Announcement

Collapse
No announcement yet.

Äänestys, autoilun verotus ja maksut tulevaisuudessa.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bemmeri
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2006
    • 4181

    Äänestys, autoilun verotus ja maksut tulevaisuudessa.

    Edit.

    Vanha äänestystopikki. Voi lukita tai muuttaa otsikon sopivammaksi.



    Mihin suuntaan mielestäsi suomessa autojen verotusta ja maksuja kannattasi viedä, vai onko nykyinen hyvä.
    Laitan vain muutaman vaihtoehdon, koska eri variaatioita yhdistelemällä saisi vaikka kuinka monta ja mielestäni sotkee äänestystä.


    Pääpiirteittäin olisi neljä suuntaa.



    A. Nykyinen malli, jossa verotetaan kilometreistä polttoaineveron muodossa, sekä on käyttövoimaverot, sekä autovero jota on hallitusohjelman mukaan kevennetty ja kevennetään 2019 vuoteen asti (painottaen pienempi päästöisiä).
    Uudemmat autot kuluttaa vähemmän ja sähköautojen tienkäyttöä ei voi "riittävästi" verottaa. Sähköautoja on jokseenkin vähän vielä.
    Autoveron haittoja on useita ja tuomioita on tullut tullille, vaikka ollaan EUssa ollu yli 20v.
    Liikenteestä on kerätty miljardeja euroja ja rahat ovat menneet pääosin muualle kuin tieverkon, yms. hoitoon/korjaukseen.
    Verot ja maksut kerää valtio, eli trafi ja verottaja(tulli).
    Eletään kuten ennenkin, eli ajoneuvovero, polttoainevero, yms. nousee tasaisesti joka vuosi. Seuraava eduskunta saattaa jotain viilauksia tehdä suuntaan tai toiseen. Kuten tähänkin asti päättäjät vaihtunut mutta meno pysyy suht samana.



    B. Liikenneministeri Bernerin viime viikolla julkaistu selvitysluonnos.
    Tämän mukaan autovero poistuisi.
    Autojen arvosta sulaa jotain pois, mutta harmittaa lähinnä niitä kuka ostanut juuri kalliin auton tai autoliikkeitä joiden vaihtoautojen arvosta häviää arvoa pois (autoliikkeet maksattaa arvonlaskun kuluttajilla, välirahassa. Pääosin sekään ei muutu jos vaihtaa ns, "uudempaan"). Autoliikkeille on kaavailtu jotain tukia, puhuttu 100milj. ostotuesta ettei kauppa sakkaa tämän vuoden aikana. Jotain helpotuksia käyttömaksuihin, niille ketkä uuden auton ostaisivat ennen kuin autovero poistuu.

    Mutta auton käyttämisen kulut kasvaisivat roimasti keskimääräisellä autolla ajavalla ja joka ajaa keskimääräisen suoritteen.
    Maksut olisi päästöihin ja painoon perustuvia, jolloin suuremmat ja tehokkaammat (pääosin vanhemmat) autot ovat kalliita pitää.
    Lisäksi käyttövoimavero, eli ns. dieselvero jäisi edelleen maksettavaksi.
    Maksujen perusteena voisi olla aika (nyt kerrottu että esim. viikko, kuukausi tai vuosi) tai ajettu matka. Ajetun matkan perusteella veloitettavat maksut vaatin seurannan, eli ns. mustan laatikon joka määrittää paikan ja ajetun matkan, nopeuden, yms. gps perusteella. Tässä on riski että alkuvaiheessa vapaaehtoinen on pakollinen toisessa vaiheessa.
    Jos autolla ajaa vähän kilometrejä, tai seisottaa autoa ison osan ajasta, niin uusi malli voisi olla edullisempi.
    Mutta, esim. jos 110g päästävällä, vähäpäästöisellä autolla ajat yli 7000km vuodessa, niin silloin nykyinen ajoneuvovero on edullisempi kuin kaavaillut tienkäyttömaksut. Uusi maksu on myös halvempi jos laitat saman 110CO2 auton seisontaan 1/3 vuotta, mutta jos pidät saman auton koko vuoden käytössä, niin uuden mallin kiinteä maksu on isompi kuin vanhassa ajoneuvovero olisi.
    Enemmän päästävissä uusi systeemi olisi vielä vähemmän kannattava, eli maksettavaa olisi enemmän.

    Perustetaan uusi yhtiö jonka omistaa valtio ja maakunnat, luonnoksessa on esitetty että kohtuullinen tuotto sallitaan tälle yhtiölle. Vaikka Berner kertoi että yhtiötä ei myydä, sen voi tehdä vaikka seuraava eduskunta ja yhtiön omistajat saattaa olla sitten jossain veroparatiisissa.




    C. Korjataan entistä järjestelmää ja karsitaan kustannuksia.
    Autovero pois yhdessä yössä, ilman varoituksia. Tämä tulee kuitenkin poistumaan lähitulevaisuudessa. Autojen arvosta sulaa jotain pois, mutta harmittaa lähinnä niitä kuka ostanut juuri kalliin auton tai autoliikkeitä joiden vaihtoautojen arvosta häviää arvoa pois (autoliikkeet maksattaa arvonlaskun kuluttajilla, välirahassa. Pääosin sekään ei muutu jos vaihtaa
    ns, "uudempaan"). Autoliikkeille ei mitään tukia. Ei hyvityksiä myöskään niille ketkä hiljattain ostanut auton ja maksanut veroa siitä.

    Nykyisiin ajoneuvoveroihin 50€ korotus ja polttoaineveroihin 0,15€ korotus.
    Sähköautoihin KW/h mittarit, joilla voidaan verottaa sähköautojen teiden käyttöä.
    Käyttövoimaverot poistetaan, tai lasketaan/järkevöitetään. Esim. dieselin käyttövoimaverossa tulisi huomioida oikeita, niitä haitallisia päästöjä, eikä painoon perustuen. Dieselin hintaa voisi korottaa samalle tasolle kuin naapurimaissa ja raskaskalusto saisi käyttää halvemmin verotettua moottoripolttoöljyä liikkeenharjoittamisessa, ettei päivittäistavarat, yms. kallistu. Tässä voisi jopa suomalaisen kuljetusliikkeen kilpailukyky parantua verrattuna nykyiseen.
    Valtio ohjaa enemmän rahaa tiestön ja rataverkon, yms. ylläpitoon ja rakennukseen.
    Leikataan jostain muualta jos ei rahat riitä, esim. haittamaahanmuutto, kuntien/valtion turhat virat/byrokratia/yms.


    D. Liikennevero. Samalainen kuin Yle-vero, mutta tässä tulot olisi korvamerkitty liikenneinfran ylläpitoon/korjaukseen. Korvamerkityllä tarkoitan, että edelleenkin muistakin liikenteeltä verotetuista euroista tietty osa ohjataan korjaukseen/ylläpitoon. Tuo liikennevero yltäisi koskemaan myös niitä ketkä ei omalla autolla aja, esim. joukkoliikenne kuluttaa teitä. Samat perustelut kuin Yle-verossa aikoinaan, ei kaikki katso ylen ohjelmia tai muita palveluita yhtä paljon, mutta maksettava silti on.
    Eli tämä olisi ns. tasavero jokaiselle täysi-ikäiselle suomalaiselle ja porrastuisi tulojen mukaan.
    Polttoaineverot jäädyttettäisiin nykyiselle tasolle. Käyttövoimaverot poistetaan, tai lasketaan/järkevöitetään. Esim. dieselin käyttövoimaverossa tulisi huomioida oikeita, niitä haitallisia päästöjä, eikä painoon perustuen.
    Dieselin hintaa voisi korottaa samalle tasolle kuin naapurimaissa ja raskaskalusto saisi käyttää halvemmin verotettua moottoripolttoöljyä liikkeenharjoittamisessa, ettei päivittäistavarat, yms. kallistu. Tässä voisi jopa suomalaisen kuljetusliikkeen kilpailukyky parantua verrattuna nykyiseen.
    Autovero poistetaan. Autojen arvosta sulaa jotain pois, mutta harmittaa lähinnä niitä kuka ostanut juuri kalliin auton tai autoliikkeitä joiden vaihtoautojen arvosta häviää arvoa pois (autoliikkeet maksattaa arvonlaskun kuluttajilla, välirahassa. Pääosin sekään ei muutu jos vaihtaa ns, "uudempaan"). Autoliikkeille ei mitään tukia. Ei hyvityksiä myöskään niille ketkä hiljattain ostanut auton ja maksanut veroa siitä.

    Liikenneveromaksu voisi olla vaikkapa 50€, 250€. Tuo 50€ voisi olla pienituloisilla eläkeläisillä tai muilla vastaavilla.
    Tässäkin vaihtoehdossa olisi karsittava valtion kuluja ainakin tuon autoveron poiston verran.




    umeilla, ettei varmastikaan kenellekään ole epäselvää mistä kyse.


    Varmasti paljon jäi pois perusteluista/vaikutuksista erivaihtoehdoissa, mutta aiheesta on niin paljon keskuteluja täällä ja muilla foor
    138
    A. Nykyinen malli.
    0%
    18
    B. Bernerin liikennekaariyhtiö.
    0%
    13
    C. Vanhan mallin korjaus.
    0%
    84
    D. Liikennevero, vastaava kuin YLE-vero.
    0%
    23

    The poll is expired.

    EVERYTHING | WORKS
  • bemmeri
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2006
    • 4181

    #2
    Itse kannatan vanhan verotuksen/maksujen järkevöittämistä, eli valitsin C.
    Myöskään D ei ole pois suljettu. B:lle ehdoton ei.
    EVERYTHING | WORKS

    Comment

    • MikeDry
      BTCF Member
      • May 2006
      • 6151
      • Helsinki

      #3
      Suosittelen lähettää tuon Bernerille tai jollekkin edustajalle..Tuossa kohdat C ja D kuulostaa paljon paremmalta.
      Last edited by MikeDry; 23-01-2017, 10:45.
      Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
      Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

      Comment

      • Roito
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2009
        • 3921
        • Tavastila/Kotka

        #4
        Originally posted by bemmeri
        Leikataan jostain muualta jos ei rahat riitä, esim. haittamaahanmuutto, kuntien/valtion turhat virat/byrokratia/yms.
        Tämä, täältä se raha kuuluisi ottaa eikä aina autoilijoilta.
        BMW E70 X5 käyttismöhkö
        MB W639 Kummisetä

        Entisiä: E39= 5kpl E36= 2kpl E38= 1kpl E34= 4kpl E30= 2kpl E46= 1kpl E53= 1kpl M= 1kpl muut merkit= 18kpl kaksipyöräiset= 13kpl

        Comment

        • Attekun
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2013
          • 1407
          • Saarijärvi

          #5
          Originally posted by bemmeri View Post
          Itse kannatan vanhan verotuksen/maksujen järkevöittämistä, eli valitsin C.
          Myöskään D ei ole pois suljettu. B:lle ehdoton ei.
          Tämä kyllä aika selkeästi näkyi siitä miten nämä vaihtoehdot on esitetty
          Toyota Alphard MS
          Peugeot e-2008
          ex:E39 530d - 01 E38 735i - 96--köyhän miehen kasikone ,E39 520i - 98 "pappa", E30 316

          Comment

          • BFI18
            BTCF Member
            • Aug 2012
            • 1456
            • Turku

            #6
            Originally posted by bemmeri View Post
            Itse kannatan vanhan verotuksen/maksujen järkevöittämistä, eli valitsin C.
            Myöskään D ei ole pois suljettu. B:lle ehdoton ei.
            Sama täällä.
            G26 i4 M50 Black Sapphire

            Comment

            • Milko75
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2007
              • 850
              • Kuopio

              #7
              Originally posted by BFI18 View Post
              Sama täällä.
              Kuin myös täällä
              G05 | X5 45e M-Sport | Mineral White – 2020
              Tesla Model S Long Range Raven | Pearl White – 2020

              Comment

              • Rey
                Bimmer Rookie
                • Jan 2016
                • 73
                • Moon

                #8
                D on ehkä vähän turhan radikaali vaihtoehto. Olen valmis autoilusta jopa jotain maksamaankin.

                Kannatan C:tä missä autovero poistuisi ja autoilijoilta saadut käyttömaksut korvamerkittäisiin tieverkoston ylläpitoon.

                Comment

                • racing02
                  BTCF Member
                  • Nov 2004
                  • 2015
                  • Riihimäki

                  #9
                  Näistä vaihtoehdoista ilmanmuuta C.

                  Kun kaikki pannaan kerralla aivan uuteen uskoon selviää seuraukset vasta parin vuoden kuluessa. Toki se on hyvä tapa painaa oma idea läpi vielä mahdollisimman monimutkaisena ettei kukaan edes tajua vastustaa. Käyttää täkynä yhden veron poistamista, nostaa muita ja tuoda pari uutta maksua lisää.

                  Itse olen "tyytyväinen" nykytilanteeseen koska olen varma että kun muutoksia tulee ne kolahtaa omaan nilkkaan. Uudet autot kun ei kiinnosta, varsinkaan ne vähäpäästöisimmät mallit. Lisäksi jostain ihmeen syystä uudet maksut suuntautuu auton(autojen) omistamiseen eikä käyttöön. Eli maksat siitä että autot on käytettävissä ja ajat mitä ajat.

                  Pienellä viilauksella nykysysteemistä tulisi ihan järkevä.

                  Nykyiset käyttömaksut joutaisi pois täysin turhana ylläpidettävänä järjestelmänä. Kaikki raha olisi kerättävissä polttoaineen hinnassa ilman mitään teknisiä tai hallinnollisia järjestelmiä. Samalla se ohjaisi automaattisesti ympäristöystävällisyyteen koska polttoaineen polttamisesta ne saasteet kuitenkin syntyy. Käsittääkseni pääsääntöisesti vähemmän saastuttava ajoneuvo myös kuluttaa vähemmän polttoainetta. 4,4i X5 taas saastuttaa tasan saman verran kuin 114i tai vaikka i3 silloin kun kummallakaan ei ajeta. Tien kuluminenkin on varmasti paremmassa suhteessa ajomatkaan kun ajoneuvon massaan tai muihin ominaisuuksiin.

                  Tätä en nykytilanteessa käsitä: Jos henkilö 1 ajaa vuoden aikana X5:lla vaikka 8000 km ja henkilö 2 114i:llä 120 000km -> henkilö 1 maksaa korkeampaa käyttömaksua - Miksi? Jos henkilön 1 perheessä on lisäksi toinen auto millä ajetaan vaikka 12 000km ja harrasteauto millä ajetaan 1000km vuodessa, käyttömaksut maksetaan kolme kertaa (tai pilkkua viilaten 2,5 jos harrasteauto seisoo puoli vuotta). Sama pätee vakuutuksiin. (joo olen henkilö 1)

                  Autoverolle voidaan täysin erillisenä tehdä mitä halutaan, mutta järkevämpää tehdä viilaukset porrastettuina jolloin ei turhaan järkytetä markkinoita. Se mistä valtio kerää rahaa ja mihin sitä käyttää on taas ihan eri politiikkaa. Toki jos haluttaisiin niin helposti voitaisiin tehdä päätös että käytetään rahaa teihin sama mitä sieltä tulee. Sekään ei vaadi mitään uutta teknistä seurantajärjestelmää tai yhtiöittämistä.

                  Comment

                  • nullzwei
                    BTCF Member
                    • Oct 2002
                    • 11056
                    • ?

                    #10
                    Jotta voi vastata muutakin kuin vaihtoehdon Öööö niin ainakin pitää tietää MIKSI liikenteen verotusta ollaan muuttamassa.

                    Comment

                    • BeamR
                      BTCF Member
                      • Jul 2007
                      • 13363
                      • Espoon takametsät

                      #11
                      Originally posted by nullzwei View Post
                      Jotta voi vastata muutakin kuin vaihtoehdon Öööö niin ainakin pitää tietää MIKSI liikenteen verotusta ollaan muuttamassa.
                      liikenteestä perittävien verojen ja veronluonteisten maksujen kokonaismäärän sovittaminen liikenneinfran kehittämiseen ja ylläpitämiseen tarvittavaan kokoluokkaan sekä korvamerkitseminen suoraan liikenneinfran kehittämiseen eikä esim Kreikkaan?
                      F46 Gran Tourer -20
                      Boxster 2.5 -97

                      Comment

                      • nullzwei
                        BTCF Member
                        • Oct 2002
                        • 11056
                        • ?

                        #12
                        Ihan se ja sama kunhan ei vaan sinne enää mutta esimerkkejä yksityisellä rahalla rakennetusta sekä ylläpidetystä tiestä on jo olemassa. Suomessakin. Tieosuuskunnista lähtien. Norjalaisilla mm on malli missä tietulleja peritään niin kauan että yksityisellä rahalla tehty tie on maksettu.

                        Comment

                        • MikeDry
                          BTCF Member
                          • May 2006
                          • 6151
                          • Helsinki

                          #13
                          Meni vähän yli...
                          Last edited by MikeDry; 23-01-2017, 13:07.
                          Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                          Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                          Comment

                          • BeamR
                            BTCF Member
                            • Jul 2007
                            • 13363
                            • Espoon takametsät

                            #14
                            Originally posted by nullzwei View Post
                            Ihan se ja sama kunhan ei vaan sinne enää mutta esimerkkejä yksityisellä rahalla rakennetusta sekä ylläpidetystä tiestä on jo olemassa. Suomessakin. Tieosuuskunnista lähtien. Norjalaisilla mm on malli missä tietulleja peritään niin kauan että yksityisellä rahalla tehty tie on maksettu.
                            ja japanilaisilla on yksinkertainen tietullijärjestelmä, jossa valtion ylläpitämät maantiet on varustettu etälukijoilla, jotka tunnistaa autoihin asennetut, halvat tunnisteet, joissa on kuskikohtaiset kortit.
                            A: maksat vain jos ihan oikeasti käytät valtion isoja teitä
                            B: maksu ei kohdistu autoon vaan kuskiin
                            C: ei vaadi sen kummempaa seurantaa eikä kalliita järjestelmiä, n. satasen paketti autoon ilman mitään OBD-hihhulointeja, ja ramppeihin vastaavasti tunnisteet.

                            Sielläkin se toimii kuin junan vessa, on toiminut jo kauan, aj esim BMW:llä on nuo kortinlukijat jo integroituina joten autovalmistajiltakin löytyy jo valmiudet tukea tuollaista järjestelmää. Mutta ei, pernerin pitäää yrittää keksiä pyörä uudestaan, ja sittenkin se tekee siitä kolmion.
                            F46 Gran Tourer -20
                            Boxster 2.5 -97

                            Comment

                            • Juhis
                              BTCF Honorary Member
                              • Jul 2002
                              • 19175
                              • -

                              #15
                              Todennäköisin vaihtoehto on E eli ns. Suomimalli.

                              - Autovero säilyy ja sitä kiristetään yli 100g/km autoilta
                              - Ajoneuvovero säilyy ja sitä kiristetään yli 100g/km autoilta
                              - Polttoaineveroja kiristetään
                              - Tiemaksut ja vapaaehtoinen GPS-seuranta tulevat lähivuosina edellä mainittujen lisäksi. Pian aikaan perustuvat maksut ovat niin kalliita, että GPS-seurantaan perustuva "musta laatikko" on ainoa taloudellisesti järkevä vaihtoehto
                              - Viimeisenä vaiheena yksityistäminen ja yhtiön myynti ulkomaiselle sijoittajaryhmälle
                              All good things come to those who wait.

                              Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                              Sound Factory Bar & Nightclub

                              Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎