Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MarQu
    Moderator
    • Mar 2006
    • 5519
    • Vaasa

    Originally posted by Tojopa View Post
    Kannattaa selvittää etukäteen, mitä autoliiton jäsenyydellä tosiasiassa saa. Itse maksoin vuosia plusjänsenyyttä ja sen ainoan kerran, kun olisin apua tarvinnut, niin se jäi saamatta. Syynä se, että auto oli siirtokilvissä. Eli täysin liikennekelpoinen ja laillinen auto, mutta autoilijan "etujärjestö" ei asiaa näin nähnyt. Onneksi oli kasko, joten apua kuitenkin sai, mutta autoliiton jäsenyys meni katkolle välittömästi.
    Aivan identtinen tilanne itsellä. Aspan mukaan auto on aina rikki jos se on "seisonnassa". En enää ikinä maksa tuohon lafkaan mitään.
    sigpic

    Comment

    • OVi
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2016
      • 514
      • Oulu

      Originally posted by L.H View Post
      Lähimmälle korjaamolle vai lähimmälle Tesla-korjaamolle?
      Enpä ole kysynyt, kun en ole koskaan jäänyt millään laitteella tienposkeen, vaikka viime vuodet olen reissannut -75 mallisella Jytä Jammulla 15 tkm ympäri Suomen. Viime kesänä oli kyllä keskeytys lähellä, kun Jammusta katosi kaikki sähköt Rovaniemellä, mutta pienellä tonkimisella elektronit alkoivat taas virrata sen ainoan sulakkeen läpi.

      Jokos se selvisi mitä Teslan hinausvakuutus maksaa?
      Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.

      Comment

      • |foder|
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2006
        • 7087
        • Forssa

        Kunhan lätisen ajan kuluksi.

        Työn puolesta kävi passiiviosien toimittaja juttelemassa jo pitkään vallinneesta komponenttien saataavuus haasteista sekä tulevasta.

        Tilannehan on jo jonkin aikaa ollut se, että aivan perus passiivikomponenttien saatavuudet ovat olleet haastavia.
        Tämä johtuu osittain siitä että isoimmat autotehtaat ovat ostaneet itselleen komponenttitehtaita, taatakseen oman tuotannon tarpeet. Jos joskus sattuu jäämään varastoihin enemmän komponentteja kuin puskurivarastot vaativat, ne voidaan myydä maailman yleisille markkinoille. Arvaattekin että komponenttien hinnat tätä myöten nousseet roimasti. Joo pieniä määriä saa hyvin edelleen mutta jos tarve esim. 1milj.kpl jollekin osalle, ei tätä määrää saada mistään.

        Tämä toimittaja satuili esimerkin, tiedä kuinka paikkaansa pitävä mutta antaa osviittaa.
        Normaalin s-mersuun käytetään n.10-20 piirikorttia. Sama hybridinä imee jo 30-40 piirikorttia. Saman puhtaasti sähköversion tekemiseen menee yli 50 piirikorttia.

        Sähköautojen valmistuksessa on aina vaan puhuttu akustojen osalta saatavuuksista ja päästökuormista. Kuitenkin sähkiksen valmistukseen menee montaa muutakin osaa/komponenttia enemmän ja kun kaikkien osien saatavuuksista alkaa olla jo nyt hivenen haasteita, ei varmasti saada sillä tahdilla sähköautoja linjalta ulos kuin olisi "tarve".

        Jos tältä seisomalta 50000 suomalaista marssisi ostamaan uuden sähköauton, milloinkohan olisi viimeisen auton toimitus? :think

        Ja kyllä autotehtaillakin on komponenteissa saatavuusongelmia, ei nekään pysty ostamaan aivan kaikkia komponentteja heille tuottavia tehtaita.
        Ja osien saatavuuksissa on haasteita aivan kaikkien muidenkin osien osalta kuin pelkästään passiivien.

        Saa nähdä miten tilanne kehittyy tulevina vuosina.
        Nyt:
        E82 135i -11

        Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

        Comment

        • L.H
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2003
          • 2481
          • Lohja

          Originally posted by OVi View Post
          Jokos se selvisi mitä Teslan hinausvakuutus maksaa?
          Ei selvinnyt, kun kukaan ei ole tänne osannut vastata. Vakuutusyhtiön laskuri ei kerro kattaako vakuutus hinauksen korjaamolle vai Tesla-korjaamolle.
          “Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson

          Comment

          • Attekun
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2013
            • 1407
            • Saarijärvi

            Originally posted by L.H View Post
            Ei selvinnyt, kun kukaan ei ole tänne osannut vastata. Vakuutusyhtiön laskuri ei kerro kattaako vakuutus hinauksen korjaamolle vai Tesla-korjaamolle.
            Yleensä se on vakuutusehtojen mukaisesti "lähin sopiva" korjaamo jolloin olettaisin että se on Tesla-korjaamo. Tietty jos nyt joku tukivarsi tai joku muu alustan osa menee niin luottaisin itse myös muihinkin kuin Tesla korjaamoihin.
            Toyota Alphard MS
            Peugeot e-2008
            ex:E39 530d - 01 E38 735i - 96--köyhän miehen kasikone ,E39 520i - 98 "pappa", E30 316

            Comment

            • GameOver
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2005
              • 3026
              • Sjundeå

              Originally posted by |foder| View Post
              Kunhan lätisen ajan kuluksi.

              Työn puolesta kävi passiiviosien toimittaja juttelemassa jo pitkään vallinneesta komponenttien saataavuus haasteista sekä tulevasta.

              Tilannehan on jo jonkin aikaa ollut se, että aivan perus passiivikomponenttien saatavuudet ovat olleet haastavia.
              Tämä johtuu osittain siitä että isoimmat autotehtaat ovat ostaneet itselleen komponenttitehtaita, taatakseen oman tuotannon tarpeet. Jos joskus sattuu jäämään varastoihin enemmän komponentteja kuin puskurivarastot vaativat, ne voidaan myydä maailman yleisille markkinoille. Arvaattekin että komponenttien hinnat tätä myöten nousseet roimasti. Joo pieniä määriä saa hyvin edelleen mutta jos tarve esim. 1milj.kpl jollekin osalle, ei tätä määrää saada mistään.

              Tämä toimittaja satuili esimerkin, tiedä kuinka paikkaansa pitävä mutta antaa osviittaa.
              Normaalin s-mersuun käytetään n.10-20 piirikorttia. Sama hybridinä imee jo 30-40 piirikorttia. Saman puhtaasti sähköversion tekemiseen menee yli 50 piirikorttia.

              Sähköautojen valmistuksessa on aina vaan puhuttu akustojen osalta saatavuuksista ja päästökuormista. Kuitenkin sähkiksen valmistukseen menee montaa muutakin osaa/komponenttia enemmän ja kun kaikkien osien saatavuuksista alkaa olla jo nyt hivenen haasteita, ei varmasti saada sillä tahdilla sähköautoja linjalta ulos kuin olisi "tarve".

              Jos tältä seisomalta 50000 suomalaista marssisi ostamaan uuden sähköauton, milloinkohan olisi viimeisen auton toimitus? :think

              Ja kyllä autotehtaillakin on komponenteissa saatavuusongelmia, ei nekään pysty ostamaan aivan kaikkia komponentteja heille tuottavia tehtaita.
              Ja osien saatavuuksissa on haasteita aivan kaikkien muidenkin osien osalta kuin pelkästään passiivien.

              Saa nähdä miten tilanne kehittyy tulevina vuosina.
              Mielenkiintoinen pointti.

              En ole ihan noin syvällä "elektroniikkaskenessä" mutta siis miten tuo suhtautuu siihen kun nykyautoissa kutakuinkin releet on korvattu ohjainlaitteilla joita siis vähänkään prameammassa autossa löytyy sitten jo kymmeniä?

              Vai kysynkö nyt ihan asian sivusta...?
              -22 Lexus ES300h
              -23 Nissan Leaf

              ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

              Comment

              • jokes911
                Bimmer Fanatic
                • May 2008
                • 875
                • Espoo

                Originally posted by |foder| View Post

                Tilannehan on jo jonkin aikaa ollut se, että aivan perus passiivikomponenttien saatavuudet ovat olleet haastavia.
                Q1..se on se aika taas vuodesta kun myyntijohtaja on lähettänyt myyjät korottamaan hintoja :-) "Keksi sille autoharrastajalle vaikka joku tarina sähköautoista"
                2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                2022 X3 Charged Edition Msport
                1999 Honda CBR 900 SC33
                2009 Husqvarna SMR 510
                2017 KTM EXCF 350

                Comment

                • j-a
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2005
                  • 1522
                  • PohojosPohojammaa

                  Originally posted by GameOver View Post
                  Mielenkiintoinen pointti.

                  En ole ihan noin syvällä "elektroniikkaskenessä" mutta siis miten tuo suhtautuu siihen kun nykyautoissa kutakuinkin releet on korvattu ohjainlaitteilla joita siis vähänkään prameammassa autossa löytyy sitten jo kymmeniä?

                  Vai kysynkö nyt ihan asian sivusta...?
                  En ole sähkötekniikan asiantuntija minäkään mutta en mitenkään jaksa uskoa että sähköautossa olisi hirveän paljon enempää ohjainkortteja kuin bensa-autossa. Eiköhän ne materiaalipulaa aiheuttavat roinat löydy sieltä akustosta. Hmm.. Tai no tietysti jos siellä akustossa on oma BMS-korttinsa jokaiselle kennopaketille, joita siinä akustossa sinällään taitaa olla kymmeniä, niin sitten voi ollakin että sitä piirikorttia on kaikkiaan enemmän..
                  Parit näitä ja parit muita, ei sähkövispilöitä

                  Ylimääräisenä tarjolla:

                  E36-osia, audiovahvistinta, ohjainboksia, solenoidia ja muuta roinaa

                  F25 / F26 sporttiratti, nahkaa, uudenveroinen, 150€

                  Comment

                  • |foder|
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2006
                    • 7087
                    • Forssa

                    Originally posted by jokes911 View Post
                    Q1..se on se aika taas vuodesta kun myyntijohtaja on lähettänyt myyjät korottamaan hintoja :-) "Keksi sille autoharrastajalle vaikka joku tarina sähköautoista"
                    Kyllä se komponenttien saantiongelma on ollut "aktiivisesti" päällä jos vähän yli vuoden, jonka aikana on hinnat nousseet kaikilla tukkureilla. Ennen valittiin komponenttien ostopaikka sen mukaan missä oli halvinta, nyt valitaan sen mukaan mistä on saatavilla. Yleensä vain yhdessä paikassa saatavilla edes osa siitä määrästä mitä tarvitaan ja hinnan määrää myyjä. Pakko se on maksaa kun ei ole valinnanvaraa.
                    Toisinaan voi jopa valita hinnan mukaan mutta se tilanne on harvoin, kuten esim. nyt kiinalaisten uudenvuoden jälkeen. Hetkellistä tämäkin tilanne.

                    Originally posted by GameOver View Post
                    Mielenkiintoinen pointti.

                    En ole ihan noin syvällä "elektroniikkaskenessä" mutta siis miten tuo suhtautuu siihen kun nykyautoissa kutakuinkin releet on korvattu ohjainlaitteilla joita siis vähänkään prameammassa autossa löytyy sitten jo kymmeniä?

                    Vai kysynkö nyt ihan asian sivusta...?
                    Tarkkaan ei hajua mutta kyllähän uudemmat ja uusissa autoissa pyritään välttämään mekaanisia kytkimiä kuten releet. Nämä sitten on sisällytetty erinäisinä ratkaisuina suoraan piirikortilla. Tämäkin syö komponentteja.

                    Ja ihan ylipäätään. Ei se myyntitykki varsinaisesti ollut myymässä mitään. Kävi vaan kahveella ja jutusteli maailman komponenttitilanteesta ja tulevaisuudesta tällä alalla.
                    Elämme vaikeita aikoja...
                    Nyt:
                    E82 135i -11

                    Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                    Comment

                    • Macke
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2009
                      • 1134
                      • Porvoo

                      Ja jos sattuukin saamaan komponentteja, niin eikös kinulit omannu karkeasti 80% niistä esiintymistä joista saadaan akustoihin tarvittavat harvinaisemmat metallit? Että hippasen jarraa sekin sitten markkinoitten flash floodaamista patteriautoilla.

                      Comment

                      • gnz
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2004
                        • 428
                        • -

                        Originally posted by Macke View Post
                        Ja jos sattuukin saamaan komponentteja, niin eikös kinulit omannu karkeasti 80% niistä esiintymistä joista saadaan akustoihin tarvittavat harvinaisemmat metallit? Että hippasen jarraa sekin sitten markkinoitten flash floodaamista patteriautoilla.
                        Kinukeilla ei ole patteripuolella minkäänlaista dominanssia.

                        Comment

                        • |foder|
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2006
                          • 7087
                          • Forssa

                          Originally posted by gnz View Post
                          Kinukeilla ei ole patteripuolella minkäänlaista dominanssia.
                          Ainakin tuossa jutussa annetaan ymmärtää että kiinalaisilla 90% harvinaisten maametallien "omistajuus". Jos ei omien markkinoiden täyttämiseen riitä metalleja, mitenhän se vaikuttaa muun maailman markkina tilanteeseen?

                          Nyt:
                          E82 135i -11

                          Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                          Comment

                          • gnz
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2004
                            • 428
                            • -

                            Originally posted by |foder| View Post
                            Ainakin tuossa jutussa annetaan ymmärtää että kiinalaisilla 90% harvinaisten maametallien "omistajuus". Jos ei omien markkinoiden täyttämiseen riitä metalleja, mitenhän se vaikuttaa muun maailman markkina tilanteeseen?

                            https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/...78#gs.0j5RzbBJ
                            Macke puhui akuista, ei kestomagneeteista.

                            Esim. Tesla käyttää kestomagneetteja ainoastaan M3:sen toisessa moottorissa. Kyse ei siis ole sähköauton kannalta mistään kriittisestä materiaalista.
                            Last edited by gnz; 15-02-2019, 19:18.

                            Comment

                            • 205/65-15H
                              BTCF Member
                              • Mar 2008
                              • 1422

                              M3 (hauska lukea tuo kirjoitusasu bmw-foorumilla) on vienyt elektroniikan integraation ymmärtääkseni seuraavalle tasolle.

                              Autossa on yksi (tai muutama) keskustietokone eikä lukuisia eri paikkoihin ripoteltuja ohjainkortteja. Näin valmistaminen/asentaminen on edullisempaa ja sama ”keskustietokone” on tehokkaammin käytössä kun se tekee lähes kaiken.

                              Jos kyseinen komponentti joskus vaurioituu, se on varmasti arvokas orkkis-varaosa (kiina tarvikkeet ehkä markkinoilla silloin) mutta jos asiaa ajattelee PC:n emolevyn vaihtona 10 vuotta vanhaan koneeseen niin ominaisuudetkin saattaa olla tällä välin parantuneet. Tesla taitaa olla todellakin ”tietokone pyörillä” ja itseäni vähän mietityttää sen toimintavarmuus vuosien saatossa Suomen oloissa sekä autotekniikan että elektroniikan suhteen.

                              Jos olen oikein ymmärtänyt niin Teslat ovat erittäin kalliita korjata takuuajan ulkopuolella. Esim. pykivä 17” keskinäyttö sekä sen elektroniikka on luokkaa 3-4k€ vaihdettuna. Niitä on mennyt suomessakin useita 2-5 vuotiaista autoista. Jossakin pienehkössä etupään kolarivauriossa vaihdetaan koko etuakselisto, koska tehtaan suositus, +10k€.

                              Vaikuttaa siltä että S&X ovat pienen uuden valmistajan tuotekehitysprojekteja, varsin onnistuneita sinällään, mutta sekä ostaminen että ylläpito voivat olla kallista vaikka bemareiden hintoihin tottuneille. Model3 osalta on toivoa paremmasta mutta nähtäväksi jää. Kun tulosta täytyy tehdä, ison omistajamassan rahastaminen alkaa ehkä tulevaisuudessa houkutella.
                              e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                              e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                              Ioniq5 AWD -22
                              Leaf 40kwh -18

                              Comment

                              • zener
                                Moderator
                                • Oct 2004
                                • 14449
                                • Oulu

                                Näyttää äkkiseltään käytettynä 700-1100€ väliin tuo näyttö löytyvän. Toki vaatineeko minkä tason koodausta, kun näytön vaihtaa... Edit: vaatii koodausta, joten ei ainakaan vielä taida kovin helpolla onnistua itse vaihto. Ilmeisesti 2015 jälkeen voi vaihtaa pelkän näytön ja tesla on vanhempiin päivitellyt uudemman mallin mcu/lcd.

                                Mitenhän kauan tuo teslan monopoli huoltojen ja korjauksien suhteen tulee pitämään.:think
                                Last edited by zener; 16-02-2019, 09:59.
                                E65 730dA '04 klick
                                F10 520dA '11 klick
                                E34 520iA (2.8l) '91 klick

                                Instagram


                                "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎