Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW Japanista XV (+ muita merkkejä)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Nopee_32
    Newbiemmer
    • Dec 2016
    • 4
    • Espoo

    Massat ja verot

    Hankin S-Mersun Japanista, ostin TUV vaatimustenmukaisuustodistuksen ja katsastin lähimmällä konttorilla.

    Ei kelvannut TUVin kirjoittama massatodistus valitsemalleni konttorille, joten autosta tuli sitten otteelle 4-paikkainen (kantavuus 5x55 kg export certificate tieto). Kuitenkaan penkkejä tai turvavöitä ei tarvinnut autossa muokata mitenkään. Nelipaikkaisuus on vain ja ainoastaan rekisteriotteen tietona.

    Parasta on tietenkin, että myös vuotuinen ajoneuvovero menee tämän pienemmän kokonaismassan mukaan, koska auto on vuodelta 2000.

    Mutta miten on, sovelletaanko tätä samaa sääntöä kokonaispainon mukaan laskennallista CO2 päästöä myös uudempiin (kuin ensirekisteröinti vuonna 2000), jos sitä varsinaista tehtaan antamaa euro CO2 päästötietoa ei ole vaatimustenmukaisuuspaperissa?

    Olettaen että autolle ei ole eikä tule sitä e-hyväksyntänumeroa tarjolle katsastusta varten. Ja että kyseessä on Euroopassa valmistettu auto, joka viety uutena Japaniin.

    Edit: siis idea tähän lähti tästä https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/cl/9210275
    -> Japanista tuotu vuosimallin 2003 CL600 V12, jossa vuotuinen vero vain 365e. Ja kun tuon auton tietoja katsoo, niin se on rekisteröity vain 3-paikkaiseksi. Miten tämä onnistuu, ja mille kaikille automerkeille / -malleille / vuosimalleille toimii?
    Last edited by Nopee_32; 04-01-2018, 21:29. Reason: linki lisätty

    Comment

    • nokonzok
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2013
      • 826
      • Espoo

      EY-tyyppihyväksyttömille painon mukainen verotus on aina ensisijainen tapa vuosimallista riippumatta. Merkittävin poikkeus on CARB-hyväksytyt USA-autot, joiden päästöille löytyy direktiivistä ihan oma laskukaavansa. Jos autolle on saatavilla EU-päästöt niitä voidaan käyttää, mutta oletuksena tosiaan mennään painon mukaan. Se on sitten tapauskohtaista kumpi on parempi vaihtoehto. Paradoksaalisesti ainakin japsituonneissa laskentatapa suosii isopäästöisiä ja rankoo pienipäästöisiä. Oikein erityisesti sorsitaan hybrideitä, ne kun tuppaavat olemaan painavia, mutta oikeasti vähän päästäviä.
      Last edited by nokonzok; 05-01-2018, 08:11. Reason: korjattu kirjoitusvirhe

      Comment

      • Nopee_32
        Newbiemmer
        • Dec 2016
        • 4
        • Espoo

        Originally posted by nokonzok View Post
        EY-tyyppihyväksyttömille painon mukainen verotus on aina ensisijainen tapa vuosimallista riippuen.
        Mitä tarkoittaa vuosimallista riippuen? Ennen vuotta 2001 rekisteröityjen kanssa on selvä, mutta onko se myös 2007 asti sama, eli sovelletaan tätä taulukkoa veroprosentille: https://www.vero.fi/download/Verotau...9CEA6%7D/12236

        Ja sitten samalla kaavalla vuotuinen ajoneuvovero painosta laskettuna?

        Comment

        • nokonzok
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2013
          • 826
          • Espoo

          Näppihäiriö, piti kirjoittaa vuosimallista RIIPPUMATTA. Painon mukaan mennään siis uudemmissakin jos virallista CO2-tietoa ei ole.

          Comment

          • MHT
            Bimmer Rookie
            • Jun 2009
            • 48
            • Hämeenlinna

            Originally posted by nokonzok View Post
            Dekralta saa paperin pelkistä päästöistä hintaan 250€.
            Kyselläänkö tätä suoraan Saksan päästä, kotimainen Dekra ei taida näitä hoitaa ?

            Comment

            • Nopee_32
              Newbiemmer
              • Dec 2016
              • 4
              • Espoo

              Originally posted by nokonzok View Post
              Näppihäiriö, piti kirjoittaa vuosimallista RIIPPUMATTA. Painon mukaan mennään siis uudemmissakin jos virallista CO2-tietoa ei ole.
              No tämä selittää!

              Eli autovero-optimointiin kannattaa käyttää Japanin kokonaismassaa, mikäli se on alle 2214 kg ennen vuotta 2008 rekisteröidyille bensakoneelle. Tuon massan yli on autoveroprosentti sitten 28% päästöistä riippumatta, eikö?

              Toisaalta tämä vaatii kalliimman vaatimuksenmukaisuustodistuksen ja katsastuksen, jos vaihtoehtona siis on e-merkillä varustettu tarrakikkailu ja EU autoa vastaava katsastus.

              Ajoneuvovero-optimointiin on näillä isopäästöisillä kaiketi aina parempi mennä painon mukaan.

              Comment

              • Attekun
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2013
                • 1407
                • Saarijärvi

                Originally posted by Nopee_32 View Post
                Hankin S-Mersun Japanista, ostin TUV vaatimustenmukaisuustodistuksen ja katsastin lähimmällä konttorilla.

                Ei kelvannut TUVin kirjoittama massatodistus valitsemalleni konttorille, joten autosta tuli sitten otteelle 4-paikkainen (kantavuus 5x55 kg export certificate tieto). Kuitenkaan penkkejä tai turvavöitä ei tarvinnut autossa muokata mitenkään. Nelipaikkaisuus on vain ja ainoastaan rekisteriotteen tietona.
                Paljonko maksoi TUV-todistus? Mersulta saa suoraan paperit massoineen päivineen noin 450e hintaan.
                Toyota Alphard MS
                Peugeot e-2008
                ex:E39 530d - 01 E38 735i - 96--köyhän miehen kasikone ,E39 520i - 98 "pappa", E30 316

                Comment

                • Nopee_32
                  Newbiemmer
                  • Dec 2016
                  • 4
                  • Espoo

                  Originally posted by Attekun View Post
                  Paljonko maksoi TUV-todistus? Mersulta saa suoraan paperit massoineen päivineen noin 450e hintaan.
                  345e. Ja tämän Mersun paperin hinnan sain sitten selville siinä kohtaa kun nämä katsastuksen kokonaismassaongelmat alkoivat.
                  Last edited by Nopee_32; 05-01-2018, 09:03. Reason: linkki lisätty

                  Comment

                  • Juppe
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2002
                    • 4541
                    • TURKU

                    Kyselläänkö tätä suoraan Saksan päästä, kotimainen Dekra ei taida näitä hoitaa ?
                    Mä ainakin asioin suoraan Saksaan. Kai sitä täältäkin voi kysellä.

                    Comment

                    • Zoui
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2003
                      • 6350
                      • Tampere

                      Harvinaisen priima e36 328i cabrio, ajettu 68tkm ja ensimmäiseltä omistajalta.




                      Elämä on pihakivestä.

                      Comment

                      • Zoui
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2003
                        • 6350
                        • Tampere

                        Rolssi ostoksille mars mars.



                        Elämä on pihakivestä.

                        Comment

                        • Turder
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2008
                          • 465
                          • Suomi

                          Originally posted by jokes911 View Post
                          Ducatit on hienoja, mutta kun Italian pojat ovat tehneet huoltamisen hankalaksi ja noilla kilsoilla voi olla parhaassa tapauksessa jo koneremppa olla edessä niin kannattaa varata muutakin kuin touhutonni.

                          nooh, höpöjutut erikseen. Vehkeet kyllä kestää jos on huollettu. Tuon ikäisessä Ducatissa on Testastretta Evo-kone ja ihan soiva peli on. Jakohihnat ainoa äkkinäiselle oudompi homma mutta simppeliä sekin kun perehtyy.

                          Mutta tosiaan, ei tuollaisia kannata Japnista tuoda koska kulut nousee niin paljon. Englannista mielummin jossa Ducatit on aina olleet halpoja ja tarjontaa paljon, ja noissa uusissa saa mittaristosta mph->kph ja valot kuvion kääntämällä. Kaverilla oli juurikin 1098 Englannista tuotuna ja ei mitään erikoisuuksia.

                          Japseissa on harvinaisia pyöriä ja mm itseä sydäntä lähellä olevia HRC Hondia joskus kaupan. Taannoinkin yksi britti osti japsihuutokaupasta HRC:n rakentaman kisapyörän n. 19 000eur hintaan. Arvo Euroopassa alkaen 50keur tai enemmän kuin ei noita koskaan ole myyty kuluttajille. Toisaalta noissakin on riskinsä ja perusjamppa ei uskalla lähteä leikkiin. Ne entisöi pyörää hieman ja mm. oliko jännitteensäätimen vai akun kiinnike n. 1400eur, kyseessä simppeli tupakka-askin kokoinen alumiiniteline, jonka tekisi koulun metallitöissäkin. Ja moottorin osia tms ei saa mistään enää, joten ajohommat hankalia kun huoltovälit on 500-3000km eri osille.

                          Comment

                          • Zoui
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2003
                            • 6350
                            • Tampere

                            Sitten 74tkm ajettu 323i, siistillä 4BB gradella ja hiukan laitettuna. Alla 19" workit.

                            Esillä ihan sen takia että voi kommenteissa päivitellä momon rattia ja penkkejä, palauttaminen orkkikseen kun on ihan mahdotonta ja nettiautossa oli samalla rahalla sellainen missä oli ratti ja ei vielä edes reiälle mätä jne.




                            Elämä on pihakivestä.

                            Comment

                            • nokonzok
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2013
                              • 826
                              • Espoo

                              Originally posted by Zoui View Post
                              Sitten 74tkm ajettu 323i, siistillä 4BB gradella ja hiukan laitettuna. Alla 19" workit.

                              Esillä ihan sen takia että voi kommenteissa päivitellä momon rattia ja penkkejä, palauttaminen orkkikseen kun on ihan mahdotonta ja nettiautossa oli samalla rahalla sellainen missä oli ratti ja ei vielä edes reiälle mätä jne.
                              Vaan onpahan taas sen sortin modauksia, että tekisi mieli lainata erästä Sannin biisiä.

                              Comment

                              • khor
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2010
                                • 572
                                • Oulu

                                Originally posted by jani View Post
                                Ei tuollaista kannata tuoda, mutta rahti moottoripyörälle olisi kiva tietää. Kiikarissa vanhemmat mopot mitä täällä ei ole myynnissä juuri koskaan.
                                Laita ihmeessä tännekkin lisäinfoa mopon / moottoripyörän tuomisesta tuolta jos selvittelet asiaa enemmälti. Itse oon aatellut, että Suzuki EPO50 olis kova peli Japanin maalta hommata joku päivä.
                                E36 328i Cabriolet M-Sport -96
                                E39 530iA M-Sport -01
                                E36 318i Touring -96

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎