Originally posted by nullzwei
View Post
Muutamaan sun pointtiin tarttuisin, sorry.
10 vuotta / 170000 km ei meinaa nykypäivän akuille vielä mitään ellei kyseessä ole todella kuumat olosuhteet. Pohjolassa ihan ookoo. Akuston vaihdolle hinta liikkuu tällä hetkellä jossain 6000-7000€ + 2,5h työtä. Ja niitä pystyy vaihtamaan moduuleittain. Tämä nyt siis toki vain yhden merkin kohdalla.
"Tankkaus"ajat on mielenkiintoisia. Toki se auto ladataan yleensä öisin. Se ei ole sen hankalampaa kuin kännykän lataaminen tai lämppärinjohdon kytkentä.
Siinä jää taas pois se että sitä autoa ei tarvitse enää erikseen lähteä tankkaamaan.
Kerrostalot on tietysti hankalia ja rivitalossa kun isännöitsijät pistävät hanttiin. Jännä että se lämpötolppaverkosto kestää 20 auton tuottaman 36 kW kuorman mutta se ei kestä 2 kW kuormaa autoa ladatessa.
Toinen juttu on tietysti tämä tuloaan tekevä V2G tekniikka jonka avulla sähköautoja voi käyttää kantaverkon säätö voimana silloin kun se on kiinni töpselissä. Mahdollista tosin vain CHAdeMO pikalatausstandardille ja syystäkin.
Lapin reissaajille sähköauto ei ole järkevä eikä sitä kannata sellaiseksi yrittää edes kääntää. Siinä hommassa edes Plug-in hybridi ei ole järkevä koska se bensankulutus on sen ekan 40km jälkeen suurempaa kuin järkevällä dieselautolla.
Tästä on tullut maanlaajuisesti oikein kunnon vastakkainasettelu. Itse näkisin erityisen hyvänä sen että bensan ja dieselin rinnalle on tullut vaihtoehtoja. Oli se sitten bioliemet, kaasut, hybridi tai sähkö.
Comment