Originally posted by Turder
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Suuri sähköautokeskustelu osa VI
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
-
-
ILP merkitys korostunee pätkäajossa pikkupakkasella. Jos kabiini lämiitetään ja se jäähtyy monta kertaa päivässä, vastuksilla otetaan 3-5kw ja ILP ehkä 1kw. Matka-ajossa kerran lämmitetyn kabiinin ylläpitolämmitys ei vie niin paljon tehoa mutta ILP hyötysuhde on säästää ajoakusta helposti 2-4kwh eli jos ajetaan kahden tunnin pätkä alle 15 asteen pakkasessa, auton liikuttamiseen voi olla 4-8kwh enemmän energiaa käytettävissä. Tuo antaa pelivaraa ajaa kovempaa tai pidemmälle. Yli 15 asteen pakkasissa eroa ei enää ole tai ILP kytketään pois toiminnasta.e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
Ioniq5 AWD -22
Leaf 40kwh -18
Comment
-
-
Originally posted by MajorDrake View PostTaycanissa ILP lisää rangea +5 asteessa 7 km ja -10 20 km... Pieniakkuisssa tuolla on merkitystä, isoakkuisissa ei... Ja autojen ikääntyessä taitaa ilpeistä tulla yksi korjauskohde lisää...
Vahvistaa kanssa omaa käsitystä että todellisessa elämässä melko tarpeeton.BMW X5 xdrive35 E70 Navetta
Audi a5 3.2fsi Quattro Coupe
.. plus sitten kaikkea muuta romua.
Comment
-
-
Lähinnä sillä mentaliteetilla kuin muissakin, että joku on sen sinne uutena speksannut ja maksanut (muistaakseni noin ~500€). Eikä siitä käytettynä ostaessa tarvitse erikseen maksaa niin sama valita sellainen yksilö jossa on riittävät varusteet.
Tuossa aiemmin mainittu pätkäajo myös hyvä pointti. Joillakin on sellainen ajoprofiili, että kabiinia lämmitellään ja/tai jäähdytellään useasti päivän aikana ja tämän merkitys silloin korostuu.
Ja tässä oli myös kyseessä 94Ah BEV vaihtoehtona, jossa ei nyt siinäkään liikaa rangea ole niin kaikki on kotiinpäin.S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1
Comment
-
-
Tuo linkattu juttu oli oikein myönteisesti kirjoitettu ja viittaa ”future classic” suuntaan vahvasti, auto varmaan ymmärretään oikein vasta sen valmistuksen päätyttyä. Jos akkupaketti osoittautuu reilusti takuuajan ja -kilometrit ylittäväksi, on tuossa aineksia monen käyttäjän kakkosauton ehdokaslistalla korkealla olemiseen rangen riittäessä tarpeisiin, miksei ykköskäyttöautokin!
e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005
Comment
-
-
ILP säästää, mutta sitten jo auton parempi muotoilu huomattavasti enemmän.
Ajoin Polestarin 69kwh single motorilla 35km 30/30/30 nopeuksia 130/90/50 samalla kulutuksella kuin i3s:llä. Keli +14. Kulutus oli 16,6kwh/100km. I3 on kuitenkin 400kg kevyempi ja ILP:llä. Silti sama kulutus.
Tärkeä katsoa mitä lopulta syö energiaa yhteensä, sitä toki ei kukaan tässä kiistänytkään ettei olisi.______________________
Nykyinen:
Model 3
BMW:t vuodesta 2009:
i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i
Comment
-
-
Tulipa myös ajettua pitkästä aikaa MY21 Model 3. En pääse oikein pois ajatuksesta, vaikka kaikinpuolin hieno paketti, että 1) iskunvaimennus ja 2) korin vaimennus renkaista on melko huono 55k€ autoon (uutena). Tulee mieleen kuin joku ois vaihtanut 3-sarjan bemariin säädettävän alustan ja uretaanipuslat.
Polestar, Hyundai Ioniq 5 saatika i4 hyvin eri tasoa, etenkin i4.______________________
Nykyinen:
Model 3
BMW:t vuodesta 2009:
i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i
Comment
-
-
Originally posted by ///Jone View PostILP säästää, mutta sitten jo auton parempi muotoilu huomattavasti enemmän.
Ajoin Polestarin 69kwh single motorilla 35km 30/30/30 nopeuksia 130/90/50 samalla kulutuksella kuin i3s:llä. Keli +14. Kulutus oli 16,6kwh/100km. I3 on kuitenkin 400kg kevyempi ja ILP:llä. Silti sama kulutus.
Tärkeä katsoa mitä lopulta syö energiaa yhteensä, sitä toki ei kukaan tässä kiistänytkään ettei olisi.S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1
Comment
-
-
Originally posted by pyroz View PostEikä ole kuin kaksinkertainen hinta verrattuna 10v sitten siteltyyn i3 tekniikkaan. Hienoa, että kymmenen vuotta myöhemmin muut pystyy samaan tuplahinnalla______________________
Nykyinen:
Model 3
BMW:t vuodesta 2009:
i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i
Comment
-
-
Vaikuttaa keski-euroopassa tippuvan ainakin Model 3 hinta reippaasti.
Katsoin niin 2021 mallit alkaen 40k€, kun täällä vielä pyydetään 50k€. Tuo neljäkymppiä kuulostaa jo jokseen paluulta normiin, jossa 10-15%/vuosi sulaa arvo autossa.
Valtiolta vielä tuli lainalle ja hakemaan…
Pohdinnassahan on lainatakaus sähköauton hankintaan.
Italiasta i4 M-sportti 64k€.
Last edited by ///Jone; 02-10-2022, 16:29.______________________
Nykyinen:
Model 3
BMW:t vuodesta 2009:
i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i
Comment
-
-
Originally posted by ///Jone View PostS65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1
Comment
-
-
Originally posted by Kräki View Posthttps://www.is.fi/autot/art-2000009109111.html
Mikähän se järki tässäkin? Eikö sitä lainaa saa autokaupastaki? Vai onko tämä jollekkin persaukisille,joilla ei tulot riitä hankkimaan sieltä?
Fiksultahan tuo kuulostaa minusta ainakin äkkiseltään.
EDIT: ja siis tuohan koskee myös muitakin kun autojaLast edited by rizzo; 03-10-2022, 11:31.
Comment
-
-
Originally posted by Kräki View Posthttps://www.is.fi/autot/art-2000009109111.html
Mikähän se järki tässäkin? Eikö sitä lainaa saa autokaupastaki? Vai onko tämä jollekkin persaukisille,joilla ei tulot riitä hankkimaan sieltä?
Tänään juuri uutisissa puhuttiin kuinka suomi on tukenut sähköautoistumista muita vähemmän, eikä olla saavuttamassa liikenteen päästötavoitteita suunnitelluissa aikatauluissa.Nyt:
E82 135i -11
Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86
Comment
-
Comment