Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaattilaatikon öljynvaihto pohdintaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • T3
    BTCF Member
    • Oct 2003
    • 8530
    • Karhe

    #31
    Originally posted by jani View Post
    aktivoituvat öljynlauhduttimessa.
    Käykö jossain moottorissa öljyt niin kuumana, että ne höyrystyvät ja tarvitaan lauhdutin saamaan se öljy takaisin kiinteäksi?
    .

    Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

    Comment

    • BeamR
      BTCF Member
      • Jul 2007
      • 13363
      • Espoon takametsät

      #32
      Mä tiedän useamman askin joiden toiminta on tullut paremmaksi öljyn vaihdon jälkeen, mutta käsi pystyyn: onko täällä ketään, jolla olisi itsellä hajonnut aski öljynvaihdon jälkeen ja vielä tietäisi, että mikä sieltä tarkkaan ottaen hajosi?

      Olen kuullut usein öljynvaihdon jälkeen hajonneista lootista, mutta järjestään ne on aina sattuneet tutun kaverille tms, eikä lopullisesta viasta ole ollut tietoa.

      En nyt polje alas absoluuttisena faktana öljynvaihdon vaikutuksia hajoamiseen tai hajoamattomuuteen, mutta monta kertaa on käynyt mielessä, että kyllä se aski olisi hajonnut muutenkin/ongelma ollut tuloillaan, mutta se öljynvaihto ei sitä ole generoinut, ehkä korkeintaan vauhdittanut.
      F46 Gran Tourer -20
      Boxster 2.5 -97

      Comment

      • BMW
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2004
        • 3822
        • California

        #33
        Marmorilla sanoivat että 135i 2009 Steppilaatikossa on ikiöljyt sisällä BMW tehtaan mukaan.

        Taulussa 90tkm. Olisiko kuitenkin parempi vaihtaa nuo öljyt?
        P
        R
        N
        D

        Comment

        • bemmeri
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2006
          • 4181

          #34
          Originally posted by BMW View Post
          Marmorilla sanoivat että 135i 2009 Steppilaatikossa on ikiöljyt sisällä BMW tehtaan mukaan.

          Taulussa 90tkm. Olisiko kuitenkin parempi vaihtaa nuo öljyt?
          Elä ihmeessä. Nää öljyt on kuin viini ja viskit, paranee vanhetessaan.
          EVERYTHING | WORKS

          Comment

          • Urpo_rotta
            BTCF Member
            • May 2012
            • 5270
            • Pirkkala

            #35
            Originally posted by BMW View Post
            Marmorilla sanoivat että 135i 2009 Steppilaatikossa on ikiöljyt sisällä BMW tehtaan mukaan.

            Taulussa 90tkm. Olisiko kuitenkin parempi vaihtaa nuo öljyt?
            Ikiöljythän näissä on bmw:n suosituksen mukaan lähes kaikissa
            Syy on virallisten huoltokustannusten muodostumisessa. Tietääkseni zf itse määrittää laatikoillensa vaihtovälin lähes poikkeuksetta.

            Onhan jakolatikoissakin ikiöljyt. 100tkm veivaamisen jälkeen se on tervaa. Muutamat olen vaihtanut, käytös paranee ja nykimiset häviää.
            Se että valmistaja antaa ajaa moottoriöljyllä 30tkm ei tarkoita että se olisi moottorille paras tapa.

            BTW, sprinterissä on öljyä 9l joten sen vehkeen öljynvaihtoväli voikin olla pitempi kuin vastaavissa henkilöautojen koneissa. Öljyn partikkeliketjut pilkkoutuvat hitaammin, lisäaineet poistuvat hitaammin jne.

            Onko porukka sitä mieltä että huoltaminen on sama asia kuin se että mikä on äärimmäisin huoltoväli millä ajopeli pysyy kulkevassa kunnossa. Itsellä on vähän eri näkemys. Joillakin menee jopa huolto ja korjaaminen nätisti sekaisin.
            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
            E34 525i -90 twinturbo 427/519

            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
            Kysy jos tarvetta

            Comment

            • BeamR
              BTCF Member
              • Jul 2007
              • 13363
              • Espoon takametsät

              #36
              Originally posted by T5ID View Post


              Moottoriöljystä luin Vehon lehdestä, lehti joka käsittelee hyötyajoneuvoja. Ilmeisesti moni muukin on tukka pystyssä, kun esim. Sprinter pyytää öljynvaihtoa 60 tkm välein (sama perusmoottori kuin henkilöautoissa). Siinä oli joku oikein laboratoriotutkimus, missä todettiin, että 12 tkm ajettu öljy oli keskeisiltä ominaisuuksiltaan (=paineenkesto) parempaa kuin uusi öljy. Tämä selitettiin sillä, että jotkut lisäaineet aktivoituvat vasta pidemmällä käytöllä.



              .
              Tarkoitat ilmeisesti Vehon julkaisemaa Transport -lehteä? Kävin läpi lehdet 2/2016 alkaen enkä löytänyt tuollaista artikkelia?
              F46 Gran Tourer -20
              Boxster 2.5 -97

              Comment

              • jani
                BTCF Member
                • Jul 2002
                • 5163
                • Kuopio

                #37
                Originally posted by T3 View Post
                Käykö jossain moottorissa öljyt niin kuumana, että ne höyrystyvät ja tarvitaan lauhdutin saamaan se öljy takaisin kiinteäksi?
                Joo se ihme öljy kiehuu ensimmäisen 1000km aikana noin +70c kohdalla ja siksi tarvitaan lauhdtuin. 2000km jälkeen siitä alkaa tulla ns. "ikiöljyä" joka vain paranee sitä mukaa kun kilsoja tulee mittariin.

                Vielä kun lisää automaattiin manuaalikytkimen painalaakerin niin vaihteet toimii aina loistavasti.
                F33 435d Mineral-grau metallic
                K40 K1200s sondermodell

                Comment

                • JaniLap
                  BTCF Member
                  • Sep 2012
                  • 2724
                  • Tampere

                  #38
                  Originally posted by jani View Post
                  Joo se ihme öljy kiehuu ensimmäisen 1000km aikana noin +70c kohdalla ja siksi tarvitaan lauhdtuin. 2000km jälkeen siitä alkaa tulla ns. "ikiöljyä" joka vain paranee sitä mukaa kun kilsoja tulee mittariin.
                  Siinä on Veholla itse asiassa tapahtunut käännösvirhe tekniseen manuaaliin. Todelllisuudessa kyseessä uuden tyyppinen tislausyksikkö, jolla näiden uusimpien nanoöljyjen varastointimetanoli saadaan poistettua ensimmäisen 5000 km aikana. Metanolin kiehumispiste on 64,5 celsiusastetta, ja tämä metanoli ohjataan tuulilasin pesunestesäiliöön, jolloin pissapoikaan et tarvitse lisätä muuta kuin vettä ympärivuotisessa käytössä. Samalla kun metanoli poistuu öljyn joukosta, öljyn voitelu- ja paineenkesto-ominaisuudet paranevat. Hienoa nähdä, että tämä Neuvostoliiton aikana Sojuz-projektin yhteydessä kehitetty teknologia on otettu jälleen käyttöön.
                  Last edited by JaniLap; 07-10-2018, 17:38.
                  IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                  BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                  Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                  Tampere

                  Comment

                  • Urpo_rotta
                    BTCF Member
                    • May 2012
                    • 5270
                    • Pirkkala

                    #39
                    Originally posted by JaniLap View Post
                    Siinä on Veholla itse asiassa tapahtunut käännösvirhe tekniseen manuaaliin. Todelllisuudessa kyseessä uuden tyyppinen tislausyksikkö, jolla näiden uusimpien nanoöljyjen varastointimetanoli saadaan poistettua ensimmäisen 5000 km aikana. Metanolin kiehumispiste on 64,5 celsiusastetta, ja tämä metanoli ohjataan tuulilasin pesunestesäiliöön, jolloin pissapoikaan et tarvitse lisätä muuta kuin vettä ympärivuotisessa käytössä. Samalla kun metanoli poistuu öljyn joukosta, öljyn voitelu- ja paineenkesto-ominaisuudet paranevat. Hienoa nähdä, että tämä Neuvostoliiton aikana Sojuz-projektin yhteydessä kehitetty teknologia on otettu jälleen käyttöön.
                    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                    E34 525i -90 twinturbo 427/519

                    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                    Kysy jos tarvetta

                    Comment

                    • T3
                      BTCF Member
                      • Oct 2003
                      • 8530
                      • Karhe

                      #40
                      Originally posted by JaniLap View Post
                      Hienoa nähdä, että tämä Neuvostoliiton aikana Sojuz-projektin yhteydessä kehitetty teknologia on otettu jälleen käyttöön.
                      Muuten tuosta teknolgiasta kyllä noin, mutta senverran aikaa tuosta projektista (jossa olimme yhdessä mukana), että hiukan muistat väärin. Se oli nimittäin Sputnik2-projekti. Sillä tuossa projektissahan oli mukana Laika-koira, jolle juotettiin perinteisen ulostuslääkkeen (risiiniöljy) sijasta tätä uutta ihmeöljyä, ettei sessulta lentäisi kurat heti lähtökiihdytyksessä, vaan vasta kaukana ulkoavaruudessa, kun öljyn lisäaineet ja molekyylit ovat aktivoituneet.
                      .

                      Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                      Comment

                      • JaniLap
                        BTCF Member
                        • Sep 2012
                        • 2724
                        • Tampere

                        #41
                        Originally posted by T3 View Post
                        Muuten tuosta teknolgiasta kyllä noin, mutta senverran aikaa tuosta projektista (jossa olimme yhdessä mukana), että hiukan muistat väärin. Se oli nimittäin Sputnik2-projekti.
                        Niin se aika kultaa muistot että hihna alkaa jo näillä kilometreillä luistamaan - mutta tosiaan kuten mainitsitkin, niin Sputnik2 se tosiaan olikin. Tuohon aikaan (ennen länteen loikkaamistani) olin niin monessa avaruusfysiikan projektissa mukana, ettei kaikkea voi tarkasti muistaa. Sen sijaan ylennyksestäsi neuvostoarmeijan everstiluutnantiksi poikkeuksellisen neuvokkaan toiminnan seurauksena puhuttiin paljon tuolloin. Ilmeisesti ruskeita kirjekuoriakin vaihdettiin (kuulopuhetta tosin), mutta siihen aikaan tämä oli normaali käytäntö. Eihän siinä mitään. Itse neuvostoarmeijan nuorimpana majurina odotin paljon yhteiseltä projektiltamme ja loppu onkin historiaa. Taisimme kirjata Sputnik2 -projektin salaisten asiakirjojen avainsanoiksi: syväongelma, avainkehitys, suurhaaste ja jättiläisaskel.

                        Jos nyt ihan tarkkoja ollaan, niin koiran lähettäminen ensimmäisenä avaruuteen ei ollut alkuperäisessä suunnitelmassamme. Tarkoitushan oli ensivaiheessa lähettää anoppisi kuun pimeälle puolelle, mutta tuohon aikaan emme vielä osanneet riittävästi mallittaa niitä g-voimia, joilla anopin permanentti suoristuisi kantoraketin irtoamisvaiheessa, ja tämä olisi vaarantanut koko projektin jatkuvuuden. Kyseessä oli kuitenkin low risk, high reward -projekti.

                        Oli siis luonollista valita koira malliorganismiksi. Ja todellakin kehittämäni atseotrooppisen kerasaostusmenetelmän avulla saatiin luotua molekulaarinen seos, josta keitettäessä syntyvän höyryn koostumus on sama kuin nesteseoksen itsensä, toisin sanoen se tislautuu muuttumattomana. Esikokeissahan tuolloin havaitsimme, että öljyn lisäaineet ja molekyylit ovat aktivoituneet kun öljyillä oli ajettu riittävän pitkään raketeissa ja öljyn ominaisuudet paranivat kuin itsestään. Ja näytti se öljy toimivan koirassakin kuvaamallasi tavalla. Yksi suurimmista haasteistamme tässä projektissa taisi olla juuri tuo lisäaineiden aktivoituminen vasta ulkoavaruuden puolella, kun Newtonin teorian avulla ei kyetty ennustamaan valonsäteiden taipumista massiivisen kappaleen ympärillä ja Merkuriuksen tai muiden planeettojen perihelin kiertymistä. Lisäksi yleisen suhteellisuusteorian mukaan aika hidastuu voimakkaassa gravitaatiokentässä, joten haasteita riitti ja tupakkaa paloi.
                        IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                        BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                        Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                        Tampere

                        Comment

                        • majgul
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2008
                          • 891
                          • Oulu

                          #42
                          Originally posted by JaniLap View Post
                          Niin se aika kultaa muistot että hihna alkaa jo näillä kilometreillä luistamaan - mutta tosiaan kuten mainitsitkin, niin Sputnik2 se tosiaan olikin. Tuohon aikaan (ennen länteen loikkaamistani) olin niin monessa avaruusfysiikan projektissa mukana, ettei kaikkea voi tarkasti muistaa. Sen sijaan ylennyksestäsi neuvostoarmeijan everstiluutnantiksi poikkeuksellisen neuvokkaan toiminnan seurauksena puhuttiin paljon tuolloin. Ilmeisesti ruskeita kirjekuoriakin vaihdettiin (kuulopuhetta tosin), mutta siihen aikaan tämä oli normaali käytäntö. Eihän siinä mitään. Itse neuvostoarmeijan nuorimpana majurina odotin paljon yhteiseltä projektiltamme ja loppu onkin historiaa. Taisimme kirjata Sputnik2 -projektin salaisten asiakirjojen avainsanoiksi: syväongelma, avainkehitys, suurhaaste ja jättiläisaskel.

                          Jos nyt ihan tarkkoja ollaan, niin koiran lähettäminen ensimmäisenä avaruuteen ei ollut alkuperäisessä suunnitelmassamme. Tarkoitushan oli ensivaiheessa lähettää anoppisi kuun pimeälle puolelle, mutta tuohon aikaan emme vielä osanneet riittävästi mallittaa niitä g-voimia, joilla anopin permanentti suoristuisi kantoraketin irtoamisvaiheessa, ja tämä olisi vaarantanut koko projektin jatkuvuuden. Kyseessä oli kuitenkin low risk, high reward -projekti.

                          Oli siis luonollista valita koira malliorganismiksi. Ja todellakin kehittämäni atseotrooppisen kerasaostusmenetelmän avulla saatiin luotua molekulaarinen seos, josta keitettäessä syntyvän höyryn koostumus on sama kuin nesteseoksen itsensä, toisin sanoen se tislautuu muuttumattomana. Esikokeissahan tuolloin havaitsimme, että öljyn lisäaineet ja molekyylit ovat aktivoituneet kun öljyillä oli ajettu riittävän pitkään raketeissa ja öljyn ominaisuudet paranivat kuin itsestään. Ja näytti se öljy toimivan koirassakin kuvaamallasi tavalla. Yksi suurimmista haasteistamme tässä projektissa taisi olla juuri tuo lisäaineiden aktivoituminen vasta ulkoavaruuden puolella, kun Newtonin teorian avulla ei kyetty ennustamaan valonsäteiden taipumista massiivisen kappaleen ympärillä ja Merkuriuksen tai muiden planeettojen perihelin kiertymistä. Lisäksi yleisen suhteellisuusteorian mukaan aika hidastuu voimakkaassa gravitaatiokentässä, joten haasteita riitti ja tupakkaa paloi.
                          Kiitos tästä! Saa hyvät naurut ja samalla erittäin mielenkiintoista luettavaa

                          Comment

                          • nullzwei
                            BTCF Member
                            • Oct 2002
                            • 11056
                            • ?

                            #43
                            Originally posted by BeamR View Post
                            Tarkoitat ilmeisesti Vehon julkaisemaa Transport -lehteä? Kävin läpi lehdet 2/2016 alkaen enkä löytänyt tuollaista artikkelia?
                            U R not a chosen one

                            Sen sijaan netistä löytyy useita pikajuoksijan virallisia manuaaleja joissa on kirjoitettu mm seuraavasti: enkine oil ekskange:
                            Operation under normal conditions every 30 000 km
                            Severe condition every 15 000 km

                            Comment

                            • Dualfun
                              Moderator
                              • Jan 2003
                              • 17844
                              • PKS

                              #44
                              Originally posted by majgul View Post
                              Kiitos tästä! Saa hyvät naurut ja samalla erittäin mielenkiintoista luettavaa
                              Nyt jätkät

                              Palataan takaisin aiheeseen! ->
                              E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                              E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                              E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                              E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
                              ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                              ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                              ½
                              G20 320d xDrive mineralweiss metallic
                              Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                              Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                              Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                              Comment

                              • 325tds
                                BTCF Member
                                • Aug 2004
                                • 293

                                #45
                                Kyllä näitä on öljynvaihdon jälkeen särkynyt, mutta syy on ollut väärä öljy.



                                Ja ikävä kyllä tätä on tapahtunut myös korjaamoille :think



                                Tämä ei ole essonbaarin tietolähteestä
                                E93 vaimon
                                ex
                                E70 3.0 SD
                                E46x2
                                M5 E39
                                325tds E36
                                M535i E28
                                323i E30
                                323 E21




                                BMW vuodesta -82 Laskelmoitua nautintoa

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎