Ihan naurettava juttu ja turhaa itkemistä.. Auto paaliin, jos ei ole rahaa korjauttaa tai ei pysty itse korjaamaan älytöntä koittaa muilla maksatella!
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Korjaamo rikkonut moottorin (?)
Collapse
X
-
Et ole sanallakaan maininnut, että kauanko autolla vielä ajettiin, kun öljynpainevalo oli syttynyt? Nyt on vaan mainittu, että auto oli 20m päässä parkissa huoltoliikkeestä. On selvää ettei auto tykkää hyvää, jos sitä kierrätetään ilman öljynpaineita. Kuitenkin harva on ajossa sellaisessa tilanteessa, että tajuaa saati pystyy sammuttamaan moottorin välittömästi, kun öljynpainevalo syttyy eli peruuttamaton vaurio on syntynyt jo omistajan aikana. Sen verran tiedän kokemuksesta, että kuluttajariitalautakunta ei hyvällä katso, jos autolla ajetaan öljynpainevalon palaessa. Et ole myöskään maininnut, että paljonko moottorilla on ajettu? Kun kyseessä on surullisen kuuluisa N47 moottori, niin siellä on ollut tikittävä aikapommi jo valmiiksi konehuoneessa. Pistäisin tässä kohtaa kättä taskuun ja vaihtokonetta etsimään ja siihen moottoriin ennakoivasti uusii koko jakopään.
Comment
-
-
Originally posted by kalevik View PostTämä +1
Ei moottori lämpöleikkaa ihan vähällä, varsinkaan ilman kuormaa.
Muutenkin melko epämääräinen tarina, aloittaja mainitsee että ei ymmärrä autoista mitään, kuitenkin osaa tarkkaan selittää mitä autolle tehtiin, ihan kierroslukuja myöten.
Tainnut käydä niin että öp-valo on syttynyt, sen jälkeen kuitenkin ajettu, jotta saadaan auto parkkiin jne..
Toisaalta jos korjaamo oli 20 metrin päästä autosta, miksi olet sinne soittanut, kun käytännössä olet ollut jo korjaamon parkkipaikalla?
Tarinasta on nyt kuitenkin vain yksi puoli saatavilla, ja on viitteitä siitä että välttämättä asia ei ole ihan kertoman mukaan mennyt, tai jotain jätetään kertomatta. Reklamaatioasiassa nyt merkitsee mielestäni hyvin paljon korjaamon ja asiakkaan käydyt keskustelut ja niiden sisältö.
Toivottavasti asia kuitenkin ratkeaa valittua tietä oikeudenmukaisesti.Husqvarna Svartpilen
BMW e36 318iA
Ex:
BMW e85 Z4 3,0
BMW e36 316ti
MINI Cooper S
BMW Z3 Coupé
BMW e46 325iA
BMW Z3 Roadster
BMW e46 328ci
BMW e36 316ti
Comment
-
-
Aikamoinen case, jotain mutuilua itseltä. Ensinnäkin kuluttajariitalautakunta maksaa 0 €, ja monesti pelkkä neuvontaan soitto voi riittää, joten ei tällaiset välttämättä juuri mitään maksa.
Nähdäkseni se, että voitko saada korvausta riippuu nyt siitä, toimiko liike autosi huoltamisen osalta huolelllisesti. Mitään tulosvaatimustahan autoliikkeen huollolla ei ole, eli vastuuperustetta korvaukseen ei synnyt automaattisesti sillä perusteella, ettei auto ole tullut kuntoon. Riittää kun on huolellinen. Toisinaan näissä kuluttaja - elinkeinoharjoittaja asioissa näyttötaakka huolellisuudesta tulee elinkeinoharjoittajalle, eli sinun ei tarvitse osoittaa rengasliikkeen toimineen huolimattomasti, vaan heidän tulee se osoittaa vastuusta vapautuakseen.
Sillä missä kunnossa auto huoltoon meni tai tuli sieltä pois, ei kai käsitykseni mukaan ole merkitystä virhearvioinnissa. Eli olipa tuo dieselisi tuhannen päreinä tullessa, tai ei, niin jos rengasliikkeen huoltohenkilö ei ole toiminut huolellisesti ja tästä aiheutui sinulle vahinkoa, niin rengasliike kantaa vastuun. Eriasia ehkä, jos olisitte esim. sopineet työntuloksesta "korjaaja ottaa tulosvelvoitteeksi saattaa auto moottorin öljynpaineet kuntoon" ja tämä on ihan nimenomaisesti ymmärretty molemmin puolin.
Toisaalta korjaamo voi esittää väitteen, että he ovat vain "rengasliike" kuluttajan olisi pitänyt tämä ymmärtää JA he kertovat sitoutuneen vain tulosvelvoitteeseen laittaa sinne "uusi anturi", sekä kuluttajan on täytynyt tämä ymmätää, koska he ovat vain rengasliike. Ei heillä ole edes välineitä? Ja kuluttaja on varmaan itse ajanut moottorin rikki? Huolellisuusvaatimus ei ehkä tulisi arvioitavaksi lainkaan, mutta tosin tähän tulkintaan voisi liittyä monia ongelmia, kuten miten näyttää moinen toteen. Lisäksi huolellisuusvaatimuksesta irrottautuminen ei saata olle edes mahdollista kuluttajan kanssa asioidessa, koska sääntely pitkälle pakottavaa.
Elikkäs summa summarum, tässä voi olla monia puolia. Kannattaa pyrkiä laihaan sopuun, kuin lihavaan riitaan ja onhan tuo 2.0d melkoinen yllätys koneena.Last edited by ///Jone; 12-02-2022, 10:12.______________________
Nykyinen:
Model 3
BMW:t vuodesta 2009:
i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i
Comment
-
-
Originally posted by ekkoo1 View PostJos itse esität faktoina että:
1) Auto sytytti öljypainevalon ajossa
2) Ei ollut anturivika
3) Kolmas osapuoli vahvistaa moottorin lämpöleikanneeksi
niin tokkopa tuossa on kauheasti järkeä kovin suurta reklamaatiotataistelua käydä. Sinun pitäisi jotenkin osoittaa että veit ehjän auton huoltoon, en kyllä itse näe miten sen voisi päätellä näiden faktojen perusteella. Jos vietät hieman enemmän aikaa foorumilla niin löytyy paljonkin tietoa näistä BMW:n 4cyl N-moottoreista ja niiden haasteista.
Saattoi olla hieman ammattitaidoton asentaja kyseessä, mutta ei se hänen syytä silti ole että moottori oli jo lämpöleikannut kerran. Siinä vaiheessa kun tuo valo syttyy kierroksilla niin öljypaine on jotain 0-0.5bar välillä ja sitä ei ehjä moottori tee.
+1
Tulee sellainen olo että nyt kipuillaan moottorin hajoamisesta tullutta laskua ja koitetaan maksattaa se muilla..
Sanoit aiemmin että et ymmärrä autoista mitään, niin miten osaat arvioida mekaanikon ammattitaitoa? oletko varma että mekaanikko ei mitannut öljynpainetta?
Pakkohan sitä autoa on käyttää anturin vaihdon jälkeen jolloin näkee sammuuko painevalo.
Jos moottori on kolissut ennen anturin vaihtoa, voisin kyllä vahvasti olettaa ongelman olevan muualla kuin anturissa. ,moottori on todennäköisesti jo ollut rikki.
Oikeaoppisestihan öljynpaine olisi kuulunut mitata samalla kuin anturia ollaan vaihtamassa. -toki tässä on voinut asiakas olla hiilostamassa mekaanikkoa että työ pitää tehdä mahdollisimman nopeasti ja halvalla jolloin mekaanikko on todennut että jätetään sitten paineet mittaamatta ja katsotaan jos valo sammuu uudella anturilla..
-Tässä tapauksessa vika on korjaamossa / mekaanikossa siinä mielessä että olisi pitänyt älytä näyttää asiakkaalle ovea ja käskeä muualle. korjaamon syyksi tätä ei saa.
Tarinoita on yleensä niin monta kuin on osallisiakin. Olisi kiva kuulla myös korjaamon / mekaanikon versio miten tarina meni.
Voisitko liittää tähän keskuteluun korjaamon vastineen kuluttajaneuvojalle?Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
-On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
Kiitos ajastasi? :think
Comment
-
-
Originally posted by A.I View Post+1
Tulee sellainen olo että nyt kipuillaan moottorin hajoamisesta tullutta laskua ja koitetaan maksattaa se muilla..
Sanoit aiemmin että et ymmärrä autoista mitään, niin miten osaat arvioida mekaanikon ammattitaitoa? oletko varma että mekaanikko ei mitannut öljynpainetta?
Pakkohan sitä autoa on käyttää anturin vaihdon jälkeen jolloin näkee sammuuko painevalo.
Jos moottori on kolissut ennen anturin vaihtoa, voisin kyllä vahvasti olettaa ongelman olevan muualla kuin anturissa. ,moottori on todennäköisesti jo ollut rikki.
Oikeaoppisestihan öljynpaine olisi kuulunut mitata samalla kuin anturia ollaan vaihtamassa. -toki tässä on voinut asiakas olla hiilostamassa mekaanikkoa että työ pitää tehdä mahdollisimman nopeasti ja halvalla jolloin mekaanikko on todennut että jätetään sitten paineet mittaamatta ja katsotaan jos valo sammuu uudella anturilla..
-Tässä tapauksessa vika on korjaamossa / mekaanikossa siinä mielessä että olisi pitänyt älytä näyttää asiakkaalle ovea ja käskeä muualle. korjaamon syyksi tätä ei saa.
Tarinoita on yleensä niin monta kuin on osallisiakin. Olisi kiva kuulla myös korjaamon / mekaanikon versio miten tarina meni.
Voisitko liittää tähän keskuteluun korjaamon vastineen kuluttajaneuvojalle?
Autolla on ajettu 260 000 tuhatta ja huollot tehty aina kun pitänyt. Ja mitään "hiillostusta" korjaajaa kohtaa ei todellakaan ole ollut, että tekisi korjauksen mahdollisimman nopeasti ja halvalla Selitin korjaajalle tilanteen ja hän hyvin itsevarmasti sanoi että vika on anturissa ja osa + asennus maksaa 35 euroa. Olin paikanpäällä työkaverin kanssa kun suoraan töistä menimme viemään auton. Korjaaja sanoi ettei kauan pitäisi mennä ja vastasin ettei ole mikään kiire. Korjaaja itse oli hyvin nuorehko ja oli yksin paikalla. Istuimme seinän toisella puolella odotustilassa ja annoimme korjaajalle työrauhan. Hän vaihtoi anturin, nollasi vikakoodt, käynnisti moottorin ja alkoi antamaan kierroksia. Ensimmäisellä kerralla kone kuulosti normaalilta mutta siitä eteenpäi, kun laitteli konetta taas käymään & antamaan kierroksia, niin alkoi kuulua todella epämääräistä ääntä (pientä ns. Räksytystä). Tyhjäkäynnillä kone kuulosti täysin normaalilta alkuun. Noin neljännellä kerralla kone sammui ja sen jälkeen ei sit lähtenytkään käymään boosterilla tai uudella akulla, kun oli vikakoodeissa kuulemma lukenut että akku on epävakaa(?). Soitin kaverille tässä kohtaa koska korjaaja sanoi ettei tiedä missä vika voi olla. Kaverini kysyi että onko mitannut öljynpaineet. Korjaaja vastasi etteivät he omista semmoista ja ei osannut sanoa _mitään_ mahdollisista aiheuttajista. Tämän jälkeen korjaaja sanoi että liike menee pian kiinni joten palataan huomenna asiaan.
Seuraavana päivänä menin käymään ja he totesivat ettei heillä riitä aika auton tutkimiseen joten täytyy auto saada korjaamolta pois mutta voin säilyttää autoa pihalla max 4 päivää. Itse joutusin selvittämään miten auton saan pois sieltä, kunnes he soittivat ja sanoivat hinaavansa auton minun vakuuksilla toiselle korjaamolle. Tämä toinen korjaamo tutki asiaa ja soitettuani heille he sanoivat koneen lämpöleikanneen. Odottelen heiltä lausuntoa tähän asiaan myös.
Mulla on tarkemmin kirjotettu reklmaatio tästä missä on päivämäärät ja ajat myöss mukana. Kyseinen korjaamo on vastannut myös omalla reklmaatiollaan. En tiedä vaikuttaako johonkin jos ne tähän laitan?Last edited by Jaakkov71; 13-02-2022, 09:48.
Comment
-
-
Testasiko tämä Laaturengas koskaan ao alkup. öljynpaineanturia millään tavoin niin, että olisi varmistunut että vika on anturissa eikä anturin mittaamassa öljynpaineessa? Ilmoittiko työtä tilattaessa, että he eivät pysty mittaamaan todellista öljynpainetta?
Saako sala-/huoltovalikosta auki reaaliaikaisen öljynpaineen moottorin käydessä?
Sääli sinänsä, mutta tällaisten kokemusten jakaminen on arvokasta, osaa omalla kohdalla tehdä parempia ratkaisuja.BMW 530e iPerformance Luxury Line -20
Comment
-
-
Originally posted by Jaakkov71 View PostTämän jälkeen korjaaja sanoi että liike menee pian kiinni joten palataan huomenna asiaan.
Seuraavana päivänä menin käymään ja he totesivat ettei heillä riitä aika auton tutkimiseen joten täytyy auto saada korjaamolta pois mutta voin säilyttää autoa pihalla max 4 päivää
Hankala tapaus, mutta kirjoitetun perusteella kaikki ei ole ihan oppikirjan mukaan mennyt ja varsinkin konetta huudatettu, mutta 260tkm ajettu, kukaan tässä tilanteessa ei tarjoa uutta konetta veloituksetta, 260tkm on jo ikäkaaren loppupäässä kuluttajsuojallisesti.G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä
Comment
-
-
Originally posted by Jaakkov71 View PostAuto on aikaisempana päivänä ilalla ajettu parkkiin normaalisti ilman minkäänlaisia vikoja. Seuraavana päivänä olin lähtemässä liikenteeseen, valo syttyi, sammutin moottorin heti ja tarkistin öljyt (oli puolessa välissä). Etsin netistä lähimmän korjaamon mikä oli tämän kyseinen rengasliike nimeltä Laaturengas.
Comment
-
-
Originally posted by Jaakkov71 View PostTämä toinen korjaamo tutki asiaa ja soitettuani heille he sanoivat koneen lämpöleikanneen. Odottelen heiltä lausuntoa tähän asiaan myös.E61 525i, Suzuki VS1400
Exät: Jaana, Susanna, Maija
Comment
-
-
Tuollaisen raatomoottorin tutkimiseen menee helposti se aika mitä menee toisen koneen vaihtamiseen konetilaan. Vikahan sinne on joka tapauksessa siis tullut ennen kuin korjaamolle on menty, öljynpaine karkaa kun öljyä ei ole, tai joku paikka sen kusee, tai sitten öljypumppu ei pyöri tai vikaantuu.
Todennäköisesti (mutua) sellainen vika että kalliimpi korjata kuin laittaa vaihtokone?
Toki tällainen operaatio ois halvempi suorittaa jollain kaverilla tai tutulla kuin korjaamolla, jos ei itse pysty.
Mut välttämättä tuollaista vikaa ei kannata kovin paljoa selvitellä, kun se vika on siellä jo ollut, sitten jos joku ammattiliike sitä ruuvaa vaikka 4 tuntia sen selvittämiseen 4x80 tekee jo 320e, ja....
Comment
-
-
Originally posted by Jaakkov71 View PostTäällä nyt lukenut monta eri mielipidettä asiaan. Selvennykseksi tuohon minun autotietämykseen, niin kyllä tiedän perusasiat autoista ja niiden toiminnasta. En silti osaa itse mitään moottoreita vaihtaa. Olen kysellyt paljon tuttavilta jotka rakentavat bemareita / ovat töissä korjaamoilla ja he ovat minulle näitä asioita selventänyt. Moni on myös luullut että autolla on ajettu valon palatessa. Auto on aikaisempana päivänä ilalla ajettu parkkiin normaalisti ilman minkäänlaisia vikoja. Seuraavana päivänä olin lähtemässä liikenteeseen, valo syttyi, sammutin moottorin heti ja tarkistin öljyt (oli puolessa välissä). Etsin netistä lähimmän korjaamon mikä oli tämän kyseinen rengasliike nimeltä Laaturengas.
Autolla on ajettu 260 000 tuhatta ja huollot tehty aina kun pitänyt. Ja mitään "hiillostusta" korjaajaa kohtaa ei todellakaan ole ollut, että tekisi korjauksen mahdollisimman nopeasti ja halvalla Selitin korjaajalle tilanteen ja hän hyvin itsevarmasti sanoi että vika on anturissa ja osa + asennus maksaa 35 euroa. Olin paikanpäällä työkaverin kanssa kun suoraan töistä menimme viemään auton. Korjaaja sanoi ettei kauan pitäisi mennä ja vastasin ettei ole mikään kiire. Korjaaja itse oli hyvin nuorehko ja oli yksin paikalla. Istuimme seinän toisella puolella odotustilassa ja annoimme korjaajalle työrauhan. Hän vaihtoi anturin, nollasi vikakoodt, käynnisti moottorin ja alkoi antamaan kierroksia. Ensimmäisellä kerralla kone kuulosti normaalilta mutta siitä eteenpäi, kun laitteli konetta taas käymään & antamaan kierroksia, niin alkoi kuulua todella epämääräistä ääntä (pientä ns. Räksytystä). Tyhjäkäynnillä kone kuulosti täysin normaalilta alkuun. Noin neljännellä kerralla kone sammui ja sen jälkeen ei sit lähtenytkään käymään boosterilla tai uudella akulla, kun oli vikakoodeissa kuulemma lukenut että akku on epävakaa(?). Soitin kaverille tässä kohtaa koska korjaaja sanoi ettei tiedä missä vika voi olla. Kaverini kysyi että onko mitannut öljynpaineet. Korjaaja vastasi etteivät he omista semmoista ja ei osannut sanoa _mitään_ mahdollisista aiheuttajista. Tämän jälkeen korjaaja sanoi että liike menee pian kiinni joten palataan huomenna asiaan.
Seuraavana päivänä menin käymään ja he totesivat ettei heillä riitä aika auton tutkimiseen joten täytyy auto saada korjaamolta pois mutta voin säilyttää autoa pihalla max 4 päivää. Itse joutusin selvittämään miten auton saan pois sieltä, kunnes he soittivat ja sanoivat hinaavansa auton minun vakuuksilla toiselle korjaamolle. Tämä toinen korjaamo tutki asiaa ja soitettuani heille he sanoivat koneen lämpöleikanneen. Odottelen heiltä lausuntoa tähän asiaan myös.
Mulla on tarkemmin kirjotettu reklmaatio tästä missä on päivämäärät ja ajat myöss mukana. Kyseinen korjaamo on vastannut myös omalla reklmaatiollaan. En tiedä vaikuttaako johonkin jos ne tähän laitan?
Tämä selvitti asiaa paljon.
vaikuttaisi siltä että "asiakkaana olet toiminut oikein" et ole hoputtanut etkä vaatinut markan fiksausta eli olet ollut ns. hyvä ja mukava asiakas, myös korjaamo on ollut todella asiakaspalveluhaluinen jos se on heti ottanut auton anturin vaihtoon (=yrittänyt palvella nopeasti ja hyvin)
-tosin herää kysymyksiä jos pääsee heti työn alle. ammattilaisella on yleensä aina jonoa, toki joskus sattuu peruutusaika tai muuten vain hyvä tuuri aikataulun suhteen.
Kuulostaa kyllä perin oudolle että korjaamo ei omista öljynpainemittaria, oltaisiin heti todettu että onko paineet normaalit vai ei, ja samalla saatu selko anturin toiminnasta.
Jos paineet ovat puuttuneet niin tottakai moottori on hajonnut lopullisesti. on kuitenkin todella vaikea osoittaa etteikö vauriot olisivat olleet jo ennen totaalista hajoamista. =jäänee sun maksettavaksi
Sammuiko öljynpainevalo anturin vaihdon jälkeen? epäilen että ei sammunut?
Kuluttajasuojan vastineen tänne julkaiseminen ei käsittääkseni vaikuta mitenkään asiaan. Olisi kuitenkin fiksua jättää korjaamon nimi mainitsematta ainakin siihen asti kunnes asia on selvinnyt. uskon että monia kiinnostaa jutun eteneminen ja sieltä voisi saada sullekin lisää vinkkejä miten toimia.
Originally posted by Jarger View PostTuollaisen raatomoottorin tutkimiseen menee helposti se aika mitä menee toisen koneen vaihtamiseen konetilaan. Vikahan sinne on joka tapauksessa siis tullut ennen kuin korjaamolle on menty, öljynpaine karkaa kun öljyä ei ole, tai joku paikka sen kusee, tai sitten öljypumppu ei pyöri tai vikaantuu.
Todennäköisesti (mutua) sellainen vika että kalliimpi korjata kuin laittaa vaihtokone?
Toki tällainen operaatio ois halvempi suorittaa jollain kaverilla tai tutulla kuin korjaamolla, jos ei itse pysty.
Mut välttämättä tuollaista vikaa ei kannata kovin paljoa selvitellä, kun se vika on siellä jo ollut, sitten jos joku ammattiliike sitä ruuvaa vaikka 4 tuntia sen selvittämiseen 4x80 tekee jo 320e, ja....
Last edited by Takalo_kari; 12-02-2022, 20:09.Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
-On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
Kiitos ajastasi? :think
Comment
-
-
Yhtäkkiä en keksi muita aloja, joissa saa syytöksiä "ehjän" tavaran rikkomisesta huollon aikana. Meillä on mm. rikottu pyyhkijät suutinremontin aikana, puhallin rikkoontunut ajovalopolttimon vaihdon aikana, yms. Räikeimmät olen yrittänyt unohtaa
Usein nämä räikeimmät tapaukset (kuten moottorin rikkominen öljynpaineanturin vaihdon yhteydessä) korreloivat joko alkuperäisen korjauslaskun tai rikkoontunen osan hinnan kanssa, eli mitä kalliimpi korjaus on tehty, tai korjauksen jälkeen "heti ja siitä syystä" niin sen ihmeellisempiä on tarinat ja vaatimukset. Toisaalta onneksi useimmiten järki voittaa raivon, kyllä meidän pihalle on usempikin moottori hajonnut, mennyt ketjuja poikki sisälle ajaessa jne.
Tässä tapauksessa todennäköisin on jakopäävaurio, ennemmin anturin vaihtaneen firman tarinaa kyseenalaistaessa suuntaisin epäilykseni nyt autoa tutkinutta yritystä kohtaan. Meille on hinattu kymmenittäin autoja toisilta korjaamoilta, joissa moottorivaurio on todettu "korjauskelvottomaksi" ja moottorit pahvilaatikkoon purettuna takakontissa. Käytännössä jokainen on osoittautunut vääräksi diagnoosiksi, ja olisivat olleet korjattavissa muutamalla satasella.sigpic
P:0409699000
JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
huollot/korjaukset!
BMW E&F sarjaan.
Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!
Comment
-
-
"Mulla syttyi öljypainevalo jonka jälkeen löysin korjaamon joka oli 20 metrin päässä autosta."
Suomennettuna: Olen ajanut pitkään autolla öljyvalo päällä koska lompakossa on vain ilmaa. Yritän saada korjaamon maksumieheksi minkä parkkiin sain juuri nilkutettua.BMW Z3 1.9
BMW 520d E60 LCI
BMW 330Ci E46
BMW 318is Coupe E36
Comment
-
Comment