Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • OVi
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2016
    • 514
    • Oulu

    #46
    Kaapelin mitoitukseen vaikuttaa myös keskukselta saatava oikosulkuvirta, sulakkeen laukaisukäyrä ja kaapelin pituus, joten se ei ole ihan suoraviivaista, mutta 5x6 mm2 pitäisi olla riittävä 32A sulakkeille normaalin okt:n kaapelipituuksissa. Kannattaa melkein haastatella sitä sähkäriä kuka tekee kytkennät ja asennustarkastuksen mittauksineen, niin tietää mitä kaapelia laittaa.

    Kannattaa tarkastaa talon pääsulakkeetkin, koska ne ovat yleensä 3x25A, jos talossa ei ole sähkölämmitystä. Isommissa sähkölämmitetyissä taloissa on monesti 3x35A, mutta sekään ei ole mitenkään selviö.

    Olisikohan tuo Webaston ohjeen 10mm2 vaatimus koskenut yksivaiheista syöttöä?
    Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.

    Comment

    • jokes911
      Bimmer Fanatic
      • May 2008
      • 875
      • Espoo

      #47
      Originally posted by OVi View Post
      Olisikohan tuo Webaston ohjeen 10mm2 vaatimus koskenut yksivaiheista syöttöä?
      Kyllähän siellä se 5*6mm2 oli kun otti silmän käteen ja luki. Eli tuolla MMJ:llä pitää tehdä veto.

      Omassa talossa on 3*35 pääsulakkeet, mutta kun on sähkölämmitys niin pitää sähkärin kanssa jutella pitääkö rakentaa jokin tehontasaus kun 3*16A tai 3*20A olis tarkotus ottaa laturille. Tätä tosin 530e ei tarvitse eikä edes pysty hyödyntämään mutta on samalla tarkoitus varautua tulevaisuuteen.
      Last edited by jokes911; 03-01-2019, 00:54. Reason: typo
      2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
      2022 X3 Charged Edition Msport
      1999 Honda CBR 900 SC33
      2009 Husqvarna SMR 510
      2017 KTM EXCF 350

      Comment

      • Laku
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2007
        • 17509
        • Turku

        #48
        Originally posted by Clavurion View Post
        6 mm2 voi kyllä speksattuna laittaa 32A sulakkeen taakse. Eli mainittu 5x6mm2 passeli. Harvemmassa tuvassa pääsulakkeetkaan on yli 3x32A.

        MMJ:tä käytetty maailman sivu myös kiinteiden ulko(pinta)vetojen tekoon. Jos mekaanista rasitusta, niin suojakouru/-putki.
        Jos pääsulake on 3x25A, onko mitään järkeä mitoittaa 32A perusteella?

        10mm2 MMJ on niin sikakallista, tulee halvemmaksi ostaa ja laittaa ACMK (vai mikä se alumiinimaakaapeli olikaan nimeltään), sen totesin jälkeenpäin, kun mökin syöttöä asentelin...
        Näillä mennään:
        - BMW E81 118i since 2017
        - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
        - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
        - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
        - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


        Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

        Comment

        • GameOver
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2005
          • 3026
          • Sjundeå

          #49
          Originally posted by jokes911 View Post
          Kyllähän siellä se 5*6mm2 oli kun otti silmän käteen ja luki. Eli tuolla MMJ:llä pitää tehdä veto.

          Omassa talossa on 3*35 pääsulakkeet, mutta kun on sähkölämmitys niin pitää sähkärin kanssa jutella pitääkö rakentaa jokin tehontasaus kun 3*16A tai 3*20A olis tarkotus ottaa laturille. Tätä tosin 530e ei tarvitse eikä edes pysty hyödyntämään mutta on samalla tarkoitus varautua tulevaisuuteen.
          Monissa kotilatureisss on dippikytkimet joilla saa säädettyä sen latauslaitteen virran. Mulla on KEBA-merkkinen laite himassa säädettynä 3x20A virralle (pääsulakkeet 3x35A)

          Vaihtoehtoja tossa kebabissa oli montaakin aina 10A:sta sinne 32A:iin.
          -22 Lexus ES300h
          -08 Subaru Impreza

          ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

          Comment

          • jokes911
            Bimmer Fanatic
            • May 2008
            • 875
            • Espoo

            #50
            Originally posted by GameOver View Post
            Monissa kotilatureisss on dippikytkimet joilla saa säädettyä sen latauslaitteen virran. Mulla on KEBA-merkkinen laite himassa säädettynä 3x20A virralle (pääsulakkeet 3x35A)

            Vaihtoehtoja tossa kebabissa oli montaakin aina 10A:sta sinne 32A:iin.
            Joo, ja Webasto Puressa myös on dipit sekä voi käyttää yhdellä taikka kolmella vaiheella. Kysymys itselleni on vain se, että kuinka paljon siitä uskaltaa ulos ottaa jos joskus myöhemmin sitä tarvitsee. Ja myös kun haluan autokatokseen kolmivaihevirran pistokkeen muille laitteille.
            2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
            2022 X3 Charged Edition Msport
            1999 Honda CBR 900 SC33
            2009 Husqvarna SMR 510
            2017 KTM EXCF 350

            Comment

            • jokes911
              Bimmer Fanatic
              • May 2008
              • 875
              • Espoo

              #51
              Kysymys Type2 - Type2 kaapelista jota tarvitaan kun ladataan markettien yms. latauspisteistä.

              Vaikka tuo 530e ei tarvitse kuin ohuen kaapelin niin kannattaako tulevaisuuteen varautuminen 3-vaihe 32A kaapelilla vai onko vaan järkevämpää ostaa pienempi (ja taipuisampi) kaapeli jota on kivempi käyttää?

              Onko suosituksia mistä ostaa tuo kaapeli?
              2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
              2022 X3 Charged Edition Msport
              1999 Honda CBR 900 SC33
              2009 Husqvarna SMR 510
              2017 KTM EXCF 350

              Comment

              • Erik Bruce
                Newbiemmer
                • Mar 2016
                • 11
                • Kangasala

                #52
                Originally posted by jokes911 View Post
                Kysymys Type2 - Type2 kaapelista jota tarvitaan kun ladataan markettien yms. latauspisteistä.

                Vaikka tuo 530e ei tarvitse kuin ohuen kaapelin niin kannattaako tulevaisuuteen varautuminen 3-vaihe 32A kaapelilla vai onko vaan järkevämpää ostaa pienempi (ja taipuisampi) kaapeli jota on kivempi käyttää?

                Onko suosituksia mistä ostaa tuo kaapeli?

                Itse päädyin ostamaan tuommoisen 3-vaiheisen, juurikin tulevaisuutta ajattelin.



                Tämä oli ainakin ihan laadukkaan oloinen, ja laukkukin ihan kätevä säilytykseen. Mutta on tosiaan aika painava eikä varmasti yhtä taipuisa kuin joku ohuempi:


                I3 60Ah REX

                Ex. BMW:t: E21 318i, E30 316i, E32 735i, E34 520i, E39 540ia, E46 316i&M3, E61 525d, F07 535xd GT.

                Comment

                • nokonzok
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2013
                  • 826
                  • Espoo

                  #53
                  Eikö Bemarissa tule piuhaa mukana?

                  Comment

                  • mikkod
                    BTCF Member
                    • Aug 2007
                    • 5201
                    • Stadi

                    #54
                    Originally posted by mikkod View Post
                    Omaa hankintaa sain pikkuisen jo tönäistyä eteenpäin. Tarkoituksena on siis 530e msport valkoisena. :think
                    Tästä laitettu tänään tilaus vetämään :think
                    Helkama S3000
                    Myydään kutosen alustaosia
                    This message has been deleted by Dualfun. Reason: doni sanoi että topikki rönsyilee ja poistin oman viestin hardilla

                    Turvasana on sitten "PEHMEÄ JÄNIS"

                    Comment

                    • |foder|
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2006
                      • 7045
                      • Forssa

                      #55
                      Piti tarkistaa 530e päivän suuntaa-antava hinta.
                      Bmw sivulla rakensin auton muutamalla lisävarusteella. Hinnaksi tuli 89k€. Jos osarilla ottais, 1500€/kk.

                      Ei vielä tänäänkään.
                      Nyt:
                      E82 135i -11

                      Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                      Comment

                      • Gemmi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2010
                        • 3355
                        • Espoo

                        #56
                        Elämä on liian lyhyt siihen että kerkeis odotteleen mitään akkujenlatausta:think

                        Comment

                        • jokes911
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2008
                          • 875
                          • Espoo

                          #57
                          Originally posted by nokonzok View Post
                          Eikö Bemarissa tule piuhaa mukana?
                          Tulee mutta se on siis tietenkin se Schuko-piuha, eikä Type2-Type2 jota tarvitaan noissa kauppakeskuksien latureissa.
                          2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                          2022 X3 Charged Edition Msport
                          1999 Honda CBR 900 SC33
                          2009 Husqvarna SMR 510
                          2017 KTM EXCF 350

                          Comment

                          • nokonzok
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2013
                            • 826
                            • Espoo

                            #58
                            Originally posted by jokes911 View Post
                            Tulee mutta se on siis tietenkin se Schuko-piuha, eikä Type2-Type2 jota tarvitaan noissa kauppakeskuksien latureissa.
                            Ok. Leiffissä oli molemmat mukana, ja niin taitaa olla muissakin täyssähköissä. Mielestäni vähän tympeä säästökohde tuonkin hintaisessa autossa, se on kuitenkin pakollinen varuste jos sähköllä meinaa edes yrittää ajella.

                            Comment

                            • mikkod
                              BTCF Member
                              • Aug 2007
                              • 5201
                              • Stadi

                              #59
                              Oliko kellään käytössä virta.fi tai vastaavaa palvelua? Pitäisi tuokin miettiä nyt valmiiksi. :think
                              Helkama S3000
                              Myydään kutosen alustaosia
                              This message has been deleted by Dualfun. Reason: doni sanoi että topikki rönsyilee ja poistin oman viestin hardilla

                              Turvasana on sitten "PEHMEÄ JÄNIS"

                              Comment

                              • nokonzok
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2013
                                • 826
                                • Espoo

                                #60
                                Originally posted by mikkod View Post
                                Oliko kellään käytössä virta.fi tai vastaavaa palvelua? Pitäisi tuokin miettiä nyt valmiiksi. :think
                                Virta, Fortum ja K-lataus käytössä. Kaikkia näitä esiintyy PK-seudulla.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎