Itse olen BMW-harrastuksen aloittanut E39 525tdsl:llä jonka aikana totesin että oli ensimmäinen ja viimenen tds koneinen BMW mulla Tämän jälkeen tuli 530D manuaali, jonka luotettavuus oli sellaista mitä autolta odotan, toki sekin tuli purettua osiin ja maalattua, jolloinka oppi jokseenkin ruuvaamaan bemaria vähän jokapuolelta. Tämän jälkeen oli vielä kaksi e39 530dA:ta, joista toinen ilmeisesti oli todellisuudessa yli 600tkm ajettu ja sen huomasi jo tekniikan ja alustan lahoamisessa Viimeisin E39 oli taas hyvin varusteltu ja jopa aivan luotettava kampe, mutta kori oli jo selvästi tulossa elämänkaarensa päähän.
Näiden kokemusten jälkeen totesin että on aika päivittää ja ostin hieman riskillä jo muutaman omistajan kiertäneen yli 400tkm ajetun pre-lci E61 535D:n, enkä hetkeäkään ole katunut. Ajanut E61:llä nyt yli 20tkm ja vain vesipumppu/termari oheishilppeineen on tarvinut vaihtaa. Kävin muutama viikko sitten kaverin puolesta koeajamassa yhden e39:in jonka jälkeen takaisin omaan autoon hypätessä muisti minkä takia ei e39:ä enään omista, meinaan onhan se e6x aivan eri aikakaudelta iDriveineen, comfort penkkeineen ym. hilppeineen.
Sen verran kuitenkin toisella kaverilla oleva timanttikuntoinen E39 525iA M-sport herättää muistoja joka kerta kun kyydissä käy että ehkä vielä joskus tulee harrasteeksi laitettua joko M5 tai 540i(a) E39 plus olihan ne helppoja ja halpoja huoltaa/korjata/varustella kun vertaa uudempaan sukupolveen!
Minulla ollut 525tds ja 530D e39. Ihan jees ne on ajaa ja tuo 30d liikkuikin softattuna ok, mutta en ymmärrä jos ongelmana on löytää parempia autoja. Uudempi korinen on kehittyneempi lähes kaikilla osa alueilla. Minulla oli varsinkin tuon 530d:n kanssa kaikki tyyppiviat joten varsinaisesti ikävä ei jäänyt kuin hiljaisuutta.
Tilalle ei ollut tarvetta enää joten vaihdoin e39 - > Toinen saksalaismerkki sporttisena versiona.
Onhan tuo toki paljon ajettu. Ja neliveto puuttuu. Ja M Sport puuttuu. Eikä F10 muotoilukaan miellytä enää omaa silmää yhtä paljon kuin joskus kun se oli uusi.
Onko sitä paljon muuta kuin F10 535i: https://www.nettiauto.com/bmw/535/8950040
Onhan tuo toki paljon ajettu. Ja neliveto puuttuu. Ja M Sport puuttuu. Eikä F10 muotoilukaan miellytä enää omaa silmää yhtä paljon kuin joskus kun se oli uusi.
Puuttuu paljon muutakin... Pitäisi olla joko neliveto tai aktiiviohjaus, tavallista takavetoista en osta. Siis pointtina se, että jos jatkaisi kärsimystä takavedon kanssa, niin aktiiviohjaus toisi sentään jotain iloa. G30:ssähän ongelmaa ei enää ole, siihen saa molemmat.
Kas, minullakin oli taannoin vaihe jolloin ihastelin tuollaisia... On vaan aika eksoottinen vaihtoehto, monet jutut on toisin, ihan jo hallintalaitteissa. Eikä noista ole mitään tietoa/tuntumaa, siis ei tiedä mikä pommi juuri tuo kone tai vaihdelaatikko on.
Puuttuu paljon muutakin... Pitäisi olla joko neliveto tai aktiiviohjaus, tavallista takavetoista en osta. Siis pointtina se, että jos jatkaisi kärsimystä takavedon kanssa, niin aktiiviohjaus toisi sentään jotain iloa. G30:ssähän ongelmaa ei enää ole, siihen saa molemmat.
Kas, minullakin oli taannoin vaihe jolloin ihastelin tuollaisia... On vaan aika eksoottinen vaihtoehto, monet jutut on toisin, ihan jo hallintalaitteissa. Eikä noista ole mitään tietoa/tuntumaa, siis ei tiedä mikä pommi juuri tuo kone tai vaihdelaatikko on.
Se on tällaista kun todellinen autokuume puuttuu täysin, muutamia lyhyitä jaksoja lukuunottamatta.
Perus"ongelmahan" on se, että olen yhä tyytyväinen E39:ään (paitsi kulkupuoleen) eikä se vielä ole kunnolla hajonnut, ei ole alkanut esiintymään jatkuvia pikkuvikoja, ei ole hyytynyt tienposkeen eikä sinkin reagointi ole mennyt liian pitkälle. Auton vaihto noiden alkaessa onnistuu kyllä hyvinkin nopealla aikataululla.
Jos auton käyttöä ajattelee puhtaasti järjellä ja pihassa on asiallinen e39 niin ei sen vaihtoa oikein pysty järjellä perustelemaan. Siinä kun ei ole yhtään mitään vikaa. Meilläkin on vähän ajettu vm-99 530d ja sitä ajaessa ei auton ikä paina yhtään. Edellinen e61 530d ei ollut millään tavoin parempi ajella. Olihan se uudempi ja tavallaan hienompi mutta olipas siinä sitten myös kalliita vikoja. Sellainen auto tulee kalliiksi kun ikää alkaa olla kymmenen vuoden päälle. Tätä e39 ei ole tarvinnut kuin ajaa ja tankata.
Eri asia on sitten jos auto on jonkinlainen statussymboli niin silloin järki ei välttämättä ole se määräävin tekijä auton valinnassa.
Aika tarkkaan päivälleen 11 vuotta yhteistä taivalta E39:n kanssa takana. 530dA ja hyvin kulkee edelleen alkuperäisellä laatikolla ja turbolla. Tosin metrejä ei ole takana vielä edes 300 000 kilometriä.
Samaan tulokseen olen päätynyt kerta toisensa jälkeen niin kuin moni muukin täällä. Välirahan pitäisi olla järkyttävä että saisi oikeasti ja huomattavasti paremman auton alle. Että eiköhän tällä mennä paaliin asti, tai ainakin hyvin lähelle sitä..
Aika tarkkaan päivälleen 11 vuotta yhteistä taivalta E39:n kanssa takana. 530dA ja hyvin kulkee edelleen alkuperäisellä laatikolla ja turbolla. Tosin metrejä ei ole takana vielä edes 300 000 kilometriä.
Samaan tulokseen olen päätynyt kerta toisensa jälkeen niin kuin moni muukin täällä. Välirahan pitäisi olla järkyttävä että saisi oikeasti ja huomattavasti paremman auton alle. Että eiköhän tällä mennä paaliin asti, tai ainakin hyvin lähelle sitä..
Hyvinhän nuo kestää, ei siinä. Alkuperäisellä ja toimivalla laatikolla tuo meidänkin käytössämme ollut e39 lähti seuraavalle. Kun käyttövarmuutta ja luotettavuutta haetaan, vastaus tuohon ei kokemusperusteisesti ole paljon ajettu ja vanha E39. Olen E39:llä itse ajanut osimoilleen 230tkm ja korjannut siitä vaikka mitä. Nyt käytössä merkkiin luottaen E61 LCI, eikä pahaa sanottavaa vielä ole vuoden käytön jälkeen.
Comment