Ai niin tuohan muuttui jokunen aika sitten, ettei enää tuijoteta pelkkiä papereita. Silloinhan ei saanut vetää edes tyhjää traileria jos sen kokonaismassa meni auton vetomassan yli.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Suuri sähköautokeskustelu osa VI
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by Laku View PostSamaa mieltä Model S-mallista. Model 3 ei toki ole kovin hieno, mutta hinta sopivampi.
Model S on hyvä auto, mutta Model 3 on niin hirveän näköinen tekele, että ei sitä voi harkita, vaikka voimalinja olisi kuinka hyvä tahansa. Lisäksi Model 3:n laatuvaikutelma vastaa ehkä jotain uutena 25 000€ polttiautojen tasoa, jos sitäkään.
Porsche Taycan on ehkä tuolla saralla onnistuneimpia. Sisätila on moderni, mutta silti fiiliksessä on paljon samaa mitä muissakin Porschen malleissa. Laatuvaikutelma on ehkä markkinoiden kärkeä, valovuoden Teslaa edellä ja parempi mitä Audeissa tai Bemareiden sähkömalleissa. Toki Taycan vrt Model 3 vertailu ei hintaluokan puolesta ole kyllä missään nimessä enää reilu.F11 -16 535d xD M-Sport Champagner Quarz Met
Comment
-
-
Originally posted by pazq View PostAi niin tuohan muuttui jokunen aika sitten, ettei enää tuijoteta pelkkiä papereita. Silloinhan ei saanut vetää edes tyhjää traileria jos sen kokonaismassa meni auton vetomassan yli.
Siis ajokortin riittävyys katsotaan papereista =kokonaismassoista. Sen sijaan sallittu vetomassa katsotaan tarvittaessa vaa'alla. Näin kait se on ollut jo kymmeniä vuosia.
Comment
-
-
Originally posted by anv View PostSiis ajokortin riittävyys katsotaan papereista =kokonaismassoista. Sen sijaan sallittu vetomassa katsotaan tarvittaessa vaa'alla. Näin kait se on ollut jo kymmeniä vuosia.harvemmin tulee mitään auton perässä hinattua vaikka 1800kg saakin vetää. Tosin mun kortilla ei saa
Comment
-
-
Originally posted by Kraftwerk View PostToki Taycan vrt Model 3 vertailu ei hintaluokan puolesta ole kyllä missään nimessä enää reilu.Näillä mennään:
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment
-
-
Originally posted by OVi View PostIoniq 5 menee täysin perusmallina juuri ja juuri tuen piiriin.
-mukava alusta, ei töki edes hydropneumaattiseen jousitukseen tottuneelle
-todella hiljainen auto
-2023 mallehin tulossa akun lämmitys
-77 kWh akku, 10-80 % latausaika 18 min kunhan satut oikealle laturille
-vetokyky 1600 kg, kattotelineistä en osaa sanoa
-0-100 km/h 7,3 s
Laitoin juuri omani tilaukseen Premium varusteltuna muutamalla lisäyksellä.
Tulipa koeajettua tuo Ioniq 2022 mallina. Tilavan tuntuinen, tilava myös mitoiltaan, ymmärtääkseni esimerkiksi id.4 suurempi. Alusta todellakin mukava, samoin suhteellisen hiljainen. Toimitusaika vähän nihkeä n. 12kk, mutta ei olisi paha, tuen piiriin menisi.
Talousarvioesityksessä näyttäisi olevan enää 3,5 miljoonaa tukirahaa ensivuodelle. Tänä vuonna sitä oli 26,5 miljoonaa ja nyt on mennyt reilu 80 prosenttia. Jos sähköauton hankintatuen haluaa hyödyntää, niin taitaa olla viimeiset hetket.
Ehkä miinuksena 800v akkujärjestelmä, jota esimerkiksi ABC:n kempowerit eivät tue, jolloin latausnopeus jää noin 100kwh. Tällöin Polestar 2 lataa samaa nopeutta.______________________
Nykyinen:
Model 3
BMW:t vuodesta 2009:
i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i
Comment
-
-
Originally posted by ///Jone View PostEhkä miinuksena 800v akkujärjestelmä, jota esimerkiksi ABC:n kempowerit eivät tue, jolloin latausnopeus jää noin 100kwh. Tällöin Polestar 2 lataa samaa nopeutta.
Comment
-
-
Originally posted by anv View PostSiis ajokortin riittävyys katsotaan papereista =kokonaismassoista. Sen sijaan sallittu vetomassa katsotaan tarvittaessa vaa'alla. Näin kait se on ollut jo kymmeniä vuosia.
On melkoinen jäänne menneestä tuo 3.5k yhdistelmän massa. Aikana jolloin keskiverto auto painoi varmaan 1k, nykyään, noh...
Saat vetää tuota yhdistelmää jo nopeampaa ja silti joudut miettimään millaista peräkärryä vedät laillisesti 20km/h nopeampaa kuin ennen.
Ja mielestäni katsastamattomien peräkärryjen vetä 100km/h on aika riskialtista, ei ois tuota muutosta tarvinut. Ei noita monikaan katsele missä kunnossa ne on ja yleensä vanhoja, ja vanhoilla renkailla.
Comment
-
-
Originally posted by Jarger View PostOnko jollain tähän yksinkertaisempaa selitystä/havainnollistamista?
On melkoinen jäänne menneestä tuo 3.5k yhdistelmän massa. Aikana jolloin keskiverto auto painoi varmaan 1k, nykyään, noh...
Comment
-
-
Bmw charging palvelu on täyttä kusetusta, on tullut pari laskua heiltä joissa aivan infernaaliset veloitukset latauksista, tarkoittaen esim että jätin auton Virta yhtiön latauspaikalle Helsinki-Vantaalla, he veloittavat pelkästään ladatuista kilowateista, sen sijaan BMW operaattorina ottaa veloitusta jokaikisestä minuutista jonka auto on tolpassa kiinni, eli onnea vaan, 5 pv reissun jälkeen odotti 180€ lasku i8 lataamisesta (n 10kw). Ja tätä hinnoittelua ei ole saatavilla yhtään mistään, ehkä saatanallisen kaivamisen kautta.
Ja näitä esimerkkejä on useampia. Tästä lähtien lataan BMW charging kortilla korkeintaan muutaman tunnin pysäköintejä kaupungilla.
Tämä on itse asiassa sen sortin kusetusta että alkaa mennä maku koko merkkiin.
Comment
-
-
Originally posted by Xavier View PostBmw charging palvelu on täyttä kusetusta, on tullut pari laskua heiltä joissa aivan infernaaliset veloitukset latauksista, tarkoittaen esim että jätin auton Virta yhtiön latauspaikalle Helsinki-Vantaalla, he veloittavat pelkästään ladatuista kilowateista, sen sijaan BMW operaattorina ottaa veloitusta jokaikisestä minuutista jonka auto on tolpassa kiinni, eli onnea vaan, 5 pv reissun jälkeen odotti 180€ lasku i8 lataamisesta (n 10kw). Ja tätä hinnoittelua ei ole saatavilla yhtään mistään, ehkä saatanallisen kaivamisen kautta.
Ja näitä esimerkkejä on useampia. Tästä lähtien lataan BMW charging kortilla korkeintaan muutaman tunnin pysäköintejä kaupungilla.
Tämä on itse asiassa sen sortin kusetusta että alkaa mennä maku koko merkkiin.S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1
Comment
-
-
Originally posted by Xavier View PostBmw charging palvelu on täyttä kusetusta, on tullut pari laskua heiltä joissa aivan infernaaliset veloitukset latauksista, tarkoittaen esim että jätin auton Virta yhtiön latauspaikalle Helsinki-Vantaalla, he veloittavat pelkästään ladatuista kilowateista, sen sijaan BMW operaattorina ottaa veloitusta jokaikisestä minuutista jonka auto on tolpassa kiinni, eli onnea vaan, 5 pv reissun jälkeen odotti 180€ lasku i8 lataamisesta (n 10kw). Ja tätä hinnoittelua ei ole saatavilla yhtään mistään, ehkä saatanallisen kaivamisen kautta.
Ja näitä esimerkkejä on useampia. Tästä lähtien lataan BMW charging kortilla korkeintaan muutaman tunnin pysäköintejä kaupungilla.
Tämä on itse asiassa sen sortin kusetusta että alkaa mennä maku koko merkkiin.
Ja maksaa lentokentällä (jos siis siellä) pelkkä parkkipaikkakin aika paljon. Vuorokausi jotain 20eur?E93 335i Aarre, Montego blue
E90 318i talvipulkka
Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.
Comment
-
-
Originally posted by VilleP View Posthttps://bmw-public-charging.com/web/fi/bmw-fi/tariffs
Heti ensimmäisenä hinnasto kun kyseisen palvelun meinaa rekisteröidä.
Originally posted by Xavier View PostJa tätä hinnoittelua ei ole saatavilla yhtään mistään, ehkä saatanallisen kaivamisen kautta.
Ryöstöhintaistahan tuolla Flexillä on ladata, enkä sitä ole kuin kerran käyttänyt, kun ei ollut siihen laturiin sopii äppiä taskussa, ja virtaa oli saatava. Itse pidän tuota sovellusta erinomaisena backuppina, jos tulee jokin yllättävämmän operaattorin tolppa vastaan, sillä BMW Chargingilla näyttäisi olevan hyvin laaja yhteistyöverkko.
Comment
-
-
Originally posted by Silmaauki View PostMinulla ei ole sähköautoa, mutta olen kyllä ymmärtänyt, että perusperiaate on että jo sen latauspaikan varaus maksaa jotain. Jos siis sulla on se siinä 5 vrk, niin kyllä se pelkkä paikan varaus maksaa jotain.
Ja maksaa lentokentällä (jos siis siellä) pelkkä parkkipaikkakin aika paljon. Vuorokausi jotain 20eur?
Nyt järki käteen ja miettimään hetkeksi onko tuossa kuviossa mitään logiikkaa.
Kuka vittu pystyy loman aikana siirtämään autonsa latauspaikalta lentokentältä, e autohan on siinä just sen takia että saa seistä
Ja hinnastosta huutelijoille, tää tuli täytenä yllätyksenä, ei varmaan ihmisillä ole aikaa joka kerta kytätä ja tarkistaa paljonko palveluntuottajan lisäksi BMW veloittaa siihen päälle, tai mulla on päivien aikana aika paljon muuta pohdittavaa. Ja tähän he varmaan luottavatkin, laskelmoitua kusetusta joka menee samaan kategoriaan kuin tää kuukausimaksu auton olemassaolevien ominaisuuksien käyttämisestä (penkinlämmittimet).
Vähintään periaatteesta kortti lentää roskiin ja lataan suoraan palveluntuottajan kautta vastedes. Merkkikin saattaa vaihtua, sen verran laskelmoivaa ahneutta. Saksasta ostettaessa auton myyjä (virallinen BMW edustaja) ei korttia käteen lyödessä maininnut sanaakaan hinnoittelusta.
Mutta eipä siinä kait tälle Bemarin touhulle riittää aina ymmärtäjiä ja puolustelijoita. Mulla meni maku.Last edited by Xavier; 10-08-2022, 16:10.
Comment
-
Comment