Announcement

Collapse
No announcement yet.

Yle: Selvitys paljasti autokorjaamojen hintaerot

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • walde
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2008
    • 947
    • Melkein Espoo

    #16
    Asiallinen linkki
    Melkolailla samanlaisia tuloksia on havaittavissa myös Tekniikan Maailman korjaamotesteissä, ja saman suuntaista tulosta arvuuttelisin omalla "näppituntumallakin".

    Riippumattomien korjaamoiden ketjutasollahan ollaan sitä mieltä, että näiden ADAC:in ym. testien takana on vähintään Illuminatin kaltainen salaliitto
    E46 330ti M-Sport II '02 6-gang Supercharged
    F20 LCI2 118dA M-Sport '19

    Comment

    • nullzwei
      BTCF Member
      • Oct 2002
      • 11056
      • ?

      #17
      Originally posted by walde View Post
      Asiallinen linkki
      Melkolailla samanlaisia tuloksia on havaittavissa myös Tekniikan Maailman korjaamotesteissä, ja saman suuntaista tulosta arvuuttelisin omalla "näppituntumallakin".

      Riippumattomien korjaamoiden ketjutasollahan ollaan sitä mieltä, että näiden ADAC:in ym. testien takana on vähintään Illuminatin kaltainen salaliitto
      ADAC:n testin "viat" löytyy tästä. Rengaspaineen mittaamiseen ei ainakaan toistaiseksi taida tarvita 30 000 euron aparaattia.

      Tekniikan Maailman jutut on välillä sellaista mielipidepaskaa ettei niitä ihan selvinpäin pysty lukemaan. Taitaa rahalla saada mieluisan näkemyksen?



      Säädösten mukaan manuaalit, testerit, ohjelmat, koulutus ja ylipäätään kaikki huollossa tarvittava tekninen tieto on oltava tarjolla myös merkkiorganisaation ulkopuolisille huoltajille, vieläpä kohtuuhinnalla.

      Esimerkki:
      Mercedes-Benz tekninen koulutus
      Veho Group Oy järjestää teknistä koulutusta valmistajan koulutustasovaatimusten mukaisesti.
      Last edited by nullzwei; 14-04-2017, 07:23.

      Comment

      • -Markus-
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2005
        • 1461
        • Ihan Savossa

        #18
        A-Studion ohjelma aiheesta, ei tainnu sille olla vielä linkkiä

        Ford Mondeo Mk3 STW
        VW E-Golf 2015
        BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus

        Comment

        • walde
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2008
          • 947
          • Melkein Espoo

          #19
          Originally posted by nullzwei View Post
          ADAC:n testin "viat" löytyy tästä. Rengaspaineen mittaamiseen ei ainakaan toistaiseksi taida tarvita 30 000 euron aparaattia.

          Tekniikan Maailman jutut on välillä sellaista mielipidepaskaa ettei niitä ihan selvinpäin pysty lukemaan. Taitaa rahalla saada mieluisan näkemyksen?



          Säädösten mukaan manuaalit, testerit, ohjelmat, koulutus ja ylipäätään kaikki huollossa tarvittava tekninen tieto on oltava tarjolla myös merkkiorganisaation ulkopuolisille huoltajille, vieläpä kohtuuhinnalla.

          Esimerkki:
          Mercedes-Benz tekninen koulutus
          Veho Group Oy järjestää teknistä koulutusta valmistajan koulutustasovaatimusten mukaisesti.
          Rengaspaineen tarkastukseen ei tosiaan 30 000€ työkalua tarvita, mutta vaikkapa pari-kolme vuotta vanhan Skoda Octavian etukameran kalibrointiin tarvitaan - tällainen toimenpide tulee vastaan vaikkapa pyöränsuuntauksen tai tuulilasin vaihdon jälkeen - mikäli siis noudatetaan valmistajan ohjeita, ja käytetään valmistajan VAS hyväksyttyä laitetta.

          Olen kanssasi samaa mieltä Tekniikan Maailmasta. Onneton, myötähäpeää aiheuttava aviisi. Noiden korjaamotestien takana häärää muutama tuttu henkilö, ja uskaltaisin pitää niitä kuitenkin vähintään suuntaa antavina.

          Sattuneesta syystä tunnen EU asetukset 715/2007 ja 692/2008 lähes ulkoa, joten tiedän kyllä riippumattoman toimijan oikeudet. Porsaan reikiä on kuitenkin niin paljon, että esimerkiksi valmistajan koulutuksiin osallistuminen riippumattomalle taholle on tiettyjen toimijoiden osalta tehty käytännössä mahdottomaksi. Osalla valmistajista samaa pätee muihinkin mainitsemiisi asioihin, joihin riippumattomalla korjaamolla on "oikeus". Ja vaikka laki puhuu "kohtuullisesta hinnasta", ei tämä toteudu käytännössä monenkaan valmistajan tai maahantuojan kohdalla. Tämä tosin ei ollut pointtini ylipäätään - vaan se, ettei vaatimuksia ole ketjun taholta olemassa. Tiedän kyllä muutamia todella pedantteja riippumattomia korjaamoita, jotka käyttävät oikeuksiaan - käyvät valmistajien koulutuksissa, käyttävät valmistajan omia määräaikaishuollon tarkastuslistoja yms. Tämä on kuitenkin isossa kuvassa todella harvinaista. Lisäksi (kas kummaa), tällaiseen riippumattoman korjaamon hinnoittelu ei olekaan enää kovin kaukana merkkihuollosta...
          Last edited by walde; 14-04-2017, 09:37.
          E46 330ti M-Sport II '02 6-gang Supercharged
          F20 LCI2 118dA M-Sport '19

          Comment

          • Laku
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2007
            • 17478
            • Turku

            #20
            Örum hoitaa ketjulleen täydellisesti koulutukset ja vaatimukset?
            Näillä mennään:
            - BMW E81 118i since 2017
            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

            Comment

            • walde
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2008
              • 947
              • Melkein Espoo

              #21
              Originally posted by Laku View Post
              Örum hoitaa ketjulleen täydellisesti koulutukset ja vaatimukset?
              Tämä oli ilmeisesti minulle. En osaa sanoa, enkä uskalla arvailla. Enkä aio lähteä julkisesti nimillä arvioimaan kenenkään toimintaa tiedoilla, joihin olen päässyt käsiksi ammattini kautta - tämä on lienee itsestään selvää.
              Lähtökohtaisesti kuitenkaan riippumattomilla korjaamoketjuilla ei ole ketjujen tahoilta minkäänlaisia vaatimuksia minkäänlaiseen koulutukseen.

              Mitään merkki- tai mallikohtaista koulutusta (esimerkiksi uusista korimalleista ja niiden erityispiirteistä) ei riippumattomille korjaamoille ole tarjollakaan. Valmistajien toimesta kyllä, mutta näissä koulutuksissa käyvien riippumattomien korjaamoiden määrä ei ole edes prosenttitasolla.
              E46 330ti M-Sport II '02 6-gang Supercharged
              F20 LCI2 118dA M-Sport '19

              Comment

              • Micce///M
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2008
                • 3552
                • Hämeenlinna

                #22
                Originally posted by walde View Post
                Luin kirjoittamani tekstin uudelleen. Ehkä sinunkin kannattaisi?
                Missään kohtaa en ottanut kantaa merkkikorjaamon absoluuttiseen osaamisen tasoon tai palvelun laatuun, enkä ole väittänyt sen olevan "huipputasoa". Tuskin tällaista voisi kukaan faktana esittääkään - merkkiorganisaatioidenkin välillä on suuria eroja.

                Joskus tuli työn puolesta vedettyä muutamallekin eri maahantuojalle / merkkiorganisaatiolle teknistä koulutusta ja taitotasotestejä, n. 700-1000 henkilöä / vuosi. Myös riippumattomien korjaamoiden toimintaa on tullut seurattua aitiopaikalta useampi vuosi, joten ihan mututuntumaan ei oma näkemys perustu. Mitään eksaktia ruohonjuuritason analyysiä tältä pohjalta ei tietenkään voi vetää, mutta kokonaiskuva on tullut kyllä varsin selväksi.
                Luin uudestaan, mutta ei vieläkään ilmeisesti auennut.
                Toki on töitä missä kannattaa merkkiliikkeen puoleen varmasti kääntyä jo ihan vaadittavien laitteistojen takia.
                Mutta omiin lähipiirin kokemuksiin ja työn merkeistä vierestä seuranneena sanoisin että yksittäinen asentaja tekee virheitä mutta kun virheitä sattuu helpoissakin hommissa ja ne virheet päätyy asiakkaalle asti niin vähintään työnjohto kusee ja pahasti. Siitä valmistajan kurssista ei ole mitään hyötyä, jos oppilas somettaa senkin ajan.

                Toki olet oikeassa siinä että käsittääkseni valmistaja antaa tietyt vaatimukset merkkiliikkeen korjaamon tasolle, ainakin osalla autonvalmistajista ja samaan aikaan naapurissa autoasi tekee mitä huvittaa. Mutta ei se automaattisesti huippukaalliiden järjestelmien kanssa painivasta liikkeestä tee ammattitaitoista ja autoasista tee osaamatonta määräaikaishuoltojen tekijää.

                Comment

                • petrolhead
                  Moderator
                  • Feb 2004
                  • 13793
                  • Hyvinkää

                  #23
                  Originally posted by walde View Post
                  Naulan kantaan. Aivan käsittämättömän heikkolaatuinen artikkeli.
                  Riippumattomien korjaamoketjujen "noudatamme aina valmistajan ohjeita", "uusimmat laitteet ja koulutettu henkilökunta", "meillä takuu säilyy" propaganda on kyllä valtaosin aivan täyttä paskaa. Tällaiseen riippumattomaan ketjuun voi liittyä kuka vaan, ilman minkäänlaisia osaamiseen, koulutukseen, laitteisiin tai asiakaspalveluun liittyviä vaatimuksia. Riittää, että keskittää varaosaostot ketjua hallinnoivalle tukkurille. Riippumattomissa ketjuissa eritasoisia korjaamoita on tasan niin monta, kuin ketjun jäseniä. Tämän huomioon ottaen yllämainitut ketjujen lupaukset ovat katteetonta sanahelinää.

                  Vaikka yritystä olisikin, ovat kolmannen osapuolen tietokannat täynnä virheitä (mm. huolto-ohjelmien osalta), eivätkä (usein) ota huomioon maahantuojakohtaisia ohjeita.

                  Valmistajien portaalit tarjoisivat riippumattomillekin korjaamoille pääsyn valmistajan omiin tietoihin, mutta ovat (kuulemma) liian vaiketa käyttää, ja maksavatkin vielä.

                  Totta kai esimerkillisiäkin riippumattomia korjaamoita (varmasti tältäkin foorumilta) löytyy, mutta isossa kuvassa ero merkkiorganisaatioiden eduksi on niin suuri, ettei sitä riitä sanat kuvaamaan.

                  Perusrempan perusautoon nyt suorittaa kuka tahansa suht tasaisella laadulla, ja on totta kai selvää, ettei mahdollisesti satoja euroja kalliimpi valtuutetun huollon veloitus tunnu tällaisessa tilanteessa perustellulta. Kokonaiskuvassa auton huoltoon ja korjaukseen liittyy kuitenkin ihan samat lainalaisuudet, kuin mihin tahansa muuhunkin bisnekseen: Eurolla saa euron tuotteen tai palvelun - ja joissain tapauksissa euron tuote tai palvelu voi olla ihan toimivakin. Useimmiten kuitenkaan ei.
                  Luin kirjoituksesi ja katsoin signaturesi ja vedin mielessäni johtopäätelmän siitä missä saattaisit olla hommissa.
                  Lyhyesti, luulen että olet merkkiliikkeessä. Tai maahantuojalla. Ite oon VW-rasvari.
                  Last edited by petrolhead; 14-04-2017, 11:10.
                  2015 VW Crafter
                  1984 BMW 316
                  2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                  petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                  "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                  Comment

                  • walde
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2008
                    • 947
                    • Melkein Espoo

                    #24
                    Originally posted by petrolhead View Post
                    Luin kirjoituksesi ja katsoin signaturesi ja vedin mielessäni johtopäätelmän siitä missä saattaisit olla hommissa.
                    Lyhyesti, luulen että olet merkkiliikkeessä. Tai maahantuojalla. Ite oon VW-rasvari.
                    Samanlainen "hunchi" olemassa sinnekin suuntaan.
                    Täällä foorumilla liikkuessa toki pysyttelin mieluiten ihan nimimerkkinä.

                    EDIT: En ole valmistajalla, maahantuojalla tai merkkiorganisaatiossa töissä, enkä ole mihinkään suuntaan "kallellaan". Oma työ pyörii tällä hetkellä koodinimien UDS, ODX, ASAM, ISO 13400, ISO-TP, A2L yms. ympärillä.
                    Last edited by walde; 14-04-2017, 11:22.
                    E46 330ti M-Sport II '02 6-gang Supercharged
                    F20 LCI2 118dA M-Sport '19

                    Comment

                    • petrolhead
                      Moderator
                      • Feb 2004
                      • 13793
                      • Hyvinkää

                      #25
                      Noista on hyvä keskustella että onnistuuko bemarin jarruremppa yhtä hyvin Veijon rasvaamolla ja merkkiliikkeessä. No tottakai onnistuu.
                      Miksei ikinä keskustella siitä korjaako Veijo bemarista adaptiivisen vakkarin tai kattoluukun vuodon tai ajovaloautomatiikan jotain muuta sellasta kivaa hommaa.
                      2015 VW Crafter
                      1984 BMW 316
                      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        #26
                        Originally posted by walde View Post
                        Jos otetaan esimerkiksi vaikka pari vuotta vanha Volvo tai BMW, ja suoritettaviksi töiksi vaikkapa pyöränsuuntaus, tuulilasin vaihto ja määräaikaishuolto. Väitän, että suuremmalla otannalla jää aika moni asia huomioimatta / tekemättä (valmistajan ohjeiden mukaisesti) keskimääräiseltä riippumattomalta toimijalta.
                        Tuulilasin vaihto jää kyllä BMW-merkkiliikkeelläkin tekemättä ohjeiden mukaisesti, asia ei edes kiinnosta maahantuojaa ja syy vieritetään liikkeelle. Joten ei ainakaan BMW:n osalta ole kovin vakuuttavaa ollut tuo toiminta ja merkkihuoltojen laaduntarkkailu. Oletettavasti homma menee pieleen uudemmissakin, jos ei se onnistu edes vanhempiin malleihin.
                        E39 528iA

                        Comment

                        • nullzwei
                          BTCF Member
                          • Oct 2002
                          • 11056
                          • ?

                          #27
                          Originally posted by petrolhead View Post
                          Miksei ikinä keskustella siitä korjaako Veijo bemarista adaptiivisen vakkarin tai kattoluukun vuodon tai ajovaloautomatiikan jotain muuta sellasta kivaa hommaa.
                          Voipi olla ettei Veijo tee muuta kuin niitä toisia hommia. Ts. turha keskustella hommista noista joita ei Veijo tee. Vai?

                          Toki laatu saa maksaa ja työmies on palkkansa ansainnut jne mutta...

                          ...Entiseen hevos-, nykyiseen autokauppaan liittyy niin paljon "virallista" kusetusta että ihan mielelläni ihmettelen miksi jopa älykkäinä pitämäni ihmiset ylihintaisten huoltojen lisäksi suostuvat vielä ylihintaisiin huolenpitosopimuksiinkin. Ilmeisesti siksi että sitä kuuluisaa rahantauhkaa on kertynyt taskuihin maantierosvoille annettavaksi asti. :think
                          Last edited by nullzwei; 14-04-2017, 14:58.

                          Comment

                          • junkkri
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2007
                            • 662
                            • Järvenpää

                            #28
                            Tuulilasin vaihdosta

                            Originally posted by TJJ View Post
                            Tuulilasin vaihto jää kyllä BMW-merkkiliikkeelläkin tekemättä ohjeiden mukaisesti, asia ei edes kiinnosta maahantuojaa ja syy vieritetään liikkeelle. Joten ei ainakaan BMW:n osalta ole kovin vakuuttavaa ollut tuo toiminta ja merkkihuoltojen laaduntarkkailu. Oletettavasti homma menee pieleen uudemmissakin, jos ei se onnistu edes vanhempiin malleihin.
                            Pitää paikkansa tuo lasin vaihto!! Minulle on vaihdettu merkkiliikkeessä kohta 1,5v tuulilasia E65:een! Minä heillle ohjeita tulostelin/vein ja ei sittenkään onnistunut!

                            Comment

                            • lj123
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2015
                              • 1215
                              • Lohja

                              #29
                              Originally posted by nullzwei View Post
                              Voipi olla ettei Veijo tee muuta kuin niitä toisia hommia. Ts. turha keskustella hommista noista joita ei Veijo tee. Vai?

                              Toki laatu saa maksaa ja työmies on palkkansa ansainnut jne mutta...

                              ...Entiseen hevos-, nykyiseen autokauppaan liittyy niin paljon "virallista" kusetusta että ihan mielelläni ihmettelen miksi jopa älykkäinä pitämäni ihmiset ylihintaisten huoltojen lisäksi suostuvat vielä ylihintaisiin huolenpitosopimuksiinkin. Ilmeisesti siksi että sitä kuuluisaa rahantauhkaa on kertynyt taskuihin maantierosvoille annettavaksi asti. :think
                              Minä ainakin mielelläni ostan ne arvottomaksi menneet bulkki-ketjuissa huolletut autot.

                              Toisaalta itsellä ei niin uutta autoa liisaria lukuunottamatta ollut, etteikö olisi osattu korjata ihan yksityisissä pajoissakin. Ja itse asiassa tuollainen 2 miestä ja koira liike oli ainoa, joka sai yhden sähkövian Opelista korjattua, mitä ei kolmessa merkkihuollossa saatu tehtyä.
                              Last edited by lj123; 14-04-2017, 15:51.
                              E39 M5 -99
                              F11 530d Xdrive -14

                              Comment

                              • camshaft
                                BTCF Member
                                • Sep 2016
                                • 539
                                • Kotka

                                #30
                                Heh,

                                tulipahan sitten tökkäistyä muurahaispesään ihan kunnolla tällä keskustelunavauksella. Mutta hyviä näkemyksiä suuntaan ja toiseen.

                                Mielestäni tähän koko aiheeseen liittyy pari isoa rakenteellista kuviota, jotka on hyvä hahmottaa, ja jotka ovat täysin irrallaan siitä, tekeekö yksittäinen korjaamo tai ketju hyvää tai huonoa jälkeä, ja kuka milläkin tuntihinnalla.

                                Ensinnäkin, koko keskustelua määrittää se, että eri osapuolilla on siinä vahvoja taloudellisia intressejä, jotka monesti ovat keskenään vastakkaiset:

                                Autovalmistajien, maahantuojien ja merkkihuoltojen etuna on kaikin keinoin ylläpitää mielikuvaa siitä että heillä on ainoa oikea osaaminen ja välineet tuotteidensa huoltoon, ja että muiden tahojen palveluiden käyttäminen ei ole asiakkaan edun mukaista. Tämä on täysin ymmärrettävää. Osin näille lupauksille on perusteet, aina ei.

                                Valmistajien tavoitteena on myös nykyään pitää autot mahdollisimman pitkälti "mustina laatikoina" niin että autoilijan ei tarvitse edes välittää siitä mitä konepellin alla tapahtuu - riittää, että sopivin välein vie auton valtuutettuun huoltamoon, maksaa viulut, ja matka jatkuu. Tämä itse asiassa liittyy laajempaan trendiin teknologiasuhteessamme ja eri liiketoimintojen palvelullistumisessa, sekä myös siihen, miten käyttäjä pyritään mahdollisimman paljon eristämään siitä miten hänen käyttämänsä tuotteet ja palvelut toimivat. En tästä polemisoi tähän väliin sen enempää, muuten kuin että tämä yleinen kehityssuunta jättää huomiotta sen että (ainakin pieni) osa kuluttajista itse asiassa mielellään tietäisi, mitä siellä konepellin alla tapahtuu.

                                Samalla ketjujen ja pienempien indie-korjaamojen intressissä on edistää omaa asiaansa ja luoda mielikuvaa siitä, että "marmorilla" maksetaan nimestä, komeista puitteista ja isosta huolto-organisaatiosta - ja että samat työt voi edullisemmin ja yhtä laadukkaasti teettää muuallakin. Osin tämäkin pitää paikkansa, aina ei.

                                Toiseksi, riippumatta siitä, viekö autonsa kalleimpaan merkkihuoltoon vai halvimmalle nyrkkipajalle, autoilija on tässä yhtälössä väistämättä aina passiivisen kuluttajan asemassa. Hän maksaa palvelusta, korjaamo puuhaa kulissien takana jotain, ja sitten ei auta muu kuin toivoa, että työ tuli tehtyä, ja oikein. Jokainen tekee tässä kohtaa omat optimointinsa sen suhteen että mistä luottaa saavansa parhaan vastineen rahoilleen.

                                Itse olen ensimmäiset 20 vuotta autoilijan elämästäni mennyt surutta tässä palvelun kuluttaja -moodissa: Katsastussetä kertoo että Osa X (mikä ikinä se sitten onkaan) on rikki/väljä/vaihtokunnossa. Ajelet merkkihuollon tiskille, ja kerrot että katsastuksen mukaan Osa X pitää kuulemma vaihtaa. Huolto vaihtaa Osan X, tekee jotain määräaikaishuolto-ohjelman mukaisia töitä (et oikein tiedä mitä, mutta kai ne siellä osaavat). Lasku (yleensä aika suolainen mutta minkäs teet) tulee perästä. Matka jatkuu. Toistetaan vuosittain.

                                Ihan vasta viime vuosina olen alkanut ottamaan tätä huoltoasiaa itsenäisesti haltuun, ja mitä pidemmälle siinä etenen, sitä vahvemmin tulee se fiilis että ainoa keino saada 100% mielenrauha tehdystä työstä on tehdä se itse. Kuten aiemmin ketjussa aivan oikein todettiin, niin yksittäiset anekdootit ovat merkityksettömiä, mutta useiden sangen, hmm, hämmentävien huoltopalvelukokemusten jälkeen on pakko sanoa että en itse ainakaan ole vielä löytänyt sellaista paikkaa johon voisi täysin varauksetta luottaa - en merkkiorganisaatioista, ketjukorjaamoista, enkä pikkupajoistakaan.

                                Okei, rehellisyyden nimissä mainittakoon, että autot, joita ylläpidän ovat 10-20 vuotta vanhoja vehkeitä joissa takuusta ei ole enää tietoakaan, teknologia on huollettavissa amatöörin ulottuvilla olevin välinein, ja korjaamoiden tuntiveloitukset suhteessa auton jälleenmyyntiarvoon ovat suhteellisen korkeat.

                                Olisi myös absurdia väittää, että Youtubesta ja foorumeilta asiaa itse opettelevalla harrastelijalla olisi milllään tavalla vastaava asiantuntemus kuin autoalan ammattilaisella. Toisaalta tee-se-itse-puuhamiehllä on puolellaan valtava epäsymmetria ja sen myötä etu. Ammattilaisen pitää osata korjata kaikki mahdolliset vastaantulevat mallit ja ylläpitää jatkuvasti osaamistaan, kun itselle riittää se, että tuntee läpikotaisin sen yhden tai muutaman autonsa tekniikan, ei ainoastaan merkin/mallin vaan yksittäisen auton tasolla.

                                Eli mitä tästä kaikesta voi tiivistää yhteenvedoksi? Miten tilanne paranisi?

                                Mielestäni tässä olisi autokorjaamoille ison palveluinnovaation paikka. Miksei korjaamo voisi tuotteistaa tarjontaansa niin, että asiakas olisi tervetullut mukaan seuraamaan huoltotyötä? Asiakas voisi juoda kahvia samalla kun työ etenee, asentaja voisi jutella ääneen siitä mitä on tekemässä, ja siitä mitä havaintoja työ tuo tullessaan. Mekaanikko pysyisi rehellisenä mutta toisaalta asiakkaan kokemus kyseisestä autoyksilöstä olisi koko ajan saatavilla, mikä varmasti parantaisi lopputuloksen laatua.

                                Tämä olisi täysin vastakkainen lähestymistapa nykyiselle "istu sohvalle äläkä edes ajattele koko asiaa"-palvelukonseptille. Mutta jos tämä osallistava "asiakas pyörii mukana työn aikana"-malli toimii katsastuksessa niin miksi ei huoltokorjaamoillekin?

                                Huolto-organisaatioiden edustajat: Jos luette tätä ketjua, niin kuka ottaa kopin tästä ensimmäisenä ja tarjoaa jotain uutta ja oikeasti disruptiivista konseptia alallenne? Minä olisin ainakin valmis maksamaan tästä jotain, ja ehkä vähän enemmänkin kuin sen halvimman nyrkkipajan taksan.
                                Last edited by camshaft; 14-04-2017, 18:55.
                                "Sori vaan mut oon pyrkiny vähentään" -Cheek
                                Ex: E39 '96 523i projekti, E38 '99 728i työauto ym ym onhan noita

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎