Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • |foder|
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2006
    • 7087
    • Forssa

    #31
    Annahan tulla.
    Nyt:
    E82 135i -11

    Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

    Comment

    • pyroz
      BTCF Member
      • Nov 2002
      • 6759
      • PK-seutu

      #32
      Originally posted by Remotion View Post
      Jos täytyis esim miettiä et 30min ennen tankille menoa laittaa joku lämmitys että suostuu ottaa bensaa tai dieseliä vastaan. Eihän tollaista jaksais. Muutenkin 2krt kuussa kun käy tankkaamassa ni ei paljoa rasita. Minuutin suoritus miltä tahansa asemalta.
      Niin asiaa voi taas katsoa monelta kantilta. Niitä muutaman minuutin tankkauskäyntejä kun ei ole tarvinnut tehdä pariin vuoteen muuten kuin kesällä harrasteautoilla (ja muuten vituttaa joka kerta se polttoaineeseen menevä rahamäärä).

      Normi arki kun sähköautoilijalla usein on sellainen, että ei tarvitse mennä mihinkään tankkaamaan tai lataamaan. Sen kuin ajaa kotona auton talliin ja naps töpseli kiinni ja menee kahvikupin ääreen kirjoittelemaan nettiin kärkkäitä kommentteja muiden keski-ikäisten kiukuttelijoiden kanssa (kuten parhaillaan tässä )

      Tottakai on Kanervan kaltaisia piirimyyjiä joiden pitää singahdella tuosta vaan päivän aikana monessa eri kaupungissa ja olla jatkuvasti tien päällä. Kuten Kanerva on kirjoitellut niin sekin onnistuu. Joutuu silloin tietysti latailemaan myös matkan päällä milloin missäkin ja jos se on liian vaikeaa tai hankalaa niin sitten se on ja sähköautoilu ei liene hänelle oikea valinta.

      Se seikka taas on taivaan tosi, että on aika isot massat ihmisiä, jotka eivät tiedä tekniikasta mitään eivätkä ole edes kiinnostuneita opettelemaan mitään. Siihen kun laitetaan päälle pientä täälläkin havaittavaa asenneongelmaa niin soppa on valmis. Latausoperaattorien määrä ja roamingit ja minuuttihinnat ja äpit ja tägit kun yhdistää Volkkarin autoihin ilman akunlämmitintä niin kyllähän siinä perheriitoja tulee ja kirotaan monet tahot alimpaan helvettiin "Kun automyyjä lupas että 200kW lataa ja täältä vitun absin laturilta irtookin vaan 27kW".

      Sellaisille sähköauto voi olla hyvä vaihtoehto joille ei ole ylitsepääsemätöntä opetella nuo perusasiat ja ei tarvitse joka päivä ajaa 700km siirtymiä sinne ja tänne.
      S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

      Comment

      • Laku
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2007
        • 17532
        • Turku

        #33
        Mietintää sähköautoiluun siirtymisestä

        Oma tilanne alkaa nyt olla se, että elämänmuutosten ja elinpiirin muutosten myötä diesel alkaa olla järjetön laite. Viimeistään keväällä käytännössä pisin ajomatka on 45km mökille. ja vuosittainen ajosuorite jäänee selvästi alle 10 000km. En ala tässä kohtaa miettiä enkä spekuloida mitään typeriä lapinreissuja. Tavoite olisi kuitenkin, että tuollaisen 300km ajosuoritteen pystyisi tekemään talvellakin.

        Oma F11 on paljon ajettu, toimiva ja hyvä auto, mutta arvoa sillä ei ymmärrettävästi enää paljoa ole. Sama juttu tuon E81 suhteen, joka ei oikein palvele perhekäyttöä lainkaan. Periaatteessa molemmat ovat ns. vaihtolistalla tulevaisuudessa tai sitten eivät.

        Suosituksia otetaan sähköautosta vastaan. Kaikkea on mietititty Leafistä Taycaniin ts. budjetilla ei ole väliä, mutta järkeä haluan käyttää, koska rahaa voi käyttää fiksumminkin kuin autoon. Pitäisi saada kuitenkin mökkikamat ja 4 henkeä kyytiin viikottain. I4 olisi hieno vaikka pieni omaan makuun ja minusta vielä liian kallis kolmossarjalaiseksi. I5 ei kannata jäädä odottamaan, joten Teslaakin miettinyt. Mutta mikä malli? Vetokoukku on oltava, jos F11 lähtee taloudesta.

        Sitten vielä kysymys sukolataukseen, kun tässä on juuri sanottu, että 11kW lataus pitäisi olla. Kauanko 1-vaihe 16A latauksella käytännössä lataa auton täyteen, esim. Tesla S? Latauslaitteita voin toki asennella mökille ja himaan tulevaisuudessa, mutta olisi kiva aloittaa noin. Latausmahdollisuus on kuitenkin joka arkipäivä useimmiten klo 17 - 06 ja viikonloppuisin 24h per pvä himassa tai mökillä. Julkisia ei ole tarkoitus käyttää, ellei hinta houkuta vs. kotisopimus.
        Näillä mennään:
        - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
        - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
        - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
        - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


        Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

        Comment

        • lnaukkar
          Bimmer Rookie
          • Sep 2015
          • 189
          • Helsinki

          #34
          Julkisen latauksen varassa sähköautoilu ei todellakaan ole ruusuista. Ja en tiedä olisinko edes hypännyt kelkkaan, jos oma tilanne ois sellainen. Mutta kotilatauksen varassa, kun useamman päivän ajot mahtuu täysin auton kantamaan. Mikäs tässä.

          Mut täälläkin puolisoa ahdistaa lähtökohtaisesti sähköautoilu. Ei häntä mikään lataukseen liittyvä kiinnosta. Ja sitähän riittää, tietoa ja nyansseja, jotka voi ottaa huomioon. Mutta häntä kiinnostaa voimalinjan sulavuus ja ajamisen halpuus. Ja se, että kabiini on hetkessä sopivan lämpöinen.

          Nyt on ajettu kolmatta kuukautta i4 ja toista viikkoa iX1 pihassa. Julkiseen lataukseen on turvauduttu tasan yhdellä matkalla ja näillä kerroilla se toimi just niin kuin leffoissa. Mietit missä haluat kahvitella/syödä, ajat auton pikalaturille, lataus päälle ja kahville/syömään. Ja näköjään auto oli valmis ennen kuin ihmiset. ABC lataus ja Tesla supercharger koitettu.
          2023 G26 i4 M50
          2023 U11 iX1 xDrive30

          Comment

          • Puistis
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2013
            • 849
            • 09

            #35
            Nykyään alkaa eri firmojenkin parkkipaikoilla olemaan latauspisteitä, joten hyvällä tuurilla asiakaskäynneillä saa auton tunniksi pariksi lataukseen, jolloin ei välttämättä tarvitse pysähtyä kotimatkalla lataamaan autoa.

            Tässä itse miettinyt auton vaihtoa, mutta exceliin kun lyö luvut niin ei saa mitenkään järkevästi perusteltua vaihtoa dieseliin tai bensaan. Ei vaikka laskisi että Tesla kuluttaisi 35kwh/100km(todellinen 15-25kwh/100km) ja sähkö maksaisi keskimäärin 30snt/kwh. Polttisten korkeammat huoltokulut, polttoainekulut ja ajoneuvovero on moninkertaisia sähkikseen verrattuna.

            Sitten kun lasketaan vielä kun laskee todellisilla kulutuksilla kuinka paljon kilometrikorvauksista jää käteen sähkö vs diesel vaikka joutuisi matkalla lataamaan sen 15-30min niin silti pääsee hyville tuntipalkoille.

            Oma ajoprofiili sisältää vielä paljon lyhyitä 2-10km siirtymiä jolloin polttiksella ajaisi aina kylmällä koneella --> Ei toivoakaan päästä WLTP kulutuksiin

            Itse olen schuko-latauksen varassa, mutta sekään ei ole ollut ongelma kun pystyy vähän ennakoimaan ajoja.

            Vielä jos haluaa että autossa olisi kulkupuoli kohdillaan niin muutaman vuoden vanhasta polttiksesta joutuu maksamaan itsensä kipeäksi

            Comment

            • Palehti
              Bimmer Rookie
              • Jan 2005
              • 147
              • Klaukkala

              #36
              Itsellä oli edellinen työ sellainen että siinä saattoi asiakas soittaa 2-3-4-500 kilsan päästä että nyt ollaan kusessa, pääsetkö auttamaan. Silloin ajoprofiiliin ja ajatusmaailmaan ei vielä sopinut se, että latailut ottaisivat roolia noista ajoista ja lähdöistä. Tietenkin sähköautoihin tuli tutustuttua ja olihan ne jees.
              Nykyään ajelen lähitaistelua, kun työpaikoille on 12-33km. Ja saan ladattua auton työpaikoilla ilman rahallista panostusta.

              Hankin autonodotusautoksi -22 Model 3 Perffin (Made in China) ja joku tuossa edellisessä threadissä sellaisen kokemuksia kyseli. No tässäpä omat:
              +voimalinja aivan 100 ja kaasupolkimen vaste erinomainen. Autolla todella helppo ajaa smoothisti
              +ajettavuus. Paljon Model 3 mallia parjataan jopa kamalaksi autoksi ajella, mutta itse en sitä allekirjoita
              +etäkäyttö puhelimella tosi hyvä
              +puhelin avaimena erittäin jees. Kuljetan avainkorttia lompakossa tietenkin myös mukana
              +lämmin ja lämpenee etäkäytöllä yhdessä hujauksessa miellyttäväksi
              +range riittävä ja lataukset tien päällä nopeita (en ole vielä harrastanut, muutakuin senverran että testannut että tägit ja äpit toimii)
              +voimakas regen ja yhdenpolkimen ajo
              +frunkki, eli konepellin alla oleva tavaransäilytysluukku. Pidän siellä lataukseen liittyviä tavaroita ja myös lumiharjaa
              +iso takaluukku, vaikka takaluukun suuaukko sen saneleekin että mitä kaikkea saa sisälle
              +kahdelle puhelimelle keskikonsolissa asialliset lataavat paikat
              +keskikonsolissa tilaa todella paljon
              +Sentry, eli auto kuvaa kameroillansa auton ympärillä tapahtuvaa liikettä ja tallentaa tapahtumat muistitikulle
              +kojelautakamera hyvällä kuvanlaadulla ja neljällä kuvakulmalla
              +stereot hyvät. Parhaat tehtaalta asennetut stereot mitä minulla on ollut
              +keskinäytön käytön sujuuvuus on täyttä "Applea", eli nopeaa ja sujuvaa
              +navigaattori tosi helppo käyttää ja suunnittelee ne lataukset myös. Google mapsista (puhelimesta) saa lähetettyä reitin autoon muutamalla painalluksella
              +ratin ja penkin säädöt kaikille käyttäjille omansa. Ja saa lisäksi easy-entry -toiminnon, josta olen itse säätänyt että ratti nousee 5-bemumaisesti vähän kun auton parkkeeraa
              +sisältä ja ulkoa tatsi/laadun tuntu ja luukki yllättävän hyviä noin halvalla viimeistellyksi autoksi. Tässä vissiinkin tapahtunut vuosien varrella parannusta
              +kohtuullisen vähä-ääninen 20" kiinankitkoilla. Nyt alla olevat 20" misukan nastat ropisevat asfaltilla kuuluvasti, mutta ei näilläkään mölytoosa
              +lataamisen helppous kotosalla, kun on latausasema. Sen kun tökkää piuhan kiinni ja sohvalta säätää sitten mihin lataustasoon asti ladataan, vai ladataanko vasta yöllä halvan sähkön aikaan jne
              +toisia ihmisiä kiinnostaa Tesla ja sähköauto niin paljon että koeajajia (joita ei autot normaalisti kiinnosta) on riittänyt aika paljon lähipiirissä
              +Track mode. Perkeles millainen leikkikalu tämä on, kun saa estot pois ja nelivedon takapainoiseksi

              -pyyhkijöiden automatiikka ihan moro. Tähän ei auta mikään. Kameralla(kameroilla) toteutettu ja se ei vaan toimi kuin ehkä 2/5 kerrasta
              -pyyhkijöiden pakkokäyttö vakkarin kanssa. Välillä lähtee hinkkaamaan kuivaa lasia ilman syytä. S3XY -napeilla saa pois
              -pyyhkijöiden käytettävyys täysin paska (nopeudensäädöt näytöllä). Saa kierrettyä S3XY -napeilla
              -vakkari kirjoittaa itse uuden nopeusasetuksen vanhan päälle. Tehnyt itsellä kaksi kertaa risteysalueella ja ai että miten otsasuoni sykkii noina hetkinä
              -vakkari ajaa liian lähellä, vaikka asetus on kauimmaisessa. Haluaisin olla kauempana
              -liiallinen ajoon liittyvien toimintojen vienti kosketusnäytölle. Kaikille jutuille ei tarvitse olla fyysisiä nappuloita, mutta esim. sisävalot ja hanskalokeron avaus olisi ihan jees olla nappuloilla. S3XY -napit auttaa tähän
              -ei saa vetokoukkua tähän malliin (Perf), muutakuin polkupyörän kuljetukseen
              -karmittomat ovet. Vielä ei ole kyllä kiusannut yhtään, mutta onhan nuo Suomen talveen ja jäähän aika epäoptimaaliset
              -voimakas regen voi yllättää. Ennen kuin laitoin valikoista talvirengas-asetuksen päälle, auto heilautti takapäätä liukkaalla jos kaasun nosti nopeasti. S3XY -napeilla pystyy säätämään regeniä 25% pykälin
              -navigaattorin reitit. Vaikka vaikuttaa Google mapsilta, niin ei sitä ole. Aika usein opastaa jotain aivan pölvästiä reittiä
              -kallis. Eipä ole ikinä säästäminen ollut näin kallista
              -käteentuntuva laatu ei Premium-merkkien tasolla, mikä on aika selviö. Sanoisin että tämä on sellaista hyvää Toyota-laatua muoveiltaan
              -Tesla ärsyttää joitakin ihmisiä merkkinä ja heidän on se pakko tuoda julki
              -jotkut Teslojen omistajat rakastavat autojaan niin sokeasti että he eivät allekirjoita yhtäkään yllä olevaa, koska Tesla on merkkinä ja autona paras
              -Track mode. Perkeles että tulee tilanteita kun tehoa riittää ja välillä ne (teho&tilanteet) voi yllättää

              Olen autoon tyytyväinen, eikä ole tullut ostokrapulaa. Harvasta autosta olen tykännyt näin paljon. Tietyt Teslamaisuudet oli jo ennestään tuttuja ja osa tullut nyt uusina.
              Last edited by Palehti; 09-01-2023, 18:27. Reason: Lisätty Track mode plussiin ja miinuksiin
              i4 M50, E46 325 CiA avo, Suzuki Katana 2022
              ex E39 M5 2001 Anthracite, M550D, F11 525D N57, F36 435D, Model 3 Perf, jne

              Comment

              • BFI18
                BTCF Member
                • Aug 2012
                • 1456
                • Turku

                #37
                [QUOTE=Laku;4370599 Suosituksia otetaan sähköautosta vastaan. Kaikkea on mietititty Leafistä Taycaniin ts. budjetilla ei ole väliä, mutta järkeä haluan käyttää, koska rahaa voi käyttää fiksumminkin kuin autoon. Pitäisi saada kuitenkin mökkikamat ja 4 henkeä kyytiin viikottain. I4 olisi hieno vaikka pieni omaan makuun ja minusta vielä liian kallis kolmossarjalaiseksi.

                Sitten vielä kysymys sukolataukseen, kun tässä on juuri sanottu, että 11kW lataus pitäisi olla. Kauanko 1-vaihe 16A latauksella käytännössä lataa auton täyteen, esim. Tesla S? Latauslaitteita voin toki asennella mökille ja himaan tulevaisuudessa, mutta olisi kiva aloittaa noin. Latausmahdollisuus on kuitenkin joka arkipäivä useimmiten klo 17 - 06 ja viikonloppuisin 24h per pvä himassa tai mökillä. Julkisia ei ole tarkoitus käyttää, ellei hinta houkuta vs. kotisopimus.[/QUOTE]


                Oletko ajanut i4:sta?
                Hiljaista kyytiä ja mielestäni peräjälkeen kun ajoin i4/530xe niin en kyllä sanoisi, että ensin mainittu tuntuisi liikaa kolmossarjalaiselta tai 'pikkuautolta'. Tilantarjonta 5-sarjassa parempi, ellei hybridi-sedan, jossa aika rajallinen tavaratila.

                Sukolla saat alle 2 kWh teholla. 80 kWh akku lataa tällöin +40h sukolla.
                Voimavirtapistoke 3-vaiheeseen seinään, niin 11 kW (tarvittaessa siirrettävä) latauslaite on siinä.
                Last edited by BFI18; 09-01-2023, 10:09.
                G26 i4 M50 Black Sapphire

                Comment

                • BFI18
                  BTCF Member
                  • Aug 2012
                  • 1456
                  • Turku

                  #38
                  ..........
                  G26 i4 M50 Black Sapphire

                  Comment

                  • Laku
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2007
                    • 17532
                    • Turku

                    #39
                    Originally posted by BFI18 View Post
                    Oletko ajanut i4:sta?
                    Hiljaista kyytiä ja mielestäni peräjälkeen kun ajoin i4/530xe niin en kyllä sanoisi, että ensin mainittu tuntuisi liikaa kolmossarjalaiselta tai 'pikkuautolta'. Tilantarjonta 5-sarjassa parempi, ellei hybridi-sedan, jossa aika rajallinen tavaratila.

                    Sukolla saat alle 2 kWh teholla. 80 kWh akku lataa tällöin +40h sukolla.
                    Voimavirtapistoke 3-vaiheeseen seinään, niin 11 kW (tarvittaessa siirrettävä) latauslaite on siinä.
                    En ole ajanut i4:sta. Voin sulta tyypätä joku päivä . Tiloja tosiaan mietin, en niinkään edes ääniä.

                    Tuo n. 2kWh ja 2 vrk riittää kyllä minulle. Eihän sitä akkua tarvitse tyhjäksi aina ajaa ja mökillä ollaan aina väh. 48h. 3-vaihe- eli voimavirtapistorasia löytyy sekä mökiltä ja himasta, mutta ovat kellarin ovensuulla, josta etenkin mökillä tulee reippaasti matkaa tavanomaiseen auton säilytyspaikkaan.
                    Näillä mennään:
                    - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                    - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                    - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                    - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                    Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                    Comment

                    • pyroz
                      BTCF Member
                      • Nov 2002
                      • 6759
                      • PK-seutu

                      #40
                      Originally posted by Laku View Post
                      Oma tilanne alkaa nyt olla se, että elämänmuutosten ja elinpiirin muutosten myötä diesel alkaa olla järjetön laite. Viimeistään keväällä käytännössä pisin ajomatka on 45km mökille. ja vuosittainen ajosuorite jäänee selvästi alle 10 000km. En ala tässä kohtaa miettiä enkä spekuloida mitään typeriä lapinreissuja. Tavoite olisi kuitenkin, että tuollaisen 300km ajosuoritteen pystyisi tekemään talvellakin.

                      Oma F11 on paljon ajettu, toimiva ja hyvä auto, mutta arvoa sillä ei ymmärrettävästi enää paljoa ole. Sama juttu tuon E81 suhteen, joka ei oikein palvele perhekäyttöä lainkaan. Periaatteessa molemmat ovat ns. vaihtolistalla tulevaisuudessa tai sitten eivät.

                      Suosituksia otetaan sähköautosta vastaan. Kaikkea on mietititty Leafistä Taycaniin ts. budjetilla ei ole väliä, mutta järkeä haluan käyttää, koska rahaa voi käyttää fiksumminkin kuin autoon. Pitäisi saada kuitenkin mökkikamat ja 4 henkeä kyytiin viikottain. I4 olisi hieno vaikka pieni omaan makuun ja minusta vielä liian kallis kolmossarjalaiseksi. I5 ei kannata jäädä odottamaan, joten Teslaakin miettinyt. Mutta mikä malli? Vetokoukku on oltava, jos F11 lähtee taloudesta.

                      Sitten vielä kysymys sukolataukseen, kun tässä on juuri sanottu, että 11kW lataus pitäisi olla. Kauanko 1-vaihe 16A latauksella käytännössä lataa auton täyteen, esim. Tesla S? Latauslaitteita voin toki asennella mökille ja himaan tulevaisuudessa, mutta olisi kiva aloittaa noin. Latausmahdollisuus on kuitenkin joka arkipäivä useimmiten klo 17 - 06 ja viikonloppuisin 24h per pvä himassa tai mökillä. Julkisia ei ole tarkoitus käyttää, ellei hinta houkuta vs. kotisopimus.
                      iX3 LCI tai i4 jos takapenkillä matkustaa pieniä ihmisiä

                      Jos kotona on piuhat ja sulakkeet kunnossa ja asennat 16A kestävän systeemin niin siitähän tulee se ~3,5kW akkuun asti. Autojen mukana tulee nykyään 8A-10A sukolatureita ja niillä sitten kestää vielä pidempään Jos ajat vaikka iX3 tai i4 akun kuivaksi kotiin saapuessa niin meneehän siinä pari päivää ennenkuin täynnä. 11kW:llä se on "muutama tunti". On siinä valtava ero ja tuo merkittävää mukavuutta sähköauton kanssa elämiseen.
                      S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                      Comment

                      • _nixu_
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2006
                        • 8972
                        • Kellokoski

                        #41
                        Ja iX3 i4 etc mukana tulee BMW Flexible Charger johon tarvitsee vain ostaa voimavirtapistoke lisäksi niin sillä lataa sen 11kw mökillä tai kotona siitä voimavirrasta. Itselle hankin sen piuhan siihen lisäksi varalle, jos matkan päällä ainoa vaihtoehto olisi voimavirta. Kerran sille tulikin kesällä vaunureisulla käyttöä.

                        Ja Webastosta, sen kanssa voi kokeilla huudattaa sitä vaikka 4 kertaa päivässä pätkäajon lomassa 30min kerrallaan niin että autossa on jatkuvasti se +20 talvella. Ja kertoa missä kohtaa ajoakku sippaa ja auto jää odottamaan lisävirtaa..
                        Last edited by _nixu_; 09-01-2023, 10:55.
                        E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                        Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                        Comment

                        • lnaukkar
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2015
                          • 189
                          • Helsinki

                          #42
                          Originally posted by pyroz View Post
                          iX3 LCI tai i4 jos takapenkillä matkustaa pieniä ihmisiä
                          i4 on ihan tuskaa turvaistuimen kanssa koska pienet ovet ja aika rajallinen tila pituussuunnassa. Kun turvaistuimista pääsee eroon niin mainio. iX1 toimii sekä että ilman tuskaa, jopa aikuiselle ok takapenkki.

                          iX1 onkin yhtä iso tai ehkä jopa isompi sisältä kuin iX3, jossa sentit hukkuu pidempään keulaan. Ajoltaan ja kabiiniltaan iX1 on kans raikkaampi. X3:ssä on kovasti perinteisemmän bemarin tuntua. Mulle tulee iX1 ajosta tulee mieleen ekana iX xDrive40, eikä kyl juuri yhtään iX3. Mut mielipidehommia.

                          iX3 ja i4 eDrive40 (eli takavedoissa) on kyllä pidempi kantama. Meillä i4M50 menee suunnilleen yhtä pitkälle kuin iX1 xDrive30, jälkimmäinen kuluttaa melkein samassa suhteessa vähemmän kuin mitä on akkujen ero. Toki rengastus vaikuttaa näihin. Ja en tiedä josko motarilla kesänopeudella toi iX1 korkeus sitten kostautuu.
                          Last edited by lnaukkar; 09-01-2023, 11:07.
                          2023 G26 i4 M50
                          2023 U11 iX1 xDrive30

                          Comment

                          • BFI18
                            BTCF Member
                            • Aug 2012
                            • 1456
                            • Turku

                            #43
                            Originally posted by _nixu_ View Post
                            Ja iX3 i4 etc mukana tulee BMW Flexible Charger johon tarvitsee vain ostaa voimavirtapistoke lisäksi niin sillä lataa sen 11kw mökillä tai kotona siitä voimavirrasta. Itselle hankin sen piuhan siihen lisäksi varalle, jos matkan päällä ainoa vaihtoehto olisi voimavirta. Kerran sille tulikin kesällä vaunureisulla käyttöä.

                            Ja Webastosta, sen kanssa voi kokeilla huudattaa sitä vaikka 4 kertaa päivässä pätkäajon lomassa 30min kerrallaan niin että autossa on jatkuvasti se +20 talvella. Ja kertoa missä kohtaa ajoakku sippaa ja auto jää odottamaan lisävirtaa..
                            Juuri näin.
                            BMW:n omaan Flexible chargeriin voimavirtapiuha niin sillä pärjää.
                            G26 i4 M50 Black Sapphire

                            Comment

                            • BFI18
                              BTCF Member
                              • Aug 2012
                              • 1456
                              • Turku

                              #44
                              Originally posted by Laku View Post
                              En ole ajanut i4:sta. Voin sulta tyypätä joku päivä . Tiloja tosiaan mietin, en niinkään edes ääniä.

                              Tuo n. 2kWh ja 2 vrk riittää kyllä minulle. Eihän sitä akkua tarvitse tyhjäksi aina ajaa ja mökillä ollaan aina väh. 48h. 3-vaihe- eli voimavirtapistorasia löytyy sekä mökiltä ja himasta, mutta ovat kellarin ovensuulla, josta etenkin mökillä tulee reippaasti matkaa tavanomaiseen auton säilytyspaikkaan.
                              Jos liikut Turussa päin, niin onnistuu kyllä

                              Kyllä sukolatauksellakin jotenkin pärjää ja tosiaan, kuten tuossa edellä mainittiinkin, BMW:n oma Flexible charger joka tulee auton mukana, on jo varsin pätevä (voimavirtapäällä varsinkin).
                              G26 i4 M50 Black Sapphire

                              Comment

                              • 205/65-15H
                                BTCF Member
                                • Mar 2008
                                • 1422

                                #45
                                Kantsii huomioida että mikään suko ei ole suunniteltu antamaan 16A yli 5 tuntia. Supersukojen laatu ei ole ihan mainoslauseiden mukainen. Jos haluaa välttämättä ladata sukosta 40 tuntia saman mökin nurkalta jossa itse ja läheiset nukkuu, kantsii käyttää lämpötilatunnistimella varustettua latauslaitetta joka elentaa ampeereita automaattisesti.Nämä maksaa aika rapsakasti, tyyliin 700€ ja halvemmalla saa kunnollisen voimavirtalatauslaitteen 3x16A.

                                Monet modernit sähköautot lämmittää akkua myös AC:llä. Eli kärjistetysti 16A 1-vaihe toimii parhaiten pikkuakkuisessa Leafissa (ei aktiivista akun lämpöhallintaa) ja huonoiten Teslassa (joka priorisoi akun lämmitystä ennen lataamista).

                                Myös sähköautot kuluttavat paljon nurkka-ajossa, jossa kabiini ehtii välillä jäähtyä. Tähän auttaa ILP-malli pikkupakkasilla. Vanhan vastusteslan 400km maantierange voi olla kaupungissa pakkasella 200km.
                                e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                                e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                                Ioniq5 AWD -22
                                Leaf 40kwh -18

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎