Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VI

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Remotion
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 15253
    • Ajamisen Iloa

    Originally posted by PNM2 View Post
    Enkä muuten puolusta, ymmärrän. Se on ihan eri asia. Meetkö muutenkin parisataa vuotta vanhoilla meemeillä elämässäsi?

    Viittasitko muuten, että oma muijasi olisi jotenkin hölmö?
    Elämänviisaus ei ole meemi, vaikka se olisi omaharkintaisista ajonopeuksista joka 70-luvulla oli normi ja on nykyään brändätty kaahailuksi.
    To do a dull thing with style is preferable to doing a dangerous thing without it
    
To do a dangerous thing with style is what I call art

    ― Charles Bukowski

    Tuon jälkimmäisen lauseen sivuutan tälläkertaa. Vai puhutaanko sinun perheestä seuraavaksi? Tsemppiä elämäsi haasteisiin.
    Last edited by Remotion; 19-07-2022, 06:00.
    Z3 coupé individual

    F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
    E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

    Comment

    • PNM2
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2015
      • 1110
      • Espoo

      Originally posted by Remotion View Post
      Elämänviisaus ei ole meemi, vaikka se olisi omaharkintaisista ajonopeuksista joka 70-luvulla oli normi ja on nykyään brändätty kaahailuksi.
      To do a dull thing with style is preferable to doing a dangerous thing without it
      
To do a dangerous thing with style is what I call art

      ― Charles Bukowski

      Tuon jälkimmäisen lauseen sivuutan tälläkertaa. Vai puhutaanko sinun perheestä seuraavaksi? Tsemppiä elämäsi haasteisiin.
      Voidaan puhua mistä vaan. Itse sä muijasi esiin nostit ja nimenomaan tavalla, johon mä viittasin.

      Ja toki kiitokset tsempeistä. Tosin tämän ketjun perusteella ainakin sähköautoilu vaikuttaa olevan sulle aikamoinen haaste, että en tiedä kumpi niitä tsemppejä enemmän tarvitsisi.
      Last edited by PNM2; 19-07-2022, 07:13.
      i4 M50
      ex: G30 530e xDrive M-Sport
      ex: F11 525d xDrive
      ex: F11 520d
      ex: E91 318i

      Comment

      • Laku
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2007
        • 17527
        • Turku

        Saako kaikkiin Teslan S ja 3 malleihin vetokoukun ja onko orkkiksena miten harvinainen käsityksenne mukaan? Millaista kärryä tuollaisella voi vetää? Vain jarrutonta?
        Näillä mennään:
        - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
        - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
        - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
        - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


        Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

        Comment

        • Esko
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2002
          • 11693
          • Kouvola

          Originally posted by Laku View Post
          Saako kaikkiin Teslan S ja 3 malleihin vetokoukun ja onko orkkiksena miten harvinainen käsityksenne mukaan? Millaista kärryä tuollaisella voi vetää? Vain jarrutonta?
          Ei saa. Model S:ään ei saa virallista koukkua ollenkaan, mutta tarvikkeena noihin voi sellaisen tilata. Soveltuu kuitenkin lähinnä polkupyörien kuljetukseen. Model 3:een saa tehtaalta uutena tilattua koukkua reilu 900kg vetomassa. Ei tietoa paljonko noita käytetyissä pyörii, kun tuota optiota ei ensimmäisissä autoissa ollut edes saatavilla. Model Y:n vetokapasiteetti on vajaa 1600kg ja Model X vajaa 2300kg. Jonkun jenkkiläisen testin mukaan Model X:llä ison koppikärryn vetäminen söi noin 30% rangesta.

          Asiasta kukkaruukkuun R Symons tekee mielenkiintoisia vertailuja sähköautoista, kun sähköautomyyjänä kalustoa pyörii paljon pihalla. Eilen julkaisi hyvän vertailun näistä vähän tehokkaammista sähköautoista mitä markkinoilla. Puuttuuhan tuolta merkkejä ja malleja, mutta kaikkia ei ole vielä Euroopan markkinoillakaan. Hyvää summausta kuitenkin omasta mielestä eri autojen hyvistä ja huonoista ominaisuuksista. Eikä välttämättä se tehokkain ja nopein versio jostain autosta ole se paras optio arkikäyttöön, kun mietitään hintaa, ajettavuutta ja rangea.

          Comment

          • MajorDrake
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 7527
            • Jyväshyvä

            2250 kG on Model X:n vetomassa.

            Vedettiin 2000 kg kokonaispainolla olevaa tyhjää Adriaa Saksassa 300 km Model X 100d:llä -18,
            kulutus oli 35,5 /100 km... Ts. akulla pääsee sen ~265 km.
            Last edited by MajorDrake; 19-07-2022, 13:55.
            M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
            Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
            Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

            Comment

            • joko
              Bimmer Enthusiast
              • May 2004
              • 1964
              • Seinäjoki

              Originally posted by MajorDrake View Post
              2250 kG on Model X:n vetomassa.

              Vedettiin 2000 kg kokonaispainolla olevaa tyhjää Adriaa Saksassa 300 km Model X 100d:llä -18,
              kulutus oli 35,5 /100 km... Ts. akulla pääsee sen ~265 km.
              Alkaa kuulostamaan ihan kohtuulliselta paketilta. Mut Eikö model s mallejakin oo ollut tehdas koukulla? Model s vois ohuesti kiinnostaa käyttikseksi
              F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
              W906 319 sprinter - 14

              Comment

              • Remotion
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2003
                • 15253
                • Ajamisen Iloa

                Originally posted by PNM2 View Post
                Ja toki kiitokset tsempeistä. Tosin tämän ketjun perusteella ainakin sähköautoilu vaikuttaa olevan sulle aikamoinen haaste, että en tiedä kumpi niitä tsemppejä enemmän tarvitsisi.
                Bemariharrastajia selvästi kuitenkin kummatkin ja eiköhän tänne mahdu sekä sähköjen että polttomoottoreiden harrastajia. :think
                Nostetaan lapaa kun törmätään.
                Z3 coupé individual

                F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                Comment

                • PNM2
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2015
                  • 1110
                  • Espoo

                  Originally posted by Remotion View Post
                  Bemariharrastajia selvästi kuitenkin kummatkin ja eiköhän tänne mahdu sekä sähköjen että polttomoottoreiden harrastajia. :think
                  Nostetaan lapaa kun törmätään.
                  Juuri näin!
                  i4 M50
                  ex: G30 530e xDrive M-Sport
                  ex: F11 525d xDrive
                  ex: F11 520d
                  ex: E91 318i

                  Comment

                  • JH.
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2007
                    • 793
                    • PKS

                    Harri Salon hienossa toimintamatkavideossa oli mukana yks kuomukärryllinen Tesla josta saa jotain suuntaa kulutusmuutokseen.

                    MuotoWorks.fi | 3D-tulostetut tuotteet ja ratkaisut.
                    Makita seinätelineet ja adapterit | MuotoWorks
                    BMW i4 lumisuojus latausporttiin | MuotoWorks​​

                    Käyttis i4 eDrive40
                    Kesällä E36 M3
                    Radalla E36 325i track day tool

                    Comment

                    • _nixu_
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2006
                      • 8972
                      • Kellokoski

                      iX3 tuli vedettyä pakon sanelemana vaunua vajaa tuhat kilometriä. Perässä pienin mitä saa eli Poksi, painoa se n.700kg. kulutus pyöri 29-33/100km. Jos vaan malttaisi ajaa max 85km/h todellista niin kulutus pysyisi kohtuullisena eli noin 29-30. Eipä tuollaista koppia kyllä yli 95 tee mieli edes vetää.. aika levotonta menoa alkaa olla sen yläpuolella.





                      Aikaisemmin roskakuorma pikku peräkärryllä jossa pressu päällä ei juuri vaikuttanut ajoon tai kulutukseen..
                      E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                      Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                      Comment

                      • Laku
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2007
                        • 17527
                        • Turku

                        Model X ja Y ovat kyllä niin susirumia omaan silmään, ettei pysty, vaikka vetomassa olisi mitä. Käyttöautossa tuo ainakin kevytkärryn vetomahdollisuus on itselleni ihan pakollinen ja korostuu jos ja kun auto ei ole farkku.

                        Joka tapauksessa jokin koukullinen kohtuuhintainen ja siedettävä sähkövirveli tännekin jossain vaiheessa tulee.

                        Yleensä perässä kulkee jarruton kärry, mutta esim. tänään lähden runsaan 150km yksisuuntaiselle reissulle 5m lavapituudeltaan ja 2700kg kokonaismassaltaan olevan jarrullisen kärryn kanssa. Melkoinen näky F11 kanssa, kun kärry on 2,2m leveä .
                        Näillä mennään:
                        - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                        - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                        - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                        - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                        Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                        Comment

                        • joko
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2004
                          • 1964
                          • Seinäjoki

                          Originally posted by Laku View Post
                          Model X ja Y ovat kyllä niin susirumia omaan silmään, ettei pysty, vaikka vetomassa olisi mitä. Käyttöautossa tuo ainakin kevytkärryn vetomahdollisuus on itselleni ihan pakollinen ja korostuu jos ja kun auto ei ole farkku.

                          Joka tapauksessa jokin koukullinen kohtuuhintainen ja siedettävä sähkövirveli tännekin jossain vaiheessa tulee.

                          Yleensä perässä kulkee jarruton kärry, mutta esim. tänään lähden runsaan 150km yksisuuntaiselle reissulle 5m lavapituudeltaan ja 2700kg kokonaismassaltaan olevan jarrullisen kärryn kanssa. Melkoinen näky F11 kanssa, kun kärry on 2,2m leveä .
                          Samaa mieltä tuosta ulkonäöstä. Model s pienesti laitettuna on omaan silmään hyvännäköinen auto
                          F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                          W906 319 sprinter - 14

                          Comment

                          • pazq
                            BTCF Member
                            • Jan 2008
                            • 3167
                            • 47200

                            Originally posted by Laku View Post
                            Model X ja Y ovat kyllä niin susirumia omaan silmään, ettei pysty, vaikka vetomassa olisi mitä. Käyttöautossa tuo ainakin kevytkärryn vetomahdollisuus on itselleni ihan pakollinen ja korostuu jos ja kun auto ei ole farkku.

                            Joka tapauksessa jokin koukullinen kohtuuhintainen ja siedettävä sähkövirveli tännekin jossain vaiheessa tulee.

                            Yleensä perässä kulkee jarruton kärry, mutta esim. tänään lähden runsaan 150km yksisuuntaiselle reissulle 5m lavapituudeltaan ja 2700kg kokonaismassaltaan olevan jarrullisen kärryn kanssa. Melkoinen näky F11 kanssa, kun kärry on 2,2m leveä .
                            Öö eikö siinä sun autossa ole 2000kg maksimi vetomassa? Mulle se on ihan sama vaikka vetäisit kaivinkonetta lavetilla mutta uteliaisuus iski

                            Comment

                            • Ape
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2006
                              • 474
                              • Savonlinna

                              Originally posted by Laku View Post
                              Model X ja Y ovat kyllä niin susirumia omaan silmään, ettei pysty, vaikka vetomassa olisi mitä. Käyttöautossa tuo ainakin kevytkärryn vetomahdollisuus on itselleni ihan pakollinen ja korostuu jos ja kun auto ei ole farkku.

                              Joka tapauksessa jokin koukullinen kohtuuhintainen ja siedettävä sähkövirveli tännekin jossain vaiheessa tulee.

                              Yleensä perässä kulkee jarruton kärry, mutta esim. tänään lähden runsaan 150km yksisuuntaiselle reissulle 5m lavapituudeltaan ja 2700kg kokonaismassaltaan olevan jarrullisen kärryn kanssa. Melkoinen näky F11 kanssa, kun kärry on 2,2m leveä .
                              Originally posted by pazq View Post
                              Öö eikö siinä sun autossa ole 2000kg maksimi vetomassa? Mulle se on ihan sama vaikka vetäisit kaivinkonetta lavetilla mutta uteliaisuus iski
                              Todellinen massahan siihen vaikuttaa eikä kokonaismassa. Poislukien ajokortin riittävyydessä jossa katsotaan vain kokonaismassoja.
                              Id.4
                              ex: Toyota avensis
                              Ex :Skoda octavia combi 2.0tdi 4x4 -07
                              ex:Audi a6 avant 1.8t
                              ex: Suzuki gsx-r750 k6
                              ex: Imolarot e46 325i touring M-sport
                              ex: Audi a4 1.8t Q avant -96
                              ex: e36 320 coupe -93

                              Comment

                              • Laku
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2007
                                • 17527
                                • Turku

                                Originally posted by joko View Post
                                Samaa mieltä tuosta ulkonäöstä. Model s pienesti laitettuna on omaan silmään hyvännäköinen auto
                                Samaa mieltä Model S-mallista. Model 3 ei toki ole kovin hieno, mutta hinta sopivampi .

                                Originally posted by pazq View Post
                                Öö eikö siinä sun autossa ole 2000kg maksimi vetomassa? Mulle se on ihan sama vaikka vetäisit kaivinkonetta lavetilla mutta uteliaisuus iski
                                On? Mitä sitten? Minulla on jarrullinen 2700kg peräkärry ja sitä olisi kiva vetää joskus perässä, sen omamassa on 800kg, joten jos tonninkin saisi laittaa painoa päälle. Eilen viimeksi ajoin se perässä runsas 150km.

                                Originally posted by Ape View Post
                                Todellinen massahan siihen vaikuttaa eikä kokonaismassa. Poislukien ajokortin riittävyydessä jossa katsotaan vain kokonaismassoja.
                                Juuri näin. BC+ pikku e itsellä.
                                Näillä mennään:
                                - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                                - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                                - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                                - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                                Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎