Announcement

Collapse
No announcement yet.

Auto Saksasta Suomeen III

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • makkis
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 5152
    • Kouvola, Savisto

    Nyt kun on kotiuduttu taas reissusta niin voisin oman kokemuksen tähän jakaa, jos vaikka olisi jollekkin apua tmv.

    Lennot, hotellit ja vuokra-auto varattiin Trivagon ja Momondon yms. ihmepalveluiden kautta, niiden hintoihin en tässä ota kantaa koska hinta haarukka on suuri kuten päivittäiset hinnan vaihtelut.

    Lähtöpäivä katsottiin halvan lennon mukaan ja päämäärä katsottiin lähimmäksi sitä aluetta mistä autoja pitäisi mennä katsomaan.

    Loppujen lopuksi päädyttiin auton osto rahat ottamaan mukaan käteisenä, jotta olisi kaikki helpompaa.

    Joten maanantai aamuna lähdettiin Helsinki-Vantaalta Sas:in koneella Arlandan kautta Frankfurtiin, aikaisemmin oli selkeä suunnitelma mennä katsomaan ainakin kolmea autoa hieman eri suunnilta, mutta lentokoneessa muutimme suunnitelmaa kun ihastuimme yhteen yksilöön ja yksityinen myyjä oli innokas myymään ja auttamaan ulkomaalaisia.
    Joten heti kun päästiin Frankfurtin kentälle ja sen labyrintin läpi päästiin vielä terminaali 1:stä 2:een jossa oli vuokra-autot, lähdettiin hotellin kautta ajamaan kohti Hannoveriä.
    Pääsimme myyjän luokse, osoitteeseen jonka hän oli antanut ja sieltähän se auto löytyi ja päästiin myyjän kanssa juttelemaan ja tutkimaan autoa. Myyjä osasi suht hyvää englantia joten sai juteltua mitä tarvitsi, itsellä oli mukana läppäri ja testeri joten auto tutkittiin läpi myös istalla, pääsin myös Bmw:n AIR:sta tutkimaan huoltotiedot yms. toteamaan että kaiken perusteella kilometrit pitävät kutinsa ja huollot on tehty ja merkattu, jopa merkkiliikkeessä.
    Sieltä näki myös että juuri ennenkuin auto on jätetty seisomaan siitä oli yritetty vikaa tutkia, vika oli myyjän mukaan egr:ssä jota tuki myös huoltotiedoista löytyvät tiedot.
    Egr:ssä oli edelleen vikaa kuten myös dpf:n kilometrit täynnä auton mielestä (todellisuudessa vielä virtaa riittävästi läpi), nämä "vaivat" ei minua nyt juurikaan kiinnostaneet koska auto toimii ja oli hyväkuntoinen sekä nuo kyseiset vaivan aiheet on kuitenkin tarkoitus poistaa käytöstä.
    Joten hintaa tingittiin erittäin kohtuulliseksi ja sovittiin että lähdemme miettimään asiaa Frankfurttiin hotelliin ja palaamme tiistaina n. klo 12 takaisin jos päätämme auton ostaa.

    Joten tiistai aamuna taas Fiiatilla tykittämään kohti Hannoveriä, siellä oli myyjän sukulainen odottelemassa että lähdetään hoitamaan meille vientikilvet, siinä vielä hieman ihmeteltiin autoa ja sovittiin kaupat, sitten olikin jo kiire kilpipajaan ja konttorille, onneksi tämä sukulainen oli hyvinkin aikaansaava kaveri ja järjesti että kilpipajan nainen jää odottamaan meitä eikä lähde sitä ennen kotiin.
    2h jonoteltiin siellä ja päästiin konttoritädin luokse, tästä hommasta ei kyllä olisi tullut mitään ilman Saksalaista, siellä ei todellakaan ymmärretty Englantia ja todellakin vaadittiin paikallisen takaus kilpien saamiseksi, otimme punaiset 15pv vientikilvet koska tarkoitus oli ajaa baltian läpi ja nuo oli varmempi vaihtoehto, kilvet maksoi 130e ja konttorityöt 40e joten 170e kokonaisuudessaan 15pv 100% kilvistä ei ollut minusta paha.

    Sen jälkeen selviteltiin auton maksu ja se että meillä on kaikki tarvittavat paperit, tähän olin tulostanut netistä listan mitä kaikkea tarvitsee olla.
    Sitten ei muuta kuin viemään vuokra-auto takaisin Frankfurttiin, oli sen verta myöhä jo tiistaina auton palautuksen jälkeen että mentiin edelleen Frankfurttiin hotelliin, keskiviikko aamuna lähdettiin sitten vauhdilla kohti Varsovaa, siellä oli hotelli varattuna jossa oli kellarissa parkkihalli, joten auton sai hyvin suojaan. Torstai aamuna lähdettiin sitten kohti Riikaa, Liettuan ajoimme vain läpi. Riikassa taas yövyttiin, sielläkin oli hyvin suojaisa parkkipaikka sisäpihalla joten levollisin mielin auton puolesta sielläkin.
    Siitä ei sitten ollutkaan enää kuin 4h matka Tallinnaan joten perjantai aamuna käytiin matkan varrella haahuilemassa hieman Pärnussa kun aikaa oli. Perjantai iltana sitten klo 18.30 lähdettiin Finlandian kyydissä kohti Suomea ja klo 21 oltiin satamassa, siitä sitten pari tuntia ja viimein kotona jälleen, uuteen hankitaan tuli 2700km mittariin ja pelasi moitteettomasti, tämän paremmin ei olisi reissu voinut mennä, joten kiitos kaikille vinkeistä ja neuvoista

    Ja mitä sieltä sitten tuli, F11 535d -11 230tkm ja omaan makuun riittävillä varusteilla + maalipinta on muuta kuin musta sekä sisustan väri muuta kuin musta



    Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
    Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
    Virallinen Xhp jälleenmyyjä

    Comment

    • arben
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2011
      • 1120
      • suomi

      Hyvä juttu,missä kunnossa tiet baltian läpi tullessa?lähtikö hinnasta minkä verran jos saa udella.

      Comment

      • makkis
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 5152
        • Kouvola, Savisto

        Originally posted by arben View Post
        Hyvä juttu,missä kunnossa tiet baltian läpi tullessa?lähtikö hinnasta minkä verran jos saa udella.
        Varsovaan saakka oli todella hyvää, siitä eteenpäin navi ohjastikin sivukylien kautta jossa ei aina sitä parasta tietä ollut, tuollaisella autolla pääsi kuitenkin mukavasti sielläkin, seuraavalla kerralla etsisin kyllä via baltican ja menisin sitä pitkin, vaikka navi neuvoisi muualta. Tosin uskon että tuota pikkukylä reittiä kulkien tuli nähtyä enemmän:think

        1500e sain lopulta tingittyä kun jätin talvirenkaatkin pois kaupasta.
        Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
        Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
        Virallinen Xhp jälleenmyyjä

        Comment

        • Kiree äMMä
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2005
          • 309
          • Jyväskylä

          Nopea kysymys: Jos autosta on tehty maahantuonnin yhteydessä käyttöönottoilmoitus, mutta autoveroilmoitusta ei ole jätetty 5 päivän sisällä käyttöönottoilmoituksen jättämisestä, onko autolle mahdollista saada vielä siirtokilvillä ns. 3kk ajolupa, jos jättää uuden käyttöönottoilmoituksen ja esim. heti sen perään samana päivänä autoveroilmoituksen? Vai saako tällaisessa tapauksessa ajoluvan Suomessa vasta sitten, kun autosta on verot maksettu, sen rekisteröintikatsastus on suoritettu ja siinä on Suomen rekisterikilvet paikallaan?

          Comment

          • MajorDrake
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 7520
            • Jyväshyvä

            Originally posted by Kiree äMMä View Post
            Nopea kysymys: Jos autosta on tehty maahantuonnin yhteydessä käyttöönottoilmoitus, mutta autoveroilmoitusta ei ole jätetty 5 päivän sisällä käyttöönottoilmoituksen jättämisestä, onko autolle mahdollista saada vielä siirtokilvillä ns. 3kk ajolupa, jos jättää uuden käyttöönottoilmoituksen ja esim. heti sen perään samana päivänä autoveroilmoituksen? Vai saako tällaisessa tapauksessa ajoluvan Suomessa vasta sitten, kun autosta on verot maksettu, sen rekisteröintikatsastus on suoritettu ja siinä on Suomen rekisterikilvet paikallaan?
            Onnistuu ihan OK. Ainakin jos tekee jonkun muun nimissä sen käyttöönottoimoituksen. Sehän selviää kun teet netissä käyttönottoilmoituksen, jos antaa tehdä sen niin sittenhän se on sama tilanne kuin 1. kerralla...

            Kerran on vuosien saatossa tulli kysellyt kun samalle autolle tehtiin 3 käyttöönottoilmoitusta. Yksi maahantuonnin yhteydessä, yksi kun asiakas otti sen koeajoon mutta kauppoja ei syntynytkään ja kolmas kun asiakas osti sen ja jäätiin odottelemaan verotuspäätöstä. Asian sain kuitenkin perusteltua ja ei ollut mitään ongelmaa...
            M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
            Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
            Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

            Comment

            • protoni
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2008
              • 1361
              • Tampere

              Mites kun auto saapuu Saksasta Suomeen rekan lavalla luonnollisesti ilman kilpiä. Se pitäisi saada siirrettyä rannikolta satakunta kilometriä pohjoisemmaksi ja aloittaa verotus/kilvitys vasta kun vanha auto on myyty.

              Mitä vaihtoehtoja siirtoon on kun traileria ei ole käytössä? Teen käyttöönottoilmoituksen ja haen tarrat, mutten jätä veroilmoitusta ajallaan? Ja kun haluan auton ajoon esim. kuukauden kuluttua, niin teen käyttöönottoilmoituksen uudestaan ja laitan verot vireille kuten tuossa ylläkin on keskusteltu? Vai onko jotain muita keinoja?

              Comment

              • pyroz
                BTCF Member
                • Nov 2002
                • 6709
                • PK-seutu

                Originally posted by protoni View Post
                Mites kun auto saapuu Saksasta Suomeen rekan lavalla luonnollisesti ilman kilpiä. Se pitäisi saada siirrettyä rannikolta satakunta kilometriä pohjoisemmaksi ja aloittaa verotus/kilvitys vasta kun vanha auto on myyty.

                Mitä vaihtoehtoja siirtoon on kun traileria ei ole käytössä? Teen käyttöönottoilmoituksen ja haen tarrat, mutten jätä veroilmoitusta ajallaan? Ja kun haluan auton ajoon esim. kuukauden kuluttua, niin teen käyttöönottoilmoituksen uudestaan ja laitan verot vireille kuten tuossa ylläkin on keskusteltu? Vai onko jotain muita keinoja?
                Mielestäni ei ole tarvetta toiselle käyttöönottoilmoitukselle. Varaudu selittelemään verottajalle, että etkö muka käyttänyt kokoaikaa autoa verotta.
                S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                Comment

                • MMF
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2007
                  • 461
                  • Sipoo

                  Originally posted by protoni View Post
                  Mites kun auto saapuu Saksasta Suomeen rekan lavalla luonnollisesti ilman kilpiä. Se pitäisi saada siirrettyä rannikolta satakunta kilometriä pohjoisemmaksi ja aloittaa verotus/kilvitys vasta kun vanha auto on myyty.

                  Mitä vaihtoehtoja siirtoon on kun traileria ei ole käytössä? Teen käyttöönottoilmoituksen ja haen tarrat, mutten jätä veroilmoitusta ajallaan? Ja kun haluan auton ajoon esim. kuukauden kuluttua, niin teen käyttöönottoilmoituksen uudestaan ja laitan verot vireille kuten tuossa ylläkin on keskusteltu? Vai onko jotain muita keinoja?
                  Ihan tavallinen siirtokilpi?
                  E70 X5 3.0D -07
                  W124 200d
                  Hiace 4wd

                  EX: E36 328 M Touring -95, E30 320i touring, 530da M-Sport -03, 523i Touring -98, E60 530d M-Sport -06, E83 X3 3.0d


                  Comment

                  • Ale1
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2018
                    • 32
                    • länsisuomi

                    Niin tavallinen siirtokilpi.

                    Comment

                    • protoni
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2008
                      • 1361
                      • Tampere

                      Sen soveltuvuutta mietinkin kun specseissä lukee että pitää täyttää autoverolain edellytykset. Täyttyykö ne kilvettömällä tuontiautolla? Sinänsä tuo olisi ihan passeli.

                      Comment

                      • radiaani
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2016
                        • 130
                        • Etelä-Suomi

                        Originally posted by pyroz View Post
                        Mielestäni ei ole tarvetta toiselle käyttöönottoilmoitukselle. Varaudu selittelemään verottajalle, että etkö muka käyttänyt kokoaikaa autoa verotta.
                        Määräytyykö vero ensimmäisen (vai lopullisen) käyttöönottoilmoituksen vai vasta verotuspäivän hintatilanteen mukaan?

                        Jos auton toisi nyt maahan, ajaisi sen vain suoraan talvisäilytykseen ja ilmoittaisi verotettavaksi huhtikuussa ja veropäätös tulisi marvosta kesäkuussa, niin maksetaanko vero marras-, huhti- vai kesäkuun arvon mukaan?
                        Ajossa: F10 520d SE (2012)

                        Comment

                        • pyroz
                          BTCF Member
                          • Nov 2002
                          • 6709
                          • PK-seutu

                          Originally posted by radiaani View Post
                          Määräytyykö vero ensimmäisen (vai lopullisen) käyttöönottoilmoituksen vai vasta verotuspäivän hintatilanteen mukaan?

                          Jos auton toisi nyt maahan, ajaisi sen vain suoraan talvisäilytykseen ja ilmoittaisi verotettavaksi huhtikuussa ja veropäätös tulisi marvosta kesäkuussa, niin maksetaanko vero marras-, huhti- vai kesäkuun arvon mukaan?
                          Se menee tietysti sen mukaan milloin teet veroilmoituksen. Verottaja on vaan ottanut näissä tavaksi, että olettaa sinun ajavan autolla heti käyttöönottoilmoituksesta alkaen. Kun talvisäilytyksen jälkeen teet veroilmoituksen niin verottajan mielestä olet kusettanut koko talven ajan verotta ja lyö mätkyjä. #Vainsuomijutut #Syyllinenkunnestoisintodistat #Verottaja
                          S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                          Comment

                          • protoni
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2008
                            • 1361
                            • Tampere

                            Soittelin konttorille ja siirtoluvalla saa tosiaan siirrellä ilman käyttöönottoilmoitusta. Taidan sellasen pistää.

                            Onko kukaan rekisteröintikatsastanut autoa jossa on alustasarja? Miten siihen suhtaudutaan katsastuksen yhteydessä? Vaaditaanko laput kuten muutoskatsastuksessakin?

                            Comment

                            • nullzwei
                              BTCF Member
                              • Oct 2002
                              • 11056
                              • ?

                              Originally posted by protoni View Post
                              Soittelin konttorille ja siirtoluvalla saa tosiaan siirrellä ilman käyttöönottoilmoitusta. Taidan sellasen pistää.

                              Onko kukaan rekisteröintikatsastanut autoa jossa on alustasarja? Miten siihen suhtaudutaan katsastuksen yhteydessä? Vaaditaanko laput kuten muutoskatsastuksessakin?
                              .Juu.

                              Comment

                              • radiaani
                                Bimmer Rookie
                                • Jul 2016
                                • 130
                                • Etelä-Suomi

                                Originally posted by pyroz View Post
                                Se menee tietysti sen mukaan milloin teet veroilmoituksen. Verottaja on vaan ottanut näissä tavaksi, että olettaa sinun ajavan autolla heti käyttöönottoilmoituksesta alkaen. Kun talvisäilytyksen jälkeen teet veroilmoituksen niin verottajan mielestä olet kusettanut koko talven ajan verotta ja lyö mätkyjä. #Vainsuomijutut #Syyllinenkunnestoisintodistat #Verottaja
                                Teknisesti ottaen verottaja toimii ihan oikein. Auto kun on verollepantava, kun se ensimmäisen kerran otetaan käyttöön Suomessa, tjsp. Ei virkamies varmaankaan ole käyttöönottoilmoitusta ihan turhan päiten juuri noin nimennyt.

                                Sen sijaan, jos autoa vain siirretään Suomessa, niin se ei kai välttämättä ole käyttöönottoa?
                                Ajossa: F10 520d SE (2012)

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎