Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Demz
    Bimmer Rookie
    • Jun 2016
    • 112
    • Helsinki

    Originally posted by jori View Post
    Voi olla että sähköautojen kauppa hiipuu, pois lukien Model 3 ja Y, kun jäädään kyttäämään mitä muiden hinnoille tapahtuu Teslan tekojen myötä.
    Autokaupassa eletty erikoisia aikoja viimeiset pari vuotta…
    Eipä muilla valmistajilla ihan loputtomasti ole aikaa reagoida - alkaa meinaan lähtee tilauksia peruutukseen ja tulee Teslaa tilalle.

    Comment

    • BFI18
      BTCF Member
      • Aug 2012
      • 1456
      • Turku

      Originally posted by kimmon View Post
      Ei ole
      Ja molempia tietty olet ajanut:think
      G26 i4 M50 Black Sapphire

      Comment

      • ///Jone
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2009
        • 1281
        • HKI

        Faceboookin sähköpalstalla oli erinomainen tutkimus sähköauton rangesta ja olosuhteiden vaikutuksesta.

        Toveri oli ajanut noin 300 kertaa täysin saman lenkin ja pitänyt kirjaa.

        Keskeisiä lopputulemia
        - Samalla lämpötilalla ajettu kaksi eri ajokertaa erosivat kulutuksen osalta suurimmillaan 36 % ja tämän tekee: tuuli ja suunta, sade/loska, alijäähtynyt vesi tuulilasissa. Eli rangevertailu tosi vaikeaa, vaikka olisi sama kuski, sama reitti, sama ulkolämpötila.
        - Ulkolämpötilan nousu vaikutti kulutusta pienentävästi lähes lineaarisesti +25 saakka.

        -Range ka. -20, 210km
        -Range ka. -10, 240km
        -Range ka. -0, 280km
        -Range ka. +10, 340km
        -Range ka. +20, 400km
        -Range ka. +25, 410km

        WLTP 427km, auto MB EQA.

        Lisäksi:

        - jokainen datapiste on samalta 76 kilometrin reitiltä
        - reitti koostuu lähinnä valtatiestä — alkuun 1 km 40 km/h taajamaa, sitten 2 km 60 km/h rajoitusta, sen jälkeen 66 km valtatietä 80 km/h (kesällä 80/100) ja loppuun 7 km 70/60/50 rajoitettua tietä
        - reitti on hyvin ruuhkaton eli muun liikenteen vaikutus ajosuoritteeseen vähäinen
        - ei eco-ilmastointeja, ei esilämmitys ei mukana
        __

        WLTP/2 hyvä sääntö siihen mitä matkassa menee -20 pakkasessa.
        ______________________
        Nykyinen:
        Model 3

        BMW:t vuodesta 2009:
        i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

        Comment

        • ///Jone
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2009
          • 1281
          • HKI

          Originally posted by BFI18 View Post
          Ja molempia tietty olet ajanut:think

          Sellaisia selvästi havaittavia eroja lienee alustan paremmus ja hieman parempi laatufiilis, huoltoverkosto, onkohan muita?

          i4 alkaa olla kallis 63k€ alkaen hintaan, kun toinen irtoaa hyvin varustein jo 47k€, sekä nelivetokin paremmin audioin 55k€.
          ______________________
          Nykyinen:
          Model 3

          BMW:t vuodesta 2009:
          i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

          Comment

          • ritariässä
            BTCF Member
            • Jan 2006
            • 3602
            • Raisio

            47000€ summalla saa pihiin dieseliin noin 500000km matkalle polttoaineet, joten kaikki edullisuus on suhteellista.
            G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

            Comment

            • OVi
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2016
              • 514
              • Oulu

              Originally posted by ritariässä View Post
              47000€ summalla saa pihiin dieseliin noin 500000km matkalle polttoaineet, joten kaikki edullisuus on suhteellista.
              Saahan sillä, vaan jos laittaa pari kymppiä dieselautoon ja kuussataa vuosittaiseen veroon viiden vuoden ajan, niin ero alkaa olla mitätön.
              Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.

              Comment

              • kooma
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2004
                • 1020
                • Pikis

                Originally posted by ritariässä View Post
                47000€ summalla saa pihiin dieseliin noin 500000km matkalle polttoaineet, joten kaikki edullisuus on suhteellista.
                Lähin bemarin diesel lienee 320d, ja se maksaa alkaen 48800.
                Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                Comment

                • Thmas
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2008
                  • 531
                  • HEL

                  Huh. Kerrankin lykästi. Myin tuon sigun MY:n 10 pv sitten työsuhdeauton tieltä

                  Mutta kyllähän tuo Suomen sähköautomarkkina tuossa segmentissä muuttui nyt kertaheitolla ihan eri asentoon, kun siitä tavallisen tallaajan halutuimmasta mallista (MY LR) lähti 11400 e tjsp pois. Siinä on kilpailijoilla mietittävää, että mites se asiakas nyt saadaan ostamaan Enyaq tai ID4.

                  Sääliksi käy juuri Teslan noutaneita. Siellä on kuitenkin eiliseen asti luovutettu uusia täyttä häkää. Voi olla aavistuksen haitariin kairattu fiilis.
                  Audi e-tron 55

                  Exiä:
                  1999 E46 316i, 2005 E46 316i, 2008 E87 120d, 2011 E90 320i, 2012 F30 320iA, 2013 F30 318dA, 2014 F32 435dA, 2014 F30 320d, 2015 F10 530dA, 2014 F32 435iA, 2013 730dA, 2015 520dA + muita merkkejä.

                  Comment

                  • ///Jone
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2009
                    • 1281
                    • HKI

                    Originally posted by kooma View Post
                    Lähin bemarin diesel lienee 320d, ja se maksaa alkaen 48800.
                    Noillekin käyttäjäryhmät, heille se sopivin. Monelle/näyttää et yhä useammalle reilu parisataa heppanen diesel ei vaan enää vaihtoehto, voimalinja arkikäyttöön aika tuhnu, päästöinen ja äänekäs, ja tulee kalliimmaksi kuin vastaava sähkö.
                    ______________________
                    Nykyinen:
                    Model 3

                    BMW:t vuodesta 2009:
                    i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                    Comment

                    • Ape
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2006
                      • 474
                      • Savonlinna

                      Saattaa olla 14 päivän palautusoikeutta käyttäviä aika paljon
                      Id.4
                      ex: Toyota avensis
                      Ex :Skoda octavia combi 2.0tdi 4x4 -07
                      ex:Audi a6 avant 1.8t
                      ex: Suzuki gsx-r750 k6
                      ex: Imolarot e46 325i touring M-sport
                      ex: Audi a4 1.8t Q avant -96
                      ex: e36 320 coupe -93

                      Comment

                      • BFI18
                        BTCF Member
                        • Aug 2012
                        • 1456
                        • Turku

                        Originally posted by ///Jone View Post
                        Sellaisia selvästi havaittavia eroja lienee alustan paremmus ja hieman parempi laatufiilis, huoltoverkosto, onkohan muita?

                        i4 alkaa olla kallis 63k€ alkaen hintaan, kun toinen irtoaa hyvin varustein jo 47k€, sekä nelivetokin paremmin audioin 55k€.
                        Nuo mainitsemasi erot ainakin.
                        Varustelumahdollisuudet, ulkonäkö, sisusta, mittaristo, hallintalaitteet, Viimeistely. Makuasiaoitakin toki.
                        Teslassa on paljon hyvääkin. Kuten kulutus, paino, voimalinja (P).

                        Konffasin Model 3P:n huvikseen - 68.990€.
                        Alkaa olla todella lähellä jo esimerkiksi M50 (vanhaa) hintaa kaksin renkain.

                        Perus 3 uudella hinnalla pitäisi olla kilpailukykyinen.
                        Last edited by BFI18; 13-01-2023, 20:21.
                        G26 i4 M50 Black Sapphire

                        Comment

                        • SkyMan
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2008
                          • 518
                          • Sirius

                          Originally posted by jobo View Post
                          Saa nähdä reagoiko esim bmw noihin alennuksiin. Nythän esim alkaenmallin i4 on todella kallis verrattuna model3. Toki joo bmw autona parempi mutta onko noin ison hintaeron verran parempi?
                          Minun mielestäni taas on. Oon ajellu monenlaisilla vehkeillä ja omasta mielestäni i4 on Teslan kolmosta ja Polestar kakkosta huomattavasti parempi tuote, ja korkeamman hinnan ymmärtää heti kun autoilla vähänkin ajaa
                          Coffee isn´t my cup of tea

                          Comment

                          • Kanerv4
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2009
                            • 976
                            • Tampere

                            Originally posted by SkyMan View Post
                            Minun mielestäni taas on. Oon ajellu monenlaisilla vehkeillä ja omasta mielestäni i4 on Teslan kolmosta ja Polestar kakkosta huomattavasti parempi tuote, ja korkeamman hinnan ymmärtää heti kun autoilla vähänkin ajaa

                            Niin ymmärtää! Bmw ja mersu kuuluu siihen kastiin kuitenkin että kun mersu on saatava niin muut ei ole vaihtoehtoja. Toki kuluttaja miettii sekä äänestää lompakollaan mutta se ei olekaan Mersumies jos ostaa jonkun muun.

                            Comment

                            • Kanerv4
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2009
                              • 976
                              • Tampere

                              Originally posted by Ape View Post
                              Saattaa olla 14 päivän palautusoikeutta käyttäviä aika paljon

                              Todella paljon! Tesloissa on ollut jo 2 vuotta siten että käytännössä kaikki on aina rahoitettu 0% käsirahalla ja isolla jämärillä ja niitä on saanut käytännössä kuka vaan. Voi olla parit kolaritkin sekä takaisinhaku autot nyt seuraavan parin viikon juttu myös. Mutta edelleenkin vaikka nyt on pakko reagoida myös muillakin merkeillä niin terveellisemmäksi tämä muuttuu ja kuluttajalle parempaan suuntaan! Koko euroopassa sama homma, naureskelin kun kello 11 alko tulla parilta saksan yksityiseltä viestiä että kiinnostaako VIELÄ se model Y Perf. hintaan xxxxx. Tokasin vaan että ai nytkö sit edellisen kerran tarjoamani hinta käykin kun luit uutiset? En ostanut, ootan että markkinat tasoittuu

                              Tämä tosiaan poistaa valtaosan noista jotka on varastorahoituksella päässyt vähän tilinteko makuun Tesloilla. Tulee muutama konkurssi jos ei ole tehty vuodessa oikeasti tiliä että voi kattaa tappiot. Loppu se sähköauto "flippaaminen" nih!
                              Last edited by Kanerv4; 13-01-2023, 20:40.

                              Comment

                              • joko
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2004
                                • 1968
                                • Seinäjoki

                                Originally posted by Kanerv4 View Post
                                Todella paljon! Tesloissa on ollut jo 2 vuotta siten että käytännössä kaikki on aina rahoitettu 0% käsirahalla ja isolla jämärillä ja niitä on saanut käytännössä kuka vaan. Voi olla parit kolaritkin sekä takaisinhaku autot nyt seuraavan parin viikon juttu myös. Mutta edelleenkin vaikka nyt on pakko reagoida myös muillakin merkeillä niin terveellisemmäksi tämä muuttuu ja kuluttajalle parempaan suuntaan! Koko euroopassa sama homma, naureskelin kun kello 11 alko tulla parilta saksan yksityiseltä viestiä että kiinnostaako VIELÄ se model Y Perf. hintaan xxxxx. Tokasin vaan että ai nytkö sit edellisen kerran tarjoamani hinta käykin kun luit uutiset? En ostanut, ootan että markkinat tasoittuu

                                Tämä tosiaan poistaa valtaosan noista jotka on varastorahoituksella päässyt vähän tilinteko makuun Tesloilla. Tulee muutama konkurssi jos ei ole tehty vuodessa oikeasti tiliä että voi kattaa tappiot. Loppu se sähköauto "flippaaminen" nih!

                                Joo erittäin tervetullut muutos. Kunnon pohjalla käyntiä tässä on kaivattukin kun maailman menossa ei oo muutamaan vuoteen ollu talouden näkökulmasta yhtään mitään järkeä.
                                F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                                W906 319 sprinter - 14

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎