Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jokes911
    Bimmer Fanatic
    • May 2008
    • 875
    • Espoo

    Originally posted by Tiik View Post
    Niin ja eihän ne akut ole edes se isoin ongelma vaan itse merkki. :think

    On vaikeaa kuvitella, että esim. MB/BMW olisi päässyt nykyisen kaltaiseen statukseen tekemällä yhtä paljon aikatauluvirheitä, tyhjiä lupauksia ja valmistusvirheitä kuin Tesla. Mutta nykypäivän IG-sukupolvea kiinnostaakin näköjään täysin eri asiat.

    Jos jostain pitää Teslaa kuitenkin kehua, niin kohua ja keskusteluahan tämä julkistus on synnyttänyt valtavat määrät. Hienoa markkinointia.
    Teslalla on vielä opittavaa autojen kokoamisen laadusta, mutta kyllä noita aikatauluongelmia ja tyyppivikoja löytyy ihan kaikilta merkeiltä. Listataampas tähän vaikka kaikki E60 sarjan 'viat', eikun ominaisuudet....

    Mutta mielestäni on pari asiaa jotka Tesla on laittanut uuteen malliin joka sotkee vanhojen autonvalmistajien hinnoittelu ja katteen muodostuksen.

    Otetaan vaikka BMW 3-sarja. Sen karvalakkimallit on aika kamalia ja BMW ei juuri niitä edes haluasi myydä mutta kun mainontaa varten pitää se hinnat alkaen malli olla. Moottorit on nuhapumppuja ja lättänäpenkit kamalia niin ostaja siirtyy kalliimpiin malleihin esim. 316->320. Rahaa alkaa palamaan jo aika paljon kun mennään 330-340 linjalla. Noh, mitäs Teslalla ja muilla sähkäreillä? No se perusmalli on jo tehojensa puolesta 330-340 tasolla joka riittää useimmille. Ei siis lisäeuroja niin helposti kun perusmalli riittää 95% asiakkaista.

    Varustelu on toinen. Se mitä ennen ruksailtiin lisävarustelistalta huolella on tulevassa VW ID3:ssakin jo ihan perusmallissa. Eli hyväkatteisten lisävarusteiden tuoma lisäkate jää saamatta kun kuluttaja on totutettu jo sellaiselle tasolle että saksalaista hirvittää.

    Viimeisenä vois mainita softapäivitykset. Se mitä VW ryhmä ajattelee myyvänsä autonsa jo ostaneelle vähän niinkun 'in-app purhcase' tyyliin tulee Teslan liukuhihnalta uusia featureita ilman lisähintaa. Ainakin tietynlaiseen ostajakuntaan uppoaa kun veitsi voihin kun autosta tulee koko ajan parempi. Toista se on mihin nyt on totuttu näillä meidän polttiksilla. Uutta softaa ei saa sisään ilman lisähintaa jollei se kuulu takuuseen tai ole jonkin tyyppivian korjausta.
    2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
    2022 X3 Charged Edition Msport
    1999 Honda CBR 900 SC33
    2009 Husqvarna SMR 510
    2017 KTM EXCF 350

    Comment

    • zakspeed
      BTCF Member
      • Nov 2003
      • 1996
      • Tampere/kainuu

      Originally posted by jokes911 View Post
      Viimeisenä vois mainita softapäivitykset. Se mitä VW ryhmä ajattelee myyvänsä autonsa jo ostaneelle vähän niinkun 'in-app purhcase' tyyliin tulee Teslan liukuhihnalta uusia featureita ilman lisähintaa. Ainakin tietynlaiseen ostajakuntaan uppoaa kun veitsi voihin kun autosta tulee koko ajan parempi. Toista se on mihin nyt on totuttu näillä meidän polttiksilla. Uutta softaa ei saa sisään ilman lisähintaa jollei se kuulu takuuseen tai ole jonkin tyyppivian korjausta.
      Tutkipas BMW:n RSU mahdollisuuksia. Softapäivitykset ja jopa retrofittailu varustelistaan tietyin rajaehdoin on mahdollista ihan kotisohvalta ja omassa pihassa.
      -M5- '00
      -i3 94 rex '19
      -Ascona B 4.0 '80
      Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
      -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
      -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

      Comment

      • Raimo Miettinen
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2004
        • 320



        Näin paljon ajettuja sähköautoja ei ole vielä paljon liikenteessä: taksiyrittäjä-Ari on ajanut Teslalla 744 000 kilometriä – tällaisia mutkia on tullut matkaan

        ”Olen käynyt nyt huollossa 100 000 kilometrin välein. Jos huomaan jotain, käyn vaikkapa vaihtamassa jarrupalat”, Nyyssönen sanoo."
        Last edited by Raimo Miettinen; 24-11-2019, 17:02.
        BMW 530dA x-drive F10 # Auto: k u v a t | v i d e o t

        Comment

        • jannmann
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 5856
          • Joccis City

          Originally posted by gnz View Post
          Surullista luettavaa, jos nopein neliovinen //M jää toistakymmentä sekuntia kotikentällään jollekin Nikkolle.



          Maailmankirjat sekaisin. Mitä lie 20-luku tulee tarjoamaan tullessaan.

          Eronahan tossa on se sana prototyyppi.
          Helppo pullistella kun kaikki voi olla sitten tuotanto autossa eri osaa . Kaikki varmaan muistaa cadillacin tapauksen nyrrellä. Mites meni proto vs. Tuotanto auto...
          Näyttää teslasta tulevan uskonto kuten omenapuhelimesta josta ei voi esittää kritiikkiä lainkaan.
          Aprilia RSV4

          Comment

          • gnz
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2004
            • 428
            • -

            Originally posted by jannmann View Post
            Eronahan tossa on se sana prototyyppi.
            Helppo pullistella kun kaikki voi olla sitten tuotanto autossa eri osaa . Kaikki varmaan muistaa cadillacin tapauksen nyrrellä. Mites meni proto vs. Tuotanto auto...
            Kyllähän se olis jo kova suoritus, vaikka olis tuoreinta M5:sta jokusen sekunnin jäljessäkin Nyrrellä. Nyt vaan _saattaa_ mennä toisinpäin; Tesla pesee joko kaikki nelioviset tai ainakin muut sähköautot, jahka tuotantospeksi pääsee radalle.

            edit: Ja kovaahan Tesla on mennyt Lacuna Secassa ihan vanhalla -16 mallin testimuulillakin, joka vastasi tuotantospeksiä. Plaidillä sit vielä tätäkin kovempaa.

            Näyttää teslasta tulevan uskonto kuten omenapuhelimesta josta ei voi esittää kritiikkiä lainkaan.
            Se on menossa kohti tuota. Ja tietysti saa esittää kritiikkiä, mutta kuten aina, kritiikin kritiikkiäkin pitää sitten olla valmis ottamaan vastaan.
            Last edited by gnz; 24-11-2019, 18:40.

            Comment

            • BeamR
              BTCF Member
              • Jul 2007
              • 13363
              • Espoon takametsät

              Originally posted by gnz View Post
              Surullista luettavaa, jos nopein neliovinen //M jää toistakymmentä sekuntia kotikentällään jollekin Nikkolle.



              Maailmankirjat sekaisin. Mitä lie 20-luku tulee tarjoamaan tullessaan.
              Jaguar XE SV Project 8 veti kierroksen pilot sport cup 2 r:llä aikaan. 7.18.361.
              Käsittääkseni tuo on nopein taksimallilla ja katurenkailla tehty aika, jota ei ole tehty prototyypillä (tuota on valmistettu 300kpl sarja, yksi vissiin suomessakin, ja nyrrekierros ajettiin kilvitetyllä yksilöllä)
              F46 Gran Tourer -20
              Boxster 2.5 -97

              Comment

              • H3nu
                BTCF Member
                • Feb 2014
                • 252
                • Hämeenlinna

                Nyt kun noita model 3 on aika paljon liikenteessä, niin joka kerta kun kyseinen laite tulee vastaan joutuu toteamaan kuinka järkyttävän näköinen se on varsinkin edestä katsottuna
                Onneks sisusta ei näy ulospäin
                Jos muotoilu ois onnistunut sekä ulkoa, että sisältä vois itselläkin olla vaihtoehtona, mutta tommosena ei ikinä.
                BMW F82 M4 -16
                BMW F20 116d M-sport -14
                Aprilia Dorsoduro 900 -20
                Sea-Doo RXP300RS -16

                Comment

                • jani
                  BTCF Member
                  • Jul 2002
                  • 5170
                  • Kuopio

                  Koskahan tulee sähkö Lada Samara i Festival myyntiin?
                  F33 435d Mineral-grau metallic
                  K40 K1200s sondermodell

                  Comment

                  • BeamR
                    BTCF Member
                    • Jul 2007
                    • 13363
                    • Espoon takametsät

                    Originally posted by jani View Post
                    Koskahan tulee sähkö Lada Samara i Festival myyntiin?
                    Suuri ja mahtava Neuvostoliitto oli aikaansa edellä:
                    VAZ-2801- one of few Soviet serially produted eletric cars. It was created on the base of model 2102, without rear doors and windows, it had access hatch to nickel-zinc batteries instead. 1980-1981 Volzhsky car factory produced test-output of 47 delivery vans. In contrast to previous models the weight of nickel-zinc batteries was taken by special inboard frame instead of integral body. There was an access hatch to batteries instead of tail gate. One more technical hatch was in front above bumpe
                    F46 Gran Tourer -20
                    Boxster 2.5 -97

                    Comment

                    • mikae34
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 4992
                      • Forssa

                      Tuntuu hieman hölmöltä keskustelu sähköautoista ja huippukierrosnopeuksista, jossain moottoriradalla, samassa lauseessa. Eikai näitä sähköautoja sitä varten tehdä? Suurimmalle osalle ihmisistä lienee aivan yhdentekevää moiset seikat.
                      Auto on liikkumaväline.

                      Comment

                      • jokes911
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2008
                        • 875
                        • Espoo

                        Originally posted by zakspeed View Post
                        Tutkipas BMW:n RSU mahdollisuuksia. Softapäivitykset ja jopa retrofittailu varustelistaan tietyin rajaehdoin on mahdollista ihan kotisohvalta ja omassa pihassa.
                        Hohhoijaa. Retrofittailu (maksullinen) ja tietyin rajaehdoin verrattuna siihen että autoon tulee kuukausittain uusia ominaisuuksia ilmaiseksi. Onhan tähän mun 530e:hen mahdollista ostaa jo eri palveluita.

                        Sitä päivää odotellessa että tuo sama löytyy BMW:stä. Ja siis ei se että OTA:na tuo olisi mahdollista vaan koska on käytännössä ja ilmaista.
                        2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                        2022 X3 Charged Edition Msport
                        1999 Honda CBR 900 SC33
                        2009 Husqvarna SMR 510
                        2017 KTM EXCF 350

                        Comment

                        • gnz
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2004
                          • 428
                          • -

                          Originally posted by mikae34 View Post
                          Tuntuu hieman hölmöltä keskustelu sähköautoista ja huippukierrosnopeuksista, jossain moottoriradalla, samassa lauseessa. Eikai näitä sähköautoja sitä varten tehdä? Suurimmalle osalle ihmisistä lienee aivan yhdentekevää moiset seikat.
                          Puhutaan nyt polttis-ämmäläisistä, Taycanista ja Teslan nopeista malleista;

                          Neliveto, satoja kilowatteja tehoa, alhainen ilmanvastuskerroin, hyvät alustat/renkaat, portaattomasti säätyvät "virtuaalilukot", matala painopiste...

                          Kai siinä vois joku luulla, että noi kulkee radallakin ihan kohtuullisesti. Siksi tässä nyt keskustellaan huippukierroksista.

                          Lefat, Konat, Ioniqit, ID.3:t ja kumppanit ovat sit niitä normisähkiksiä, joiden kohdalla kierrosaikavertailut eivät liene niin relevantteja.

                          Comment

                          • Raimo Miettinen
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2004
                            • 320

                            Hirvenväistötestissä Teslan kolmonen pärjää hienosti. Bemarilta olisi tietysti toivonut yhtä kovaa tulosta.

                            Tesla Model 3 83km/h


                            BMW M2 78 km/h
                            BMW 530dA x-drive F10 # Auto: k u v a t | v i d e o t

                            Comment

                            • Tiik
                              BTCF Member
                              • Apr 2012
                              • 497
                              • Vantaa

                              Makuasioitahan nämä tunnetusti ovat kaikki ja hyvä niin. Ehkä itsekin joskus Teslan vielä armahdan ajatustasolla, kun kehitys kehittyy.

                              Nuo BMW:n varustelu-/hintapolitiikkaan liittyvät pointit olivat todella valideja ja esim. uuden ykkösen kohdalla kova hinnoittelu kyllä miinoittaa koko auton mahdollisuudet menestyä. Mitä tulee näiden erikoisempien mallien Nyrrekierroksiin, niin näillä tuskin hirveästi on meille tavallisille taapertajille merkitystä. Radalla hyvä kuski merkkaa kuitenkin melkein enemmän kuin itse auto ja meistä kukaan ei noihin aikoihin pysty.

                              Itse olen onneksi siinä mielessä onnellisessa tilanteessa, että oma ajomäärä on nykyään niin pieni, ettei auton omistamisessa kohta ole enää mitään järkeä. Omaan pihaan tuskin ilmestyykään enää BMW:tä saatika Teslaa vaan joku random 5k€ kippo kaupassa ja töissä käymiseen minimaalisilla kuluilla. Eipä tarvi paljon stressailla päivityksistä tai arvonalenemista ja rahan voi pistää kiinni tuottavimpiin kohteisiin.
                              Last edited by Tiik; 24-11-2019, 22:49.

                              Comment

                              • BeamR
                                BTCF Member
                                • Jul 2007
                                • 13363
                                • Espoon takametsät

                                Originally posted by jokes911 View Post
                                Hohhoijaa. Retrofittailu (maksullinen) ja tietyin rajaehdoin verrattuna siihen että autoon tulee kuukausittain uusia ominaisuuksia ilmaiseksi. Onhan tähän mun 530e:hen mahdollista ostaa jo eri palveluita.

                                Sitä päivää odotellessa että tuo sama löytyy BMW:stä. Ja siis ei se että OTA:na tuo olisi mahdollista vaan koska on käytännössä ja ilmaista.
                                Taitaa se Tesla olla lähtöhinnaltaan aika monen ominaisuuden verran kalliimpi kuin 530e.
                                F46 Gran Tourer -20
                                Boxster 2.5 -97

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎