lappi on lähes aina ainoa esimerkki siitä miksi sähköauto "ei pärjää".
        - Aina voi vippaamosta sen "dieselin" vuoden ainoaa Lapin matkaa varten.
        - Akuston kestosta ei voi sanoa juuta ei jaata, kymmenen vuoden kuluttua ne voivat olla ja melko varmasti ovatkin (kestoltaan) aivan jotain muuta kuin nyt. Btw, -70-luvun autoilla pääsi tuskin 100 tkm?
        - Lataaminen eli tankkaaminen kehittyy ja helpottuu koko ajan. Innovaatioita tulee jatkuvasti, standardi:a odotellessa voi mennä vielä jonkin aikaa.

        Originally posted by GameOver View Post

        Toinen juttu on tietysti tämä tuloaan tekevä V2G tekniikka jonka avulla sähköautoja voi käyttää kantaverkon säätö voimana silloin kun se on kiinni töpselissä. Mahdollista tosin vain CHAdeMO pikalatausstandardille ja syystäkin.


        Suomen ensimmäinen kaksisuuntainen latauspiste vihittiin käyttöön

        Kuten olen jo itselleni todennut niin i3 range extenderillä on erittäin varteenotettava vaihtoehto seuraavaksi käyttöautokseni.
        Last edited by nullzwei; 26-09-2017, 14:15.

        Comment

        • jokes911
          Bimmer Fanatic
          • May 2008
          • 875
          • Espoo

          #49
          Originally posted by nullzwei View Post
          Kuten olen jo itselleni todennut niin i3 range extenderillä on erittäin varteenotettava vaihtoehto seuraavaksi käyttöautokseni.
          Sama täällä, vielä kun vaimo näkisi sen muuna kuin rumana ankanpoikana. Kannattaa muuten käydä ajamassa. Ohjaus on hiukan herkkä ja renkaat vetelät mutta muuten yllättää tiloilla, hiljaisuudella ja kiihtyvyydellä.
          2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
          2022 X3 Charged Edition Msport
          1999 Honda CBR 900 SC33
          2009 Husqvarna SMR 510
          2017 KTM EXCF 350

          Comment

          • bemmeri
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2006
            • 4181

            #50
            Eikö voisi tämän laittaa lukkoon ja avata uuden keskustelun koskien autoilun veromuutoksia, tms. Tilanne kuitenkin muuttunut viime talven tapahtumista ja toivottavasti jotain tietoa alkaa tippumaan millaisia esityksiä ryhmä on saanut aikaan. :think

            Kieli poskessa, ehkä vähän provomielessä tuli tuo "äänestys" kyhättyä, kun oli kuumimmillaan Bernerin ehdotukset viime talvena. Ja äänestyskin jo aikoja sitten sulkeutunut.
            EVERYTHING | WORKS

            Comment

            • nullzwei
              BTCF Member
              • Oct 2002
              • 11056
              • ?

              #51
              Originally posted by bemmeri View Post
              vähän provomielessä tuli tuo "äänestys" kyhättyä, kun oli kuumimmillaan Bernerin ehdotukset viime talvena.
              Bernerin? Ehdotuksista voi kuka tahansa ja milloin tahansa provosoitua. Jokaisella työllä on johtajansa, toimeksiannot ovat tulleet yhteisesti sovitusta hallitusohjelmasta, missä taas on pohdittu mm. aikaisemmin tehtyä työtä (Ollila yms.) liikenteen verotuksen kehittämiseksi.

              Autovero ja konventionaalisten liikennepolttoaineiden vero sekä käyttövoimavero (ytimeen puristettuna) ovat lamauttaneet kaikenlaisen liikenteen muiden, eli vahtoehtoisten energialähteiden kehittämisen, nimenomaan Suomessa.

              Takamatkalta täytyy tehdä rajusti töitä että ehtii edes mitalikahveille. Valtiovarainministeriön verovirkamiesten arroganttiuden tietäen ei muutoksia ole tulossa ennen kuin kansalaiset asettavat tylsän puukon kurkulle.

              Comment

              • GameOver
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2005
                • 3026
                • Sjundeå

                #52
                Originally posted by nullzwei View Post



                Suomen ensimmäinen kaksisuuntainen latauspiste vihittiin käyttöön

                Kuten olen jo itselleni todennut niin i3 range extenderillä on erittäin varteenotettava vaihtoehto seuraavaksi käyttöautokseni.
                Juu tuolla suvilahdessa oli tänään "virallinen" käyttöönotto. Itse en päässyt paikalle koska oli koulutushommia mutta ihan mukava "pelinavaus" tuohon suuntaan. Uskon että ihan lähiaikoina tuohon kelkkaan lähtee moni muukin. Tanskassa V2G hubit on ihan kaupallisessa käytössä usean kymmenen laitteen voimin. Ja niistä on ollut ihan mainittavaa hyötyä sekä verkkoyhtiölle että käyttäjille.

                Originally posted by jokes911 View Post
                Sama täällä, vielä kun vaimo näkisi sen muuna kuin rumana ankanpoikana. Kannattaa muuten käydä ajamassa. Ohjaus on hiukan herkkä ja renkaat vetelät mutta muuten yllättää tiloilla, hiljaisuudella ja kiihtyvyydellä.
                Tekniikan maailma kuvaili i3:n maantieajo-ominaisuuksia muun muassa sanalla hysteerinen. Itsekin olen kyllä sitä mieltä että tietty Smart-mainen hermostuneisuus vaivaa. Kaupungissa ja taajamissa oli mun mielestä oikein säpäkkä auto. Ja kulkupuolikin oli kunnossa.

                Toisaalta, eipä ne BMW myymälässä myöskään Leafista pitäneet. Oli kuulemma turhan japanilaisen oloinen. Yllätys yllätys. Sanoivat kyllä myös että on sen verran helposti lähestyttävä sähköauto että helposti ymmärtää miksi se on suosittu.
                -22 Lexus ES300h
                -08 Subaru Impreza

                ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                Comment

                • nullzwei
                  BTCF Member
                  • Oct 2002
                  • 11056
                  • ?

                  #53
                  Originally posted by GameOver View Post
                  Tekniikan maailma kuvaili i3:n maantieajo-ominaisuuksia muun muassa sanalla hysteerinen.
                  Tuossa videolla nuo tulikin hieman eri sanoin kerrottua.

                  Väistökokeessa lähti rengas vanteelta.

                  Comment

                  • GameOver
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2005
                    • 3026
                    • Sjundeå

                    #54
                    Originally posted by nullzwei View Post
                    Tuossa videolla nuo tulikin hieman eri sanoin kerrottua.

                    Väistökokeessa lähti rengas vanteelta.
                    Nojuu. Tuo rengaskoko taitaa olla jo itsessään aika haasteellinen mitä väistökokeeseen tulee.

                    Btw, ens viikolla euroopan lanseerauksen jälkeen uusi "virka-auto" tilaukseen. Se onkin sitten jo neljäs Leaf putkeen.
                    -22 Lexus ES300h
                    -08 Subaru Impreza

                    ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                    Comment

                    • nullzwei
                      BTCF Member
                      • Oct 2002
                      • 11056
                      • ?

                      #55
                      Ihan ässää



                      Liikenne- ja viestintäministeriön uunituoreen Satelliittinavigointijärjestelmien tehokas hyödyntäminen Suomessa - toimenpideohjelma 2017-2020 -nimisen hankkeen virallisena tavoitteena on ”varmistaa satelliittinavigointijärjestelmien hyödyntäminen koko Suomessa yhteiskunnan kaikilla sektoreilla”.

                      Mukana on luonnollisesti myös tieliikenne, jonka osalta ministeriö aikoo teettää Trafilla ja Liikennevirastolla selvityksen muun muassa siitä, miten satelliittinavigointia hyödynnetään liikenteenhallinnassa.

                      Käytännössä mainittu liikenteenhallinta saattaa tarkoittaa esimerkiksi kilometrimaksuja tai tietulleja. Tai jotain muuta autoilijoiden seurantaan perustuvaa liikenteen ohjaamista.

                      Seurantaulottuvuudesta huolimatta ministeriö ei kuitenkaan ole katsonut tarpeelliseksi pyytää hankkeeseensa lausuntoja mahdollisen seurannan kohteilta eli autoilijoilta.

                      Comment

                      • bemmeri
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2006
                        • 4181

                        #56


                        Vähemmän sattuu tulossa oleva autoilijoiden pers'raiskaus...
                        EVERYTHING | WORKS

                        Comment

                        • MikeDry
                          BTCF Member
                          • May 2006
                          • 6166
                          • Helsinki

                          #57
                          Aikamoista diktatuuri meininkiä...Mutta eihän kansalaisilta kysytä täällä mitään
                          Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                          Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                          Comment

                          • |foder|
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2006
                            • 7036
                            • Forssa

                            #58
                            Lopputuloksen voi jo nähdä nyt.
                            Vuoteen 202X mennessä on jokainen auto varustettava seurantalaitteella, jollei jonkin asteista gps-laitetta ole jo integroitu autoon. Tieten uudet laitteet ja asennuksen kustantaa auton omistaja/haltija.
                            Kilometriperusteinen maksu tulee luonnollisesti nykyisien maksujen ja veroen päälle, eikä korvaamaan jo olemassa olevia. Tarkoittaen siis että maksetaan moneen kertaan samasta asiasta -kuten suomessa on ollut tapana.

                            Suomi kun on lyhyiden välimatkojen maa, NOT! Kannattaa lopettaa työt ja eläminen. Joka tapauksessa rahaa ei jäisi käyt töissä vai istut kotona niin kai se on sitten sama alkaa yhteiskunnan rasitteeksi.
                            Nyt:
                            E82 135i -11

                            Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                            Comment

                            • nullzwei
                              BTCF Member
                              • Oct 2002
                              • 11056
                              • ?

                              #59
                              Originally posted by |foder| View Post
                              Lopputuloksen voi jo nähdä nyt.
                              Täälläkin on näkijöitä

                              Comment

                              • nullzwei
                                BTCF Member
                                • Oct 2002
                                • 11056
                                • ?

                                #60
                                ARNO RYDMAN | 14.10.2017 | 08:00- päivitetty 14.10.2017 | 14:42

                                Autotuojien Tero Kallio kannattaa kokoomuksen Jukka Kopran ehdotusta autoveron poistosta.
                                Kokoomuksen eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Jukka Kopran (kok.) ehdotus autoverotuksen uudistamiseksi on hyvä, arvioi Autoteollisuuden ja autojen maahantuojien etuja valvovan Autotuojat ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎