Announcement

Collapse
No announcement yet.

Keskustelua autoharrastuksen mielekkyydestä ja motivaatiosta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juho_
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2016
    • 1062
    • Suomi

    #31
    Heh, silleen kävi itelläkin että kun sai hyvät tilat vihdoin viimein niin sitte laski motivaatio olla jatkuvasti tekemässä jotai.
    Toki paljo enemmän saa tehtyä lyhyemmässä ajassa eikä tarvii odotella parempaa säätä (vaikka välillä tuli ennen tallia lumisateessakin tehtyä kansijumppaa).

    Ehkä siinä myös vaikuttaa muuttunu ajatusmaailma, ettei väkisin yritä tehdä mitään.
    Tekee sillo ku huvittaa, mitä sitä turhaan vitutusta aiheuttamaa itelle yhdellä harrastuksella.

    Pitää varmaa hankkia seuraavaks joku läpimätä e30 parsittavaks kun tuli innostuttua ruostekorjauksista vaikka aiemmin ne oli niin vastenmielisiä että ennemmin askarteli jotai johtosarjoja konehuoneen puolella 20 asteen pakkasilla.

    Vielä kun sais hankittua 2x isommat tilat, nosturin ja vähän koneita (sorvi, jyrsin..) :think
    Lähtis kunnolla lapasista harrastelu.
    Onneks tulot rajoittaa tuota sen verran, et se on melkeinpä aina sitä että joka kuukaus saa "jotai pientä" hankittua kerrallaan -> aika hitaasti etenee mikään rojekti, paitsi jos tekee osat ite joka on kyllä paras vaihtoehto aika usein.
    Last edited by Juho_; 07-06-2020, 09:30.
    YouTube
    Instagram // Juhon Moottoripaja

    Comment

    • Petteri75
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2005
      • 2540
      • Kirkkonummi

      #32
      Omalla kohdalla harrastus ei koskaan käynyt kovin syvällä, termostaatin vaihtoja ja Saabien kohdalla esim. välijäähdytinkokeiluja, mutta ei oikeastaan muuta kuin korjauksien harjoittelua ja rahoittamista. Harrastuskynttilä paloi loppuun kesällä 2011. Silloin vaihtui silloin 11-vuotias 330iA 2-vuotiaaseen Renault Meganeen, joka vaihtui sitten seuraavana syksynä uuteen. Vaivattomuus, käyttöautovarmuus ja ennen kaikkea se, että ei tarvinnut enää melkein joka ikistä vapaahetkeä täyttää jollain auton ropaamisella oli uusi tuttavuus.

      Autolehtiä ei olla nyt ehkä 4 vuoteen tilattu ja kaikki entisetkin lähtivät paaliin toissakeväänä. Mutta onneksi on YouTube, siellä on seurannassa muutamiakin autokanavia ja kyllä esim. Wheeler Dealersin kaikki osat on tullut katsottua, osa pariinkin kertaan. Jokin siis vielä kytee, mutta ehkä ikä ajaa kohti suurempaa mukavuudenhalua? Mitenkään muutenkaan ei voi oikein perustella sitä, että vaikka autolla on ajettu jo yli 100tkm, niin viimeisin öljynvaihto suoritettiin edelleen pajalla. No, ehkä kun noitakin on saanut vaihdella suunnilleen 12-vuotiaasta alkaen, niin se suurin uutuudenviehätys on kulunut.

      Kannattaa ehdottomasti pitää silmänsä auki muidenkin merkkien suuntaan? Itsellä on jotenkin kaipuu vanhempiin vekottimiin mennyt lähes kokonaan, nuorempana ei osannut muusta haaveillakaan kuin kunnon 60/70-lukujen muskeliautosta ja kyllähän joku C3 Corvette edelleen olisi ns. hyvä juttu, mutta kehitys kehittyy.

      Paluu harrastamiseen / käyttöropaamiseen on edessä, kun tuo nykyinen tulee valitettavasti asunnonvaihdon takia olemaan alla hyvin pitkään ja kilometrejä tulee melkein 30tkm/vuosi. Mutta ehkä siihen asennoituu toisin, kun on itse auton uutena ajanut hallista ulos, niin sielunsa silmin näkee vielä kuinka jarrutkin hohtivat uutuuttaan..

      Ehkä sitten vieläkin vanhempana taas innostuu?
      BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

      Comment

      • Crimson King
        Bimmer Rookie
        • Oct 2019
        • 32
        • Satakunta

        #33
        Hyvää pohdintaa tässä ketjussa.

        Itselle kävi niin että muutaman turbonissanin jälkeen olin ilman omaa autoa melkein kymmenen vuotta. Toki ajelin kaverien ja vanhemman autolla silloin tällöin, mutta omaa autoa ei tehnyt mieli kunnes edellisvuonna alkoi taas kuume ja nettiautoa tuli selattua pää märkänä.

        Olen aina tykännyt japanilaisista turboautoista ja vetotapa on ollut ensimmäisen carinan jälkeen takana. Neliveto on myös kiinnostanut aina. Muutaman mutkan jälkeen päädyin sitten ostamaan ensimmäisen saksalaisen autoni. BMW valikoitui autoksi kun tykästyin ulkonäön ja nelivedon yhdistelmään+ajettavuuteen.

        Jos tätä hommaa ajattelisi pelkällä järjellä niin en edes tarvitsisi autoa kun kaikki duunipaikasta lähtien on melkein kivenheiton päässä, mutta pitäähän sitä ihmisellä harrastuksia olla

        Lisäksi haluan vielä nauttia bensaturbon tarjoamasta elämyksestä ennen kuin kaiken maailman Gretat saavat kiellettyä polttomoottorit ja porukka ajelee fillarilla tai sähköautoilla.

        Comment

        • huupi
          BTCF Member
          • Aug 2007
          • 1196
          • Tyrnävä

          #34
          Täällä samaa kuin muutamalla muullakin aiemmin tässä keskustelussa, että vanhojen käyttöauton virkaa toimittavien bemareiden jatkuva remontin tarve ajoi reilu vuosi sitten perimmäisen kysymyksen äärelle - miksi? "Ei miksikään" oli nopean pohdiskelun tulos, ja saman tien kauppaan tilaamaan uutta Ooppelia viiden vuoden takuulla. Sen koommin ei ole tarvinnut murehtia pääasiallisen käyttöauton toimintavarmuudesta, ja mieli on virkistynyt harrasteluautojen rappaamiseen siinä määrin, että koko ajan tekisi mieli olla tallissa jotain värkkäämässä. No, onhan tuo Opel täys paska talvikelissä, mutta teiden sulaessa ja kelien lämmetessä, kun alkaa kaikki varusteet toimimaan ja vaihteisto/ajonvakautus-kombinaatio saa olla työttömänä, niin leppoisaahan sillä on ajella. Onneksi on tuo ykkössarjalainen talvella, niin on autoilu kivaa silloinkin.

          Jälkikäteen ajateltuna tuossa väsähtämisessä oli paljon kyse myös väärän tyyppisestä autosta suhteessa siihen mitä autolta ja autoilulta odottaa. Pre lci e60 nyt on tunnetusti sieltä vikaherkimmästä päästä näitä laitteita, mutta käsittääkseni ajo-ominaisuuksiltaan kunnossa oleessaan edelleen erittäin hyvä suuren yleisön mukaan. Minusta se on äärettömän tylsä, samoin kuin kaikki muutkin isommat autot. Toki, jos niihin laitetaan tehoa tarpeeksi, niin tuleehan niistä jännempiä, mutta kun miettii normaalivauhdeissa ajamista, niin ei se oikein ainakaan minulle mitään anna, muuta kuin toiveen, että oltaisiinpa jo perillä. Samat kokemukset on tullut X-sarjan maastureista, mitä lähipiirissä on ollut - leppoisia matka-autoja, mutta ei saa hymyä huulille, toisin kuin pienemmät autot.
          I01 i3s 94

          Comment

          • mikkod
            BTCF Member
            • Aug 2007
            • 5200
            • Stadi

            #35
            Originally posted by BeamR View Post
            Mielenkiinto autoharrastukseen sai buustia kun vaihtoi merkkiä. Ja nyt kun selailee ostohousut puolitangossa autoja, niin nekin on jotain muuta kuin bemareita. 15 vuotta ja ainakin sama määrä autoja samaa merkkiä aiheuttaa tietynlaisen saturaatiopisteen.

            on topic: alkais jo kesäloma niin pääsisi tekemään pihaa.
            Jeps, ilmajäähdytteistä tässä on nyt mietitty pitkään, ja varmaan mietintä jatkuu pitkään, muutaman vuoden päästä 50v mittariin, ja ajattelin silloin viimeistään ostaa tollasen flat6 ilmajäähdytetyn auton.
            Helkama S3000
            Myydään kutosen alustaosia
            This message has been deleted by Dualfun. Reason: doni sanoi että topikki rönsyilee ja poistin oman viestin hardilla

            Turvasana on sitten "PEHMEÄ JÄNIS"

            Comment

            • BeamR
              BTCF Member
              • Jul 2007
              • 13363
              • Espoon takametsät

              #36
              Originally posted by mikkod View Post
              Jeps, ilmajäähdytteistä tässä on nyt mietitty pitkään, ja varmaan mietintä jatkuu pitkään, muutaman vuoden päästä 50v mittariin, ja ajattelin silloin viimeistään ostaa tollasen flat6 ilmajäähdytetyn auton.
              ajattelit sitten Chevrolet Corvairin ostaa
              F46 Gran Tourer -20
              Boxster 2.5 -97

              Comment

              • ekkoo1
                BTCF Member
                • Jun 2019
                • 1368
                • Pohjanmaa

                #37
                Originally posted by BeamR View Post
                ajattelit sitten Chevrolet Corvairin ostaa
                Tai automaattivaihteisen Subaru Outback perhevankkurin.
                E39 540i -96 Ajamisen iloa
                E34 540i -94 Hitsaamisen iloa
                E53 4.4i -01 Varaosien tilaamisen iloa
                Audi A6 Avant 4.2 -99 Tavarankuljetin

                Comment

                • BeamR
                  BTCF Member
                  • Jul 2007
                  • 13363
                  • Espoon takametsät

                  #38
                  Originally posted by ekkoo1 View Post
                  Tai automaattivaihteisen Subaru Outback perhevankkurin.
                  Mutta se on vesijäähdytteinen, ei käy kriteereihin.
                  F46 Gran Tourer -20
                  Boxster 2.5 -97

                  Comment

                  • ekkoo1
                    BTCF Member
                    • Jun 2019
                    • 1368
                    • Pohjanmaa

                    #39
                    Originally posted by BeamR View Post
                    Mutta se on vesijäähdytteinen, ei käy kriteereihin.
                    Se muuttuu ilmajäähdytteiseksi sitten kun kansipahvi menee ja jäähdytysnesteet nousee höyrynä ilmaan, näin omakin EZ30 yritti tehdä aikanaan

                    On-topic: motivaatio ainakin toistaiseksi korkealla, pitäisi olla tulossa vielä paremmat harrastustilat niin talvellakin pystyy harrastamaan hyvin. Nykyisissä tiloissa monttu, mutta talli vain 5m syvä joten tallin ovi pitää avata jos meinaa auton alle päästä kulkemaan -> syksyllä ja talvella hapokasta tehdä mitään pidempää remppaa ovi selällään.
                    E39 540i -96 Ajamisen iloa
                    E34 540i -94 Hitsaamisen iloa
                    E53 4.4i -01 Varaosien tilaamisen iloa
                    Audi A6 Avant 4.2 -99 Tavarankuljetin

                    Comment

                    • Tokenator1000
                      Bimmer Rookie
                      • May 2018
                      • 37
                      • Nokia

                      #40
                      Itse nuorempana teki aina kaikki remontit niin harraste- kuin käyttöautoihinkin, mutta nykyisin ei ole mitään tilaa tehdä remppoja, niin pitää muiden nurkissa käydä tekemässä. Pari vuotta sitten e61 kanssa kyllästyi siihen, että perus kuluvaa osaa sai vaihdella (/vaihdattaa) tiheään ja se oli aina sen 500-1000€ per remppa. Sen kun vaihtoi -14 malliseen Golfiin, niin on kyllä huoletonta, halpaa ja "ihan ok"-ajoa. Yhtäänhän siitä Golfilla ajamisesta ei kyllä nauti.

                      Edellistalvena katosi viimeinenkin kipinä käyttöautojen ropaamiseen, kun ulkona pakkasella kädet jäässä yritin tarkastaa Fiestan kojelaudan sisältä sulakeboksin sulakkeita. Sormia ei enää tuntenut ja juuri kun sai sulakkeen irti, niin se tippui kojelaudan uumeniin. Siinä vaiheessa lämpenin kyllä sisäisesti ja totesin itselleni, että nyt riittää. Sen jälkeen en olekaan tehnyt yhtään remonttia itse.

                      Toisaalta, jos olisi lämmin talliosake nosturilla, siellä voisi kyllä tehdä kaikenlaista huoltoa käyttiksiinkin. Lisäksi olen e61 myymisen jälkeen päivittäin etsinyt mielekästä hyväkuntoista harrasteautoa, jota ei tarvisi ropata koko ajan eli jonkinlaista motivaatiota kuitenkin vielä riittää autoharrastamiseen, mutta ei jatkuvaan ropaamiseen varsinkaan ulkosalla. Alkaa sitä vain vanhaksi ja mukavuudenhaluiseksi tulemaan
                      Current: E93 335iA M-sport N54
                      Ex: 535DA E61 LCI M-sport, 325iA E90, 330D E46, 325iA E30, 316i E30

                      Comment

                      • Pazi88
                        Moderator
                        • Jan 2007
                        • 11074
                        • Oulu

                        #41
                        Originally posted by Soiled View Post
                        Eka bmw, kun tuli ostettua niin loppuunsa sen jälkeen ei ole älyttömän paljon ollut moti poissa harrastamiseen vaikkakin sitä on tehty mummolan navetassa ja vaikka missä paikassa Pariin kertaan tallipaikan alta lähdön takia joutunut muutenkin hävittämään kalustoa ja osia joitakin vaihtolavallisia
                        Jonkin verran muutenkin lähtenyt koko harrastus lapasesta, kun muu elämä vähän rakentunut siinä sivussa touhun ympärille, mutta tietysti tullut tehtyä paljon muutakin kuin vaan autoja.
                        Saapa nähdä mitä sitten tapahtuu, kun joskus tähän touhuun kyllästyy aivan täysin :think Onneksi vielä on mielessä paljon projekteja joita olisi kiva tehdä niin ainakin pariksi vuodeksi on tekemistä
                        Aika sama täällä Romuja ei onneksi ole tarvinnu myydä pois, vaan on saanu rauhassa hamstrata kaiken mitä löytää itselleen. Innostusta tehdä kaikkea tuntuu tulevan vaan sitä mukaa lisää mitä paremmin tietotaitoa itselle karttuu. Kaikki hankinnat, menemiset ja tulemiset sekä kesän. tms. suunnitelmat tulee tehtyä tämän autoharrastuksen ehdoilla. Toki nykyisellään vaan aikaa tahtoo olla todella niukasti tarjolla itse harrastukseen perheen vuoksi. Sen verran ehkä on muutosta tullu vuosien saatossa että itse käyttöautoa ei kyllä enään kehtais millään jaksaa ruveta remppaamaan, ellei ole aivan pakko

                        Instagram, YouTube kanava
                        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                        Comment

                        • Iemel
                          BTCF Member
                          • Oct 2007
                          • 1654
                          • Muhos

                          #42
                          Motivaatiota on edelleen, siihen auttanut valtavasti se että tilat on parantunut jatkuvasti. Ennen roplattiin jotakin kylmässä vajassa ruuvipenkin ja räikkäsarjan varassa, nykyään on omat lämpimät isommat tilat nostureineen, jyrsimineen, sorveineen ja taukotiloineen.

                          Varmasti olisin jo ajat sitten lopettanut kaiken roplaamisen jos kylmässä vajassa pitäisi vielä ähertää

                          Käyttöauton huolto vituttaa yhä enemmän mitä ikää tulee, mutta toistaiseksi on tullut tehtyä remontit itse.

                          Mutta nuo tilat on tuonut myös pikkuisen "ongelmia" harrastamiseen, sitä tietty ajatellut että kun tilaa ja vehkeitä niin projektejahan pystyy haalimaan lisää, ja nyt on jumalauta 4 keskeneräistä autoa eikä aika riitä ei sitten millään. Kaikkea koittaa tehdä vähän kerrallaan ja tuntuu että mikään ei oikeasti etene mihinkään.
                          Tuohon kun ynnää vielä päälle sen, että noilla omilla vehkeillä on tullut tehtyä aika paljon osia muille harrastajille (säätölätkiä, kardaaneja, jyrsintää ja sorvauksia ym.), niin sekin on kaikki pois omista projekteista.
                          Eikä siinä mitään mukavaa vaihtelua auttaa muita ja aina on saanut rahallisen korvauksen, mutta välillä sitä havahtuu että e30 joka pitäis olla se pääprojekti tällähetkellä, on ollut koskematta kuukauden.

                          Eli ongelma ei ole motivaation puute, lähinnä ajan.
                          Projekti1: -89 e30 318iST Brillantrot m42b20 turbo Time Attack
                          Projekti2: -90 VW Trasporter T3 Timorbeige "Römpäkkö" Campervan
                          Projekti3: -97 e36 316i Alpinweiß III M42b20 vapari
                          Projekti4: -89 e30 "yks vielä" (m42 luultavasti)
                          Käyttis:Transporter T5 2.5tdi

                          Comment

                          • mikkod
                            BTCF Member
                            • Aug 2007
                            • 5200
                            • Stadi

                            #43
                            Originally posted by BeamR View Post
                            ajattelit sitten Chevrolet Corvairin ostaa
                            ei sentään.... Enpä edes muistanut tota kun kirjoitin....
                            Helkama S3000
                            Myydään kutosen alustaosia
                            This message has been deleted by Dualfun. Reason: doni sanoi että topikki rönsyilee ja poistin oman viestin hardilla

                            Turvasana on sitten "PEHMEÄ JÄNIS"

                            Comment

                            • Ardi00
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2011
                              • 1518
                              • Spain/Valencia

                              #44
                              Mahtavia tuntemuksia ihmiset jaelleet. Huomaa myös, että tyypit jotka täällä ovat jakaneet tuntemuksiaan niin heillä on ollut erittäin hyviä ja mielenkiintosia projekteja projektiosiossa. Toivottavasti niitä saataisiin jatkossakin.

                              Itse olen myös aikasamoilla linjoilla monen kanssa. Harrastamisen suuri palo on loppunut ja jopa muutamien vuosien aikana olen jopa autoni vienyt huoltoon asti kun ei ole jaksanut edes öljyjä vaihtaa. .

                              Kipinä tosin löytyi vähän takaisin parivuotta sitten kun aloin erästä ilmajäähy autoa entisöimään. Jotain täysin uutta ja tuntematonta. Harraste e36:een ei millään oikeen riitä motivaatio kun siitä haluisi kerralla hyvän tehdä joka vie vuosia ja siihen vaadittaisiin jo oma talli.

                              E46 on toimittanut erinomaisesti käyttöauton virkaa muutamat vuodet, mutta kyllä se alkaa olla jo vähän vanhus siihen tarkoitukseen. Vaihtoehtoa tälle on jo katsottu ja bmw:n rivistöstä ei löydy juuri mitään mikä kiehtoisi tai sitten hinnat karkaavat. Monelta muulta automerkiltä taas löytyy potentiaalisia vaihtoehtoja mitä haluisi kokeilla :think
                              e36 Fijigrün 328i
                              e46 Stalhgrau 325ci

                              Comment

                              • magilainen
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2007
                                • 1023
                                • Iisalmi

                                #45
                                Kyllähän tuo autoharrastus on aina ollut lähellä sydäntä ja niiden kanssa touhuttu aina sen minkä aika ja pussi antaa myöten.
                                Joskus enempi, usein vähempi

                                Olihan sitä nuorempana varmasti intoa enempi kuin nykyisin, vaikka tilat olivat usein mitä oli, moottoreita vaihdettiin ulkosalla, kuin myös kaikki muu.
                                Ja tästä syystä montakin asiaa saanut tehdä nykyisin uudestaan, kun tilat ja tietotaito sitä myöten parantunut.
                                Toki hetkeäkään en vaihtaisi pois, kuulunee lajin luonteeseen.

                                Välillä on niitä hetkiä kun kaikki laitteet voisi myydä vaan pois ja ostaa corolla MUTTA onneksi toistaiseksi on selvitty ilman kaluston hävitystä.

                                Edelleenkään omat tilat ei ole parhaat mahdolliset, mutta voisi olla huonomminkin ja usein huonoja tiloja on pystynyt paikkaamaan työpaikalla.

                                Nykyisin varsinkin hommia helpottaa, kun töissä voi tehdä kaikki rautapuolen hommat ja pintakäsittelyt alusta loppuun.
                                Tästäkin syystä moni asia menee itsellä nykyisin uusiksi, kun vanhat kötöstykset hyppää silmille.


                                Toisekseen joskus on tullut mietittyä onko tässä mitään järkeä, vaan mitäpä sitä muutakaan yhtä mielekästä puuhaa keksisi :think


                                Nykyään tuo rakentelun/harrastamisen taso on omasta mielestä vaan aika korkealla ja omat vehkeet näyttää lähinnä vitsiltä, mikä sekin on varmasti itse kullekkin joskus toiminut motivaation hävittäjänä. Toki myöskin antaahan se intoa yrittää tehdä taas jotain paremmin/hienommin.


                                Summasummarum itselle autot/moottoriurheilu on niin lähellä sydäntä, että jos jostain syystä joutuisi lopettamaan, tulisi elämään iso tyhjä aukko .
                                Bmw e91 330xd -06 msport
                                Bmw e30 316 -88 m20t 2D Sedan
                                Bmw e30 318i -93 Cabriolet design edition


                                Freude am Fahren

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎