Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VI

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bemmeri
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2006
    • 4181

    Näin juuri. Ensin pitää investoida että pääsee tienaamaan. Niinhän se on vähän joka hommassa.
    Sekä tietenkin siitä auton kulutuksesta vähennetään aurinkopaneeleista saatu tuotto ja voidaan sanoa että näin halvalla sitä ajetaankin.













    Edit. Ja joo, ihan leikkisästi vaan sanoin. Välillä sähköhepuilla sulake palaa nopeasti ja pitää kokeilla miten räpsyy. Toki aiemmin varmasti tarkoitettiin että paneelien tuotto jyvitetään kaikille kulutetuille kilowateille.
    Veikkaan että montaa vuotta ei ole aurinkoiseen aikaan pörssihinnat niin korkeat kuin viime kesänä oli. Aurinkovoimalaa isossa mittakaavassa on paljon rakenteilla/suunnitteilla ja yksityiset siihen lisäksi. Ja toki muu tuotanto päälle.
    Last edited by bemmeri; 27-09-2022, 16:07.
    EVERYTHING | WORKS

    Comment

    • konsumies
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 1046
      • Turkkussesss

      Kertokaas viisaammat mielipiteenne;
      jos vaihdetaan vaimon F20 diesel i3seen, millaisia asioita tulisi ottaa huomioon?
      REX? Vaimon ajot on päivässä 20+20 km, välillä maksimissaan 100 km.
      Mitä varusteita tulisi löytyä? Töissä ei mahdollisuutta ladata. Olen kahlannut keskusteluja mutta en oikein saa otetta millainen kannattaisi hankkia, budjetti kuitenkin rajallinen joten max 80-100tkm saisi olla ajettu.
      Seat Leon Cupra ST
      F20 116d
      e87 116i

      Comment

      • pyroz
        BTCF Member
        • Nov 2002
        • 6745
        • PK-seutu

        Originally posted by konsumies View Post
        Kertokaas viisaammat mielipiteenne;
        jos vaihdetaan vaimon F20 diesel i3seen, millaisia asioita tulisi ottaa huomioon?
        REX? Vaimon ajot on päivässä 20+20 km, välillä maksimissaan 100 km.
        Mitä varusteita tulisi löytyä? Töissä ei mahdollisuutta ladata. Olen kahlannut keskusteluja mutta en oikein saa otetta millainen kannattaisi hankkia, budjetti kuitenkin rajallinen joten max 80-100tkm saisi olla ajettu.
        60Ah REX tai 94Ah BEV.

        Ensimmäisten vuosien i3:ssa muutama tyyppivika, mutta yleistäen erittäin laadukas malli. Leimalla hylkyprosentti lienee aivan olematon.
        S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

        Comment

        • kooma
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2004
          • 1017
          • Pikis

          Originally posted by konsumies View Post
          Kertokaas viisaammat mielipiteenne;
          jos vaihdetaan vaimon F20 diesel i3seen, millaisia asioita tulisi ottaa huomioon?
          REX? Vaimon ajot on päivässä 20+20 km, välillä maksimissaan 100 km.
          Mitä varusteita tulisi löytyä? Töissä ei mahdollisuutta ladata. Olen kahlannut keskusteluja mutta en oikein saa otetta millainen kannattaisi hankkia, budjetti kuitenkin rajallinen joten max 80-100tkm saisi olla ajettu.
          60Ah BEV (ilman rexiä) ei mene kovilla pakkasilla tuota 100km jos siihen on tarvetta. Kaikki muut mallit menee. Jos ei ole rexiä niin pikalataus olisi hyvä olla, joskus tulee sitten kuitenkin tilanne jossa tarvii rangea hiukan yli sen mitä akussa on. Penkinlämppärit kun on niin sitten on akunlämmitys, se auttaa hiukan talvella. Muut on sitten mukavuusjuttuja samalla tavalla kuin polttiksissakin. Itse en ostaisi ilman harman-kardoneita, comfort accessia ja peruutuskameraa mutta jollekin toiselle nuo on ihan turhia. Meillä oli lähes 3 vuotta 60Ah BEV jolla pärjättiin mainiosti mutta päivitettiin se nyttemmin 120Ah malliin.

          Semmoinen tuli vielä mieleen että jos budjetti on tiukilla niin kiinnitä huomiota siihen että on kahdet vanteet ja sellaiset kumit päällä ettei tarvitse niitä heti ostella.
          Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

          Comment

          • konsumies
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 1046
            • Turkkussesss

            Originally posted by kooma View Post
            60Ah BEV (ilman rexiä) ei mene kovilla pakkasilla tuota 100km jos siihen on tarvetta. Kaikki muut mallit menee. Jos ei ole rexiä niin pikalataus olisi hyvä olla, joskus tulee sitten kuitenkin tilanne jossa tarvii rangea hiukan yli sen mitä akussa on. Penkinlämppärit kun on niin sitten on akunlämmitys, se auttaa hiukan talvella. Muut on sitten mukavuusjuttuja samalla tavalla kuin polttiksissakin. Itse en ostaisi ilman harman-kardoneita, comfort accessia ja peruutuskameraa mutta jollekin toiselle nuo on ihan turhia. Meillä oli lähes 3 vuotta 60Ah BEV jolla pärjättiin mainiosti mutta päivitettiin se nyttemmin 120Ah malliin.

            Semmoinen tuli vielä mieleen että jos budjetti on tiukilla niin kiinnitä huomiota siihen että on kahdet vanteet ja sellaiset kumit päällä ettei tarvitse niitä heti ostella.
            Kiitos Pyroz ja Kooma. Tuo 94Ah voisi olla järkevä, budjetti taipuu sen verran että saa hyvän. Täytyy käydä koeajamassa ja tsekkaamassa rajoittavatko nuo kaappariovet jotenkin meidän elämää
            Seat Leon Cupra ST
            F20 116d
            e87 116i

            Comment

            • miyli
              BTCF Member
              • Dec 2008
              • 2089
              • Naantali

              Originally posted by konsumies View Post
              Kiitos Pyroz ja Kooma. Tuo 94Ah voisi olla järkevä, budjetti taipuu sen verran että saa hyvän. Täytyy käydä koeajamassa ja tsekkaamassa rajoittavatko nuo kaappariovet jotenkin meidän elämää
              Juu 60Ah on kyllä varsinkin talvella aika pieni rangeltaa vaikka täällä etelässä ei kauheasti kovia pakkasia olekkaan. Itse ajoin viime talven juurikin tuollaisella 60Ah ja pienin range oli kovilla pakkasilla noin 50km. Sisätiloista väittäisin että i3 on ainakin samankokoinen jos ei suurempi kuin 1 sarjalainen. Meillä 4 vuotias lapsenlapsi ja mahtuu turvaistuimen kanssa hyvin takapenkille, muutenkin taakse mahtuu kohtuu kivasti 2 aikuista tarvittaessa. Nuo kaappari ovet on kyllä aika ärsyttävät ahtaissa parkkiruuduissa kun täytyy ensin avata kuskinovi, mut siihenkin kyllä tottuu. Itse laitan kauppakassin yleensä takaluukkuun kun ei viitsi availla noita kaappariovia ahtaissa parkkiruuduissa. Äärettömän kiva nurkka-ajossa ja miksei pitemillä matkoillakin jos viitsii latailla usein. Varusteen on sitten makuasia ja minkä varuisteen kukin katsoo itselleen tarpeelliseksi, itse tykkään kyllä hyvin varustelluista autoista.
              Kuluiltaanhan i3 on myös kohtuu pieni, vakuutus mulla peruskaskolla 420€/vuosi ja käyttömaksu riippuen onko rex vai bev 96-130€. Kulutuskulut sitten ihan itsestä kiinni miten ajaa ja mitä lataus maksaa itselle, Suosittelen kyllä i3 jos vaan tilojen puolesta käy.
              Last edited by miyli; 28-09-2022, 08:38.
              Käyttis: BMW IX3 G08 Lci Mineral Weiss Metallic
              Harraste: BMW Z4 G29 M-Sport Alpinweiss 3 "with all equipment"
              Talviprojekti: BMW E91 330ix "manual"

              Talviharraste: BMWe36 vompatti (jäärata vehje)
              Ex Harraste: BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss 534hv/803Nm



              Ex: BMW e92 335iA 600hv/719nm
              1/4 maili 11.8 / 205 km/h
              0-200km/h 11.40s
              100-200km/h 6,00s
              http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=309354

              Exät: 19 kpl BMW, 17 kpl muita mielenhäiriöitä ja 6 kpl prätkää

              Comment

              • pyroz
                BTCF Member
                • Nov 2002
                • 6745
                • PK-seutu

                Originally posted by konsumies View Post
                Kiitos Pyroz ja Kooma. Tuo 94Ah voisi olla järkevä, budjetti taipuu sen verran että saa hyvän. Täytyy käydä koeajamassa ja tsekkaamassa rajoittavatko nuo kaappariovet jotenkin meidän elämää
                Oma vankka näkemys i3 mallien pakollisista varusteista:

                - Lämpöpumppu (ellei REX malli, joihin ei sitä saa)
                - Penkinlämmittimet, koska tuovat mukanaan myös akunlämmityksen
                - Pro navi isommalla näytöllä, koska tuo mukanaan myös paremman äänentoiston ja se pieni versio on kyllä erittäin ankea esitys muutenkin infotainment osastoksi
                - 3-vaihe AC lataus ja 50kW DC-lataus ihan ehdottomasti

                Ja kuten aiemmin joku mainitsi, niin näitä myydään usein yksillä renkailla tai jos on kahdet niin Bridgestone Blizzakit jotka on keskieuroopan kitkat. Kunnon talvigummit on hyvä olla. Contin seiskat tai Nokian R3.
                S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                Comment

                • ///Jone
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2009
                  • 1281
                  • HKI

                  i3 on tilantunnultaan sellainen 3-sarjalainen. Tuulilasin muotoilu ja korkea ajoasento sen kai tekee, osin myös mitat, se on 3-sarjaa korkeampi, eikä leveyttäkään kauheasti vähemmän. Kontti toki pienempi.


                  EDIT:
                  Tulevaa, Polestar 3 julkaistaan 14 päivän kuluttua https://www.youtube.com/watch?v=oga1XJAX8ms

                  Speksit autoexpressin mukaan long range-mallilla (ei performance)

                  - yli 600km range. 10-80 % 250kw latauslaitteella 30 minuutissa.
                  - 111kwh akku, josta 107kwh käytössä.
                  - tehot 500hp ja 840nm.
                  - 0-100 n.5s.
                  - hinta 80k€(?)
                  Last edited by ///Jone; 28-09-2022, 12:24.
                  ______________________
                  Nykyinen:
                  Model 3

                  BMW:t vuodesta 2009:
                  i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                  Comment

                  • anv
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2012
                    • 329
                    • Oulu

                    Prkle sentään, 2500km/6vk vanha EV6 lähti pajalle hinurilla. Syttyi punanen valo, ei saa ajaa tuli komento merkkiliikkeestä puhelimessa.

                    Comment

                    • Petri.Kekkonen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2006
                      • 7432
                      • Oulu

                      Originally posted by ///Jone View Post
                      i3 on tilantunnultaan sellainen 3-sarjalainen. Tuulilasin muotoilu ja korkea ajoasento sen kai tekee, osin myös mitat, se on 3-sarjaa korkeampi, eikä leveyttäkään kauheasti vähemmän. Kontti toki pienempi.
                      HS:n tämänpäivän jutun mukaan i3 kuuluu B-segmenttiin eli vastaa kokoluokaltaan esimerksi VW Poloa. Toki jutussa myös sanotaan että se on kokoluokkaansa nähden korkea ja tilava. Ite en ole sitä ikinä noin pienenä pitänyt.
                      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                      E39 523i M Sport '00, Titansilber

                      Comment

                      • ///Jone
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2009
                        • 1281
                        • HKI

                        Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                        HS:n tämänpäivän jutun mukaan i3 kuuluu B-segmenttiin eli vastaa kokoluokaltaan esimerksi VW Poloa. Toki jutussa myös sanotaan että se on kokoluokkaansa nähden korkea ja tilava. Ite en ole sitä ikinä noin pienenä pitänyt.

                        I3 datan mukaan 10cm pidempi akseliväliltään, kuin Polo, sekä 9cm korkeampi. Ulkomitat ainakin pituuden osalta identtiset. Tämä ehkä perustelee vaikutelmaa objektiivisemmin.

                        Tilavuuden tunnetta on tuo "3-sarjaan" vertaaminen: pitkälle eteen työntyvä tuulilasi, ohut kojelauta, korkea ajoasento, sekä keskikonsolin pienuus luo vaikutelmaa isommasta autosta. Takana istutaan myös aika korkealla, jolloin jalat vie pituussuunnassa vähemmän tilaa.

                        Segmentiltään varmastikin noin, siis mihin luokkaan sitä markkinoidaan. Takakontti on myös pieni, eikä sisälle mene 5-henkilöä.


                        Erinomainen auto, itsellä jo 10kk takana 28tkm i3s:llä. Latausnopeus ja pieni range puutteina noille kilsoille.
                        ______________________
                        Nykyinen:
                        Model 3

                        BMW:t vuodesta 2009:
                        i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                        Comment

                        • pyroz
                          BTCF Member
                          • Nov 2002
                          • 6745
                          • PK-seutu

                          Originally posted by ///Jone View Post
                          I3 datan mukaan 10cm pidempi akseliväliltään, kuin Polo, sekä 9cm korkeampi. Ulkomitat ainakin pituuden osalta identtiset. Tämä ehkä perustelee vaikutelmaa objektiivisemmin.

                          Tilavuuden tunnetta on tuo "3-sarjaan" vertaaminen: pitkälle eteen työntyvä tuulilasi, ohut kojelauta, korkea ajoasento, sekä keskikonsolin pienuus luo vaikutelmaa isommasta autosta. Takana istutaan myös aika korkealla, jolloin jalat vie pituussuunnassa vähemmän tilaa.

                          Segmentiltään varmastikin noin, siis mihin luokkaan sitä markkinoidaan. Takakontti on myös pieni, eikä sisälle mene 5-henkilöä.


                          Erinomainen auto, itsellä jo 10kk takana 28tkm i3s:llä. Latausnopeus ja pieni range puutteina noille kilsoille.
                          Sen voi tiivistää niin, että i3:ssa on väljät sisätilat vähintään kuin kolmossarjassa, mutta neljälle henkilölle ja pieni kontti. Huomattavasti suurempi sisätiloiltaan kuin mitä kauempaa ulkoa katsoessa luulisi.
                          S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                          Comment

                          • bemanderi
                            Bimmer Rookie
                            • Dec 2006
                            • 191
                            • Capital West

                            Originally posted by pyroz View Post
                            Oma vankka näkemys i3 mallien pakollisista varusteista:

                            - Lämpöpumppu (ellei REX malli, joihin ei sitä saa)
                            - Penkinlämmittimet, koska tuovat mukanaan myös akunlämmityksen
                            - Pro navi isommalla näytöllä, koska tuo mukanaan myös paremman äänentoiston ja se pieni versio on kyllä erittäin ankea esitys muutenkin infotainment osastoksi
                            - 3-vaihe AC lataus ja 50kW DC-lataus ihan ehdottomasti

                            Ja kuten aiemmin joku mainitsi, niin näitä myydään usein yksillä renkailla tai jos on kahdet niin Bridgestone Blizzakit jotka on keskieuroopan kitkat. Kunnon talvigummit on hyvä olla. Contin seiskat tai Nokian R3.
                            Mielenkiinnosta, mikä tuosta lämpöpumpusta tekee noin pakollisen?

                            Itse painanut eri merkkisellä 25tkm menemään ilman lämpöpumppua ja lämmityksen osuus kulutuksesta on ollut maksimissaan pari kilowattia. Kovilla pakkasilla tuosta ei kuitenkaan hyötyä ole. Kopin saa kuitenkin lämpimäksi vastuksellakin ajastettuna.
                            BMW X5 xdrive35 E70 Navetta
                            Audi a5 3.2fsi Quattro Coupe

                            .. plus sitten kaikkea muuta romua.

                            Comment

                            • pyroz
                              BTCF Member
                              • Nov 2002
                              • 6745
                              • PK-seutu

                              Originally posted by bemanderi View Post
                              Mielenkiinnosta, mikä tuosta lämpöpumpusta tekee noin pakollisen?

                              Itse painanut eri merkkisellä 25tkm menemään ilman lämpöpumppua ja lämmityksen osuus kulutuksesta on ollut maksimissaan pari kilowattia. Kovilla pakkasilla tuosta ei kuitenkaan hyötyä ole. Kopin saa kuitenkin lämpimäksi vastuksellakin ajastettuna.
                              Ihan vain se, että on ollut saatavilla sellainen varuste, joka lämmitys ja jäähdytyskaudella auttaa energiatehokkuudessa.

                              Kabiini kyllä lämpeää ilmankin se on selkeä juttu.
                              S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                              Comment

                              • Turder
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2008
                                • 464
                                • Suomi

                                Originally posted by pyroz View Post
                                Ihan vain se, että on ollut saatavilla sellainen varuste, joka lämmitys ja jäähdytyskaudella auttaa energiatehokkuudessa.

                                Kabiini kyllä lämpeää ilmankin se on selkeä juttu.
                                Onko jollain muuten tarkempaa dataa ilppien käytännön hyödystä sähköautoissa? Parin merkin kohdalla on ollut puhetta, että ilpin edut lämmityskäytössä on jossain +2 - +10 ulkolämpötilan alueella, ja siinäkin marginaalinen. Pakkasilla sitten ei eroa käytännössä ollenkaan suorasähköön. Lisäksi riesana ilpin tulevat huollot ja viat, ainakin Teslalla oli niitä alkuun.

                                Itsekin aikoinaan kun speksaili netissä sähköautoja, mietin että ilppi ois ehdoton, lähinnä kun mietin talojen ilppejä vs. suorasähkö. Mutta skaalautuuko tämä samoin autoissa, pumput ainakin pienempiä, ja jollain tapaa (miten?) erilaisia? Kommentteja ja kulutuksia kun facen ryhmissä silloin tällöin näkee, niin hyötyä ei oikein näytä olevan. VW sanoo, että lämmitysnenergiaan tarvittava etu tai hyöty olisi jopa 40%, mutta ottaisin tämän vielä wltp-suolan kanssa.
                                Last edited by Turder; 29-09-2022, 10:33.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎