Positiivisena yllätyksenä tulee tänä vuonna 5m Type2 kaapeli mukaan Schukon lisäksi. On mielestäni kitkoilla todella hiljainen ja mukava vaikka laadukkaan jämäkkä. Lataaminen on helppoa, ei muuta kun pistooli kiinni ja homma on siinä. Lataa defaulttina heti, mutta näin kovilla pakkasilla kannattaa ajoittaa antamalla lähtöaika iDriveen niin akku on valmiiksi lämmin kun lähdet. Samalla voi laittaa täpän preconditioniin joka lämmittää auton. Tuo precondition on ihan älyttömän tehokas, eikä sitä tarvi kuin 5-10min ja auto on jo mielestäni tarpeeksi lämmin. Connected palvelu kuuluu tuohon Charged Edition varusteluun ja sitä kautta saa myös esim. lämmityksen päälle. Iso plussa siitä.
Miinuksena mainittakoon, että lättänäpenkit on lättänäpenkit. Perhanan saksalainen nihilisti ei ole laittanut näihin edes ristiseläntukea? Jos auto tulee omaan omistukseen niin kannattaa laittaa ainakin se sport varustelupaketti. Liisarissa joutuu noi paketit maksaa täysimääräisenä leasing ajan kuluessa joten tulevat kalliiksi. Bensankulutus on kova näin kunnon pakkasilla, lyhyillä pätkillä ja pienillä nopeuksilla. Tätä on suurin osa mun ajoista mutta akulla on tarkoitus ajaa näistä suurin osa. Katsotaan lukemia tarkemmin kun ekat tonnit on takana. Samoin akulla ei näin talvella pääse kuin n. 20km kun akun kapaa ei softa anna paljoa käyttöön ja auton lämmitykseen menee sähköä paljon. Takakontti on aika matala. Saa nähdä kuinka suureksi ongelmaksi tuo omassa käytössä muodostuu?myös
Mutta sen verran tuosta akulla ajamisesta voi jo sanoa että sitä alkaa nopeasti miettiä miksi tuo akku ei ole ns. sähköautokokoa, miksi tässä vehkeessä on ylipäätään vaihteisto ja miksi sähkömoottorin teho on rajattu. Sen verran miellyttävää sillä on ajaa.
Mä otin msporttina, kun se ei mitään maksanut lisää, sitten olikin helppo lisäillä vannetta, nahkoja yms. mukaan.
Ymmärtääkseni tämä ei pidä paikkaansa että autopilotti rajoittaisi nopeutta rajoitusten mukaan.
Juu Autopilottia varten täytyy itse määritellä lentonopeus, suunta, lentokorkeus ja tarvittaessa nousu-/laskeutumisnopeus. Joissain riittää lennon aikana reittipisteiden syöttö.
(Paskaa läppää, sorry)
-25 Toyota Proace City Verso
-23 Nissan Leaf
...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…
Juu Autopilottia varten täytyy itse määritellä lentonopeus, suunta, lentokorkeus ja tarvittaessa nousu-/laskeutumisnopeus. Joissain riittää lennon aikana reittipisteiden syöttö.
(Paskaa läppää, sorry)
Hehe
Tarkistelin asiaa niin ilmeisesti ainakin jenkkilässä tien nopeusrajoitus paikannetaan karttapohjalta. Valikoista voi säätää raja-arvot että paljonko se nopeusrajoitus saa ylittyä. Sitä en tiedä toimiiko tuo karttapohjainen nopeusrajoitus Suomessa. Etenkin kun on muuttuvat rajoitukset. :think
Toyota Alphard MS
Peugeot e-2008
ex:E39 530d - 01 E38 735i - 96--köyhän miehen kasikone ,E39 520i - 98 "pappa", E30 316
Juu Autopilottia varten täytyy itse määritellä lentonopeus, suunta, lentokorkeus ja tarvittaessa nousu-/laskeutumisnopeus. Joissain riittää lennon aikana reittipisteiden syöttö.
(Paskaa läppää, sorry)
Ihan oikeaa läppää. Aktiivivakkarit on erikseen, vaikka markkinoitaisiin mitä.
Juu Autopilottia varten täytyy itse määritellä lentonopeus, suunta, lentokorkeus ja tarvittaessa nousu-/laskeutumisnopeus. Joissain riittää lennon aikana reittipisteiden syöttö.
(Paskaa läppää, sorry)
Siis... autopilottihan lähtökohtaisesti pitää suunnan ja korkeuden. Flight director tekee sitten kalkulaatiot kaikesta muusta ja antaa lisäkomentoja muutoksiin, ja navigointijärjestelmä antaa positiotiedot, joiden perusteella FD tekee komennot autopilotille. Nopeusmuutokset pitää lentäjän syöttää käsin.
Teslan autopilotti läsittääkseni tekee kaiken tuon itse, myös tarvittavat nopeusmuutokset sekä jonkin verran kohteen väistöjä antureista saadun tiedon perusteella. Lentokoneen collision warning kyllä kertoo että kohta kolahtaa ja viittiks ohjata ylös/alas, mutta lentäjä tekee lopullisen korjauksen
Käsittääkseni tuo Teslan järjestelmä on pidemmälle automatisoitu kuin modernin matkustajakoneen, mitä tulee itseohjaukseen. Huolimatta siitä että siinä ei ole lentokorkeuden säätöä
Tosin, se ei ole huono asia että lentokoneissa ylin päätäntävalta on ihmisellä eikä tietokoneella.
Tosin, se ei ole huono asia että lentokoneissa ylin päätäntävalta on ihmisellä eikä tietokoneella.
Taisi Lion Air Boeing 737 Max 8 tapauksessa kuitenkin automaatio tehdä tepposet.
E39 530dA -02 M-Sport E53 X5 3.0dA -06 Sport * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia. Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Taisi Lion Air Boeing 737 Max 8 tapauksessa kuitenkin automaatio tehdä tepposet.
Ihminen sielläkin ylintä päätäntävaltaa käytti. Tietokoneet tekee mitä sensorit sun muut kertoo, ja ristiriitadatakin voi mennä järjestelmästä läpi. Ihmisen pitäisi lentää ja ymmärtää kun hommat menee persiilleen ja ottaa homma haltuun.
Se lion airin kuvio sisältää niin paljon hölmöyksiä ettei mitään rajaa. Se konehan varoitteli jo monta lentoa aikaisemmin että jotain on nyt persiillään, mutta huolto vaan kuittaili papereita ja uudelleen ilmaan. Mielenkiinnolla odotan CVR- dataa siitä casesta.
Ihminen sielläkin ylintä päätäntävaltaa käytti. Tietokoneet tekee mitä sensorit sun muut kertoo, ja ristiriitadatakin voi mennä järjestelmästä läpi. Ihmisen pitäisi lentää ja ymmärtää kun hommat menee persiilleen ja ottaa homma haltuun.
Se lion airin kuvio sisältää niin paljon hölmöyksiä ettei mitään rajaa. Se konehan varoitteli jo monta lentoa aikaisemmin että jotain on nyt persiillään, mutta huolto vaan kuittaili papereita ja uudelleen ilmaan. Mielenkiinnolla odotan CVR- dataa siitä casesta.
Ei turvavarusteen pitäisi kuitenkaan saattaa konetta tuollaiseen tilaan, jossa se ei ole lennettävissä sammuttamatta sitä turvavarustetta. Kyllä järjestelmän pitäisi olla varmistettu niin, että se sammuttaa itsensä, jos anturoinnilta tulee tilanteeseen nähden ristiriitaista informaatiota. Sama kun ajonvakautus väkisin puskisi autoa pöpelikköön, vaikka kuski kuinka koittaisi korjata tilannetta ja kuskin pitäisi tuossa tilanteessa ymmärtää painaa se DSC pois päältä.
E39 530dA -02 M-Sport E53 X5 3.0dA -06 Sport * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia. Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Ei turvavarusteen pitäisi kuitenkaan saattaa konetta tuollaiseen tilaan, jossa se ei ole lennettävissä sammuttamatta sitä turvavarustetta.
öö... tiedätkö siitä casesta jotain enemmän kuin on julkisuuteen kerrottu? Vastahan ne sai haravoitua sen CVR:nkin merenpohjasta, ja varmaan vuoden verran parhaassakin tapauksessa saadaan odottaa loppulausuntoa.
Se konehan tuli aika vs laskeutumisnopeus -tietojen perusteella lopulta todennäköisesti moottorit täysillä nokka edellä mereen, mutta miksi se teki niin on edelleenkin onnettomuustutkintalautakunnaltakin hakusessa.
Palatakseni aiheeseen, niin olisi mielenkiintoista kokeilla tuollaista autopilot Teslaa, mutta komppaan Clavurionia kyllä siinä, että äkkiseltään tuntuisi hyvältä ajatukselta että siinä vaiheessa kun kuskia haluaa ohjakset, se antaisi ne kokonaan.
Se konehan tuli aika vs laskeutumisnopeus -tietojen perusteella lopulta todennäköisesti moottorit täysillä nokka edellä mereen, mutta miksi se teki niin on edelleenkin onnettomuustutkintalautakunnaltakin hakusessa.
Ot: Ettei olis saman tyylinen tapaus, kuin Air Asialla: Kuskeilla ei ollut mitään havaintoa miten Airbusia lennetään. Yoket osoitti molemmilla eri suuntiin yhtäaikaa ja liikkeet oli ilmeisesti aika räväköitä jne. Airbusissa lienee tuo yoke-inputien keskiarvon lasku aika erilainen, kuin esim Boeingissä, ja miehistöä ei oltu koulutettu kunnolla jne.
Sama kun ajonvakautus väkisin puskisi autoa pöpelikköön, vaikka kuski kuinka koittaisi korjata tilannetta ja kuskin pitäisi tuossa tilanteessa ymmärtää painaa se DSC pois päältä.
Itsellä on jo ihan perus kaistavahti säikäyttänyt kahdesti, kerran moottoritiellä ja kerran ohitustilanteessa. Molemmat uudehkolla Volvolla. Ikävä tunne kun tiedät mitä olet tekemässä, ja yhtäkkiä auto ei enää tottelekaan ja ratti haraa vastaan yllättävän isolla forcella.
Citroënillahan oli ne tärisevät vibra-penkit (Insert Clarkson cross-eyed here) jo aikaa sitten. IMO paljon parempi turvallisuusvaruste kuin vastaan liukkaalla kelillä haraava ratti.
Comment