Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VI

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MajorDrake
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 7527
    • Jyväshyvä

    Originally posted by Turder View Post
    Onko jollain muuten tarkempaa dataa ilppien käytännön hyödystä sähköautoissa? Parin merkin kohdalla on ollut puhetta, että ilpin edut lämmityskäytössä on jossain +2 - +10 ulkolämpötilan alueella, ja siinäkin marginaalinen. Pakkasilla sitten ei eroa käytännössä ollenkaan suorasähköön. Lisäksi riesana ilpin tulevat huollot ja viat, ainakin Teslalla oli niitä alkuun.

    Itsekin aikoinaan kun speksaili netissä sähköautoja, mietin että ilppi ois ehdoton, lähinnä kun mietin talojen ilppejä vs. suorasähkö. Mutta skaalautuuko tämä samoin autoissa, pumput ainakin pienempiä, ja jollain tapaa (miten?) erilaisia? Kommentteja ja kulutuksia kun facen ryhmissä silloin tällöin näkee, niin hyötyä ei oikein näytä olevan. VW sanoo, että lämmitysnenergiaan tarvittava etu tai hyöty olisi jopa 40%, mutta ottaisin tämän vielä wltp-suolan kanssa.
    Taycanissa ILP lisää rangea +5 asteessa 7 km ja -10 20 km... Pieniakkuisssa tuolla on merkitystä, isoakkuisissa ei... Ja autojen ikääntyessä taitaa ilpeistä tulla yksi korjauskohde lisää...
    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

    Comment

    • 205/65-15H
      BTCF Member
      • Mar 2008
      • 1422

      ILP merkitys korostunee pätkäajossa pikkupakkasella. Jos kabiini lämiitetään ja se jäähtyy monta kertaa päivässä, vastuksilla otetaan 3-5kw ja ILP ehkä 1kw. Matka-ajossa kerran lämmitetyn kabiinin ylläpitolämmitys ei vie niin paljon tehoa mutta ILP hyötysuhde on säästää ajoakusta helposti 2-4kwh eli jos ajetaan kahden tunnin pätkä alle 15 asteen pakkasessa, auton liikuttamiseen voi olla 4-8kwh enemmän energiaa käytettävissä. Tuo antaa pelivaraa ajaa kovempaa tai pidemmälle. Yli 15 asteen pakkasissa eroa ei enää ole tai ILP kytketään pois toiminnasta.
      e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
      e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
      Ioniq5 AWD -22
      Leaf 40kwh -18

      Comment

      • bemanderi
        Bimmer Rookie
        • Dec 2006
        • 191
        • Capital West

        Originally posted by MajorDrake View Post
        Taycanissa ILP lisää rangea +5 asteessa 7 km ja -10 20 km... Pieniakkuisssa tuolla on merkitystä, isoakkuisissa ei... Ja autojen ikääntyessä taitaa ilpeistä tulla yksi korjauskohde lisää...
        Ja pienemmässä kopissa ilman pumppua (500e) vastuksella maksimikulutus lämmitykselle oli viime talvena hetkittäin 3kw / 100km kun 99% ajasta pyöri 1-2kw / 100km välillä. Ja kokonaiskulutus taisi olla siinä 16-18kw välillä. (ja tuo maksimikulutus oli 28 asteen pakkasella suoraan ajoon ilman lämmitystä)

        Vahvistaa kanssa omaa käsitystä että todellisessa elämässä melko tarpeeton.
        BMW X5 xdrive35 E70 Navetta
        Audi a5 3.2fsi Quattro Coupe

        .. plus sitten kaikkea muuta romua.

        Comment

        • pyroz
          BTCF Member
          • Nov 2002
          • 6746
          • PK-seutu

          Lähinnä sillä mentaliteetilla kuin muissakin, että joku on sen sinne uutena speksannut ja maksanut (muistaakseni noin ~500€). Eikä siitä käytettynä ostaessa tarvitse erikseen maksaa niin sama valita sellainen yksilö jossa on riittävät varusteet.

          Tuossa aiemmin mainittu pätkäajo myös hyvä pointti. Joillakin on sellainen ajoprofiili, että kabiinia lämmitellään ja/tai jäähdytellään useasti päivän aikana ja tämän merkitys silloin korostuu.

          Ja tässä oli myös kyseessä 94Ah BEV vaihtoehtona, jossa ei nyt siinäkään liikaa rangea ole niin kaikki on kotiinpäin.
          S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

          Comment

          • isolohko
            BTCF Member
            • May 2004
            • 902
            • Kymenlaakso

            Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
            HS:n tämänpäivän jutun mukaan i3 kuuluu B-segmenttiin eli vastaa kokoluokaltaan esimerksi VW Poloa. Toki jutussa myös sanotaan että se on kokoluokkaansa nähden korkea ja tilava. Ite en ole sitä ikinä noin pienenä pitänyt.
            Tuo linkattu juttu oli oikein myönteisesti kirjoitettu ja viittaa ”future classic” suuntaan vahvasti, auto varmaan ymmärretään oikein vasta sen valmistuksen päätyttyä. Jos akkupaketti osoittautuu reilusti takuuajan ja -kilometrit ylittäväksi, on tuossa aineksia monen käyttäjän kakkosauton ehdokaslistalla korkealla olemiseen rangen riittäessä tarpeisiin, miksei ykköskäyttöautokin!

            e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

            Comment

            • ///Jone
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2009
              • 1281
              • HKI

              ILP säästää, mutta sitten jo auton parempi muotoilu huomattavasti enemmän.

              Ajoin Polestarin 69kwh single motorilla 35km 30/30/30 nopeuksia 130/90/50 samalla kulutuksella kuin i3s:llä. Keli +14. Kulutus oli 16,6kwh/100km. I3 on kuitenkin 400kg kevyempi ja ILP:llä. Silti sama kulutus.

              Tärkeä katsoa mitä lopulta syö energiaa yhteensä, sitä toki ei kukaan tässä kiistänytkään ettei olisi.
              ______________________
              Nykyinen:
              Model 3

              BMW:t vuodesta 2009:
              i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

              Comment

              • ///Jone
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2009
                • 1281
                • HKI

                Tulipa myös ajettua pitkästä aikaa MY21 Model 3. En pääse oikein pois ajatuksesta, vaikka kaikinpuolin hieno paketti, että 1) iskunvaimennus ja 2) korin vaimennus renkaista on melko huono 55k€ autoon (uutena). Tulee mieleen kuin joku ois vaihtanut 3-sarjan bemariin säädettävän alustan ja uretaanipuslat.

                Polestar, Hyundai Ioniq 5 saatika i4 hyvin eri tasoa, etenkin i4.
                ______________________
                Nykyinen:
                Model 3

                BMW:t vuodesta 2009:
                i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                Comment

                • pyroz
                  BTCF Member
                  • Nov 2002
                  • 6746
                  • PK-seutu

                  Originally posted by ///Jone View Post
                  ILP säästää, mutta sitten jo auton parempi muotoilu huomattavasti enemmän.

                  Ajoin Polestarin 69kwh single motorilla 35km 30/30/30 nopeuksia 130/90/50 samalla kulutuksella kuin i3s:llä. Keli +14. Kulutus oli 16,6kwh/100km. I3 on kuitenkin 400kg kevyempi ja ILP:llä. Silti sama kulutus.

                  Tärkeä katsoa mitä lopulta syö energiaa yhteensä, sitä toki ei kukaan tässä kiistänytkään ettei olisi.
                  Eikä ole kuin kaksinkertainen hinta verrattuna 10v sitten siteltyyn i3 tekniikkaan. Hienoa, että kymmenen vuotta myöhemmin muut pystyy samaan tuplahinnalla
                  S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                  Comment

                  • ///Jone
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2009
                    • 1281
                    • HKI

                    Originally posted by pyroz View Post
                    Eikä ole kuin kaksinkertainen hinta verrattuna 10v sitten siteltyyn i3 tekniikkaan. Hienoa, että kymmenen vuotta myöhemmin muut pystyy samaan tuplahinnalla
                    Kyllä, hyvä tekniikka. I3 parhaimmillaan kaupungissa yhä tänä päivänä piheimpiä sähkiksiä, maantiellä ilmanvastus alkaa näkymään.
                    ______________________
                    Nykyinen:
                    Model 3

                    BMW:t vuodesta 2009:
                    i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                    Comment

                    • ///Jone
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2009
                      • 1281
                      • HKI

                      Vaikuttaa keski-euroopassa tippuvan ainakin Model 3 hinta reippaasti.

                      Katsoin niin 2021 mallit alkaen 40k€, kun täällä vielä pyydetään 50k€. Tuo neljäkymppiä kuulostaa jo jokseen paluulta normiin, jossa 10-15%/vuosi sulaa arvo autossa.

                      Valtiolta vielä tuli lainalle ja hakemaan…

                      Pohdinnassahan on lainatakaus sähköauton hankintaan.

                      Italiasta i4 M-sportti 64k€.

                      Last edited by ///Jone; 02-10-2022, 16:29.
                      ______________________
                      Nykyinen:
                      Model 3

                      BMW:t vuodesta 2009:
                      i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                      Comment

                      • pyroz
                        BTCF Member
                        • Nov 2002
                        • 6746
                        • PK-seutu

                        Originally posted by ///Jone View Post
                        Pari kuukautta pitää vielä odotella, ellet halua maksella isoa kasaa alveja
                        S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                        Comment

                        • Turder
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2008
                          • 464
                          • Suomi

                          Harry Metcalfe testailee Taycan Cross Turismoa. Hyvin etenee ruohopellossa mäkeä ylös Paremmin kuin monet maasturit vaikka on katurenkaat, muistaakseni on vain Range Roverilla päässyt samoja mäkiä ylös.

                          Comment

                          • Kräki
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2018
                            • 1090
                            • Espoo



                            Mikähän se järki tässäkin? Eikö sitä lainaa saa autokaupastaki? Vai onko tämä jollekkin persaukisille,joilla ei tulot riitä hankkimaan sieltä?

                            Comment

                            • rizzo
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2007
                              • 5418
                              • Oulu

                              Originally posted by Kräki View Post
                              https://www.is.fi/autot/art-2000009109111.html

                              Mikähän se järki tässäkin? Eikö sitä lainaa saa autokaupastaki? Vai onko tämä jollekkin persaukisille,joilla ei tulot riitä hankkimaan sieltä?
                              Olettaisin että saa siis ihan vakuudellista lainaa tuota takausta vastaan, eli auton saa omiin nimiin ja lainaehdot (kulut, mahdollisuudet lyhennysvapaisiin yms.) ovat joustavammat & paremmat vrt. kulutus-/autorahoituksiin. Ja ei myöskään tarvitse sitten käyttää omaa omaisuutta (tai joissain pankeissa menee edelleen henkilötakauksetkin) vakuutena.

                              Fiksultahan tuo kuulostaa minusta ainakin äkkiseltään.

                              EDIT: ja siis tuohan koskee myös muitakin kun autoja
                              Last edited by rizzo; 03-10-2022, 11:31.

                              Comment

                              • |foder|
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2006
                                • 7087
                                • Forssa

                                Originally posted by Kräki View Post
                                https://www.is.fi/autot/art-2000009109111.html

                                Mikähän se järki tässäkin? Eikö sitä lainaa saa autokaupastaki? Vai onko tämä jollekkin persaukisille,joilla ei tulot riitä hankkimaan sieltä?
                                Näin tuodaan keinotekoisesti sähköautot "kaikkien" saataville.

                                Tänään juuri uutisissa puhuttiin kuinka suomi on tukenut sähköautoistumista muita vähemmän, eikä olla saavuttamassa liikenteen päästötavoitteita suunnitelluissa aikatauluissa.
                                Nyt:
                                E82 135i -11

                                Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎