En mä niistä välitä, en ole koskaan välittänyt. Se miten asian kerroin on vaan elämää. Minä en ole halunnut olla asian kanssa Pioneeri mutta olen halunnut ja pakostakin on joutunut opiskelemaan noita Autoja, tuotteita sekä monimutkaista infraa johtuen tietysti että noita tuo maahan ja paljon niitä onkin tuotu sekä myyty ja montaa mallia ensimmäisinä käytettynä tuonutkin. Paljon niissä on hyviä puolia ja kuten sanoin, sen kaverin oikeesti näkee kelle se sopii ja kenelle ei vaikka se sen verotuksellisesti haluasikin niin sitä ei voi suositella vaikka se ei itse sitä ymmärrä ja valtiokin vähältä jo kepittää siihen suuntaan eikä porkkanoidu.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Suuri sähköautokeskustelu osa VII
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Ihan hyvää rehellistä keskustelua.
Itse aika pitkään olin vannoutunut dieselmies, eritoten BMW:n kutosdieselit olivat mieleen. Ääneenkin tuli sanottua monta kertaa, että heti kun sähköllä pääsee 1000 km latauksella ja lataaminen täyteen kestää 30 min niin sähkäri tulee, mutta siihen asti mennään dieselillä.
Noh, tulipa sitten vastaan muutama sattumus (muutto omakotitaloon, kotilatausmahdollisuus, dieselin hinnan pomppaaminen..) ja sen pohjalta sorruttua tutkimaan ihan excelistä miltä se oma auton käyttö näyttää oikeasti. Ensiksi auki laskutetut kilometrikorvaukset parin vuoden ajalta (=näkee helposti päivittäisen ajosuoritteen) ja toiseksi syyniin toteutuneet ajamisen kulut.
Nopeasti tuli todettua, että pahimmillaan ajosuorite per pv on luokkaa 750 km, mutta näitä oli onneksi harvakseltaan. Useammin työreissu tarkoitti Tampereen tai Turun seudulla piipahtamista ja illaksi kotiin. Kulupuolella silmiä avaavaa oli, että 20 ke 520d:llä ajaminen vastasi kuluiltaan 65 ke Tesla Model S 100d kuluja.
Näiden pohjalta hankin sitten suoraan 2019 Model S 100d:n. Nopeasti totesin, että kun aamulla lähtee täydellä akulla kotoa, niin Turun / Tampereen reissu hoituu usein lataamatta, tai tarvittaessa 5-10 min pysähdys, joka tuli tehtyä usein dieselilläkin. Pidemmillä reissuilla lounaan ajaksi nopeaan laturiin (Supercharger tai ABC 150 kw) ja hyvin hoitu 700 km päiväreissutkin.. Jossain kohtaa autoksi vaihtui MY LR, joka kulutti MS:ääkin vähemmän. Tesla mielestäni edelleen sähköauto-ominaisuuksiltaan paras laite, vaikkei autona välttämättä kummoinen olekaan.
Omalla kohdalla edellytykset sähköautoilulle käytännössä olivat:
- 11 kw kotilatausmahdollisuus
- toistuvat ajoreitit
- yli 500 km WLTP range
- nopeasti virtaa vastaanottava auto
Nyt tosin tehtävänkuva muuttuu, työajot käytännössä loppuu ja jatkossa työsuhdeautoillaan. Todennäköisesti työsuhdeautokin tulee olemaan sähkökäyttöinen.Audi e-tron 55
Exiä:
1999 E46 316i, 2005 E46 316i, 2008 E87 120d, 2011 E90 320i, 2012 F30 320iA, 2013 F30 318dA, 2014 F32 435dA, 2014 F30 320d, 2015 F10 530dA, 2014 F32 435iA, 2013 730dA, 2015 520dA + muita merkkejä.
Comment
-
-
Originally posted by Thmas View PostIhan hyvää rehellistä keskustelua.
Itse aika pitkään olin vannoutunut dieselmies, eritoten BMW:n kutosdieselit olivat mieleen. Ääneenkin tuli sanottua monta kertaa, että heti kun sähköllä pääsee 1000 km latauksella ja lataaminen täyteen kestää 30 min niin sähkäri tulee, mutta siihen asti mennään dieselillä.
Noh, tulipa sitten vastaan muutama sattumus (muutto omakotitaloon, kotilatausmahdollisuus, dieselin hinnan pomppaaminen..) ja sen pohjalta sorruttua tutkimaan ihan excelistä miltä se oma auton käyttö näyttää oikeasti. Ensiksi auki laskutetut kilometrikorvaukset parin vuoden ajalta (=näkee helposti päivittäisen ajosuoritteen) ja toiseksi syyniin toteutuneet ajamisen kulut.
Nopeasti tuli todettua, että pahimmillaan ajosuorite per pv on luokkaa 750 km, mutta näitä oli onneksi harvakseltaan. Useammin työreissu tarkoitti Tampereen tai Turun seudulla piipahtamista ja illaksi kotiin. Kulupuolella silmiä avaavaa oli, että 20 ke 520d:llä ajaminen vastasi kuluiltaan 65 ke Tesla Model S 100d kuluja.
Näiden pohjalta hankin sitten suoraan 2019 Model S 100d:n. Nopeasti totesin, että kun aamulla lähtee täydellä akulla kotoa, niin Turun / Tampereen reissu hoituu usein lataamatta, tai tarvittaessa 5-10 min pysähdys, joka tuli tehtyä usein dieselilläkin. Pidemmillä reissuilla lounaan ajaksi nopeaan laturiin (Supercharger tai ABC 150 kw) ja hyvin hoitu 700 km päiväreissutkin.. Jossain kohtaa autoksi vaihtui MY LR, joka kulutti MS:ääkin vähemmän. Tesla mielestäni edelleen sähköauto-ominaisuuksiltaan paras laite, vaikkei autona välttämättä kummoinen olekaan.
Omalla kohdalla edellytykset sähköautoilulle käytännössä olivat:
- 11 kw kotilatausmahdollisuus
- toistuvat ajoreitit
- yli 500 km WLTP range
- nopeasti virtaa vastaanottava auto
Nyt tosin tehtävänkuva muuttuu, työajot käytännössä loppuu ja jatkossa työsuhdeautoillaan. Todennäköisesti työsuhdeautokin tulee olemaan sähkökäyttöinen.
Hyvin samat on edellytykset itsellä, mitä edellä mainitsit.
Ilman 11 kW kotilatausmahdollisuutta olisi sähköauto jäänyt kauppaan, satavarmasti.
Ja noissa em. Keskusteluissa mainitut ongelmakohdat ovat varmasti ihan todellisuutta, en epäile yhtään.
omalla kohdalla lyhyellä kokemuksella pikalatukset ym. on toimineet kuin ajatus.Last edited by BFI18; 08-01-2023, 21:09.G26 i4 M50 Black Sapphire
Comment
-
-
Originally posted by Thmas View PostIhan hyvää rehellistä keskustelua.
Itse aika pitkään olin vannoutunut dieselmies, eritoten BMW:n kutosdieselit olivat mieleen. Ääneenkin tuli sanottua monta kertaa, että heti kun sähköllä pääsee 1000 km latauksella ja lataaminen täyteen kestää 30 min niin sähkäri tulee, mutta siihen asti mennään dieselillä.
Noh, tulipa sitten vastaan muutama sattumus (muutto omakotitaloon, kotilatausmahdollisuus, dieselin hinnan pomppaaminen..) ja sen pohjalta sorruttua tutkimaan ihan excelistä miltä se oma auton käyttö näyttää oikeasti. Ensiksi auki laskutetut kilometrikorvaukset parin vuoden ajalta (=näkee helposti päivittäisen ajosuoritteen) ja toiseksi syyniin toteutuneet ajamisen kulut.
Nopeasti tuli todettua, että pahimmillaan ajosuorite per pv on luokkaa 750 km, mutta näitä oli onneksi harvakseltaan. Useammin työreissu tarkoitti Tampereen tai Turun seudulla piipahtamista ja illaksi kotiin. Kulupuolella silmiä avaavaa oli, että 20 ke 520d:llä ajaminen vastasi kuluiltaan 65 ke Tesla Model S 100d kuluja.
Näiden pohjalta hankin sitten suoraan 2019 Model S 100d:n. Nopeasti totesin, että kun aamulla lähtee täydellä akulla kotoa, niin Turun / Tampereen reissu hoituu usein lataamatta, tai tarvittaessa 5-10 min pysähdys, joka tuli tehtyä usein dieselilläkin. Pidemmillä reissuilla lounaan ajaksi nopeaan laturiin (Supercharger tai ABC 150 kw) ja hyvin hoitu 700 km päiväreissutkin.. Jossain kohtaa autoksi vaihtui MY LR, joka kulutti MS:ääkin vähemmän. Tesla mielestäni edelleen sähköauto-ominaisuuksiltaan paras laite, vaikkei autona välttämättä kummoinen olekaan.
Omalla kohdalla edellytykset sähköautoilulle käytännössä olivat:
- 11 kw kotilatausmahdollisuus
- toistuvat ajoreitit
- yli 500 km WLTP range
- nopeasti virtaa vastaanottava auto
Nyt tosin tehtävänkuva muuttuu, työajot käytännössä loppuu ja jatkossa työsuhdeautoillaan. Todennäköisesti työsuhdeautokin tulee olemaan sähkökäyttöinen.
Juuri tätä tarkoitan, olet aivan ideaali käyttäjä sähkölle ja varsinkin kun sen lyö exeliin niin se säästön ja kustannusten määrä on iso sekä moninkerroin tuoreempaa sekä uudenlaista tekniikkaa. Sä tykkäät suunnitella, sulla on lataukset hallussa sekä mielenkiinto tuohon. Tesla onkin parasta itseään juurikin kun kaikki toimii saumattomasti, superit lähtee ilman kikkailua päälle kun vain tökkää piuhan kiinni ja auto hoitaa ajattelun käytännössä kokonaan. Sinun täytyy vain esilämmittää se aamulla kun vain muistat pitää sen piuhassa ettei Range putoa, sama työpaikalla.
Mutta sitten on taas ääripää joka on julkisen latauksen varassa ja kotona kikkailee suko pistokkeella sekä ostin Teslan vain säästöjen takia ilman mitään laskemista tai suunnittelua vain tietäen kun iltalehti ja valtio nyt suosittelee. Käytäntö ja reaali on aivan hepreaa tuolle tielle lähdettäessä ja varmasti sekin kaveri on mäkin rotvallilla kironnut monesti samaa että mihin tuli taas lähdettyä. Jep ja kyseessä on samankaltainen kaveri joka ei tiedä että mitä öljyä edelliseen autoon kuului edes laittaa saatikka lamppua vaihtaa niin siinähän opettelee jäätyvien pistokkeiden kanssa, kymmennen rattibuutin jälkeen sekä kolmannen jo uudelleen saman apin asentaneena kiroaa vieläkin että pitäis olla kotona jo tunti sitten. Siinähän sitten istut räpläämässä puhelinta K-latauksella kun muu perhe syö kotona
Comment
-
-
Ix40 Bemari on ottanut hyvin virtaa kyllä vastaan kylmilläkin keleillä yli 100kw toki lämpöisenä. Sitä voi suositella, varsinkin kun itse olen ajanut jo monta vuotta talvetkin X5 bemarilla ja koukkupaino on 2500kg. Mutta kyllä sekin panssarivaunu mun kaasulla vie 29 kwh, eli noin 250km pääsee täydellä akulla
Comment
-
-
Hienosti puettu sanoiksi Kanervan kirjoitukset.
Ihanaa sähkiselämä ei ainakaan talvella ole.
Tähän asti kirjoitetettu tai "annettu" kirjoittaa vain ruusuinen osa sähköautoilusta. Kun se todellinen elämä onkin jotain muuta ja yriittää ottaa asian keskusteluun, leimataan sähkisvihaajaksi.
Kyllä se tulevaisuus on meillä kaikilla edessä. Ainakin omaan hermoon nykyisyys on vielä kaukana siitä mitä haluan tai haluan sietää.Nyt:
E82 135i -11
Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86
Comment
-
-
Kovasti kiinnostelee mikä olisi lähimpänä sähköauto-ominaisuuksiltaan Teslaa, erityisesti MY / MS. Teslan vahvuuksiin kuuluu se oma latausverkosto, mutta myös navi joka automaattisesti laskee lataustarpeet reitille ja ne laskelmat pitää myös erittäin hyvin paikkaansa. Auto hoitaa automaattisesti myös esilämmityksen tarvittaessa. Kännykkä äppi kanssa erittäin toimiva.
Miksi kysyn? Koska Tesla autona on oikeasti laadultaan ja ajo-ominaisuuksiltaan keskinkertainen, mutta sähköauto-ominaisuuksiltaan erinomainen.
Luin juuri tuoreesta Tuulilasista i4 vs Model 3 vertailun, ja siinähän i4 vei ajo-ominaisuuksiltaan Teslaa "tennislukemin 6-0". i4:sta pitäisi päästä kokeilemaan.Audi e-tron 55
Exiä:
1999 E46 316i, 2005 E46 316i, 2008 E87 120d, 2011 E90 320i, 2012 F30 320iA, 2013 F30 318dA, 2014 F32 435dA, 2014 F30 320d, 2015 F10 530dA, 2014 F32 435iA, 2013 730dA, 2015 520dA + muita merkkejä.
Comment
-
-
Täysin totta että käytännössä joka uudemmassa sähkärissä on Navi sekä niin sanotusti se Auto hoitaa ajattelun sinun puolestasi varsinkin matkaa tekeville. Mutta kuten tulen tähän arkielämään niin kyllä sieltä sitten kun alat karsimaan ne alle 100kw pistokkeet niin navin näyttö kummasti muuttuu, Auto suosittelee toki että lataa vain 12 min päästäksesi määränpäähäsi mutta mitäs sitten kun ollaan siellä määränpäässä ja akkua taas samanverran että joutuu uudelleen poikkee ja samalla laturilla mistä lähtikin. Tällä kertaa se ei olekaan 12 minuuttia vaan 30 minuuttia koska siinä istuu piinattu pösö ja kenties siihen jonottaakin vielä joku muu. Vapaana ainoastaan 11kw pistoke. Kauppana pienempi K-market mistä ei lämmintä kahvia saa kuin takahuoneesta. Okei, Latureita on mutta seuraava onkin 5km päässä Prisman parkkihallissa ja siellä on villi länsi. Pelkästään sinne prisman toiselle laturille siirtymiseenkin menee vartti, siihen vielä piuhat ja lataus. Niin se 12 minuutin pysähdys onkin real life TUNTI kun ollaan oikeasti liikkeessä ja Pihalla parkkihallistaLast edited by Kanerv4; 08-01-2023, 21:34.
Comment
-
-
Originally posted by Thmas View PostKovasti kiinnostelee mikä olisi lähimpänä sähköauto-ominaisuuksiltaan Teslaa, erityisesti MY / MS. Teslan vahvuuksiin kuuluu se oma latausverkosto, mutta myös navi joka automaattisesti laskee lataustarpeet reitille ja ne laskelmat pitää myös erittäin hyvin paikkaansa. Auto hoitaa automaattisesti myös esilämmityksen tarvittaessa. Kännykkä äppi kanssa erittäin toimiva.
Miksi kysyn? Koska Tesla autona on oikeasti laadultaan ja ajo-ominaisuuksiltaan keskinkertainen, mutta sähköauto-ominaisuuksiltaan erinomainen.
Luin juuri tuoreesta Tuulilasista i4 vs Model 3 vertailun, ja siinähän i4 vei ajo-ominaisuuksiltaan Teslaa "tennislukemin 6-0". i4:sta pitäisi päästä kokeilemaan.
i4 on kyllä upea tuote ja voin suositella. Käyttöautona on kyllä hyvä vaikka maasturimiehiä olenkin. Harmillista kun ostin tuon uusikorisen M4:än ennen i4:än saapumista niin jotenkin vaikka i4 on nopea niin m4:ä vie sitä kuin litran mittaa. Kädet oikein syyhyää välillä päästää sillä kun i4 on vaan että Jaa kyllä tää lähtee mutta ns. Meininki puuttuu.
Comment
-
-
Originally posted by |foder| View PostIhanaa sähkiselämä ei ainakaan talvella ole.
Lämpöpumppu toimii esilämmityksessä loistavasti ja hakkaa Webastot sun muut 100-0. Eikä tarvitse stressata lähteekö auto käyntiin jos esilämmittää kovalla pakkasella yli 15 tai 30min kuten weban kanssa. Jos tunnin lämmittely haukkaa ajoakusta pari prosenttia tai latauksessa ollessa seinästä ne sähköt niin ei näy juuri missään. + Penkin ja ratin saa valmiiksi lämpimäksi.
Talvella akunlämmitys "napista" päälle 30min ennen suurteholaturia niin ottaa virtaa vastaan siinä kuin kesälläkin. Latausluukku on normaalin polttisauton kanssa samassa paikassa ja erillinen latausportin suoja luukun alla joten jäätymisiä ei ole tapahtunut.
Range on tippunut kesästä omassa käytössä noin 25% joka oli tiedossa.E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport
Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja
Comment
-
-
Originally posted by _nixu_ View Post35 polttis Bemarin kokemuksella ehdottomasti paras talviauto on tuo sähkis iX3
Lämpöpumppu toimii esilämmityksessä loistavasti ja hakkaa Webastot sun muut 100-0. Eikä tarvitse stressata lähteekö auto käyntiin jos esilämmittää kovalla pakkasella yli 15 tai 30min kuten weban kanssa. Jos tunnin lämmittely haukkaa ajoakusta pari prosenttia tai latauksessa ollessa seinästä ne sähköt niin ei näy juuri missään. + Penkin ja ratin saa valmiiksi lämpimäksi.
Talvella akunlämmitys "napista" päälle 30min ennen suurteholaturia niin ottaa virtaa vastaan siinä kuin kesälläkin. Latausluukku on normaalin polttisauton kanssa samassa paikassa ja erillinen latausportin suoja luukun alla joten jäätymisiä ei ole tapahtunut.
Range on tippunut kesästä omassa käytössä noin 25% joka oli tiedossa.
Jos täytyis esim miettiä et 30min ennen tankille menoa laittaa joku lämmitys että suostuu ottaa bensaa tai dieseliä vastaan. Eihän tollaista jaksais. Muutenkin 2krt kuussa kun käy tankkaamassa ni ei paljoa rasita. Minuutin suoritus miltä tahansa asemalta.
Comment
-
-
Kanerv4:lta erittäin hyviä pointteja asiointilatureiden varassa olemiseen eli jos himassa ei pysty lataamaan tai päivän ajosuoritteet ovat usein yli auton rangen. Jos mä joutuisin jatkuvasti ajelemaan reissuja, joissa pitää ladata aina matkalla, en varmasti jaksaisi säätää koko ajan latauspaikkaa ja miettiä, onko se vapaana vai ei vaikka se miten applikaatiossa näkyisi. Jatkuvaan pitkin poikin Suomea ajeluun en vielä sähköautoa hankkisi.
Sen sijaan nyt mä lataan auton kerran viikossa himassa ja muutaman kerran vuodessa lähinnä kesäisin ajelen pitkin Suomea, jolloin joudun sitten toimimaan applikaatioiden ja latauspaikkojen säätämisen kanssa.
Tärkeintä on tietää, millaisella ajoprofiililla itse ajaa. Ja jos sitten sähköauto ei sovikaan, kyllä siitäkin vaihtamalla eroon pääsee, ei se ole mikään loppuiän pakkovalinta.Last edited by PNM2; 09-01-2023, 05:32.i4 M50
ex: G30 530e xDrive M-Sport
ex: F11 525d xDrive
ex: F11 520d
ex: E91 318i
Comment
-
-
Ei tuossa mitään ruusuisia laseja ole päässä se ix3 riittää nixulle sekä noi sähkölämppärit aplikaatioineen on todella upeita, tuli itselläkin silloin joskus kun S90D:llä tuuttas talven niin wow efekti kuinka kivaa ja helppoa kun auto aina lämmin ja mitä näitä nyt on että tälläista sen autoilun olis aina pitänyt olla. Henkilökohtainen ajoprofiili sekä infra (kotona,töissä) on semmoinen mikä tuon sallii. Taitaa ix3 faceliftin talvirange olla pakkasilla noin 290-260?
Rinnastin lähinnä omiin kokemuksiini ja onhan se hienoimmillaan sitä itseään kun kaikki toimii on kesä ja linnut laulaa sekä Naisiltakin vaatteet vähenee. Mutta yli kympin pakkaset, toi julkisen latauksen ongelmat, kotona olevat lataukset sekä tuo mielikuva mikä noiden ympärillä velloo osittain jo valtion pakottamanakin. Niin kyllä mua ainakin vituttaa tankata tota ooppelia kylmässä kerran viikossa, vielä enemmän mua vituttaisi se että lataat joka toinen tai kolmas päivä noita sähkövehkeitä ja siihen kylkeen toi "kököttely" mikäli on reissua ja muut päälle. Tiedostan oman ajoprofiilin noiden kanssa siksi en näitä kelejä ajelekaan sähköllä. Se että onko siihen itse valmis on painoteltava talouden, oman kiireen sekä ajankäytön näkökulmasta
Tossa Nekalan suurjaossa ainakin näkee päivittäin niin turhautunutta porukkaa kököttämässä id volkkareissaan. Kauppaan sen ikäiset kaverit ei mene. Vaimo hoitaa sen asian niiden puolesta niin kyllä ne siinä päätään pyörittelee ja siellä ne kököttää penkki puoliksi makuu asennossa. Välillä sen melkein lukee katseesta että "tätäkö tää on" mutta toi on just se niin väärä ajoprofiili tuolle lautaselle mikä olla vaan voi mutta kun se on halpaa niin siinähän kököttävät
Tietysti Suomessa tuossa merkkaa kaikilla Autoilussa se kuuluista Hinta, hinta ja hinta. Kalliita leluja noi vielä on mutta Tesla model 3 LR tippunee hyvin pian kohta 35 kilon tuntumaan jolloin se alkaa kiinnostaa massoja. Latureita sen sijaan on tullut vuodessa sen sijaan hemmetin moinen määrä ja ABC lataus omasta mielestäni toimii kyllä parhaiten ja ollut helpois lähestyttävä aplikaatioineen. Ellei teslaa lasketa.Last edited by Kanerv4; 09-01-2023, 07:35.
Comment
-
Comment