Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 205/65-15H
    BTCF Member
    • Mar 2008
    • 1422

    #61
    Oliko 530e sisäinen laturi 16A/3.3kw? Ainakaan tuolla nopeudella virtaa ei tule tyypillisen kauppareissun/huoltamokäynnin aikana niin paljoa että kantsii vaivautua. Jos voi ladata yli tunnin niin ehkä vähän mielekkäämpää.

    Tai sitten voi käydä niin kuin tälle kaverille 😀
    e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
    e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
    Ioniq5 AWD -22
    Leaf 40kwh -18

    Comment

    • MajorDrake
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 7518
      • Jyväshyvä

      #62
      Originally posted by 205/65-15H View Post
      Tai sitten voi käydä niin kuin tälle kaverille 😀
      https://tekniikanmaailma.fi/auto-jok...n-helveteissa/
      Täytyy myöntää että yksi rasittavimmista automatkoista oli se kun piti i3:n (ilman rexiä) ajaa etelä-Saksasta Suomeen.
      Ongelmana oli se että ei ollut ns. lataustägiä millä virtaa saisi liki joka paikasta vaan piti etsiä vapaa latauspaikka ja yleensä vaikka tietojen perusteella piti olla ilman tunnistautumista toimiva kokemus osoitti että vain joka 3:ssa paikassa lataus onnistui. Ts. kun range rupaa näyttämään 20-30 km ja ei ole varmuutta saako seuraavalla asemalla virtaa akkuun vai ei...

      Ja samalla tuli myös jonkin sortin pihistelyennätys kun ei raskinut yli 90km/h ajaa...
      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

      Comment

      • pyroz
        BTCF Member
        • Nov 2002
        • 6709
        • PK-seutu

        #63
        Originally posted by MajorDrake View Post
        Ja samalla tuli myös jonkin sortin pihistelyennätys kun ei raskinut yli 90km/h ajaa...
        Tuohon kulminoituu yksi raivostuttavimmista trendeistä sähköautoilijoiden keskuudessa tuolla liikenteessä. Jos on sähköautossa onneton range tai pelottaa pääseekö perille niin vaihda polttomoottoriseen! VEKS sieltä tahallaan haittaamasta liikennettä
        S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

        Comment

        • nokonzok
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2013
          • 826
          • Espoo

          #64
          Originally posted by pyroz View Post
          Tuohon kulminoituu yksi raivostuttavimmista trendeistä sähköautoilijoiden keskuudessa tuolla liikenteessä. Jos on sähköautossa onneton range tai pelottaa pääseekö perille niin vaihda polttomoottoriseen! VEKS sieltä tahallaan haittaamasta liikennettä
          En kyllä itse ole moiseen ongelmaan törmännyt. En, vaikka sähköautoihin tulee sattuneesta syystä kiinnitettyä erityistä huomiota. Itse tuppaan olemaan aina aika pitkällä ennen kuin perinneautoilija on saanut ahtopaineet ylipaineen puolelle, valoista kun lähdetään

          Comment

          • touring39
            BTCF Member
            • May 2005
            • 3901
            • Kaarina

            #65
            Originally posted by nokonzok View Post
            En kyllä itse ole moiseen ongelmaan törmännyt. En, vaikka sähköautoihin tulee sattuneesta syystä kiinnitettyä erityistä huomiota. Itse tuppaan olemaan aina aika pitkällä ennen kuin perinneautoilija on saanut ahtopaineet ylipaineen puolelle, valoista kun lähdetään
            Ei se paljon lämmitä, kun se yks kiihdytys vei just puolet jäljellä olevasta ajomatkasta... Tuo range muakin toistaiseksi huolettaa, kun työ on semmonen, että yllättäen tulee vaikkapa huomiseksi reissu Kuopioon. 490 km. Parin tunnin palaveri, ja takaisin kotiin.
            Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

            Ex:
            e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

            Comment

            • OVi
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2016
              • 514
              • Oulu

              #66
              Eihän rangella ole hirveästi väliä kaupunkiliikenteessä, joten siellä voi ajaakkin reippaammin, mutta moottoritiellä 80 km/h vauhtia kiitävät Teslat ovat kieltämättä hieman huomiota herättäviä. Normaalilla maantiellä ne keräävät myös jonoa huomion lisäksi.

              Eipä siinä, kaupunkiliikenne taitaa ollakin sähköautojen ominta aluetta.
              Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.

              Comment

              • 205/65-15H
                BTCF Member
                • Mar 2008
                • 1422

                #67
                Eihän Leafillakaan voi ajaa pidempää matkaa kuin n. 90km/h marssivauhtia, mutta mikäs tässä nyt on ongelma? Helpommin kait niistä ohi pääsee kuin raskaasta liikenteestä?
                e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                Ioniq5 AWD -22
                Leaf 40kwh -18

                Comment

                • Esko
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2002
                  • 11680
                  • Kouvola

                  #68
                  Miten muuten näissä sähköautoissa ja hybrideissä toi akkujen kesto pakkasella? Jos ajattelet, että ajat vaikka pohjoiseen lomalle, jossa on -20 pakkasta ja akkuvirta on käytännössä loppu. Meneekö akut rikki, jos auto seisoo vaikka viikon kovassa pakkasessa ilman varausta/latausta vai pitääkö laittaa välittömästi lataukseen, jos suinkin mahdollista? Normaali henkilöauton akku menisi tollaisesta hyvinkin helposti rikki

                  Comment

                  • protoni
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2008
                    • 1361
                    • Tampere

                    #69
                    Tuosta taisi jo olla juttua joku sivu takaperin. Kyllä näissä nykymalleissa taisi olla älyä ja lämmitystä jotta noin ei pääse käymään.

                    Comment

                    • MajorDrake
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 7518
                      • Jyväshyvä

                      #70
                      Originally posted by protoni View Post
                      Tuosta taisi jo olla juttua joku sivu takaperin. Kyllä näissä nykymalleissa taisi olla älyä ja lämmitystä jotta noin ei pääse käymään.
                      Kyllä yleensä Hybridin tai sähköauton ohjeissa on että ei saa jättää tyhjällä akulla pidemmäksi aikaa pakkaseen... Kannattaa se siis laittaa piuhaan hetimmiten mutta varmana joku lyhyt vkl reissu menee lataamattakin...
                      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                      Comment

                      • Laku
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2007
                        • 17509
                        • Turku

                        #71
                        Originally posted by OVi View Post
                        Eihän rangella ole hirveästi väliä kaupunkiliikenteessä, joten siellä voi ajaakkin reippaammin, mutta moottoritiellä 80 km/h vauhtia kiitävät Teslat ovat kieltämättä hieman huomiota herättäviä. Normaalilla maantiellä ne keräävät myös jonoa huomion lisäksi.

                        Eipä siinä, kaupunkiliikenne taitaa ollakin sähköautojen ominta aluetta.
                        Kyllä ne Teslat täälläpäin menevät minun ohi eli yli nopeusrajoitusten motarilla.
                        Näillä mennään:
                        - BMW E81 118i since 2017
                        - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                        - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                        - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                        - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                        Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                        Comment

                        • protoni
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2008
                          • 1361
                          • Tampere

                          #72
                          Olen pistänyt myöskin merkille että motareilla ajelevat monesti mummovauhtia. Riippuu varmaan paljonko range ja matka. Jos nuo ovat riittävän likellä toisiaan niin ei varmaan huvita hurjastella.

                          Comment

                          • nokonzok
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2013
                            • 826
                            • Espoo

                            #73
                            Tesla ei kulje Autopilotilla nopeusrajoitusta kovempaa. Dynaamiselle BMW kuljettajalle se toki näyttäytyy hitaana matelemisena

                            Comment

                            • jokes911
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2008
                              • 875
                              • Espoo

                              #74
                              Originally posted by mikkod View Post
                              Oliko kellään käytössä virta.fi tai vastaavaa palvelua? Pitäisi tuokin miettiä nyt valmiiksi. :think
                              Mä tilasin nyt aluks tuon K-latauksen. Tuli lätkä viikossa kotia ja ainakin nuo hidaslaturit ovat vielä ilmasia.
                              2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                              2022 X3 Charged Edition Msport
                              1999 Honda CBR 900 SC33
                              2009 Husqvarna SMR 510
                              2017 KTM EXCF 350

                              Comment

                              • jokes911
                                Bimmer Fanatic
                                • May 2008
                                • 875
                                • Espoo

                                #75
                                Ok, ekat 100km 530e:llä nyt plakkarissa.

                                Positiivisena yllätyksenä tulee tänä vuonna 5m Type2 kaapeli mukaan Schukon lisäksi. On mielestäni kitkoilla todella hiljainen ja mukava vaikka laadukkaan jämäkkä. Lataaminen on helppoa, ei muuta kun pistooli kiinni ja homma on siinä. Lataa defaulttina heti, mutta näin kovilla pakkasilla kannattaa ajoittaa antamalla lähtöaika iDriveen niin akku on valmiiksi lämmin kun lähdet. Samalla voi laittaa täpän preconditioniin joka lämmittää auton. Tuo precondition on ihan älyttömän tehokas, eikä sitä tarvi kuin 5-10min ja auto on jo mielestäni tarpeeksi lämmin. Connected palvelu kuuluu tuohon Charged Edition varusteluun ja sitä kautta saa myös esim. lämmityksen päälle. Iso plussa siitä.

                                Miinuksena mainittakoon, että lättänäpenkit on lättänäpenkit. Perhanan saksalainen nihilisti ei ole laittanut näihin edes ristiseläntukea? Jos auto tulee omaan omistukseen niin kannattaa laittaa ainakin se sport varustelupaketti. Liisarissa joutuu noi paketit maksaa täysimääräisenä leasing ajan kuluessa joten tulevat kalliiksi. Bensankulutus on kova näin kunnon pakkasilla, lyhyillä pätkillä ja pienillä nopeuksilla. Tätä on suurin osa mun ajoista mutta akulla on tarkoitus ajaa näistä suurin osa. Katsotaan lukemia tarkemmin kun ekat tonnit on takana. Samoin akulla ei näin talvella pääse kuin n. 20km kun akun kapaa ei softa anna paljoa käyttöön ja auton lämmitykseen menee sähköä paljon. Takakontti on aika matala. Saa nähdä kuinka suureksi ongelmaksi tuo omassa käytössä muodostuu?myös

                                Mutta sen verran tuosta akulla ajamisesta voi jo sanoa että sitä alkaa nopeasti miettiä miksi tuo akku ei ole ns. sähköautokokoa, miksi tässä vehkeessä on ylipäätään vaihteisto ja miksi sähkömoottorin teho on rajattu. Sen verran miellyttävää sillä on ajaa.
                                Last edited by jokes911; 21-01-2019, 21:40. Reason: lisäys
                                2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                                2022 X3 Charged Edition Msport
                                1999 Honda CBR 900 SC33
                                2009 Husqvarna SMR 510
                                2017 KTM EXCF 350

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎