Announcement

Collapse
No announcement yet.

SCR-, EGR-, DPF-off modatut autot tarkempaan syyniin?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BMW525Xda
    BTCF Member
    • Feb 2014
    • 8681
    • Xxxxxx

    #31
    Originally posted by HTK12 View Post
    Kyllä se DPF on poistettu paljon suuremmasta osasta kun 0.5%. Tämä ihan sen perusteella mitä noita autoja on tulee vastaan diagnostiikan/koodailujen jne. merkeissä.
    1% 8000
    5% 40000
    10% 80000

    Veikkaisin että diy sankareita ei ole 8000 eikä dbf delete yrityksiä niin montaa että 40 tai 80000 autoa olisi suomessa tehty. Näitä dbf delete firmoja on muutama hassu kappale.

    Comment

    • E39Fin
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2013
      • 1761
      • HKI/Orimattila

      #32
      Originally posted by alspe View Post
      Eikö DPF olisi ihan mittaustekninen asia? Valmistenumeron perusteella nähdään pitääkö olla DPF ja sitten päästömittaukseen sellainen laite joka mittaa hiukkasetkin.
      Kyllä. Lähinnä tarkoitin sitä, että kun tällä hetkellä harva myyjä (niin yksityinen kuin liikekin) ottaa kantaa siihen, että onko myytävästä autosta poistettu saastelaitteita eli onko auto lain mukaan tieliikennekelpoinen vai ei. Tavalliset autoihin harjaantumattomat kuluttajat eivät välttämättä edes tajua, että heidän ostamansa auton saastelaitteille on jotain tehty.

      Kuitenkin mahdolliset sakot/seuraamusmaksut tulee sitten tälle rivikansalaiselle riippumatta siitä, että tiesikö hän asiasta mitään vai oliko edellisen omistajan virityksiä. Rivikansalainen voi sitten yrittää hakea korvausta asiasta auton myyjältä, mikäli autoa on myyty tieliikennekelpoisena.

      Jos nyt ihme tapahtuisi ja lainsäädäntö kiristyisi sekä valvonta aidosti toimisi niin väkisinkin alkaa vaikuttamaan liikkeiden suhtautumiseen virittelyihin/saastelaiteasioihin ja todennäköisesti näkyy sitten vaihtohyvityksessä, mikäli dpf tai scr on poistettu pelistä, koska liike ei voisi enää ottaa riskiä myydessään autoa käytännössä lain silmissä kelpaamattomana tieliikenteeseen.
      Jaguar XF Sportbrake R-sport.
      E39 523iA Oxfordgreen

      Comment

      • ekkoo1
        BTCF Member
        • Jun 2019
        • 1369
        • Pohjanmaa

        #33
        Originally posted by BMW525Xda View Post
        1% 8000
        5% 40000
        10% 80000

        Veikkaisin että diy sankareita ei ole 8000 eikä dbf delete yrityksiä niin montaa että 40 tai 80000 autoa olisi suomessa tehty. Näitä dbf delete firmoja on muutama hassu kappale.
        Onhan noita Turbotec, Optimoiautosi yms. jälleenmyyjiä ihan hitosti. Karalan lafkalla 1.4M liikevaihto, optimoiautosi/Sevesa Oy 599k jne, tuskin nuo volyymit mistään vaparibensojen +10hv remapeista tulee.
        E39 540i -96 Ajamisen iloa
        E34 540i -94 Hitsaamisen iloa
        E53 4.4i -01 Varaosien tilaamisen iloa
        Audi A6 Avant 4.2 -99 Tavarankuljetin

        Comment

        • alspe
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2004
          • 3402
          • Tre

          #34
          Originally posted by E39Fin View Post
          Kuitenkin mahdolliset sakot/seuraamusmaksut tulee sitten tälle rivikansalaiselle riippumatta siitä, että tiesikö hän asiasta mitään vai oliko edellisen omistajan virityksiä. Rivikansalainen voi sitten yrittää hakea korvausta asiasta auton myyjältä, mikäli autoa on myyty tieliikennekelpoisena.

          Jos nyt ihme tapahtuisi ja lainsäädäntö kiristyisi sekä valvonta aidosti toimisi niin väkisinkin alkaa vaikuttamaan liikkeiden suhtautumiseen virittelyihin/saastelaiteasioihin ja todennäköisesti näkyy sitten vaihtohyvityksessä, mikäli dpf tai scr on poistettu pelistä, koska liike ei voisi enää ottaa riskiä myydessään autoa käytännössä lain silmissä kelpaamattomana tieliikenteeseen.
          Eiköhän DFP delete vähenisi aika minimiin jos sen tarkistus kuuluisi vuosikatsastukseen kuten päästömittauskin.
          Myyjäliike tietysti korvaa jos katsastetusta autosta puuttuu katalysaattori tai DPF-pönttö.
          G30 520d xDrive
          EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

          Comment

          • Jaandei
            Newbiemmer
            • Oct 2018
            • 21
            • Oulainen

            #35
            Premier Diagnostic DPF Tester, jolla voi nopeasti tarkastaa hiukkassuodattimen toiminnan tehon ja kunnon tai onko hiukkassuodatin poistettu ajoneuvosta.

            Comment

            • Laku
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2007
              • 17542
              • Turku

              #36
              Ei tuo nyt kauhean kallis ole ja katsastusasemilla ei ole varaa?
              Näillä mennään:
              - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
              - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
              - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
              - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


              Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

              Comment

              • jj5
                BTCF Member
                • Aug 2012
                • 1355
                • pks

                #37
                Huomatkaa että suunnitelma tuo liittyy muihinkin kuin dieselautojen DPF poistoihin.
                Vaikuttaa siltä että kommentoijat ovat pääosin jumittuneet vihaamaan savuttavia diesel autoja mikä onkin ihan ymmärrettävää.
                sigpic

                Comment

                • HTK12
                  BTCF Member
                  • Jul 2011
                  • 10941
                  • Joensuu

                  #38
                  Originally posted by BMW525Xda View Post
                  1% 8000
                  5% 40000
                  10% 80000

                  Veikkaisin että diy sankareita ei ole 8000 eikä dbf delete yrityksiä niin montaa että 40 tai 80000 autoa olisi suomessa tehty. Näitä dbf delete firmoja on muutama hassu kappale.
                  Miten niin yrityksiä jotka tekee muka ei ole? Tälläkin kylällä ainakin 5 firmaa noita DPF/EGR ym. poistoja tekee. Loput jotka ei tee ohjaa sellaiset asiakkaat firmoihin, jotka tekee. Ei tarvitse olla kummoinen paja, riittää kun on nosturi, rälläkkä, hitsauskone ja läppäri & sopiva softaustyökalu. Softan saa sitten etänä näiltä softafirmoilta. Otetaan nyt vaikka tuo lisäätehoa, niillä on 20 jälleenmyyjää, jokaisella jälleenmyyjällä onnistunee nuo poistot. En ainakaan tiedä yhtää dieseleitä softaavaa firmaa, joka ei noita tekisi. Kaikkien tunnetumpien softan tekijöiden softat saa ympäri suomea Aj-tech, Tuikku jne.
                  e39 540iA E85

                  Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                  Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                  Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                  Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                  INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                  Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                  Comment

                  • HTK12
                    BTCF Member
                    • Jul 2011
                    • 10941
                    • Joensuu

                    #39
                    Originally posted by Laku View Post
                    Ei tuo nyt kauhean kallis ole ja katsastusasemilla ei ole varaa?
                    Ja mikä ongelma siinä muka on kun maksaja on tiedossa? Voivat suoraan siirtää hinnan asiakkaalle. Maksetaan nytkin päästötestistä. Tuollaisen laitteen hinta on kuoletettu parissa viikossa, jos ei nyt ihan yhden miehen asema ole.
                    e39 540iA E85

                    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                    Comment

                    • E39Fin
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2013
                      • 1761
                      • HKI/Orimattila

                      #40
                      Originally posted by jj5 View Post
                      Huomatkaa että suunnitelma tuo liittyy muihinkin kuin dieselautojen DPF poistoihin.
                      Vaikuttaa siltä että kommentoijat ovat pääosin jumittuneet vihaamaan savuttavia diesel autoja mikä onkin ihan ymmärrettävää.
                      Olet oikeassa, periaatteessahan mahdolliset lakimuutokset onnistunee niinkin, että jos jollain opilla katsastuksen yhteydessä havaitaan väärä ohjelmisto moottorinohjauksessa niin voitaisi lätkäistä päästömanipuloinnista hylkyä. Käytännössä en tiedä miten tämän tason valvonta onnistuisi kun en ole softien kanssa ollut tekemisissä, voi olla vaikeaa. Jos menee tälle tasolle niin mahtanee tulla katsastuksista kallista, paitsi volvojen osalta kun volvoissa tuntuu olevan usein vikakoodi muistissa sopimattomasta softaversiosta. Polestar-optimoinnilla ei tätä koodia tullut kun oli volvolla laitettu.

                      Ja toki koskee myös bensan partikkelifilttereitä, egr-järjstelmiä, scr-järjestelmiä ja kaikkia vastaavia, joiden avulla nykyautot täyttää tiukan euro 6 -standardin. Pahimmillaanhan tämä tarkoittaa saksalaistyyppisen tarkkaa vaihdettujen osien kyttäämistä. Kaikki mikä näyttää tekniikassa jälkiasenteiselta kyseenalaistetaan ja laitetaan muutoskatsastamaan.
                      Jaguar XF Sportbrake R-sport.
                      E39 523iA Oxfordgreen

                      Comment

                      • HTK12
                        BTCF Member
                        • Jul 2011
                        • 10941
                        • Joensuu

                        #41
                        Originally posted by E39Fin View Post
                        Olet oikeassa, periaatteessahan mahdolliset lakimuutokset onnistunee niinkin, että jos jollain opilla katsastuksen yhteydessä havaitaan väärä ohjelmisto moottorinohjauksessa niin voitaisi lätkäistä päästömanipuloinnista hylkyä. Käytännössä en tiedä miten tämän tason valvonta onnistuisi kun en ole softien kanssa ollut tekemisissä, voi olla vaikeaa. Jos menee tälle tasolle niin mahtanee tulla katsastuksista kallista, paitsi volvojen osalta kun volvoissa tuntuu olevan usein vikakoodi muistissa sopimattomasta softaversiosta. Polestar-optimoinnilla ei tätä koodia tullut kun oli volvolla laitettu.

                        Ja toki koskee myös bensan partikkelifilttereitä, egr-järjstelmiä, scr-järjestelmiä ja kaikkia vastaavia, joiden avulla nykyautot täyttää tiukan euro 6 -standardin. Pahimmillaanhan tämä tarkoittaa saksalaistyyppisen tarkkaa vaihdettujen osien kyttäämistä. Kaikki mikä näyttää tekniikassa jälkiasenteiselta kyseenalaistetaan ja laitetaan muutoskatsastamaan.
                        BMW:ssä ei tuollaista koodia tule kuten esim. volvossa. Oikein tehdystä softasta ei pysty inssi toteamaan, että olisi softattu BMW kun vastaavaa koodia ei tule. Merkkihuollossa toki pystyvät varsinkin uudemmista autoista usein softauksen toteamaan, jos alkavat tutkia. Osasta autoista ISTA myös tuosta jo herjaa. Aivan liian työlästä alkaa softia tutkimaan katsastuksessa. Tuollainen aiemmin linkattu DPF testeri on helppo ja nopea nähdä onko se DPF siellä vai ei. EGR toiminta lienee melko haastava todeta katsastuksessa.

                        Mitä tulee noihin diesel euro 6, niin niistä ei tällä hetkellä Suomessa mitata mitään. Ei edes savutusarvoa. Eli sellaisen voit katsastaa vaikka ilman kattia, DPF, ad-blue, EGR.. Savuakin saa puskea, jos mitään vikakoodia ei tule. Toki inssi voi silmämääräisesti vilkaista putkistoa, mutta jos on siististi vaan tyhjennetty niin eipä siinä ole paljon sanomista.

                        "OBD-mittaukset dieselmoottorilla varustetuista ajoneuvoista 20.5.2018 alkaen

                        Uuden määräyksen mukaisesti dieselmoottorisesta EURO VI/6-päästöluokan kevyestä tai raskaasta ajoneuvosta, joka on käyttöönotettu 1.9.2016 tai sen jälkeen, mitataan dieselsavutusmittauksen sijaan pelkkä OBD-mittaus.

                        OBD-testi poikkeaa ottomoottorilla varustetun ajoneuvon OBD-testistä muutamin osin. Merkkivalon toiminta arvioidaan, kuten ottomoottorin OBD-testissäkin. Hylkäykseen OBD-testissä johtaa mikä tahansa vaiheen 3 vikamuistissa oleva vikakoodi. Suomen diesel-OBD-testissä ei lueta lainkaan readinesskoodia eli osajärjestelmien tilaa, mikä valitettavasti jättää merkittävän aukon päästöjen valvontaan. Kuten aiemmin mainittiin, vikakoodin tallentuminen vaiheeseen 3 vaatii usein kolme ajosykliä. Näin ollen vikakoodien tyhjentäminen juuri ennen katsastusta johtaa päästötestin läpäisemiseen, vaikka autossa olisi vakava vika ja sitä kautta liian suuret pakokaasupäästöt."

                        Euro 6 bensassa katsotaan sitten ne, että onko osatestit kunnossa, mutta tuskimpa tuo on asiansa osaavalla softan tekijälle mikään ylipääsemätön ongelma näitä pakottaa ok tilaan.

                        Näitä dieseleitä, jossa mistään moottoriin liittyvästä ei tule vikakoodia on tullut aika paljon vastaan. Ei ole kovin kummoinen temppu napata softasta vaan kaikki vikakoodit pois.

                        En vaan ymmärrä miksi uusilta autoilta vaaditaan hirveän tiukat päästörajat, jos katsastuksessa saa savuta miten paljon vaan ja silti se menee läpi.
                        e39 540iA E85

                        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                        Comment

                        • Guest's Avatar

                          #42
                          Vois äkkiseltään kuvitella lukevansa vihreää lankaa kait te istutatte koivun taimen takapihalle joka ajokerran jälkeen kompensoimaan aiheuttamaanne hiilijalanjälkeä?

                          Comment

                          • VilleP
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 2283
                            • Vantaa

                            #43
                            Ei taida DPF:llä olla tekemistä hiilijalanjäljen kanssa. Pienhiukkas päästöt isoin ongelma kiisseleissä.
                            F11 530xd LCI
                            S2 Avant

                            Comment

                            • alspe
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2004
                              • 3402
                              • Tre

                              #44
                              Originally posted by VilleP View Post
                              Ei taida DPF:llä olla tekemistä hiilijalanjäljen kanssa. Pienhiukkas päästöt isoin ongelma kiisseleissä.
                              Tämä.
                              Sama asia kun pientakkojen käryttäjät vetoavat intialaisten hiilijalanjälkeen.
                              G30 520d xDrive
                              EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                              Comment

                              • asis
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2009
                                • 1140
                                • Joensuu

                                #45
                                Originally posted by Mr.Speed View Post
                                Vois äkkiseltään kuvitella lukevansa vihreää lankaa kait te istutatte koivun taimen takapihalle joka ajokerran jälkeen kompensoimaan aiheuttamaanne hiilijalanjälkeä?
                                Niinpä No mut mukavasti lämmittää takka tuossa
                                E39 540iA M-Sport Imolarot II
                                E36 323i touring
                                Volvo V70 2.4D mk3
                                Honda Accord 2.4 i-VTEC CL9
                                Honda Civic 1.4 4d ES
                                Chevy Caprice Classic
                                ex:
                                E32 730iA
                                E39 528i Calypsorot metallic
                                E36 325i x2

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎