Aletaanko tässä nyt seuraavaksi kollektiivisesti haukkua tulipesienkäyttäjiä DPF-poistajien jälkeen
?
SCR-, EGR-, DPF-off modatut autot tarkempaan syyniin?
Collapse
X
-
Näillä mennään:
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
-
Naapurin ukko on jossain merkkiliikkeessä korjaamopäällikkö. Siellä oli tullut tälläinen keissi vastaan jossa heiltä myydyssä autossa oli laitteet poistettu käytöstä. Uuden auton omistaja ei maksanut penniäkään ennalleen palauttamisesta vaan liikkeelle meni tuosta 50% ja vanhalle omistajalle 50% kustannuksista.Originally posted by E39Fin View PostMielenkiintoistahan tämän valvonnan lisääntymisessä olisi se, että kuka lopulta maksaa näiden saastelaitteiden takaisinasentelut. Tälläkin hetkellä varmaan ainakin 1/5 nettiautossa myytävistä 30d moottorisista sekä vag-konsernin isommista tdi:stä aikavälillä 2000-2010 on manipuloitu jonkun saastelaitteen osalta ja näistä poistoista ei tunnu olevan oleellista ilmoittaa autoa myytäessä. Parhaimmillaan voi autoliikkeet päästä lypsylehmäksi, jos ei ala hiljalleen ilmoittamaan asiakkaalle että hei tästä on muuten saastelaitteet poistettu, että tämä ei ole tieliikennekelpoinen.
Autoa ostaessa itse jättäisin laskuista automaattisesti nämä viritykset missä on poistettu imusarjan läppiä tai jotain muuta päästölaitteisiin liittyvää. Softa/tulppapohjainen egr-off nyt olisi vielä helppo ja halpa palauttaa ennalleen. Jos osia on heitetty roskiin niin sitten tietysti kustannukset kasvavat. Jos omistaja ei ole raskinut korjauttaa päästölaitteita niin onko muistakin huolloista tai korjauksista tingattu ja ne on laiminlyöty?
Läppä deletoitu voi vaatia tapauksesta riippuen uuden imusarjan. Jos DPF on tyhjätty niin taitaa pönttöjen hinnat lähteä 500€ ylöspäin käytettynäkin. Kaikista kalleimmaksi palauttaa toimintaan lienee urealaitteisto. Usein taustalla lienee joku vika minkä vuoksi tuo on otettu käytöstä. Maksettavaksi tulisi siis vanhan vian korjaaminen sekä kaikki mitä on seurannut siitä että laitteisto ei ole ollu toiminnassa.
Savu ja kohtuullisen tuore auto on melko nolo yhdistelmä.
Kohtuulliseen tuoreeseen voi laskea ainakin kaikki F-sarjalaiset.
F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
Kaikki savuttavat dieselit on noloja. Varsinkin kun promille niistä kulkee sen mitä savun määrästä luulisi...Originally posted by fraatti View PostSavu ja kohtuullisen tuore auto on melko nolo yhdistelmä.
Kohtuulliseen tuoreeseen voi laskea ainakin kaikki F-sarjalaiset.
Ongelmista pääsee ajamalla bensakoneella.
Comment
-
Vähiin käy myös käryävä raskaskalusto. Ennen oli varsin tavanomaista että liikennevaloista tai mäkeä kiipeävä rekka päästi kunnon savut. Nykyään tuollaista ei juurikaan näe enää.Originally posted by jr66 View PostKaikki savuttavat dieselit on noloja. Varsinkin kun promille niistä kulkee sen mitä savun määrästä luulisi...
Ongelmista pääsee ajamalla bensakoneella.
Tutulla on kuljetusyritys ja hän sanoi ettei enää itsekään kaipaa noita käryttäviä autoja. Vanhimmat kuorma-autot hänellä taitaa olla noin 5v vanhoja.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
Rattaat pyörinevät taustalla... :think
Arviomuistio: ajoneuvojen päästömanipulaatiot Suomessa
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/6348/2020
Vastausaika päättyy: 1.2.2021
Lausuntopyynnön taustatiedot
Johdanto, tausta, tavoitteet
Johdanto
Liikenne- ja viestintäministeriössä on 26.5.2020 päätetty ajoneuvolain muutoksia koskevan säädöshankkeen valmistelun aloittamisesta. Päätöksen mukaan hankkeessa on muun ohella tarkoitus selvittää mahdollisuudet tehostaa ajoneuvojen päästömanipulaatioiden valvontaa ja sanktiointia. Arvioinnin perusteella toteutetaan tarvittaessa lainsäädäntömuutoksia, jotka tukevat tavoitetta vähentää liikenteen päästöjä. Osana hankkeen valmistelua on laadittu arviomuistio ajoneuvojen päästömanipulaatioista Suomessa. Arviomuistiossa käsitellään ajoneuvojen käyttäjien teettämien päästömanipulaatioiden nykytilaa sekä erilaisia vaihtoehtoisia sääntelytapoja ja niiden vaikutuksia.
Tausta
Päästömanipulaatiolla tarkoitetaan tässä yhteydessä sellaista päästömanipulaatiota, jonka ajoneuvon käyttäjä tekee tai teettää ajoneuvoon sen käyttöönoton jälkeen ilman muutoskatsastusta tai käyttämällä muita kuin hyväksyttyjä komponentteja. Päästömanipulaatioilla on vaikutusta pääasiassa ajoneuvon lähipäästöjen määrään. Lähipäästöjä ovat etenkin typen oksidit ja hiukkaspäästöt. Näillä on ihmisille haitallisia terveysvaikutuksia ja ne saattavat pahentaa tiettyjä sydän- ja hengitystiesairauksia. Lähipäästöistä aiheutuu Suomessa vuosittain useita satoja enneaikaisia kuolemantapauksia sekä vähintään kymmenien miljoonien eurojen taloudelliset menetykset lisääntyneen sairastamisen vuoksi.
Tavoitteet
Hankkeen tavoitteena on toteuttaa tarvittavat lainsäädäntömuutokset, jotka tukevat tavoitetta vähentää liikenteen päästöjä.
Liitteet:
Arviomuistio_Ajoneuvojen päästömanipulaatiot Suomessa.pdf -
https://www.lausuntopalvelu.fi/FI/Pr...4-e967260eca0fF11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
Lakimuutos ja aikataulua...
Ajoneuvolain korjaussarja
LVM011:00/2020 SÄÄDÖSVALMISTELU
Säädösvalmistelu ja kehittäminen valtioneuvostossa
Tavoitteena on tehostaa ajoneuvojen päästömanipulaatioiden valvontaa ja sanktiointia ja siten vähentää liikenteen päästöjä.
Lisäksi tavoitteena on selkeyttää ajoneuvojen katsastusta ja rekisteröintiä koskevaa sääntelyä.
Hankkeen perustiedot KÄYNNISSÄ
Hankenumero
LVM011:00/2020
Asettaja
liikenne- ja viestintäministeriö
Toimikausi/aikataulu
26.5.2020 – 31.12.2021
Asettamispäivä
26.5.2020
Liitteistä poimittua:

Lisää tuolta: https://valtioneuvosto.fi/hanke?tunnus=LVM011:00/2020F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
Muutama lausunto aiheesta.
29.1.2021 Autotuojat ja -teollisuus ry
28.1.2021 Yksityisten Katsastustoimipaikkojen Liitto ry
28.1.2021 Suomen Työkalu Oy
28.1.2021 Sisäministeriö
-klip--klip-Muut näkemykset päästömanipulaatioista ja niiden sääntelystä Suomessa?
Jatkovalmistelussa tulee arvioida mahdollisuus pakkokeinolain (806/2011) säännösten soveltamiseen, jotta päästömanipulointeja voitaisiin tienvarsitarkastuksissa selvittää. Lisäksi tulisi arvioida myös tarvetta estää ajoneuvon käyttö, kun päästömanipulointi on todettu esimerkiksi säätämällä mahdollisuus poistaa rekisterikilvet. Lisäksi esimerkiksi toiseen maahan rekisteröidyn ajoneuvon käytön tulisi voisi estää ammattiliikenteessä siihen saakka, kunnes ajoneuvon haltija on maksanut tarvittavan vakuuden. Tämänkaltainen menettely on säädetty ylikuormamaksusta annetun lain (51/1982) 10 §:ssä. Vastaavan kaltainen vakuus ja mahdollisuus estää matka on säädetty merenkulun ympäristönsuojelulain (1672/2009) 3 luvun 6 §:ssä öljypäästöön liittyen.
27.1.2021 A-Katsastus Oy
27.1.2021 Erikoismoottori Airaksinen Ky
20.1.2021 Motorbit Oy
Last edited by fraatti; 30-01-2021, 01:36.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
Näin M57 koneisen BMW:n omistajan tulee mieleen, että kuinkahan tarkkaan näitä muutoksia tullaan syynäämään, jos ja kun tällaiset uudet asetukset tulevat jollain tapaa voimaan. Esimerkiksi varmaan hyvinkin monesta M57 koneesta on pyörreläpät poistettu. Ymmärtääkseni nämä läpät ovat tarkoitettu vähentämään päästöjä pienillä kuormituksilla.
Omani ovat onneksi tallessa ja odottamassa puhdistettuna uudelleenasennusta
EX E92 325xia -07, EX E60 530xda LCI -08, nykyinen E61 530XDA LCI -09.
Comment
-
Tuskimpa läppien takia mitään ongelmia koskaan tulee mutta mielenkiintoinen kysymys liittyen tuohon olisi että mikä on keskimääräinen DPF:n regenerointiväli läpillä ja ilman.... :thinkOriginally posted by Sto View PostNäin M57 koneisen BMW:n omistajan tulee mieleen, että kuinkahan tarkkaan näitä muutoksia tullaan syynäämään, jos ja kun tällaiset uudet asetukset tulevat jollain tapaa voimaan. Esimerkiksi varmaan hyvinkin monesta M57 koneesta on pyörreläpät poistettu. Ymmärtääkseni nämä läpät ovat tarkoitettu vähentämään päästöjä pienillä kuormituksilla.
Omani ovat onneksi tallessa ja odottamassa puhdistettuna uudelleenasennusta
Sauhuttamisen lisääntymisestä on näkynyt kuitenkin juttua näissä missä ei oo ollut pönttö paikoillaan ja lopputulos on ollut helposti nähtävillä röörin päästä.
-puhdasta spekulointia-F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
Läppien suhteen kannattaa kuitenkin huomioida, että ainakin M-sarjan dieselmoottoreissa ne ovat ylipäätään käytössä ainoastaan >16 C imuilman lämpötilassa. Eli Suomen olosuhteissa alle puolet vuodesta. Toki esim. sumuisten saarten lämpimämmässä ilmastossa löytyy kyllä useampi tapaus, jossa DPF:n kanssa on tullut ongelmia läppien poiston jälkeen.Originally posted by fraatti View PostTuskimpa läppien takia mitään ongelmia koskaan tulee mutta mielenkiintoinen kysymys liittyen tuohon olisi että mikä on keskimääräinen DPF:n regenerointiväli läpillä ja ilman.... :thinkE39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
Jahas, lausuntoja on ilmestynyt lisää, nyt niitä on 18 kpl.
1.2.2021 Pegasor Oy
1.2.2021 Diagno Finland Oy
1.2.2021 Tampereen yliopisto
19.1.2021 CdiTuikku Oy
12.1.2021 K1 Katsastajat Oy
12.1.2021 Itä-Uudenmaan poliisilaitos
30.12.2020 Pohjanmaan poliisilaitosF11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
Fraatille kiitokset nostoista, mielenkiintoisia näkökulmia.
Aihe tuntuu olevan kuuma peruna, suurin osa syyttelee toista jotta saisi omia palvelujaan myytyä. Suurimpia päästöhuijaajia edustava Autontuoja ja -teollisuus ry haluaa totutusti pukiksi kaalimaata vartioimaan.
Ei välttämättä ole kauhean lupaavaa, kun nykyisiltä valvovilta instansseilta ei löydy edes oikeinkirjoitustaitoista henkilöä ottamaan asiaan kantaa.- 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -
Comment
-
Ymmärsinkö oikein että valtio on asettamassa auton omistajan vastuuseen jos tarkastuksessa todetaan dbf poistetuksi ?
On rajua jos käytetyn auton omistajan/ostajan pitää ostaa laitteet todetakseen ajoneuvon olevan tieliikennekelpoinen ja päästöjen osalta kunnossa, kun ei näitä laitteita ole edes katsastuskonttorilla.
Ymmärrän jos olet auton ensimmäinen ja ainoa omistaja, mutta käytetyn omistaja joutuisi syylliseksi ja maksajaksi on absurdia.
Comment
Comment