Originally posted by jani
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Automaattilaatikon öljynvaihto pohdintaa
Collapse
X
-
Mä tiedän useamman askin joiden toiminta on tullut paremmaksi öljyn vaihdon jälkeen, mutta käsi pystyyn: onko täällä ketään, jolla olisi itsellä hajonnut aski öljynvaihdon jälkeen ja vielä tietäisi, että mikä sieltä tarkkaan ottaen hajosi?
Olen kuullut usein öljynvaihdon jälkeen hajonneista lootista, mutta järjestään ne on aina sattuneet tutun kaverille tms, eikä lopullisesta viasta ole ollut tietoa.
En nyt polje alas absoluuttisena faktana öljynvaihdon vaikutuksia hajoamiseen tai hajoamattomuuteen, mutta monta kertaa on käynyt mielessä, että kyllä se aski olisi hajonnut muutenkin/ongelma ollut tuloillaan, mutta se öljynvaihto ei sitä ole generoinut, ehkä korkeintaan vauhdittanut.F46 Gran Tourer -20
Boxster 2.5 -97
Comment
-
-
Originally posted by BMW View PostMarmorilla sanoivat että 135i 2009 Steppilaatikossa on ikiöljyt sisällä BMW tehtaan mukaan.
Taulussa 90tkm. Olisiko kuitenkin parempi vaihtaa nuo öljyt?
Syy on virallisten huoltokustannusten muodostumisessa. Tietääkseni zf itse määrittää laatikoillensa vaihtovälin lähes poikkeuksetta.
Onhan jakolatikoissakin ikiöljyt. 100tkm veivaamisen jälkeen se on tervaa. Muutamat olen vaihtanut, käytös paranee ja nykimiset häviää.
Se että valmistaja antaa ajaa moottoriöljyllä 30tkm ei tarkoita että se olisi moottorille paras tapa.
BTW, sprinterissä on öljyä 9l joten sen vehkeen öljynvaihtoväli voikin olla pitempi kuin vastaavissa henkilöautojen koneissa. Öljyn partikkeliketjut pilkkoutuvat hitaammin, lisäaineet poistuvat hitaammin jne.
Onko porukka sitä mieltä että huoltaminen on sama asia kuin se että mikä on äärimmäisin huoltoväli millä ajopeli pysyy kulkevassa kunnossa. Itsellä on vähän eri näkemys. Joillakin menee jopa huolto ja korjaaminen nätisti sekaisin.E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
E34 525i -90 twinturbo 427/519
N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
Kysy jos tarvetta
Comment
-
-
Originally posted by T5ID View Post
Moottoriöljystä luin Vehon lehdestä, lehti joka käsittelee hyötyajoneuvoja. Ilmeisesti moni muukin on tukka pystyssä, kun esim. Sprinter pyytää öljynvaihtoa 60 tkm välein (sama perusmoottori kuin henkilöautoissa). Siinä oli joku oikein laboratoriotutkimus, missä todettiin, että 12 tkm ajettu öljy oli keskeisiltä ominaisuuksiltaan (=paineenkesto) parempaa kuin uusi öljy. Tämä selitettiin sillä, että jotkut lisäaineet aktivoituvat vasta pidemmällä käytöllä.
.F46 Gran Tourer -20
Boxster 2.5 -97
Comment
-
-
Originally posted by T3 View PostKäykö jossain moottorissa öljyt niin kuumana, että ne höyrystyvät ja tarvitaan lauhdutin saamaan se öljy takaisin kiinteäksi?
Vielä kun lisää automaattiin manuaalikytkimen painalaakerin niin vaihteet toimii aina loistavasti.F33 435d Mineral-grau metallic
K40 K1200s sondermodell
Comment
-
-
Originally posted by jani View PostJoo se ihme öljy kiehuu ensimmäisen 1000km aikana noin +70c kohdalla ja siksi tarvitaan lauhdtuin. 2000km jälkeen siitä alkaa tulla ns. "ikiöljyä" joka vain paranee sitä mukaa kun kilsoja tulee mittariin.Last edited by JaniLap; 07-10-2018, 17:38.IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
Tampere
Comment
-
-
Originally posted by JaniLap View PostSiinä on Veholla itse asiassa tapahtunut käännösvirhe tekniseen manuaaliin. Todelllisuudessa kyseessä uuden tyyppinen tislausyksikkö, jolla näiden uusimpien nanoöljyjen varastointimetanoli saadaan poistettua ensimmäisen 5000 km aikana. Metanolin kiehumispiste on 64,5 celsiusastetta, ja tämä metanoli ohjataan tuulilasin pesunestesäiliöön, jolloin pissapoikaan et tarvitse lisätä muuta kuin vettä ympärivuotisessa käytössä. Samalla kun metanoli poistuu öljyn joukosta, öljyn voitelu- ja paineenkesto-ominaisuudet paranevat. Hienoa nähdä, että tämä Neuvostoliiton aikana Sojuz-projektin yhteydessä kehitetty teknologia on otettu jälleen käyttöön.E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
E34 525i -90 twinturbo 427/519
N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
Kysy jos tarvetta
Comment
-
-
Originally posted by JaniLap View PostHienoa nähdä, että tämä Neuvostoliiton aikana Sojuz-projektin yhteydessä kehitetty teknologia on otettu jälleen käyttöön..
Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja
Comment
-
-
Originally posted by T3 View PostMuuten tuosta teknolgiasta kyllä noin, mutta senverran aikaa tuosta projektista (jossa olimme yhdessä mukana), että hiukan muistat väärin. Se oli nimittäin Sputnik2-projekti.
Jos nyt ihan tarkkoja ollaan, niin koiran lähettäminen ensimmäisenä avaruuteen ei ollut alkuperäisessä suunnitelmassamme. Tarkoitushan oli ensivaiheessa lähettää anoppisi kuun pimeälle puolelle, mutta tuohon aikaan emme vielä osanneet riittävästi mallittaa niitä g-voimia, joilla anopin permanentti suoristuisi kantoraketin irtoamisvaiheessa, ja tämä olisi vaarantanut koko projektin jatkuvuuden. Kyseessä oli kuitenkin low risk, high reward -projekti.
Oli siis luonollista valita koira malliorganismiksi. Ja todellakin kehittämäni atseotrooppisen kerasaostusmenetelmän avulla saatiin luotua molekulaarinen seos, josta keitettäessä syntyvän höyryn koostumus on sama kuin nesteseoksen itsensä, toisin sanoen se tislautuu muuttumattomana. Esikokeissahan tuolloin havaitsimme, että öljyn lisäaineet ja molekyylit ovat aktivoituneet kun öljyillä oli ajettu riittävän pitkään raketeissa ja öljyn ominaisuudet paranivat kuin itsestään. Ja näytti se öljy toimivan koirassakin kuvaamallasi tavalla. Yksi suurimmista haasteistamme tässä projektissa taisi olla juuri tuo lisäaineiden aktivoituminen vasta ulkoavaruuden puolella, kun Newtonin teorian avulla ei kyetty ennustamaan valonsäteiden taipumista massiivisen kappaleen ympärillä ja Merkuriuksen tai muiden planeettojen perihelin kiertymistä. Lisäksi yleisen suhteellisuusteorian mukaan aika hidastuu voimakkaassa gravitaatiokentässä, joten haasteita riitti ja tupakkaa paloi.IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
Tampere
Comment
-
-
Originally posted by JaniLap View PostNiin se aika kultaa muistot että hihna alkaa jo näillä kilometreillä luistamaan - mutta tosiaan kuten mainitsitkin, niin Sputnik2 se tosiaan olikin. Tuohon aikaan (ennen länteen loikkaamistani) olin niin monessa avaruusfysiikan projektissa mukana, ettei kaikkea voi tarkasti muistaa. Sen sijaan ylennyksestäsi neuvostoarmeijan everstiluutnantiksi poikkeuksellisen neuvokkaan toiminnan seurauksena puhuttiin paljon tuolloin. Ilmeisesti ruskeita kirjekuoriakin vaihdettiin (kuulopuhetta tosin), mutta siihen aikaan tämä oli normaali käytäntö. Eihän siinä mitään. Itse neuvostoarmeijan nuorimpana majurina odotin paljon yhteiseltä projektiltamme ja loppu onkin historiaa. Taisimme kirjata Sputnik2 -projektin salaisten asiakirjojen avainsanoiksi: syväongelma, avainkehitys, suurhaaste ja jättiläisaskel.
Jos nyt ihan tarkkoja ollaan, niin koiran lähettäminen ensimmäisenä avaruuteen ei ollut alkuperäisessä suunnitelmassamme. Tarkoitushan oli ensivaiheessa lähettää anoppisi kuun pimeälle puolelle, mutta tuohon aikaan emme vielä osanneet riittävästi mallittaa niitä g-voimia, joilla anopin permanentti suoristuisi kantoraketin irtoamisvaiheessa, ja tämä olisi vaarantanut koko projektin jatkuvuuden. Kyseessä oli kuitenkin low risk, high reward -projekti.
Oli siis luonollista valita koira malliorganismiksi. Ja todellakin kehittämäni atseotrooppisen kerasaostusmenetelmän avulla saatiin luotua molekulaarinen seos, josta keitettäessä syntyvän höyryn koostumus on sama kuin nesteseoksen itsensä, toisin sanoen se tislautuu muuttumattomana. Esikokeissahan tuolloin havaitsimme, että öljyn lisäaineet ja molekyylit ovat aktivoituneet kun öljyillä oli ajettu riittävän pitkään raketeissa ja öljyn ominaisuudet paranivat kuin itsestään. Ja näytti se öljy toimivan koirassakin kuvaamallasi tavalla. Yksi suurimmista haasteistamme tässä projektissa taisi olla juuri tuo lisäaineiden aktivoituminen vasta ulkoavaruuden puolella, kun Newtonin teorian avulla ei kyetty ennustamaan valonsäteiden taipumista massiivisen kappaleen ympärillä ja Merkuriuksen tai muiden planeettojen perihelin kiertymistä. Lisäksi yleisen suhteellisuusteorian mukaan aika hidastuu voimakkaassa gravitaatiokentässä, joten haasteita riitti ja tupakkaa paloi.
Comment
-
-
Originally posted by BeamR View PostTarkoitat ilmeisesti Vehon julkaisemaa Transport -lehteä? Kävin läpi lehdet 2/2016 alkaen enkä löytänyt tuollaista artikkelia?
Sen sijaan netistä löytyy useita pikajuoksijan virallisia manuaaleja joissa on kirjoitettu mm seuraavasti: enkine oil ekskange:
Operation under normal conditions every 30 000 km
Severe condition every 15 000 km
Comment
-
-
Originally posted by majgul View PostKiitos tästä! Saa hyvät naurut ja samalla erittäin mielenkiintoista luettavaa
Palataan takaisin aiheeseen! ->E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
E28 ///M535i '87 zinnoberrot
E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
½ G20 320d xDrive mineralweiss metallic
Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.
Comment
-
Comment