Aikalailla tasan vuosi meni e46 veropäätöksessä.
Että näin... Auto myyty aikaa sitten.
Itse laskeskelin myös että menee vähintään se 3 kuukautta, että kerkeäisin ajella siirtokilvillä ja katsastaa auton rauhassa tässä kesän mittaan. Tällä kertaa verottaja oli vähän hätäsempi: Autoveroilmoituksen saapumispäivä 12.5.23 ja päätöspäivä 30.5 . Autoveron eräpäivä 26.6. Autona vm.2002 330i sedan.
34 SEUT 110 artiklan ensimmäistä kohtaa rikotaan, jos maahantuotuun tuotteeseen ja samanlaiseen kotimaiseen tuotteeseen kohdistuva vero lasketaan eri tavalla ja erilaisten yksityiskohtaisten sääntöjen mukaisesti niin, että maahantuotuun tuotteeseen, vaikka vain joissain tapauksissa, kohdistuu suurempi vero (tuomio 12.2.2015, Oil Trading Poland, C‑349/13, EU:C:2015:84, 47 kohta oikeuskäytäntöviittauksineen).
Täähän kyllä toteutuu: jos rekisteröit Suomessa tehdyn auton tai ulkomailta tuodun auton, niin autovero määräytyy kummallekin samalla tavalla.
Ensimmäinen ongelma on, että millä perusteilla ja miten konsistentisti tuo verotusarvo kulloisessakin määräytyy (arvotaan nettiauton vedätyspyyntien mukaan jotain numeroita?) ja toinen ongelma on se, että EU-yhteismarkkina-alueen laajuista käytettyjen autokauppaa ei Suomessa voi vapaasti harjoittaa.
Jos autoliike maksaa aina autoverot hankkiessaan Euroopasta autoja Suomeen, mutta ei saa niitä kaikissa tapauksissa takaisin myydessään niitä takaisin Eurooppaan, niin liike joutuu tyytymään lähinnä Suomen sisälle myyntiin. Kauppa ei ole symmetrisesti vapaata, koska muualle EU:hun myyminen on kalliimpaa ja tällöin markkinat eivät toimi. Tokihan voi keskittyä myymään vain sellaisia autoja, joita ei ole koskaan rekisteröity Suomeen.. samanlainen markkinarajoitus sekin on.
Sen sijaan virolainen ja ruotsalainen autoliike voivat tehdä bisnestä koko Euroopan laajuisesti ja kampittaa niillä volyymeilla suomalaisen kilpailijan konkurssiin.
Ennen:
Takavuosilta muistan miten eräiden merkkien eräät merkkiliikkeet eivät suostuneet myymään yksittäistuotuihin autoihin varaosia tai huoltoja.
Nyt:
Suomen Toyota-maahantuojan eli Toyota Auto Finlandin tiedotuspäällikkö suhtautuu maaorganisaation ohi tuotuun Tundraan jopa yllättävän positiivisesti.
– Emme näe tuollaisten yksittäisten erikoisautojen tuonnissa sinänsä mitään ongelmaa. Pyrimme olemaan asiakkaidemme apuna mahdollistaen mm. varaosien saatavuuden myös virallisen tuontiohjelman ulkopuolisiin malleihin. Toki asiakkaan on ymmärrettävä, etteivät muille markkina-alueille tarkoitettujen autojen kaikki järjestelmät, kuten multimedia tai navigointi, välttämättä ole eurooppalaisten normien mukaisia.
Niin ne vaan ajat (mutta vain erikoisautojen?) muuttuu? Entäpä jos ongelma olisikin että tuonnin monopoli menisi ja joku toinen toisi tavallisia autoja, massoittain? Alko- ja THL-, sekä apteekkimainen parku alkaisi saman tien.
hallitus aikoo keventää ajoneuvoveron perusveroa useimmilta 1.1.2001–31.8.2018 käyttöön otetuilta henkilö- sekä 1.1.2008–31.8.2019 käyttöön otetuilta pakettiautoilta.
Iltapulun näkemän lakiesityksen mukaan veronalennus alkaisi päästötasolta 111 grammaa kilometriltä ja ulottuisi aina päästötasolle 210 grammaa kilometriltä.
Kokonaismassaan perustuva ajoneuvovero jää siis ennalleen eli vanhempia rokotetaan suhteellisesti rankemmin? Henkilöautot vuoteen 2001 ja pakettiautot vuoteen 2008 ovat kg-perusteisen veron piirissä.
Näin siinä tullee käymään. Ja sähköautojenkin ajoneuvovero nousee kuulemma jopa 117%, eli alle 70 euroa vuodelle. Siis kuin nälänhätä tai rutto, tappaa kaikki sähköriippuvaiset...
Comment