Announcement

Collapse
No announcement yet.

SCR-, EGR-, DPF-off modatut autot tarkempaan syyniin?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • suppari
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2006
    • 4049
    • Turku

    #76
    Edelleen pelotevaikutusta haetaan, ja se tuntuu toimivan. Hyväkin näin, nytkin useampi päästöjärjestelmän ohitukselle varattu aika on muutettu korjaukseksi, mutta voi kukkaroparkaa..
    sigpic
    P:0409699000

    JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
    tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
    huollot/korjaukset!

    BMW E&F sarjaan.
    Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
    8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
    AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4630
      • Tampere

      #77
      Originally posted by suppari View Post
      Edelleen pelotevaikutusta haetaan, ja se tuntuu toimivan. Hyväkin näin, nytkin useampi päästöjärjestelmän ohitukselle varattu aika on muutettu korjaukseksi, mutta voi kukkaroparkaa..
      Jos nyt tuota lakiehdotusta selailee niin siellä pöntöntyhjääminen kriminalisoidaan ja tuo kohdistetaan yrityksiin. Auton ostajana joko yrityksenä tai yksityisenä kiinnittäisin myös asiaan enemmän huomiota jottei jää maksumiehen rooliin. Jos leimalla selviää että autosta on poistettu dpf, egr:n tilalla on sokea laippa ja pakoputkistokin on muutettu suoraksi putkeksi niin äkkiä siitä laskua alkaa kertymään jos nuo joutuu palauttamaan ennalleen.

      4.2.3 Vaikutukset yritysten toimintaan
      Päästömanipulaatiot
      Päästömanipulaatioiden kitkemiseksi esityksessä ehdotetaan sääntelyä, joka koskisi päästömanipulaatioita tarjoavia yrityksiä. Päästömanipulaatioiden myynnin ja asentamisen kielto, sekä
      kiellon rikkomisesta seuraava tuntuva seuraamusmaksu vaikuttaisi negatiivisesti ko. yritysten
      toimintaan.


      6 a §
      Päästömanipulaatioon käytettävien järjestelmien
      myynti ja asentaminen
      Talouden toimija ei saa myydä tai asentaa liikenteessä käytettävään ajoneuvoon päästömanipulaatioon käytettävää järjestelmää, jonka seurauksena ajoneuvo ei enää täytä vaatimuksia, jotka Suomessa olivat voimassa ajoneuvon ensimmäisen käyttöönoton ajankohtana tai tätä myöhemmin, jollei toisin säädetä tai määrätä.
      Talouden toimijan tulee osoittaa, että myynnin tai asentamisen kohteena olevan 1 momentissa tarkoitetun tuotteen asentamisesta ajoneuvoon ei seuraisi, että ajoneuvo ei enää täyttäisi vaatimuksia, jotka olivat Suomessa voimassa ajoneuvon ensimmäisen käyttöönoton ajankohtana tai tätä myöhemmin, jollei niistä ole toisin säädetty tai määrätty.


      189 §
      Talouden toimijalle määrättävä seuraamusmaksu
      — — — — — — — — — — — — — — — — —
      6) muuttaa ajoneuvoa, järjestelmää, komponenttia, erillistä teknistä yksikköä, osaa tai varustetta siten, että se ei muutoksen jälkeen täytä enää sille suunnitellun tarkoituksen mukaisia vaatimuksia tai kohtuudella ennakoitavissa olevia käyttöolosuhteiden mukaisia vaatimuksia taikka rikkoo 6 a §:ssä tarkoitettua päästömanipulaatioon käytettävien järjestelmien myynnin ja asentamisen kieltoa;


      193 §
      Seuraamusmaksun määrääminen ja suuruus
      Liikenne- ja viestintävirastosta annetussa laissa (935/2018) tarkoitettu seuraamuskollegio määrää 189–
      192 §:ssä tarkoitetun seuraamusmaksun. Jos seuraamusmaksu määrätään oikeushenkilölle, seuraamusmaksu voi olla suuruudeltaan enintään 30 000 euroa, mutta kuitenkin enintään yksi prosentti oikeushenkilön edellisen vuoden tilikauden liikevaihdosta. Jos seuraamusmaksu määrätään luonnolliselle henkilölle, seuraamusmaksu voi olla enintään 3 000 euroa, mutta kuitenkin enintään yksi prosentti hänelle viimeksi toimitetun
      verotuksen mukaisista tuloistaan. Seuraamusmaksu määrätään maksettavaksi valtiolle.


      Tuollainenkin näyttää löytyvän
      195 §
      Ajoneuvorikkomuksesta määrättävä liikennevirhemaksu

      — — — — — — — — — — — — — — — — — — —
      Ajoneuvon kuljettajalle, omistajalle tai pysyvälle haltijalle voidaan määrätä 70 euron liikennevirhemaksu, jos hän tahallaan tai huolimattomuudesta rikkoo, mitä säädetään moottorikäyttöisen ajoneuvon tai hinattavan ajoneuvon rakennetta, varusteita tai kuntoa koskevassa 3 §:ssä, 7 a §:ssä tai 12 §:n 1 momentissa. Mopoilijalle, mopon omistajalle tai pysyvälle haltijalle voidaan määrätä tässä momentissa tarkoitetusta rikkomuksesta 40 euron liikennevirhemaksu.
      Ajoneuvon kuljettajalle voidaan määrätä 300 euron liikennevirhemaksu, jos hän tahallaan tai huolimattomuudesta käyttää liikenteessä ajoneuvoa, jota on muutettu päästömanipuloinnilla siten, että se rikkoo 7 a §:n 4 momentissa säädettyä kieltoa.
      Liikennevirhemaksu voidaan määrätä sen maksettavaksi, joka on liikenteessä kuljettamisen aikaan sellaisen ajoneuvon omistaja tai pysyvä haltija, jonka ajoneuvoa on muutettu päästömanipuloinnilla siten, että se rikkoo 7 a §:n 4 momentissa säädettyä kieltoa. Jos liikennevirhemaksu määrätään oikeushenkilölle, liikennevirhemaksu voi olla suuruudeltaan enintään 30 000 euroa mutta kuitenkin enintään yksi prosentti oikeushenkilön edellisen vuoden tilikauden liikevaihdosta. Jos liikennevirhemaksu määrätään luonnolliselle henkilölle, liikennevirhemaksu voi olla enintään 3000 euroa.
      — — — — — — — — — — — — — — — — — — —


      Partikkelien mittaaminen leimalla on jätetty pois koska eu puolelta saattaa olla tulossa jotain ja konttorien laitteet voisivat olla sitten myöhemmin yhteensopimattomia.

      Nämä poimittu täältä: https://www.lausuntopalvelu.fi/FI/Pr...chmentId=17895
      Last edited by fraatti; 08-06-2022, 20:21.
      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • expertti
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2005
        • 886
        • Kainuu

        #78
        ..........mikä lie tilanne kentällä tällä hetkellä, onko sanktioita annettu jne?

        Comment

        • Rattiukko
          BTCF Member
          • Nov 2022
          • 660
          • Uusimaa

          #79
          Ja menikö laki läpi?

          Comment

          • Spetke
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 3452
            • Janakkala

            #80
            Originally posted by fraatti View Post
            Partikkelien mittaaminen leimalla on jätetty pois koska eu puolelta saattaa olla tulossa jotain ja konttorien laitteet voisivat olla sitten myöhemmin yhteensopimattomia.
            Tovi sitten juttelin paikallisen katsastusviranomaisen kanssa niin hän kertoi, että pakokaasumittariin on tulossa lisälaitteet partikkeleiden mittaamista varten.
            ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

            Comment

            • Kouris
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2005
              • 767

              #81
              Originally posted by Spetke View Post
              Tovi sitten juttelin paikallisen katsastusviranomaisen kanssa niin hän kertoi, että pakokaasumittariin on tulossa lisälaitteet partikkeleiden mittaamista varten.
              Samaa väitti eräs katsastaja täälläkin suunnalla. Toisaalta samanlaisia juttuja löytyy jo vuodelta 2015.

              Mielenkiintoista on että miten ne volkkarit mitkä ei meinaa mennä nytkään läpi päästötestistä menee sitten tarkemmalla mittauksella. Toisaalta eipä ole tullut asiaan tutustuttua että onko savutus ja partikkelit jotenkin eri asia

              Comment

              • toddpacker
                Bimmer Rookie
                • Aug 2015
                • 50
                • Tampere

                #82
                Nostellaanpa aihetta, kun tuolla toisessa topicissa tuli esille tämä ensi kesän lakimuutos, jossa on jo rangaistusmaksut määritelty yksityishenkilölle.

                Tuhansien eurojen sakot uhkaavat liikenteen päästöhuijareita (iltalehti.fi)

                Onko porukalla kokemuksia miten autoliikkeet suhtautuu näihin muutoksiin? Onko pyydetty allekirjoittamaan jotain dokumentteja jossa myyjänä vakuutat että saastelaitteisiin ei ole kajottu?

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4630
                  • Tampere

                  #83
                  Ylekin on innostunut kirjoittamaan aiheesta

                  Auton pakokaasujen puhdistusjärjestelmien muokkaamisesta voi ensi kesästä alkaen saada jopa kymmenien tuhansien eurojen sakot.

                  Päästömanipulaatioita koskevat uudet säädökset astuvat voimaan 1. kesäkuuta 2024. Se tekee auton päästöjen muokkaamisesta rangaistavaa.

                  Rangaistusasteikko on historiallisen kova.

                  Mikäli auton päästöjä on muokattu, liikennevirhemaksu on esimerkiksi kuljetusyrityksen henkilöautolle tai pakettiautolle 20 000 euroa ja kuorma-autolle jopa 30 000 euroa.

                  Yksityisautoilijalle liikennevirhemaksu on 1 000–3 000 euroa. Auto voidaan myös asettaa ajokieltoon, kunnes se on palautettu tyyppihyväksyttyyn kuntoon.

                  Laki sanktioi myös päästömanipulaatiolaitteiden ja -palvelujen myynnin ja asentamisen. Päästömuokkauksia tekevä yritys voi saada seuraamusmaksun, jonka suuruus on enintään 30 000 euroa.
                  https://yle.fi/a/74-20064283?origin=rss

                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • Tommix
                    BTCF Member
                    • Dec 2006
                    • 5438
                    • S:t Karins

                    #84
                    Mielenkiintoista nähdä miten käy näiden firmojen joiden toiminta on 95% ecujen softaamista.
                    Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                    Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                    ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                    Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                    Comment

                    • naikou
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2010
                      • 1767
                      • vihti

                      #85
                      Varmaanki suunnilleen samalla mallilla jatkuu ainoa vaa että eivät tarjoa päästölaitteiden poistamispalvelua enää ja lisäksi kun niillä on monista autoista vakiosoftat tallessa koneella niin sit kun porukka jää kiinni tien päällä niin saa viel lisää duunia siitä ku muuttele ecuja takaisin vakioksi
                      E39 523i Turbo

                      Comment

                      • Tommix
                        BTCF Member
                        • Dec 2006
                        • 5438
                        • S:t Karins

                        #86
                        Originally posted by naikou View Post
                        Varmaanki suunnilleen samalla mallilla jatkuu ainoa vaa että eivät tarjoa päästölaitteiden poistamispalvelua enää ja lisäksi kun niillä on monista autoista vakiosoftat tallessa koneella niin sit kun porukka jää kiinni tien päällä niin saa viel lisää duunia siitä ku muuttele ecuja takaisin vakioksi
                        Kyllä mä veikkaan että ne kymmenien tuhansien sanktiot pistää vähän miettimään tuota hommaa tulevaisuudessa.
                        Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                        Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                        ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                        Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                        Comment

                        • VilleP
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2003
                          • 2284
                          • Vantaa

                          #87
                          Niin eihän tässä olla kieltämässä softaamista, vaan päästölaitteiden manipulointia. Tuskin softa firmat siihen kaatuu että ei saa EGR yms deletä tehdä.
                          F11 530xd LCI
                          S2 Avant

                          Comment

                          • tabasco
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2007
                            • 851
                            • fin

                            #88
                            Originally posted by VilleP View Post
                            Niin eihän tässä olla kieltämässä softaamista, vaan päästölaitteiden manipulointia. Tuskin softa firmat siihen kaatuu että ei saa EGR yms deletä tehdä.
                            Softaaminen on jo ennestään kiellettyä, ellei autoa muutoskatsasteta.

                            Comment

                            • VilleP
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2003
                              • 2284
                              • Vantaa

                              #89
                              Juu, mutta ohjelmia tarjoavat firmat ei siinä riko lakia. Eivätkä riko jatkossakaan, ainoastaan päästömanipulointien tekeminen muuttuu rangaistavaksi.
                              F11 530xd LCI
                              S2 Avant

                              Comment

                              • Tommix
                                BTCF Member
                                • Dec 2006
                                • 5438
                                • S:t Karins

                                #90
                                Originally posted by VilleP View Post
                                Juu, mutta ohjelmia tarjoavat firmat ei siinä riko lakia. Eivätkä riko jatkossakaan, ainoastaan päästömanipulointien tekeminen muuttuu rangaistavaksi.
                                Totta, jos auton päästölateisiin ei kosketa niin homma on ok, firmalle ei tuu rankkua. Mutta käytännössä dieseleissä usein poistetaan egr, dpf, kat, ureavehkeet yms.
                                Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                                Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                                ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                                Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎