Originally posted by |foder|
View Post
Karkeasti yleistäen hybrid/plugari malleissa ei ole mitään hienoja akkujen lämmitys tai jäähdytys toimintoja. Oikeissa sähkäautoissa on sitten yleistäen kummatkin, koska lämmitystä tarvitaan talvella ja jäähdytystä pikalatauksessa.
Tosin ihan putkeen ei ole tässä kohtaa vielä suunnittelu mennyt eli uudessa Nissan Leafissä on ns. radid gate eli kun heti ajosta alkaa pikaladata niin se ei olekaan kovinkaan pikaa johtuen puuttuvasta jäähdytyksestä. Jaquar I-Pacessa taas insinööri on jättänyt tarpeeksi ison laturin suunnittelupöydälle.
Esim. BMW 530e osalta kylmässä ei ole mahdollista akusta ottaa paljoakaan virtaa ulos joka paraneee kun ajon aikana akku lämpiää. Kun akku on pieni niin laturikin on aika vaatimaton ja täten mitään jäähdytystä ei tarvita.
Comment