Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BFI18
    BTCF Member
    • Aug 2012
    • 1456
    • Turku

    Originally posted by isolohko View Post
    Konffauksessa lienee ollut: toimituskulut 600€, punainen väri 2k€ ja Nokian 20” kitkat 3.9k€.

    Ja mainitsitkin Model 3:n kilpailukykyisen hinnan, niin konffasin hinnat alkaen BMW i4 eDrive35:sen samoilla varusteilla, kuin hinnat alkaen Tesla Model 3 Rear-Wheel Drive on vakiona, ilman talvirenkaita ja toimituskuluja: 67.700,00€ vs 46.990,00€ eli ero 20.710,00€ (disclaimer, bemarin lisävarustehinnat on joulukuulta 2022).

    Konffattu bemariin: lämmitettävä ohjauspyörä, etupenkit sähkösäätöiset ja kuljettajan penkki muistilla, langaton latausasema, comfort access, kaukovaloavustin, driver assistant professional, drive recorder.

    Ja joitain asioita ei Teslaan saa millään rahalla, mitä Bemarissa on vakiona, sehän onkin priceless
    Oli mustalla värillä ja vaalealla sisustalla + se 20” talvisetti, jota tarjoaa.
    68.890€ se oli toimituskuluineen.

    Perusmallien hintaero samoilla varusteilla on kyllä iso, kuten laskitkin.
    G26 i4 M50 Black Sapphire

    Comment

    • ///Jone
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2009
      • 1281
      • HKI

      Originally posted by SkyMan View Post
      Tuo oikeastaan kiteyttää kaiken tarpeellisen. Teslan kolmosen ja vaikkapa i4:n lähtökohtainen vertailu on ihan sama, kuin vertaisi hinnat alkaen Corollaa hinnat alkaen 3-sarjaan; molemmat on autoja. Corollassa vakiona enemmän varusteita, mutta silti aivan eri autot kyseessä. (Disclaimer: en ole katsonut corollan tai edes kolmossarjan karvalakkien varusteita, mutta idea selvinnee)
      Puuttuukohan Model 3 mitään yleistä vakiovarustetta?

      Puuttuu:
      - kääntyvät valot
      - ilmastoidut penkit
      - paremmat hifit (vakiot on ainakin g30 vakiohifien tasoa ja jopa i3 HK:n)

      On: panoraama, muistit, sähköpenkit, autopilot, keyless, sähkökontti, vegenahat

      Corolla vertaus ei saa havaintona kovin tukea, kun katsoo myyntimääriä tuolla hintatasolla. Tuulilasikin vertaa i4 LR Model 3:en - keskenään näyttää osuvan samaan segmenttiin, mutta Corolla vertaus taisi olla vain vitsi.
      ______________________
      Nykyinen:
      Model 3

      BMW:t vuodesta 2009:
      i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

      Comment

      • SkyMan
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2008
        • 518
        • Sirius

        Originally posted by ///Jone View Post
        Corolla vertaus ei saa havaintona kovin tukea, kun katsoo myyntimääriä tuolla hintatasolla. Tuulilasikin vertaa i4 LR Model 3:en - keskenään näyttää osuvan samaan segmenttiin, mutta Corolla vertaus taisi olla vain vitsi.
        Ilmaisin itseäni ilmeisen epäselvästi. Kyse ei siis ollut vitsistä, vaan yritin sanoa sitä, että kun verrataan ihan puhtaasti autoja eikä yksittäisiä mukinpidikkeitä tms, eli puhutaan jousituksesta, ohjauksesta, sisätilojen materiaaleista ja äänitasoista yms. niin Teslan 3 ja bemarin i4 ovat ihan yhtä kaukana toisistaan kuin vaikkapa se corolla ja kolmossarja. Tätä pohjaa vasten esim juuri i4:n ja T3:n hintaero on omasta mielestäni täysin perusteltu, eikä sitä asiaa muuta se, vaikka teslassa olisi paremmin varusteita pienemmällä rahalla. Se perus auto voimalinjaa lukuunottamatta kun on kuitenkin niin paljon heikompi. Tämä siis ainoastaan oma näkemykseni ja joku toinen voi olla täysin toista mieltä.
        Coffee isn´t my cup of tea

        Comment

        • ///Jone
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2009
          • 1281
          • HKI

          Originally posted by SkyMan View Post
          Ilmaisin itseäni ilmeisen epäselvästi. Kyse ei siis ollut vitsistä, vaan yritin sanoa sitä, että kun verrataan ihan puhtaasti autoja eikä yksittäisiä mukinpidikkeitä tms, eli puhutaan jousituksesta, ohjauksesta, sisätilojen materiaaleista ja äänitasoista yms. niin Teslan 3 ja bemarin i4 ovat ihan yhtä kaukana toisistaan kuin vaikkapa se corolla ja kolmossarja. Tätä pohjaa vasten esim juuri i4:n ja T3:n hintaero on omasta mielestäni täysin perusteltu, eikä sitä asiaa muuta se, vaikka teslassa olisi paremmin varusteita pienemmällä rahalla. Se perus auto voimalinjaa lukuunottamatta kun on kuitenkin niin paljon heikompi. Tämä siis ainoastaan oma näkemykseni ja joku toinen voi olla täysin toista mieltä.

          Okei, laatuvaikutelma ja se kuinka paljon jotain eroa arvottaa löytyy kullekin vain kokeilemalla. Se paras ohjenuora lopulta autovalintaan.

          Itse olen kokeillut näitä ja oma fiilis on, että MY19 ja varmaan MY20 Model 3:n osalta voisin yhtyä näkemykseesi jos joltain laajuudelta. Sitten MY21-22 osalta vähemmän. Muovin määrä, nitinät/natinat ja oven sulkeutumisääni kehittynyt, ei kuitenkaan BMW:n tasoa, mutta erossa nähdäkseni Corollasta (kangas penkit, kovan muovin määrä, oven sulkeminen) ja uskoihin yleisesti ihmisten ajattelevan jokseen samoin, kun katsoo myyntimääriä : hintaan. Tässä edellä olen määritellyt laatuun liittyvän x asiat, joillekin se laatu tulee taas vaikkapa infotaimentin toimivuudesta ja sujuvuudesta taikka puhelinäpistä X-painoarvolla tietenkin kokonaisuudessa, taikka ohjaamon muotoilusta --> tässä helppo palata taas, että kokeilemalla ja kokemalla.
          Last edited by ///Jone; 14-01-2023, 12:05.
          ______________________
          Nykyinen:
          Model 3

          BMW:t vuodesta 2009:
          i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

          Comment

          • Kanerv4
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2009
            • 976
            • Tampere

            Originally posted by |foder| View Post
            Eikö sähköauton pitäny olla pelkkää säästöä?

            Taisi aika monen vuoden säästö sulaa pahasti pakkasen puolelle kertaheitolla.

            Varmasti vaikutus myös muiden merkkisten käytettyjen hintoihin.

            Onneksi joku uskaltaa puhkaista kuplan.

            Köyhää vituttaa jne...

            Nimenomaan, noi sähköautomiehet älähtää heti kun autoilu alkaa maksamaan oikeesti rahaa En mä koskaan ole kuullut että joka uutena Ässä mersun painaa 5 vuoden välein itkisi hinnan laskusta. Se sentään oikeesti laskee sen kynnyksen yli ajaessa sen 20000e ja vuodessa 40000e. Eikä ne kitise

            Comment

            • isolohko
              BTCF Member
              • May 2004
              • 902
              • Kymenlaakso

              Ajatusleikkinä toisinpäin, jos Bemari i4 maksaisi hinnat alkaen 46k€ ja Tesla Model 3 63k€, niin Tesla menisi konkurssiin, kun autoja ei myytäisi yhtään.

              Tykkäsin ”Corolla vs Bemari 3-sarjalainen” vertauksesta kyllä.

              Nään asian niin, että EV ostajat ovat homogeenisempi joukko vielä jonkun aikaa, kuin fossiiliostajat, jotka ovat merkkiuskollisempia ja monesti autoihin palavasti suhtautuvia arvostaen eri asioita, kuin EV ostajat, jotka ostavat sähköautoja mm. rangen ja/tai 0-100 arvon perusteella. Yleistys tietysti. Sen vuoksi Teslan hinnan alennus lisää varmasti niiden myyntiä.

              e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

              Comment

              • kooma
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2004
                • 1020
                • Pikis

                Teslan hintojen laskun innostamana aloin kelaamaan jenkkifoorumia ja toistuvina valituksina tuntui olevan ainakin autopilotin haamujarrutukset ja se kun uusissa autoissa ei ole enää lainkaan parkkitutkia. Onko porukalla kokemuksia miten hyvin suomen teillä tuo autopilot toimii? Moni tuolla valitteli että jarruttaa kun vastaan tulee rekka, ja kaipasivat että saisi vaan ihan normaali vakkari tilaan tuon systeemin.
                Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                Comment

                • protoni
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2008
                  • 1365
                  • Tampere

                  Työkaverilla on nyt kolmas Tesla ja haamujarruista hänkin on useampaan kertaan nurissut.

                  Comment

                  • Vmatti
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2012
                    • 329
                    • Espoo

                    Olen huomannut vuosikymmenien aikana, että autossa pitää olle jotain "persoonallisuutta/fiilistä" joka tekee sen itselleen mieleiseksi.
                    Ei sen tarvitse olla aina kaikissa paras ikinä, mutta jotain siinä täytyy olla.
                    Muuten jää kulkuvälineeksi joka seisoo vaan pihalla ja ajetaan pakolliset.
                    Usein huomannut tämän esim. sijaisautojen osalta. Ajetaan pihaan ja takaisin kun se "jokin puuttuu" vaikka olisivat ihan uusinta uutta.
                    Sama pätee myös moottoripyörissä.
                    Hajuton/mauton/luotettavin ei ole se itselle sopivin.

                    Se jokin on varmaan kullekin se oma mutta se pitää olla.
                    F01 740D xDrive Individual LCI
                    Kawasaki H2SX SE

                    Exät:
                    F10 520D, F10 520D xDrive, F10 530D
                    Kawasaki Z750 -04, Suzuki Hayabusa -08, Kawasaki ZZR1400 -12

                    "Trust your instincts, be yourself"

                    Comment

                    • protoni
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2008
                      • 1365
                      • Tampere

                      Saman huomannut itsekin. Vaikka auto/mp olisi specseiltään täydellinen, mutta se jokin puuttuu, niin aika äkkiä sitä löytää itsensä taas selaamasta nettiautoa/-motoa.

                      Comment

                      • ///Jone
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2009
                        • 1281
                        • HKI

                        Originally posted by kooma View Post
                        Teslan hintojen laskun innostamana aloin kelaamaan jenkkifoorumia ja toistuvina valituksina tuntui olevan ainakin autopilotin haamujarrutukset ja se kun uusissa autoissa ei ole enää lainkaan parkkitutkia. Onko porukalla kokemuksia miten hyvin suomen teillä tuo autopilot toimii? Moni tuolla valitteli että jarruttaa kun vastaan tulee rekka, ja kaipasivat että saisi vaan ihan normaali vakkari tilaan tuon systeemin.

                        Ei se kertaakaa ole lyönyt jarruja lukkoon, ollut sellainen kevyt painallus. Tämän tehnyt kerran nyt kun AP:lla ajanut joku 700...1200km. Taas sellaisia epäröintejä, että alkaa laskee hitaasti nopeutta jossain kohdassa, on tehnyt muutamankin, yleensä kun autoja vieressä.

                        Itsessään toimii kyllä hyvin, mutta niin se taitaa tehdä muissakin merkeissä. Sade ei ainakaan haittaa tätä, eikä seilaa kaistalla mitenkään. Tien merkit kun katoaa, niin silloin loppuu kulku. Automaattipyyhkijöitä parjattu, mutta nekin toimii kyllä itsellä.
                        ______________________
                        Nykyinen:
                        Model 3

                        BMW:t vuodesta 2009:
                        i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                        Comment

                        • ///Jone
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2009
                          • 1281
                          • HKI

                          Originally posted by Kanerv4 View Post
                          Nimenomaan, noi sähköautomiehet älähtää heti kun autoilu alkaa maksamaan oikeesti rahaa En mä koskaan ole kuullut että joka uutena Ässä mersun painaa 5 vuoden välein itkisi hinnan laskusta. Se sentään oikeesti laskee sen kynnyksen yli ajaessa sen 20000e ja vuodessa 40000e. Eikä ne kitise

                          Kai se on ihan missä tahansa elämän osa-alueessa, että joudut tekee raamit sille mitä asiat maksavat, jotta tämä vastaa sitä miten arvostat asiaa. Kyllä minäkin olen ottanut huomioon autohankinnassa sen, että käyttökulut eri käyttövoimin eroavat, kuten ties kuinka kauan dieselin ostajat taikka muutoin eri hyödykkeitä vertaavat ostajat. Se, että tarvitseeko jotain erityisesti "älähtää", jos ennuste menee vihkoon, niin tuskin, vaikka kai se inhimillistä, ennusteet fossiilisillakin ajavilla on mennyt ehkä vihkoon, ja älähdyksiä sieltäkin kuuluu. En tiedä miten tästä saadaan jotenkin jokin tietyn käyttövoiman käyttäjän "juttu" - ehkä joku valaisee asiaa?

                          Musta tuntuu, että se on tätä 2020-lukua, että on olemassa suppeat kategoriat erilaisille identiteeteille ja kaikki jotka ei kuulu sun identiteettiin, niin ovat jotenkin väärässä tai ne reagoi oudosti...
                          ______________________
                          Nykyinen:
                          Model 3

                          BMW:t vuodesta 2009:
                          i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                          Comment

                          • Jarger
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2005
                            • 3843
                            • Finnland

                            Nettiauton halvin Tesla noin 33k.
                            Kyllä noissa jonkinlainen piikkiarvostus vielä toteutuu, ei olettaisi että tuon ikäiset ja tuon verran ajetut akkuautot enää noin kalliita olisivat. Jostain syystä oletin että hinta ois noin 20ke. 10 vuotta vanhalle ja enemmän ajetulle kipolle.
                            Väistämättä vaikuttaa käytettyjen hintoihin tuo hinnan lasku, mutta näemmä viiveellä ja lähinnä sinne käytettyjen yläpäähän näemmä ensin.

                            Mutta ei kai kukaan osta käyttöautoksi uutta autoa sen takia että se olisi hyvä sijoitus muutenkaan.
                            Negatiiviset kauppakokemukset:
                            Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                            Comment

                            • tiko4tiko
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2020
                              • 816
                              • Lappeenranta

                              Originally posted by SkyMan View Post
                              Ilmaisin itseäni ilmeisen epäselvästi. Kyse ei siis ollut vitsistä, vaan yritin sanoa sitä, että kun verrataan ihan puhtaasti autoja eikä yksittäisiä mukinpidikkeitä tms, eli puhutaan jousituksesta, ohjauksesta, sisätilojen materiaaleista ja äänitasoista yms. niin Teslan 3 ja bemarin i4 ovat ihan yhtä kaukana toisistaan kuin vaikkapa se corolla ja kolmossarja. Tätä pohjaa vasten esim juuri i4:n ja T3:n hintaero on omasta mielestäni täysin perusteltu, eikä sitä asiaa muuta se, vaikka teslassa olisi paremmin varusteita pienemmällä rahalla. Se perus auto voimalinjaa lukuunottamatta kun on kuitenkin niin paljon heikompi. Tämä siis ainoastaan oma näkemykseni ja joku toinen voi olla täysin toista mieltä.
                              samaa mieltä. Arjessa nuo ominaisuuksia joita arvostaa, hurjalla suorituskyvyllä ei tee juuri mitään. Omalla autolla ei ole ole vielä normiliikenteessä autobaanaa lukunottamatta tullut vastaan tilannetta, jossa kaiken potentiaalin olisi voinut käyttää hyväksi. Tesla on monellakin tapaa hyvin tyypillinen amerikkalainen auto. Voi toki olla, että vanhemmat amerikkalaiset merkit ei viitsi tehdä parempaa ja Tesla uutena tuoreena valmistajana ei vielä osaa tai ole ehtinyt keskittyä kaikkiin yksityiskohtiin. Siinä mielessä postiivista, merkki kehityy vielä aikaa myöten. Reunaehtona on toki että firman talousosasto antaa tähän rahaa. Ainakin lehdistössä uuden S-mallin viimeistelyä on kehuttu myös Euroopan puolella. Ja ajoltaan ässä on ollut paras Tesla jo ennestään, kiitos yhteistyön Merusn kanssa tuolloin alkuaikoina.
                              Mini, E24, E90, G70
                              exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                              Comment

                              • isolohko
                                BTCF Member
                                • May 2004
                                • 902
                                • Kymenlaakso

                                Originally posted by kooma View Post
                                Teslan hintojen laskun innostamana aloin kelaamaan jenkkifoorumia ja toistuvina valituksina tuntui olevan ainakin autopilotin haamujarrutukset ja se kun uusissa autoissa ei ole enää lainkaan parkkitutkia. Onko porukalla kokemuksia miten hyvin suomen teillä tuo autopilot toimii? Moni tuolla valitteli että jarruttaa kun vastaan tulee rekka, ja kaipasivat että saisi vaan ihan normaali vakkari tilaan tuon systeemin.
                                Tulee haamujarrutuksia, tai haamuhidastuksia pääosin, muutama kerta per 1000km. Vuoden ja 30tkm aikana pari kovempaa jarrutusta. Ylivoimaisesti vxttumaisin ominaisuus, pelästyy itsekkin saatikka kyytiläinen. Tämä on saanut aikaan ajotavan, jossa kaasujalka lepää polkimella, jotta kerkiää määrätä lisää vauhtia kun sekoaminen tulee. En ajaisi Teslan perässä kovin lähellä, niinkuin ärsyttävän moni tekee, varsinkin pakut ja rekat - eikä ole ylämäkeen vauhdinottamisesta kyse.

                                Autopilotin steering beta ajaa mielestäni liian ”vasemmalla”,kait se aika keskellä menee oikeasti, normilevyisellä tiellä ok, mutta leveäkaistatiellä ei viitsi käyttää, tuskin Teslan ominaispiirre yksistään. Joskus se on tehnyt, ehkä kaksi kertaa, aika äkkinäisen ohjausliikkeen motarilla tai maantiellä, kun oikealle on erkaantunut kaista paksulla katkoviivalla. Jotta ratista tosiaan kannattaa pitää kahdella kädellä kiinni.

                                Kaistalta tahattoman poistumisen varoitusääni tulee joskus herkemmin kuin joskus, hyvähän se että tulee, on vaan liian kova ja jatkuu liian pitkään.

                                Automaattipyyhkijät on lähinnä vitsi, joskus pyyhkii tarpeettomasti ja joskus eritoten edelläajavan vesisumuun ei reagoi ollenkaan. Pyyhkimien hallinta näytöltä tyhmä ratkaisu, vaikka saa vasemman viiksen päästä painamalla pikapyyhinpesun.

                                Autossa on keulassa tutka, sitä mallia vielä, mutta softapäivitys poisti sen käytöstä. Adaptiivisen vakkarin etäisyysastus oli ennen 1-7, nyt 2-7, kun pelkillä kameroilla ajaa. Mitään ratkaisevaa muutosta autopilottiin ja turvaominaisuuksiin en kyllä ole havainnut tutkan poistamisesta.

                                Ja - huhhuihaa - onhan tässä jo, mutta autopilot ohittaa pyyhkimien off asetuksen ja laittaa kaukovaloautomaatin päälle.

                                e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎