Originally posted by Tiik
View Post
Mutta mielestäni on pari asiaa jotka Tesla on laittanut uuteen malliin joka sotkee vanhojen autonvalmistajien hinnoittelu ja katteen muodostuksen.
Otetaan vaikka BMW 3-sarja. Sen karvalakkimallit on aika kamalia ja BMW ei juuri niitä edes haluasi myydä mutta kun mainontaa varten pitää se hinnat alkaen malli olla. Moottorit on nuhapumppuja ja lättänäpenkit kamalia niin ostaja siirtyy kalliimpiin malleihin esim. 316->320. Rahaa alkaa palamaan jo aika paljon kun mennään 330-340 linjalla. Noh, mitäs Teslalla ja muilla sähkäreillä? No se perusmalli on jo tehojensa puolesta 330-340 tasolla joka riittää useimmille. Ei siis lisäeuroja niin helposti kun perusmalli riittää 95% asiakkaista.
Varustelu on toinen. Se mitä ennen ruksailtiin lisävarustelistalta huolella on tulevassa VW ID3:ssakin jo ihan perusmallissa. Eli hyväkatteisten lisävarusteiden tuoma lisäkate jää saamatta kun kuluttaja on totutettu jo sellaiselle tasolle että saksalaista hirvittää.
Viimeisenä vois mainita softapäivitykset. Se mitä VW ryhmä ajattelee myyvänsä autonsa jo ostaneelle vähän niinkun 'in-app purhcase' tyyliin tulee Teslan liukuhihnalta uusia featureita ilman lisähintaa. Ainakin tietynlaiseen ostajakuntaan uppoaa kun veitsi voihin kun autosta tulee koko ajan parempi. Toista se on mihin nyt on totuttu näillä meidän polttiksilla. Uutta softaa ei saa sisään ilman lisähintaa jollei se kuulu takuuseen tai ole jonkin tyyppivian korjausta.
Comment