Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaattilaatikon öljynvaihto pohdintaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JaniLap
    BTCF Member
    • Sep 2012
    • 2724
    • Tampere

    #61
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Tällä huuhtelulla haluttiin pitää työ merkkarilla erikoistyökalujen kanssa. Aivan päätöntä touhua.
    Edellä esittelemäni öljynvaihtotapa ei lähtökohtaisesti edellytä kovin kummoisia työkaluja (jonkinlainen öljypumppu ja momenttiavain iienevät erikoisimmat, samoin pesuaine ja muut kamat täytyy hankkia varaosaliikkeestä), mutta aikaahan vaihtotyössä kyllä saa menemään kun sen huolellisesti askartelee (ainakin omalla kohdallani) ja nosturillekin auto tulee saada. Harrastajalle ihan ok DIY-homma, mutta esim. Frau Muller oletettavasti haluaa teettää ammattilaisella (tai todennäköisesti vaihtaa autoa ennen kuin edes ajankohtaista).
    IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
    Tampere

    Comment

    • Tommix
      BTCF Member
      • Dec 2006
      • 5425
      • S:t Karins

      #62
      Originally posted by BMW525Xda View Post
      Käsittämätöntä että turbiinin proppu jäi -00 akoihin pois ja monessa ei ole ikinä ollutkaan proppua. Nyt sitten ähelletään huuhtelevaihtojen kanssa ja ihmetellään kun autojen omistajat eivät ole suostuvaisia vaihdattamaan todella hintavalla systeemillä vaihteiston öljyjä, propulliseen autoon voisi vaihdattaa 15tkm välein vaikka kun homma on todella helppo ja nopea. Tällä huuhtelulla haluttiin pitää työ merkkarilla erikoistyökalujen kanssa. Aivan päätöntä touhua.
      Jos öljyt vaihdetaan huuhtelemalla, niin eikös turbiinin öljyt vaihdu samalla? Kysyy epätietoinen.
      Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
      Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
      ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
      Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

      Comment

      • BMW525Xda
        BTCF Member
        • Feb 2014
        • 8681
        • Xxxxxx

        #63
        Originally posted by Tommix View Post
        Jos öljyt vaihdetaan huuhtelemalla, niin eikös turbiinin öljyt vaihdu samalla? Kysyy epätietoinen.
        Vaihtuu, sehän on selvä. Mutta öljyjen vaihtaminen onnistuisi kaikissa korjaamoissa jos turbiinissa olisi proppu, nyt vain niissä joilla on tarvittava laitteisto ja ammattitaito käyttää niitä.

        Comment

        • HellFire
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2003
          • 280
          • Turku

          #64
          ZF:n omaa ohjetta kun katsoo, niin siinä ei ilmeisesti huuhdella mitään, vaan vaihtuu sen verran mitä ulos valuu. Silti ZF:n kitissä taitaa olla 8l öljyä mukana :think

          https://www.zf.com/unitedkingdom/en_...hange_oil.html
          I wanted a faster horse.

          Comment

          • radiaani
            Bimmer Rookie
            • Jul 2016
            • 130
            • Etelä-Suomi

            #65
            Originally posted by HellFire View Post
            ZF:n omaa ohjetta kun katsoo, niin siinä ei ilmeisesti huuhdella mitään, vaan vaihtuu sen verran mitä ulos valuu. Silti ZF:n kitissä taitaa olla 8l öljyä mukana :think

            https://www.zf.com/unitedkingdom/en_...hange_oil.html
            Niin, tuossa ei todellakaan käsketä lisäämään vanhan öljyn joukkoon mitään liuottavaa pesuainetta, jota ei saa poistettua kokonaan purkamatta laatikkoa. Toisaalta kokemukset laatikon purkamisesta https://www.btcf.fi/forum/showpost.p...0&postcount=23 kertovat, että 300tkm ajettu laatikko oli puhdas sisältä.

            Näinköhän kemikaalikauppiaat ovat koijaamassa apinaa ja aiheuttamassa enemmän ongelmia kuin ratkaisevat?

            Kun öljyt vaihtaa alakautta ZF:n ohjeen mukaan on kai aika epätodennäköistä, että laatikkoon joutuisi uutta moskaa, ja jos joutuukin, niin öljy imetään kiertoon suodattimen läpi.
            Ajossa: F10 520d SE (2012)

            Comment

            • Tommix
              BTCF Member
              • Dec 2006
              • 5425
              • S:t Karins

              #66
              Originally posted by BMW525Xda View Post
              Vaihtuu, sehän on selvä. Mutta öljyjen vaihtaminen onnistuisi kaikissa korjaamoissa jos turbiinissa olisi proppu, nyt vain niissä joilla on tarvittava laitteisto ja ammattitaito käyttää niitä.
              No mites tässä tapauksessa jos turbiinissa on proppu, vaihtuu öljyt lauhduttimella ja venttiilikoneistossa?
              Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
              Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
              ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
              Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

              Comment

              • JaniLap
                BTCF Member
                • Sep 2012
                • 2724
                • Tampere

                #67
                Originally posted by radiaani View Post
                Niin, tuossa ei todellakaan käsketä lisäämään vanhan öljyn joukkoon mitään liuottavaa pesuainetta, jota ei saa poistettua kokonaan purkamatta laatikkoa.
                Entä jos öljyn lisäaineessa on jo valmiiksi liuotinta? Nimittäin ZF-Lifeguardfluid 6 ja 8 sisältävät molemmat lisäainestuksessaan mm. DMSO:ta, jonka tehtävä on toimia pesevänä liuottimena.
                IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                Tampere

                Comment

                • BMW525Xda
                  BTCF Member
                  • Feb 2014
                  • 8681
                  • Xxxxxx

                  #68
                  Originally posted by Tommix View Post
                  No mites tässä tapauksessa jos turbiinissa on proppu, vaihtuu öljyt lauhduttimella ja venttiilikoneistossa?
                  Ei varmaan mitenkään, lauhdutin 1-2dl ja venttiilikoneistoon tippoja ?

                  Comment

                  • Tommix
                    BTCF Member
                    • Dec 2006
                    • 5425
                    • S:t Karins

                    #69
                    Originally posted by BMW525Xda View Post
                    Ei varmaan mitenkään, lauhdutin 1-2dl ja venttiilikoneistoon tippoja ?
                    Eli ei liene ongelma. Mihin se kytkinpakoista irtoava muhju jää yleensä, turbiiniin?
                    Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                    Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                    ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                    Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                    Comment

                    • Bullitt
                      BTCF Member
                      • Jul 2002
                      • 2786
                      • Turku

                      #70
                      Kaipa se aika tasaisesti leviää öljyn mukana ympäri vaihteistoa. Isommat hiukkaset jää suodattimeen ja metallit tarttuu magneetteihin.


                      Comment

                      • radiaani
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2016
                        • 130
                        • Etelä-Suomi

                        #71
                        Originally posted by JaniLap View Post
                        Entä jos öljyn lisäaineessa on jo valmiiksi liuotinta? Nimittäin ZF-Lifeguardfluid 6 ja 8 sisältävät molemmat lisäainestuksessaan mm. DMSO:ta, jonka tehtävä on toimia pesevänä liuottimena.
                        Sitä suuremmalla syyllä voi epäillä ylimääräisen liuottimen järkevyyttä. DMSO ei ole ihan kevyimmän luokan liuotin, joten luulisi pinttymien liukenevan öljyyn saman tien ja lähtevän öljynvaihdossa pois.
                        Ajossa: F10 520d SE (2012)

                        Comment

                        • JaniLap
                          BTCF Member
                          • Sep 2012
                          • 2724
                          • Tampere

                          #72
                          Originally posted by radiaani View Post
                          Sitä suuremmalla syyllä voi epäillä ylimääräisen liuottimen järkevyyttä. DMSO ei ole ihan kevyimmän luokan liuotin, joten luulisi pinttymien liukenevan öljyyn saman tien ja lähtevän öljynvaihdossa pois.
                          Pitää paikkaansa silloin, kun öljyn liansitomiskapasiteettia ei ole ylitetty. Liuotuskyky alenee kun öljyssä on jo liuenneena on suuri määrä likaa ja muuta liukenevaa ainetta. Tällöin kertyvä lika alkaa yhä enenevässä määrin kerrostua vaihteiston komponentteihin ja epäilemättä vaikuttaa mm. turbiinin toimintaan

                          On vaikeaa arvioida, millaisilla kilometreillä tämä ölyn liuotuskyvyn menetys tapahtuu, mutta toisaalta se sopii ja tukee esim. ZF:n omaa suositusta vaihtaa öljyt "sopivin välein". Lian sitomiskyvyn lisäksi kyse on voitelevuudesta ja lämmönsiirrosta jne. ominaisuuksista kuten moottoriöljynkin kohdalla.
                          IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                          BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                          Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                          Tampere

                          Comment

                          • radiaani
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2016
                            • 130
                            • Etelä-Suomi

                            #73
                            Originally posted by JaniLap View Post
                            Pitää paikkaansa silloin, kun öljyn liansitomiskapasiteettia ei ole ylitetty. Liuotuskyky alenee kun öljyssä on jo liuenneena on suuri määrä likaa ja muuta liukenevaa ainetta. Tällöin kertyvä lika alkaa yhä enenevässä määrin kerrostua vaihteiston komponentteihin ja epäilemättä vaikuttaa mm. turbiinin toimintaan
                            Alkaa mennä jo aika vahvasti spekukoinnin puolelle... mutta jos öljyt on tosiaan ajettu niin loppuun, että ne eivät enää kykene uutta likaa sitomaan, niin tuskinpa tilanne millään pesuaineella paranee, joka voisi äkkiä irrottaa paljon likaa. Tuossa tilanteessa olisi varmaan turvallisinta tehdä kaksi öljynvaihtoa lyhyin välein, jolloin tuoreen öljyn liuottama lika saataisiin nopeasti pois.
                            Ajossa: F10 520d SE (2012)

                            Comment

                            • permanent
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2004
                              • 299

                              #74
                              Originally posted by JaniLap View Post
                              Huuhteluvaihtoja toteutetaan eri tavoin. Itse suorittaisin vaihdon vähintään kaksinkertaisella määrällä tuoretta öljyä vaihteistoöljyn todelliseen tilavuuteen nähden. Aluksi vaihteistosta valutetaan vanha öljy poistopropun kautta sen verran mitä valumalla saadaan poistumaan. Seuraavaksi täyttöpropusta pesuaine ja tuoretta öljyä 100 % täyttöaste. Tässä vaiheessa vaihteiden läpikäynti, jotta öljy ja pesuaine pääsisivät kiertämään "riittävästi" vaihteiston kaikissa osissa. Tämän jälkeen propun kautta öljyt ja pesuaine ulos ja öljypohjan irroitus suodattimineen. Uusi öljypohja suodattimineen paikalleen ja vaihteiston täyttö tuoreella öljyllä. Vaihteiden läpikäynti ohjeiden mukaisesti.

                              Näin menettelemällä vaihteiston öljymäärä vaihtuu mielestäni riittävän hyvin ja tuoreen öljyn avulla (+pesuaine niin halutessaan) tapahtuvalla välipesulla saadaan tehostettua vaihteiston osien puhdistumista. On selvää, että aivan 100 % poistumista (erit. turbiini) ei saavuteta millään muulla tavalla kuin vaihteiston purkamisella. Tämä jäännösöljy mahdollisine pesuaineineen jakautuu kuitenkin koko vaihteiston öljymäärään kun öljy kiertää vaihteistossa, eikä vaikuta haitallisesti vaihteiston toimintaan.
                              Paljonko tässä metodissa menee öljyä? Jos vaihto ilman huuhtelua vie 7 litraa niin pitääkö varautua 14 litraan vai riittääkö vähempi?

                              Comment

                              • jaskap
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2010
                                • 528
                                • Finland Rovaniemi

                                #75
                                Originally posted by permanent View Post
                                Paljonko tässä metodissa menee öljyä? Jos vaihto ilman huuhtelua vie 7 litraa niin pitääkö varautua 14 litraan vai riittääkö vähempi?
                                Niin kauan huuhtelet, kuin öljy on pelkästään punaista.
                                e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
                                e32 750 iA -88 DoubleSex.
                                Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.

                                Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
                                e32 735 1/18
                                e34 M5 1/18
                                e24 635 Csi 1/18
                                e9 3.0 CSi 1/18
                                e31 850 Csi

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎