Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VI

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ceeray
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2005
    • 1400
    • Kuopio

    Itteki aika reippaan kaasujalan omaavana mietin että tulisko ton sähkön kanssa elämästä mittää..

    Dieseliä saa aina ja se litran kulutuksen nosto ei rangea tiputa niin radikaalisti kun sähköllä. Mutta vastaavasti a) ei ole rivaris edes muuta kun tolppalatausmahkuja b) suurin osa ajosta n. 80km max päivässä. Joten perusajelut pärjäis.
    Last edited by Ceeray; 12-09-2022, 19:56.
    Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

    Comment

    • Kräki
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2018
      • 1090
      • Espoo

      Originally posted by Ceeray View Post
      Itteki aika reippaan kaasujalan omaavana mietin että tulisko ton sähkön kanssa elämästä mittää..

      Dieseliä saa aina ja se litran kulutuksen nosto ei rangea tiputa niin radikaalisti kun sähköllä. Mutta vastaavasti a) ei ole rivaris edes muuta kun tolppalatausmahkuja b) suurin osa ajosta n. 80km max päivässä. Joten perusajelut pärjäis.
      Kyllä siitä tulee. Sen jälkeen ei haluakkaan enää pakoputkijuttuja.

      Comment

      • MajorDrake
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 7527
        • Jyväshyvä

        Originally posted by Ceeray View Post
        Itteki aika reippaan kaasujalan omaavana mietin että tulisko ton sähkön kanssa elämästä mittää..

        Dieseliä saa aina ja se litran kulutuksen nosto ei rangea tiputa niin radikaalisti kun sähköllä. Mutta vastaavasti a) ei ole rivaris edes muuta kun tolppalatausmahkuja b) suurin osa ajosta n. 80km max päivässä. Joten perusajelut pärjäis.
        No jaa, en tiedä onko paluuta sähköauton jälkeen muuhun. Se vaan että bemarin laatuun tottuneena saa laittaa aika kasan rahaa että saman laatuisen vehkeen löytää (lähinnä i-bemarit, mersut ja E-tronit, Taycanin lisäksi). Model S facelift on vähän sinnepäin...

        Jos taloyhtiö sallii tolpasta lataamisen vaikkapa 8A teholla niin sillä normaali käyttäjä pärjää hyvin, auto kun pääsääntöisesti seisoo sen 12h vähintään pihassa normaali-ihmisellä. Sillä saa sen satakunta kilsaa akkuun tuolla 8A tehollakin. Pidemmillä matkoilla käy sitten latailemassa jossain pikalaturilla. Talvella tietysti voi olla vähän nihkeää mutta jos kerta viikkoon pitää käydä laturilla normiajojen takia niin onko se niin vakavaa jos puolituntia menee viikossa hukkaan :think

        Edit: Harrasteautot on sitten erikseen...
        Last edited by MajorDrake; 12-09-2022, 22:58.
        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

        Comment

        • VilleP
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 2230
          • Vantaa

          Ei vaan taida enää yhdessäkään taloyhtiössä olla tolppia mistä saa virtaa 2h pidempää kerrallaan, ilman että käyt kelloa taas siirtämässä. Joissain vanhoissa saattaa olla ilman kelloa olevat tolpat. Toisekseen niitä ei ole tarkoitettu jatkuvaan käyttöön. Voi toki olla että uusien mitoituksessa tämä on otettu huomioon. Muistan yhden taloyhtiön missä ei saanut lohkoa ja sisälämppäriä pitää yhtä aikaa päällä.

          Ja ampeerihan on virran yksikkö nus nus...
          Last edited by VilleP; 12-09-2022, 23:40.
          F11 530xd LCI
          S2 Avant

          Comment

          • Demz
            Bimmer Rookie
            • Jun 2016
            • 112
            • Helsinki

            Originally posted by VilleP View Post
            Ei vaan taida enää yhdessäkään taloyhtiössä olla tolppia mistä saa virtaa 2h pidempää kerrallaan, ilman että käyt kelloa taas siirtämässä. Joissain vanhoissa saattaa olla ilman kelloa olevat tolpat. Toisekseen niitä ei ole tarkoitettu jatkuvaan käyttöön. Voi toki olla että uusien mitoituksessa tämä on otettu huomioon. Muistan yhden taloyhtiön missä ei saanut lohkoa ja sisälämppäriä pitää yhtä aikaa päällä.

            Ja ampeerihan on virran yksikkö nus nus...
            Että mitä? Asun Helsingissä, ja varmaan joka kolmannessa taloyhtiössä alkanut näkymään uusittuja tolppia, joissa joko on sama pistoke ilman ajastimia sähköautolle sekä tavalliselle lämppärille, tai sitten meidän taloyhtiön tyylisesti jossa on yksi ajastimella oleva pistoke, sekä sen yläpuolella kwh mittarilla varustettu pistoke sähköautoille/hybrideille. Hinnoittelupolitiikka vaihtelee, mutta on yllättävänkin yleistä tätänykyä, ja on takuulla yleistymään päin jatkossa.

            Comment

            • Kräki
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2018
              • 1090
              • Espoo

              Jep,minulle vaihdettiin tolppa tämmöiseen lataavaan malliin. Vähän hidas,mutta pärjää todella hyvin.
              Apista laitan lataukset ja ajastukset.
              Ei ole tarttenut enää käydä maksullisilla juuri yhtään. Tosin työauto erikseen,niin toisella autolla on aikaa seistä laturissa.

              Comment

              • VilleP
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 2230
                • Vantaa

                Ok, no sitten ei ongelmaa sen auhteen. Olen asunut liian vanhoissa taloyhtiöissä ja en Helsingissä.
                F11 530xd LCI
                S2 Avant

                Comment

                • Eemeli
                  BTCF Member
                  • Jul 2003
                  • 1605
                  • pk-seutu

                  Originally posted by Kräki View Post
                  Ei ole tarttenut enää käydä maksullisilla juuri yhtään.
                  Jep, selvä hyöty kun vaihtoi sähköautoon.

                  Comment

                  • Kräki
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2018
                    • 1090
                    • Espoo

                    Originally posted by Eemeli View Post
                    Jep, selvä hyöty kun vaihtoi sähköautoon.
                    Haha,aivan! Voi onanoida siellä sitten niin silleen juujoo🤣🤣

                    Comment

                    • Ceeray
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2005
                      • 1400
                      • Kuopio

                      Kävin kurkkimas paikallisen IPacen. Tykkäsin muotoilusta ja laatuvaikutelmasta. Tilaakin oli ja yleisilme hillityn ylellinen. Uskoisin että viihtyisin.

                      Mutta. Penkit taittuivat vain osittain joten tilauupelo omissa tarpeissa voisi olla edessä. Ja isoin , todella iso siis, miinus oli 60/40 taittuvat penkit. Eikä suksiluukkua. Kun idea olisi laittaa sukset aina keskeltä läpi pussissa. En pidä yhtään ideasta tiputella pientä rangea 20% talvella lisää suksiboksilla..

                      Menee silti mietintään. Onhan noita vaihtoehtojakin.
                      Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                      Comment

                      • nokonzok
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2013
                        • 826
                        • Espoo

                        Originally posted by Ceeray View Post

                        Mutta. Penkit taittuivat vain osittain joten tilauupelo omissa tarpeissa voisi olla edessä. Ja isoin , todella iso siis, miinus oli 60/40 taittuvat penkit. Eikä suksiluukkua. Kun idea olisi laittaa sukset aina keskeltä läpi pussissa. En pidä yhtään ideasta tiputella pientä rangea 20% talvella lisää suksiboksilla..
                        En siis ole yksin. Nissan Ariya meni hylkyyn tämän perusteella. Siihen ei saa edes lisävarusteena suksiluukkua tai kolmessa osassa taittuvia penkkejä. Oli siinä rehellisyyden nimissä pari muutakin juttua, mutta tämä oli viimeinen naula arkkuun.

                        Kattotelineet ja erityisesti suksiboksi ovat niin törkeän epäkäytännöllisiä, etten ole niitä edes bensan kanssa käyttänyt koskaan. Sähkössä tosiaan vielä merkittävä rangen alentuminen. Onneksi on vaihtoehtoja.

                        Comment

                        • Kräki
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2018
                          • 1090
                          • Espoo

                          +talvi/pakkanen siihen päälle -20% rangea

                          Comment

                          • Wespa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2016
                            • 1841
                            • Karjaa

                            Jos rangella olisi oikeasti väliä niin luulisi katselevan kyllä ihan jotain muita malleja kuin möhköjä, mutta mistäs minä mitään tiedän..
                            E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                            Porsche 944 -86 (DE)
                            Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                            Comment

                            • |foder|
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2006
                              • 7086
                              • Forssa

                              Joku söpö wv Up tai hoda e olis tosi loistava ja tilava yleisauto, varsinkin hiihtoreissulle. Ei jäisi kuin puolet suksesta törröttämään takaloosterista pihan puolelle.

                              Ei se auton koko välttämättä kerro rangea. Tuppaa kantama olemaan suht samoilla havinoilla kokoon katsomatta.
                              Nyt:
                              E82 135i -11

                              Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                              Comment

                              • Wespa
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2016
                                • 1841
                                • Karjaa

                                Originally posted by |foder| View Post
                                Ei se auton koko välttämättä kerro rangea. Tuppaa kantama olemaan suht samoilla havinoilla kokoon katsomatta.

                                No sen selittää sitten joku eroavaisuus esim. akkukapasiteetissa, koska isompi otsapinta-ala = enemmän ilmanvastusta = enemmän kulutusta.
                                E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                                Porsche 944 -86 (DE)
                                Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎