Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mikkod
    BTCF Member
    • Aug 2007
    • 5202
    • Stadi

    #76
    Originally posted by jokes911 View Post
    Tulee mutta se on siis tietenkin se Schuko-piuha, eikä Type2-Type2 jota tarvitaan noissa kauppakeskuksien latureissa.
    Tätä piuha juttua en edes tajunnut kysyä :think no kai toi yksi kertoo sen(kin) mulle vielä
    Helkama S3000
    Myydään kutosen alustaosia
    This message has been deleted by Dualfun. Reason: doni sanoi että topikki rönsyilee ja poistin oman viestin hardilla

    Turvasana on sitten "PEHMEÄ JÄNIS"

    Comment

    • mikkod
      BTCF Member
      • Aug 2007
      • 5202
      • Stadi

      #77
      Originally posted by jokes911 View Post
      Ok, ekat 100km 530e:llä nyt plakkarissa.

      Positiivisena yllätyksenä tulee tänä vuonna 5m Type2 kaapeli mukaan Schukon lisäksi. On mielestäni kitkoilla todella hiljainen ja mukava vaikka laadukkaan jämäkkä. Lataaminen on helppoa, ei muuta kun pistooli kiinni ja homma on siinä. Lataa defaulttina heti, mutta näin kovilla pakkasilla kannattaa ajoittaa antamalla lähtöaika iDriveen niin akku on valmiiksi lämmin kun lähdet. Samalla voi laittaa täpän preconditioniin joka lämmittää auton. Tuo precondition on ihan älyttömän tehokas, eikä sitä tarvi kuin 5-10min ja auto on jo mielestäni tarpeeksi lämmin. Connected palvelu kuuluu tuohon Charged Edition varusteluun ja sitä kautta saa myös esim. lämmityksen päälle. Iso plussa siitä.

      Miinuksena mainittakoon, että lättänäpenkit on lättänäpenkit. Perhanan saksalainen nihilisti ei ole laittanut näihin edes ristiseläntukea? Jos auto tulee omaan omistukseen niin kannattaa laittaa ainakin se sport varustelupaketti. Liisarissa joutuu noi paketit maksaa täysimääräisenä leasing ajan kuluessa joten tulevat kalliiksi. Bensankulutus on kova näin kunnon pakkasilla, lyhyillä pätkillä ja pienillä nopeuksilla. Tätä on suurin osa mun ajoista mutta akulla on tarkoitus ajaa näistä suurin osa. Katsotaan lukemia tarkemmin kun ekat tonnit on takana. Samoin akulla ei näin talvella pääse kuin n. 20km kun akun kapaa ei softa anna paljoa käyttöön ja auton lämmitykseen menee sähköä paljon. Takakontti on aika matala. Saa nähdä kuinka suureksi ongelmaksi tuo omassa käytössä muodostuu?myös

      Mutta sen verran tuosta akulla ajamisesta voi jo sanoa että sitä alkaa nopeasti miettiä miksi tuo akku ei ole ns. sähköautokokoa, miksi tässä vehkeessä on ylipäätään vaihteisto ja miksi sähkömoottorin teho on rajattu. Sen verran miellyttävää sillä on ajaa.
      Mä otin msporttina, kun se ei mitään maksanut lisää, sitten olikin helppo lisäillä vannetta, nahkoja yms. mukaan.

      Odottavan aika on pitkä...
      Helkama S3000
      Myydään kutosen alustaosia
      This message has been deleted by Dualfun. Reason: doni sanoi että topikki rönsyilee ja poistin oman viestin hardilla

      Turvasana on sitten "PEHMEÄ JÄNIS"

      Comment

      • BFI18
        BTCF Member
        • Aug 2012
        • 1456
        • Turku

        #78
        Originally posted by nokonzok View Post
        Tesla ei kulje Autopilotilla nopeusrajoitusta kovempaa. Dynaamiselle BMW kuljettajalle se toki näyttäytyy hitaana matelemisena
        Näinköhän on:think
        Kaverin Teslalla laitoin 129 kmh motarilla vakkariin+autopilotin päälle ja hyvin kulki 120 kmh rajoituksella.
        G26 i4 M50 Black Sapphire

        Comment

        • nokonzok
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2013
          • 826
          • Espoo

          #79
          Originally posted by BFI18 View Post
          Näinköhän on:think
          Kaverin Teslalla laitoin 129 kmh motarilla vakkariin+autopilotin päälle ja hyvin kulki 120 kmh rajoituksella.
          Näin ne väittää. En ole itse päässyt kuin kerran kokeilemaan, eikä ainakaan kehä kolmosella suostunut yli 80 km/h menemään.

          Comment

          • Attekun
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2013
            • 1407
            • Saarijärvi

            #80
            Originally posted by BFI18 View Post
            Näinköhän on:think
            Kaverin Teslalla laitoin 129 kmh motarilla vakkariin+autopilotin päälle ja hyvin kulki 120 kmh rajoituksella.
            Ymmärtääkseni tämä ei pidä paikkaansa että autopilotti rajoittaisi nopeutta rajoitusten mukaan.
            Toyota Alphard MS
            Peugeot e-2008
            ex:E39 530d - 01 E38 735i - 96--köyhän miehen kasikone ,E39 520i - 98 "pappa", E30 316

            Comment

            • GameOver
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2005
              • 3029
              • Sjundeå

              #81
              Originally posted by Attekun View Post
              Ymmärtääkseni tämä ei pidä paikkaansa että autopilotti rajoittaisi nopeutta rajoitusten mukaan.
              Juu Autopilottia varten täytyy itse määritellä lentonopeus, suunta, lentokorkeus ja tarvittaessa nousu-/laskeutumisnopeus. Joissain riittää lennon aikana reittipisteiden syöttö.

              (Paskaa läppää, sorry)
              -25 Toyota Proace City Verso
              -23 Nissan Leaf

              ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

              Comment

              • Attekun
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2013
                • 1407
                • Saarijärvi

                #82
                Originally posted by GameOver View Post
                Juu Autopilottia varten täytyy itse määritellä lentonopeus, suunta, lentokorkeus ja tarvittaessa nousu-/laskeutumisnopeus. Joissain riittää lennon aikana reittipisteiden syöttö.

                (Paskaa läppää, sorry)
                Hehe

                Tarkistelin asiaa niin ilmeisesti ainakin jenkkilässä tien nopeusrajoitus paikannetaan karttapohjalta. Valikoista voi säätää raja-arvot että paljonko se nopeusrajoitus saa ylittyä. Sitä en tiedä toimiiko tuo karttapohjainen nopeusrajoitus Suomessa. Etenkin kun on muuttuvat rajoitukset. :think
                Toyota Alphard MS
                Peugeot e-2008
                ex:E39 530d - 01 E38 735i - 96--köyhän miehen kasikone ,E39 520i - 98 "pappa", E30 316

                Comment

                • Jii_Koo
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2013
                  • 785
                  • Jkl

                  #83
                  Originally posted by GameOver View Post
                  Juu Autopilottia varten täytyy itse määritellä lentonopeus, suunta, lentokorkeus ja tarvittaessa nousu-/laskeutumisnopeus. Joissain riittää lennon aikana reittipisteiden syöttö.

                  (Paskaa läppää, sorry)
                  Ihan oikeaa läppää. Aktiivivakkarit on erikseen, vaikka markkinoitaisiin mitä.
                  '00 Audi TT 1.8T Quattro//'92 Lexus LS400//'89 205 Green//'96 Ford Bronco Eddie Bauer//'99 Xsara VTS "Endurance Saloon" Project

                  Comment

                  • BFI18
                    BTCF Member
                    • Aug 2012
                    • 1456
                    • Turku

                    #84
                    Originally posted by Attekun View Post
                    Ymmärtääkseni tämä ei pidä paikkaansa että autopilotti rajoittaisi nopeutta rajoitusten mukaan.
                    Joo näemmä 129 kmh oli maksimi (kuva), en osaa sanoa oliko itse määritelty vai ei.
                    Last edited by BFI18; 08-04-2023, 18:16.
                    G26 i4 M50 Black Sapphire

                    Comment

                    • BeamR
                      BTCF Member
                      • Jul 2007
                      • 13363
                      • Espoon takametsät

                      #85
                      Originally posted by GameOver View Post
                      Juu Autopilottia varten täytyy itse määritellä lentonopeus, suunta, lentokorkeus ja tarvittaessa nousu-/laskeutumisnopeus. Joissain riittää lennon aikana reittipisteiden syöttö.

                      (Paskaa läppää, sorry)
                      Siis... autopilottihan lähtökohtaisesti pitää suunnan ja korkeuden. Flight director tekee sitten kalkulaatiot kaikesta muusta ja antaa lisäkomentoja muutoksiin, ja navigointijärjestelmä antaa positiotiedot, joiden perusteella FD tekee komennot autopilotille. Nopeusmuutokset pitää lentäjän syöttää käsin.

                      Teslan autopilotti läsittääkseni tekee kaiken tuon itse, myös tarvittavat nopeusmuutokset sekä jonkin verran kohteen väistöjä antureista saadun tiedon perusteella. Lentokoneen collision warning kyllä kertoo että kohta kolahtaa ja viittiks ohjata ylös/alas, mutta lentäjä tekee lopullisen korjauksen

                      Käsittääkseni tuo Teslan järjestelmä on pidemmälle automatisoitu kuin modernin matkustajakoneen, mitä tulee itseohjaukseen. Huolimatta siitä että siinä ei ole lentokorkeuden säätöä

                      Tosin, se ei ole huono asia että lentokoneissa ylin päätäntävalta on ihmisellä eikä tietokoneella.
                      F46 Gran Tourer -20
                      Boxster 2.5 -97

                      Comment

                      • Clavurion
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2005
                        • 9159
                        • Oulu

                        #86
                        Originally posted by BeamR View Post
                        Tosin, se ei ole huono asia että lentokoneissa ylin päätäntävalta on ihmisellä eikä tietokoneella.
                        Taisi Lion Air Boeing 737 Max 8 tapauksessa kuitenkin automaatio tehdä tepposet.
                        E39 530dA -02 M-Sport
                        E53 X5 3.0dA -06 Sport
                        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                        Comment

                        • BeamR
                          BTCF Member
                          • Jul 2007
                          • 13363
                          • Espoon takametsät

                          #87
                          Originally posted by Clavurion View Post
                          Taisi Lion Air Boeing 737 Max 8 tapauksessa kuitenkin automaatio tehdä tepposet.
                          Ihminen sielläkin ylintä päätäntävaltaa käytti. Tietokoneet tekee mitä sensorit sun muut kertoo, ja ristiriitadatakin voi mennä järjestelmästä läpi. Ihmisen pitäisi lentää ja ymmärtää kun hommat menee persiilleen ja ottaa homma haltuun.

                          Se lion airin kuvio sisältää niin paljon hölmöyksiä ettei mitään rajaa. Se konehan varoitteli jo monta lentoa aikaisemmin että jotain on nyt persiillään, mutta huolto vaan kuittaili papereita ja uudelleen ilmaan. Mielenkiinnolla odotan CVR- dataa siitä casesta.
                          F46 Gran Tourer -20
                          Boxster 2.5 -97

                          Comment

                          • Clavurion
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2005
                            • 9159
                            • Oulu

                            #88
                            Originally posted by BeamR View Post
                            Ihminen sielläkin ylintä päätäntävaltaa käytti. Tietokoneet tekee mitä sensorit sun muut kertoo, ja ristiriitadatakin voi mennä järjestelmästä läpi. Ihmisen pitäisi lentää ja ymmärtää kun hommat menee persiilleen ja ottaa homma haltuun.

                            Se lion airin kuvio sisältää niin paljon hölmöyksiä ettei mitään rajaa. Se konehan varoitteli jo monta lentoa aikaisemmin että jotain on nyt persiillään, mutta huolto vaan kuittaili papereita ja uudelleen ilmaan. Mielenkiinnolla odotan CVR- dataa siitä casesta.
                            Ei turvavarusteen pitäisi kuitenkaan saattaa konetta tuollaiseen tilaan, jossa se ei ole lennettävissä sammuttamatta sitä turvavarustetta. Kyllä järjestelmän pitäisi olla varmistettu niin, että se sammuttaa itsensä, jos anturoinnilta tulee tilanteeseen nähden ristiriitaista informaatiota. Sama kun ajonvakautus väkisin puskisi autoa pöpelikköön, vaikka kuski kuinka koittaisi korjata tilannetta ja kuskin pitäisi tuossa tilanteessa ymmärtää painaa se DSC pois päältä.
                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            • BeamR
                              BTCF Member
                              • Jul 2007
                              • 13363
                              • Espoon takametsät

                              #89
                              Originally posted by Clavurion View Post
                              Ei turvavarusteen pitäisi kuitenkaan saattaa konetta tuollaiseen tilaan, jossa se ei ole lennettävissä sammuttamatta sitä turvavarustetta.
                              öö... tiedätkö siitä casesta jotain enemmän kuin on julkisuuteen kerrottu? Vastahan ne sai haravoitua sen CVR:nkin merenpohjasta, ja varmaan vuoden verran parhaassakin tapauksessa saadaan odottaa loppulausuntoa.

                              Se konehan tuli aika vs laskeutumisnopeus -tietojen perusteella lopulta todennäköisesti moottorit täysillä nokka edellä mereen, mutta miksi se teki niin on edelleenkin onnettomuustutkintalautakunnaltakin hakusessa.

                              Palatakseni aiheeseen, niin olisi mielenkiintoista kokeilla tuollaista autopilot Teslaa, mutta komppaan Clavurionia kyllä siinä, että äkkiseltään tuntuisi hyvältä ajatukselta että siinä vaiheessa kun kuskia haluaa ohjakset, se antaisi ne kokonaan.
                              F46 Gran Tourer -20
                              Boxster 2.5 -97

                              Comment

                              • Jii_Koo
                                Bimmer Fanatic
                                • Jul 2013
                                • 785
                                • Jkl

                                #90
                                Originally posted by BeamR View Post
                                Se konehan tuli aika vs laskeutumisnopeus -tietojen perusteella lopulta todennäköisesti moottorit täysillä nokka edellä mereen, mutta miksi se teki niin on edelleenkin onnettomuustutkintalautakunnaltakin hakusessa.
                                Ot: Ettei olis saman tyylinen tapaus, kuin Air Asialla: Kuskeilla ei ollut mitään havaintoa miten Airbusia lennetään. Yoket osoitti molemmilla eri suuntiin yhtäaikaa ja liikkeet oli ilmeisesti aika räväköitä jne. Airbusissa lienee tuo yoke-inputien keskiarvon lasku aika erilainen, kuin esim Boeingissä, ja miehistöä ei oltu koulutettu kunnolla jne.

                                Takaisin aiheeseen:
                                Originally posted by Clavurion View Post
                                Sama kun ajonvakautus väkisin puskisi autoa pöpelikköön, vaikka kuski kuinka koittaisi korjata tilannetta ja kuskin pitäisi tuossa tilanteessa ymmärtää painaa se DSC pois päältä.
                                Itsellä on jo ihan perus kaistavahti säikäyttänyt kahdesti, kerran moottoritiellä ja kerran ohitustilanteessa. Molemmat uudehkolla Volvolla. Ikävä tunne kun tiedät mitä olet tekemässä, ja yhtäkkiä auto ei enää tottelekaan ja ratti haraa vastaan yllättävän isolla forcella.

                                Citroënillahan oli ne tärisevät vibra-penkit (Insert Clarkson cross-eyed here) jo aikaa sitten. IMO paljon parempi turvallisuusvaruste kuin vastaan liukkaalla kelillä haraava ratti.
                                '00 Audi TT 1.8T Quattro//'92 Lexus LS400//'89 205 Green//'96 Ford Bronco Eddie Bauer//'99 Xsara VTS "Endurance Saloon" Project

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎