Announcement

Collapse
No announcement yet.

Yle: Selvitys paljasti autokorjaamojen hintaerot

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ritariässä
    BTCF Member
    • Jan 2006
    • 3466
    • Raisio

    #61
    Originally posted by hietase View Post
    Mun mielestä tämä asia tuli jo aiemmin ketjussa esille, kysehän on siitä työmoraalista.

    Ensinnäkin, asentajan työmoraalissa on toivomisen varaa, jos pomon kyttäys on suoritustasoa merkittävästi ohjaava tekijä. Suoritustason pitäisi olla hyvä, jotta asiakas saisi rahoilleen vastinetta.

    Toisekseen, mikäli asentajat eivät pysty riittävään suoritustasoon ilman että pomo hengittää niskaan, on kyse sen pomon työmoraalista. Silloin ei pidä piileksiä byroossa, vaan olla valvomassa.
    Jotenkin sellainen kuva jäänyt ettei työnjohtajat edes kerkee hiillostamaan asentajan niskan takana ja monesti töitä tekee pitkän työkokemuksen omaava asentaja joka ei edes tartte kokopäiväohjaajaa töistä suoriutumiseen.
    G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

    Comment

    • GameOver
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2005
      • 3026
      • Sjundeå

      #62
      Originally posted by nullzwei View Post
      Tarkentaisitko hieman tuota "ilman minkäänlaisia vaatimuksia"-kohtaa?

      Onko esimerkiksi riippumattoman korjaamon toteuttama merkkiauton määräaikaishuolto toteutettu "ilman minkäänlaisia vaatimuksia"- periaatteella?
      Voi ollakin jos tämän esittämäsi korjaamon käsitys riittävän tietotaidon ylläpidosta on se, että AUNE-ehdot on asiakkaan nähtävillä.
      -22 Lexus ES300h
      -08 Subaru Impreza

      ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

      Comment

      • hietase
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2012
        • 530
        • Espoo

        #63
        Originally posted by ritariässä View Post
        Jotenkin sellainen kuva jäänyt ettei työnjohtajat edes kerkee hiillostamaan asentajan niskan takana ja monesti töitä tekee pitkän työkokemuksen omaava asentaja joka ei edes tartte kokopäiväohjaajaa töistä suoriutumiseen.
        Näinhän sen pitäisikin olla.

        Comment

        • walde
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2008
          • 947
          • Melkein Espoo

          #64
          Originally posted by nullzwei View Post
          Tarkentaisitko hieman tuota "ilman minkäänlaisia vaatimuksia"-kohtaa?

          Onko esimerkiksi riippumattoman korjaamon toteuttama merkkiauton määräaikaishuolto toteutettu "ilman minkäänlaisia vaatimuksia"- periaatteella?
          Tarkoitin sitä, ettei riippumattoman ketjun korjaamoon kohdistu minkäänlaisia laitteisiin, koulutukseen tai vaikkapa osaamistasoon liittyviä vaatimuksia ketjun taholta. Karrikoidusti siis kuka tahansa, millaisella taustalla, laitekannalla tai osaamistasolla tahansa, voi perustaa korjaamon ja liittyä tällaiseen ketjuun, jonka luvataan olevan valtuutettuun huoltoon verrattavissa oleva toimija kaikissa töissä kaikkiin merkkeihin ja malleihin.
          E46 330ti M-Sport II '02 6-gang Supercharged
          F20 LCI2 118dA M-Sport '19

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            #65
            Originally posted by ritariässä View Post
            ja monesti töitä tekee pitkän työkokemuksen omaava asentaja joka ei edes tartte kokopäiväohjaajaa töistä suoriutumiseen.
            Ja juuri hänelle onkin ihan turha BMW:n ohjeita näyttää tai niiden noudattamisesta yrittää puhua. Hän tietää korjaustavat paremmin kuin BMW, koska näin ne on aina (väärin) tehty...
            E39 528iA

            Comment

            • nullzwei
              BTCF Member
              • Oct 2002
              • 11056
              • ?

              #66
              Originally posted by walde View Post
              Merkkikohtainen tekninen tuki, valmistajan omat testilaitteet ja tietokannat ovat myös merkittävä osasyy. Edellämainitut seikat ovat huomattava vuosittainen kuluerä, joka pakottaa ilman minkäänlaisia vaatimuksia operoivaan riippumattomaan toimijaan nähden kalliimpaan hinnoitteluun.
              Ihanan kallista. Silti kannattavin autokaupan alan osa-ala, jota hampaat irvessä suojellaan jottei vain kukaan muu pääse kiinni kultamuniin.

              Originally posted by GameOver View Post
              Voi ollakin jos tämän esittämäsi korjaamon käsitys riittävän tietotaidon ylläpidosta on se, että AUNE-ehdot on asiakkaan nähtävillä.
              On vai ei ole?

              Sataan, ellei tuhanteen kertaan on jo luettu miten merkillisillä tavoilla autokaupan alalla on ainoat viralliset hevoskauppiaat mitä ihmeellisimmin keinoin selittäneet miksi ainoa oikea huolto on tehtävissä ainoassa oikeassa merkkiliikkeen valohoitolassa.



              Juttujen taso tosin on hieman parantunut takavuosien pöyristyttävistä suoranaisista huiputusyrityksistä. Toki vieläkin tulee fiilis wirallisesta monopoli-AAA-kerhosta tyyliin: wirallisesta Alkosta ostettu viina ei aiheuta alkoholismia, wirallisesta Apteekista ostettu pilleri on ainoa joka tehoaa ja Auton osto ja huolto ei onnistu muualla kuin wirallisella hinnalla ja merkkikorjaamossa.

              Originally posted by walde View Post
              Tarkoitin sitä, ettei riippumattoman ketjun korjaamoon kohdistu minkäänlaisia laitteisiin, koulutukseen tai vaikkapa osaamistasoon liittyviä vaatimuksia ketjun taholta. Karrikoidusti siis kuka tahansa, millaisella taustalla, laitekannalla tai osaamistasolla tahansa, voi perustaa korjaamon ja liittyä tällaiseen ketjuun, jonka luvataan olevan valtuutettuun huoltoon verrattavissa oleva toimija kaikissa töissä kaikkiin merkkeihin ja malleihin.
              What? NYT faktaa pöytään ilman mitään turhia seliselejä.

              Hienoa että aiheesta käydään keskustelua.
              Last edited by nullzwei; 16-04-2017, 12:56.

              Comment

              • walde
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2008
                • 947
                • Melkein Espoo

                #67
                Originally posted by nullzwei View Post
                Ihanan kallista. Silti kannattavin autokaupan alan osa-ala, jota hampaat irvessä suojellaan jottei vain kukaan muu pääse kiinni kultamuniin.



                On vai ei ole?

                Sataan, ellei tuhanteen kertaan on jo luettu miten merkillisillä tavoilla autokaupan alalla on ainoat viralliset hevoskauppiaat mitä ihmeellisimmin keinoin selittäneet miksi ainoa oikea huolto on tehtävissä ainoassa oikeassa merkkiliikkeen valohoitolassa.



                Juttujen taso tosin on hieman parantunut takavuosien pöyristyttävistä suoranaisista huiputusyrityksistä. Toki vieläkin tulee fiilis wirallisesta monopoli-AAA-kerhosta tyyliin: wirallisesta Alkosta ostettu viina ei aiheuta alkoholismia, wirallisesta Apteekista ostettu pilleri on ainoa joka tehoaa ja Auton osto ja huolto ei onnistu muualla kuin wirallisella hinnalla ja merkkikorjaamossa.



                What? NYT faktaa pöytään ilman mitään turhia seliselejä.

                Hienoa että aiheesta käydään keskustelua.
                Tuo AKL:n hallinnoima "merkkihuolto" sivusto on tosiaan osin melkoista propagandaa ja varsin heikkolaatuisesti kirjoitettua sellaista. Mielestäni huomattavasti suurempi "huiputusyritys" on kuitenkin luvata valtuutettuun huoltoon verrattavissa oleva palvelu ja osaamistaso (kaikissa töissä kaikkiin merkkeihin) kaikilta sellaiseen ketjuun kuuluvilta korjaamoilta, johon voi liittyä kuka tahansa käytännössä ilman minkäänlaisia teknisiä vaatimuksia. En nyt tiedä mitä tarkoitat seliselillä, mutta tuo teksti, jonka faktapohjaisuutta kyseenalaistit on kylläkin ihan täyttä totta.

                Lukemieni kirjoitusten perusteella sinä tosin tunnut lähtökohtaisesti tuntevan jokaisen asian paremmin, kuin yksikään alan ammattilainen (autoalasta apteekkialaan), ja olisikin todella mielenkiintoista kuulla millä referensseillä liikut esimerkiksi tässä asiassa. Olen kuitenkin sivusta seurannut millaista kanssasi on käydä keskustelua, ja siihen en aio ryhtyä.
                Last edited by walde; 16-04-2017, 13:25.
                E46 330ti M-Sport II '02 6-gang Supercharged
                F20 LCI2 118dA M-Sport '19

                Comment

                • nullzwei
                  BTCF Member
                  • Oct 2002
                  • 11056
                  • ?

                  #68
                  Originally posted by walde View Post
                  Lukemieni kirjoitusten perusteella sinä tosin tunnut lähtökohtaisesti tuntevan jokaisen asian paremmin, kuin yksikään alan ammattilainen (autoalasta apteekkialaan), ja olisikin todella mielenkiintoista kuulla millä referensseillä liikut esimerkiksi tässä asiassa. Olen kuitenkin sivusta seurannut millaista kanssasi on käydä keskustelua, ja siihen en aio ryhtyä.
                  Vaikeisiin kysymyksiin ei näytäkään olevan kuin halpamaisia vastauksia

                  Comment

                  • lj123
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2015
                    • 1215
                    • Lohja

                    #69
                    Originally posted by walde View Post
                    Tarkoitin sitä, ettei riippumattoman ketjun korjaamoon kohdistu minkäänlaisia laitteisiin, koulutukseen tai vaikkapa osaamistasoon liittyviä vaatimuksia ketjun taholta. Karrikoidusti siis kuka tahansa, millaisella taustalla, laitekannalla tai osaamistasolla tahansa, voi perustaa korjaamon ja liittyä tällaiseen ketjuun, jonka luvataan olevan valtuutettuun huoltoon verrattavissa oleva toimija kaikissa töissä kaikkiin merkkeihin ja malleihin.
                    Tuntuu, että riippumaton ketju voi joka toisen viestin perusteella olla ihan hyvä, mutta tuntuu, että joka toisessa viestissä kuitenkin epäsuorasti (tai suoraan) tuodaan esiin, ettei kuitenkaan voi olla.

                    Olet sitten merkkihuollossa tai siihen liittyvällä toimialalla töissä, niin kyllä omasta mielestä silloin tuote tai palvelu ei ole ihan niin hyvä kuin väitetään, jos sitä pitää puolustella siihen tyyliin miten merkkihuollot tekevät.

                    Siinä vaiheessa, kun argumentit muuttuvat vastapuolen kritisoimiseksi tai jopa mustamaalaamiseksi, ollaan jo peli hävitty, vaikka se joissain tapauksissa voisi jopa pitää paikkansa.

                    Aika monta vuotta jo myyntityössä olleena väitän, että hyvä tuote tai palvelu myy välillä jopa itse itsensä silloin kun se tarpeeksi paljon parempi kuin kilpailijat ja järkevästi hinnoiteltu. Edit: ilman, että pitää siis toisia haukkua ja pelotella asiakkaita.
                    E39 M5 -99
                    F11 530d Xdrive -14

                    Comment

                    • walde
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2008
                      • 947
                      • Melkein Espoo

                      #70
                      Originally posted by lj123 View Post
                      Tuntuu, että riippumaton ketju voi joka toisen viestin perusteella olla ihan hyvä, mutta tuntuu, että joka toisessa viestissä kuitenkin epäsuorasti (tai suoraan) tuodaan esiin, ettei kuitenkaan voi olla.

                      Olet sitten merkkihuollossa tai siihen liittyvällä toimialalla töissä, niin kyllä omasta mielestä silloin tuote tai palvelu ei ole ihan niin hyvä kuin väitetään, jos sitä pitää puolustella siihen tyyliin miten merkkihuollot tekevät.

                      Siinä vaiheessa, kun argumentit muuttuvat vastapuolen kritisoimiseksi tai jopa mustamaalaamiseksi, ollaan jo peli hävitty, vaikka se joissain tapauksissa voisi jopa pitää paikkansa.

                      Aika monta vuotta jo myyntityössä olleena väitän, että hyvä tuote tai palvelu myy välillä jopa itse itsensä silloin kun se tarpeeksi paljon parempi kuin kilpailijat ja järkevästi hinnoiteltu. Edit: ilman, että pitää siis toisia haukkua ja pelotella asiakkaita.
                      En ole merkkihuollossa, maahantuojalla, valmistajalla tai niihin sidoksissa olevassa yrityksessä töissä. Joko et ymmärrä lukemaasi, tai artikuloin itseäni huonosti. Totta kai riippumattomaan ketjuun liittyvä toimija voi olla kaikin puolin pätevä, ja täyttää ketjun palvelulupauksen - tunnen tällaisia yrityksiä itsekin. Mutta, jos tarkastellaan keskiarvoa perusedellytyksissä suorittaa kaikki työt kaikkiin malleihin valmistajan ohjeiden mukaisesti, käääntyy ero merkittävästi merkkiorganisaation eduksi. Siinä missä vapaa toimija voi halutessaan kehittää omaa toimintaansa kouluttautumalla, hankkimalla laitteita ja ohjelmistoja, on se merkkiorganisaatiossa pakollista ja sitä valvotaan. Tämä ei tietenkään tarkoita, että itseisarvona merkkihuolto x olisi parempi ja laadukkaampi vaihtoehto kun riipumaton toimija y, mutta keskiarvona organisaatioiden välillä kyllä.
                      E46 330ti M-Sport II '02 6-gang Supercharged
                      F20 LCI2 118dA M-Sport '19

                      Comment

                      • walde
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2008
                        • 947
                        • Melkein Espoo

                        #71
                        Originally posted by nullzwei View Post
                        Vaikeisiin kysymyksiin ei näytäkään olevan kuin halpamaisia vastauksia
                        En löytänyt viestistä minulle osoitettua kysymystä. Omaan taustaani (molemmista keskustelun aiheena olevista organisaatiosta) vedoten en usko, että liian vaikeaa kysymystä pystyt esittämään. Tämä rajoittaa myös hieman keskusteluani täällä - en voi enkä aio puhua nimillä tai liian yksityiskohtaisesti asioista, joihin olen ollut osallistumassa esimerkiksi jonkun aiemman työnantajan palveluksessa. Suostutuko sitten tiettyjä tosiasioita hyväksymään - keskusteluhistoriasi perusteella tuskin. Tapasi on viitata kintaalla kaikille sinulle esitellyile perusteille, vasta-argumentoida kryptatuilla, rivien välistä lukemista vaatimilla sutjautuksilla, ja käyttää lähteinä kriitikittä omaa agendaasi tukevia linkkejä. Tällaiseen keskusteluun minulla ei ole kiinnostusta alkaa.
                        E46 330ti M-Sport II '02 6-gang Supercharged
                        F20 LCI2 118dA M-Sport '19

                        Comment

                        • nullzwei
                          BTCF Member
                          • Oct 2002
                          • 11056
                          • ?

                          #72
                          Originally posted by walde View Post
                          En löytänyt viestistä minulle osoitettua kysymystä. Omaan taustaani (molemmista keskustelun aiheena olevista organisaatiosta) vedoten en usko, että liian vaikeaa kysymystä pystyt esittämään.
                          Se kysymys (what) liittyi tähän:

                          Tarkoitin sitä, ettei riippumattoman ketjun korjaamoon kohdistu minkäänlaisia laitteisiin, koulutukseen tai vaikkapa osaamistasoon liittyviä vaatimuksia ketjun taholta. Karrikoidusti siis kuka tahansa, millaisella taustalla, laitekannalla tai osaamistasolla tahansa, voi perustaa korjaamon ja liittyä tällaiseen ketjuun, jonka luvataan olevan valtuutettuun huoltoon verrattavissa oleva toimija kaikissa töissä kaikkiin merkkeihin ja malleihin.

                          Oletko henkka mieltä että esimerkiksi (alla) Bosch tai AD ottaisivat ketjuun (karrikoidusti) kenet tahansa jolla vaikkapa jakoavain pysyy käsissä :think

                          Bosch
                          AD

                          Comment

                          • petrolhead
                            Moderator
                            • Feb 2004
                            • 13793
                            • Hyvinkää

                            #73
                            Luin nyt vasta ton artikkelin.
                            Pyöränkulmat voi säätää vain etuakselilta. Takapäätä ei tarvitse huomioida jos sinne ei ole koskettu. Yay! Juuri näin.
                            Tollasen asiantuntemuksen edessä ei voi enää argumentoida mitään.
                            2015 VW Crafter
                            1984 BMW 316
                            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                            Comment

                            • nullzwei
                              BTCF Member
                              • Oct 2002
                              • 11056
                              • ?

                              #74
                              Originally posted by petrolhead View Post
                              Luin nyt vasta ton artikkelin.
                              Pyöränkulmat voi säätää vain etuakselilta. Takapäätä ei tarvitse huomioida jos sinne ei ole koskettu. Yay! Juuri näin.
                              Tollasen asiantuntemuksen edessä ei voi enää argumentoida mitään.
                              Aika hyvä asiantuntijakommentti, köh, tarvikemyyjältä

                              Edustamansa yritys ei kuitenkaan taida kilpailla merkkihuoltojen kanssa, ei edes määräaikaishuolloissa. Toki tuosta voi -näköjään- vetää johtopäätöksen argumentum ad hitlerum:in alalajilla eli oman kaivon myrkyttämällä.

                              Jotta en jäisi huonommaksi niin käytän omaa kärpäslätkääni maininnalla että
                              merkkiliikkeen edustaja osasi kertoa miten öljyt kaadetaan mäkeen muualla paitsi meillä tjsp... Yay

                              Missä muuten menee raja hyvillä ja huonoilla mekatsuilla? Onko se hyvä mekatsu joka duunaa merkkarilla? Entäpä jos ei haluakaan merkkarille vaan duunaa sitoutumattomalle? Entäpä jos merkkarilta siirtyykin yksityiseksi, esimerkiksi yhteen merkkiin keskittyväksi?

                              Comment

                              • lj123
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2015
                                • 1215
                                • Lohja

                                #75
                                Ei ollut tuon jutun osana, mutta mielestäni tärkeä tekijä on myös palvelun laatu. En muista yhtään hyvää kokemusta merkkarilta. Monta huonoa on.

                                Yksi iso asia pienemmissä pajoissa on se, että voi keskustella suoraan sen kanssa, joka työn myös tekee.
                                E39 M5 -99
                                F11 530d Xdrive -14

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎