Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VI

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pazq
    BTCF Member
    • Jan 2008
    • 3167
    • 47200

    Ai niin tuohan muuttui jokunen aika sitten, ettei enää tuijoteta pelkkiä papereita. Silloinhan ei saanut vetää edes tyhjää traileria jos sen kokonaismassa meni auton vetomassan yli.

    Comment

    • Kraftwerk
      Bimmer Rookie
      • Mar 2022
      • 133
      • Joensuu area

      Originally posted by Laku View Post
      Samaa mieltä Model S-mallista. Model 3 ei toki ole kovin hieno, mutta hinta sopivampi .

      Model S on hyvä auto, mutta Model 3 on niin hirveän näköinen tekele, että ei sitä voi harkita, vaikka voimalinja olisi kuinka hyvä tahansa. Lisäksi Model 3:n laatuvaikutelma vastaa ehkä jotain uutena 25 000€ polttiautojen tasoa, jos sitäkään.

      Porsche Taycan on ehkä tuolla saralla onnistuneimpia. Sisätila on moderni, mutta silti fiiliksessä on paljon samaa mitä muissakin Porschen malleissa. Laatuvaikutelma on ehkä markkinoiden kärkeä, valovuoden Teslaa edellä ja parempi mitä Audeissa tai Bemareiden sähkömalleissa. Toki Taycan vrt Model 3 vertailu ei hintaluokan puolesta ole kyllä missään nimessä enää reilu.
      F11 -16 535d xD M-Sport Champagner Quarz Met

      Comment

      • anv
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2012
        • 329
        • Oulu

        Originally posted by pazq View Post
        Ai niin tuohan muuttui jokunen aika sitten, ettei enää tuijoteta pelkkiä papereita. Silloinhan ei saanut vetää edes tyhjää traileria jos sen kokonaismassa meni auton vetomassan yli.

        Siis ajokortin riittävyys katsotaan papereista =kokonaismassoista. Sen sijaan sallittu vetomassa katsotaan tarvittaessa vaa'alla. Näin kait se on ollut jo kymmeniä vuosia.

        Comment

        • pazq
          BTCF Member
          • Jan 2008
          • 3167
          • 47200

          Originally posted by anv View Post
          Siis ajokortin riittävyys katsotaan papereista =kokonaismassoista. Sen sijaan sallittu vetomassa katsotaan tarvittaessa vaa'alla. Näin kait se on ollut jo kymmeniä vuosia.
          Niinkös se olikin harvemmin tulee mitään auton perässä hinattua vaikka 1800kg saakin vetää. Tosin mun kortilla ei saa

          Comment

          • Laku
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2007
            • 17527
            • Turku

            Originally posted by Kraftwerk View Post
            Toki Taycan vrt Model 3 vertailu ei hintaluokan puolesta ole kyllä missään nimessä enää reilu.
            Näinpä. Taycan on muutenkin jo ihan eri hintaluokassa eli ei vaihtoehto vielä vuosiin.
            Näillä mennään:
            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

            Comment

            • ///Jone
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2009
              • 1281
              • HKI

              Originally posted by OVi View Post
              Ioniq 5 menee täysin perusmallina juuri ja juuri tuen piiriin.

              -mukava alusta, ei töki edes hydropneumaattiseen jousitukseen tottuneelle
              -todella hiljainen auto
              -2023 mallehin tulossa akun lämmitys
              -77 kWh akku, 10-80 % latausaika 18 min kunhan satut oikealle laturille
              -vetokyky 1600 kg, kattotelineistä en osaa sanoa
              -0-100 km/h 7,3 s

              Laitoin juuri omani tilaukseen Premium varusteltuna muutamalla lisäyksellä.

              Tulipa koeajettua tuo Ioniq 2022 mallina. Tilavan tuntuinen, tilava myös mitoiltaan, ymmärtääkseni esimerkiksi id.4 suurempi. Alusta todellakin mukava, samoin suhteellisen hiljainen. Toimitusaika vähän nihkeä n. 12kk, mutta ei olisi paha, tuen piiriin menisi.

              Talousarvioesityksessä näyttäisi olevan enää 3,5 miljoonaa tukirahaa ensivuodelle. Tänä vuonna sitä oli 26,5 miljoonaa ja nyt on mennyt reilu 80 prosenttia. Jos sähköauton hankintatuen haluaa hyödyntää, niin taitaa olla viimeiset hetket.


              Ehkä miinuksena 800v akkujärjestelmä, jota esimerkiksi ABC:n kempowerit eivät tue, jolloin latausnopeus jää noin 100kwh. Tällöin Polestar 2 lataa samaa nopeutta.
              ______________________
              Nykyinen:
              Model 3

              BMW:t vuodesta 2009:
              i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

              Comment

              • Eemeli
                BTCF Member
                • Jul 2003
                • 1605
                • pk-seutu

                Originally posted by ///Jone View Post
                Ehkä miinuksena 800v akkujärjestelmä, jota esimerkiksi ABC:n kempowerit eivät tue, jolloin latausnopeus jää noin 100kwh. Tällöin Polestar 2 lataa samaa nopeutta.
                100kW on jo hyvä jos saat joka tapauksessa. Omaa ID4:sta pari kertaa julkisella ladannut ja hetkellisesti käy yli 100kW ja mitä korkeammaksi varaus menee sitä hitaammin lataa. Viimeisen kymmenet prosenttiyksiköt tulee reilusti alle 50kW. Ihanan kallista jos on minuuttiveloitus (nämä oli jotain mäkkärin pihassa olevia suurteholatureita).

                Comment

                • Jarger
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2005
                  • 3837
                  • Finnland

                  Originally posted by anv View Post
                  Siis ajokortin riittävyys katsotaan papereista =kokonaismassoista. Sen sijaan sallittu vetomassa katsotaan tarvittaessa vaa'alla. Näin kait se on ollut jo kymmeniä vuosia.
                  Onko jollain tähän yksinkertaisempaa selitystä/havainnollistamista?
                  On melkoinen jäänne menneestä tuo 3.5k yhdistelmän massa. Aikana jolloin keskiverto auto painoi varmaan 1k, nykyään, noh...
                  Saat vetää tuota yhdistelmää jo nopeampaa ja silti joudut miettimään millaista peräkärryä vedät laillisesti 20km/h nopeampaa kuin ennen.

                  Ja mielestäni katsastamattomien peräkärryjen vetä 100km/h on aika riskialtista, ei ois tuota muutosta tarvinut. Ei noita monikaan katsele missä kunnossa ne on ja yleensä vanhoja, ja vanhoilla renkailla.
                  Negatiiviset kauppakokemukset:
                  Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                  Comment

                  • MPV
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2002
                    • 1193
                    • Muhos

                    Originally posted by Jarger View Post
                    Onko jollain tähän yksinkertaisempaa selitystä/havainnollistamista?
                    On melkoinen jäänne menneestä tuo 3.5k yhdistelmän massa. Aikana jolloin keskiverto auto painoi varmaan 1k, nykyään, noh...
                    Jep. Tuo 3500kg menee yli jo tavallisella, jarruttomalla kuomukärryllä ja ensimmäisen lähdön X5:lla, jos peräkärryn kokonaismassa onkin nykysääntöjen mahdollistamana 825kg (750kg + 75 kg aisalle).

                    Comment

                    • Xavier
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2006
                      • 108
                      • Helsinki

                      Bmw charging palvelu on täyttä kusetusta, on tullut pari laskua heiltä joissa aivan infernaaliset veloitukset latauksista, tarkoittaen esim että jätin auton Virta yhtiön latauspaikalle Helsinki-Vantaalla, he veloittavat pelkästään ladatuista kilowateista, sen sijaan BMW operaattorina ottaa veloitusta jokaikisestä minuutista jonka auto on tolpassa kiinni, eli onnea vaan, 5 pv reissun jälkeen odotti 180€ lasku i8 lataamisesta (n 10kw). Ja tätä hinnoittelua ei ole saatavilla yhtään mistään, ehkä saatanallisen kaivamisen kautta.

                      Ja näitä esimerkkejä on useampia. Tästä lähtien lataan BMW charging kortilla korkeintaan muutaman tunnin pysäköintejä kaupungilla.

                      Tämä on itse asiassa sen sortin kusetusta että alkaa mennä maku koko merkkiin.

                      Comment

                      • pyroz
                        BTCF Member
                        • Nov 2002
                        • 6745
                        • PK-seutu

                        Originally posted by Xavier View Post
                        Bmw charging palvelu on täyttä kusetusta, on tullut pari laskua heiltä joissa aivan infernaaliset veloitukset latauksista, tarkoittaen esim että jätin auton Virta yhtiön latauspaikalle Helsinki-Vantaalla, he veloittavat pelkästään ladatuista kilowateista, sen sijaan BMW operaattorina ottaa veloitusta jokaikisestä minuutista jonka auto on tolpassa kiinni, eli onnea vaan, 5 pv reissun jälkeen odotti 180€ lasku i8 lataamisesta (n 10kw). Ja tätä hinnoittelua ei ole saatavilla yhtään mistään, ehkä saatanallisen kaivamisen kautta.

                        Ja näitä esimerkkejä on useampia. Tästä lähtien lataan BMW charging kortilla korkeintaan muutaman tunnin pysäköintejä kaupungilla.

                        Tämä on itse asiassa sen sortin kusetusta että alkaa mennä maku koko merkkiin.
                        Ymmärrän tuohtumisen, mutta turha osoitella sormella BMW:tä. BMW charging niinkuin monet monet muut ovat roaming operaattoreita. Ei mitään järkeä niitä käyttää ellei ole jotain erityisiä soppareita voimassa. Samaa tekevät lukuisat muut lataussovellukset ja jäsenyydet.
                        S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                        Comment

                        • VilleP
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2003
                          • 2230
                          • Vantaa



                          Heti ensimmäisenä hinnasto kun kyseisen palvelun meinaa rekisteröidä.
                          F11 530xd LCI
                          S2 Avant

                          Comment

                          • Silmaauki
                            BTCF Member
                            • Jan 2015
                            • 1848
                            • Turku

                            Originally posted by Xavier View Post
                            Bmw charging palvelu on täyttä kusetusta, on tullut pari laskua heiltä joissa aivan infernaaliset veloitukset latauksista, tarkoittaen esim että jätin auton Virta yhtiön latauspaikalle Helsinki-Vantaalla, he veloittavat pelkästään ladatuista kilowateista, sen sijaan BMW operaattorina ottaa veloitusta jokaikisestä minuutista jonka auto on tolpassa kiinni, eli onnea vaan, 5 pv reissun jälkeen odotti 180€ lasku i8 lataamisesta (n 10kw). Ja tätä hinnoittelua ei ole saatavilla yhtään mistään, ehkä saatanallisen kaivamisen kautta.

                            Ja näitä esimerkkejä on useampia. Tästä lähtien lataan BMW charging kortilla korkeintaan muutaman tunnin pysäköintejä kaupungilla.

                            Tämä on itse asiassa sen sortin kusetusta että alkaa mennä maku koko merkkiin.
                            Minulla ei ole sähköautoa, mutta olen kyllä ymmärtänyt, että perusperiaate on että jo sen latauspaikan varaus maksaa jotain. Jos siis sulla on se siinä 5 vrk, niin kyllä se pelkkä paikan varaus maksaa jotain.

                            Ja maksaa lentokentällä (jos siis siellä) pelkkä parkkipaikkakin aika paljon. Vuorokausi jotain 20eur?
                            E93 335i Aarre, Montego blue
                            E90 318i talvipulkka

                            Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                            Comment

                            • huupi
                              BTCF Member
                              • Aug 2007
                              • 1199
                              • Tyrnävä

                              Originally posted by VilleP View Post
                              https://bmw-public-charging.com/web/fi/bmw-fi/tariffs

                              Heti ensimmäisenä hinnasto kun kyseisen palvelun meinaa rekisteröidä.
                              Tuo on Active-soppari, missä on hinnat mainittu, ja ymmärtäisin, että tässä tapauksessa tuohtujan soppari on Flex, kuten itsellänikin. Flexin sivulla hinnoista mainitaan vain, että latausaseman omistaja määrää hinnan. Activessa on vitosen kuukausimaksu, kun Flexissä taas ei ole.

                              Originally posted by Xavier View Post
                              Ja tätä hinnoittelua ei ole saatavilla yhtään mistään, ehkä saatanallisen kaivamisen kautta.
                              En tiedä ko. latauspaikan hinnoittelua, mutta ainakin ne laturit, joihin itse olen perehtynyt BMW Charging sovelluksen kautta, näyttävät hinnoittelun joko euroa per kWh tai euroa per tunti. AC-laturit ovat olleet kaikki kWh-perusteisia (yleensä 0,66snt/kWh) ja DC-laturit aikaperusteisia, kun hinta kerrotaan per tunti, esim. 30€/h.

                              Ryöstöhintaistahan tuolla Flexillä on ladata, enkä sitä ole kuin kerran käyttänyt, kun ei ollut siihen laturiin sopii äppiä taskussa, ja virtaa oli saatava. Itse pidän tuota sovellusta erinomaisena backuppina, jos tulee jokin yllättävämmän operaattorin tolppa vastaan, sillä BMW Chargingilla näyttäisi olevan hyvin laaja yhteistyöverkko.
                              I01 i3s 94

                              Comment

                              • Xavier
                                Bimmer Rookie
                                • Mar 2006
                                • 108
                                • Helsinki

                                Originally posted by Silmaauki View Post
                                Minulla ei ole sähköautoa, mutta olen kyllä ymmärtänyt, että perusperiaate on että jo sen latauspaikan varaus maksaa jotain. Jos siis sulla on se siinä 5 vrk, niin kyllä se pelkkä paikan varaus maksaa jotain.

                                Ja maksaa lentokentällä (jos siis siellä) pelkkä parkkipaikkakin aika paljon. Vuorokausi jotain 20eur?
                                No on se aika kumma että Helsinki-Vantaan palveluntuottaja Virta Oy joka veloittaa 0,2€/kwh antaa pitää sitä autoa siinä vaikka 3 viikkoa, mutta sitten BMW joka toimii pelkkänä roamingkätenä ottaa joka ikisestä minuutista rahaa.

                                Nyt järki käteen ja miettimään hetkeksi onko tuossa kuviossa mitään logiikkaa.
                                Kuka vittu pystyy loman aikana siirtämään autonsa latauspaikalta lentokentältä, e autohan on siinä just sen takia että saa seistä

                                Ja hinnastosta huutelijoille, tää tuli täytenä yllätyksenä, ei varmaan ihmisillä ole aikaa joka kerta kytätä ja tarkistaa paljonko palveluntuottajan lisäksi BMW veloittaa siihen päälle, tai mulla on päivien aikana aika paljon muuta pohdittavaa. Ja tähän he varmaan luottavatkin, laskelmoitua kusetusta joka menee samaan kategoriaan kuin tää kuukausimaksu auton olemassaolevien ominaisuuksien käyttämisestä (penkinlämmittimet).

                                Vähintään periaatteesta kortti lentää roskiin ja lataan suoraan palveluntuottajan kautta vastedes. Merkkikin saattaa vaihtua, sen verran laskelmoivaa ahneutta. Saksasta ostettaessa auton myyjä (virallinen BMW edustaja) ei korttia käteen lyödessä maininnut sanaakaan hinnoittelusta.

                                Mutta eipä siinä kait tälle Bemarin touhulle riittää aina ymmärtäjiä ja puolustelijoita. Mulla meni maku.
                                Last edited by Xavier; 10-08-2022, 16:10.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎