Olisko esimerkiksi BMW:n lopputulema "Lopulta BMW lopettaa ix3 valmistamisen kun tämä kesti liian pitkään, jolloin uusia autoja ei tarvinnut myydä riittäävän usein." ?
Näillä mennään: - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016 - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011 - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009 - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Olisko esimerkiksi BMW:n lopputulema "Lopulta BMW lopettaa ix3 valmistamisen kun tämä kesti liian pitkään, jolloin uusia autoja ei tarvinnut myydä riittäävän usein." ?
Ei nyt lähellekään sama asia, kun tuo Saabin tempaus mutta Nissanilla työskennellessäni pidettiin vuonna 2016 Baltian lehdistö”tiimeille” Pärnun moottoriradalla ”12h Silent Race”.
Melurajoitusten puitteissa tuo oli sähköautojen kanssa mahdollista sentään. Laitettiin muutama 30kWh Leaf viivalle iltayhdeksältä ja aamuyhdeksältä skaba päättyi ja voittaja katsottiin trippiin kertyneiden kilometrien perusteella.
Ei mikään vauhdin juhla tai muutenkaan jännittävä kisa. Kuitenkin ihan hauskaa. Virolainen latausoperaattori Elmo toimitti pari siirrettävää 50kW DC-Laturia paikan päälle, josta noita saatiin ladattua kisan aikana.
Nykypäivän autoilla kilsoja saisi aika paljon enemmän tuon yön aikana ja vauhditkin olis varmaan kovempia. Mutta samalla siitä häviäisi sellainen ”höntsäilyfiilis”. Kuitenkin nykypäivänä tuntuu olevan valloilla sähköautojen absoluuttisen paremmuuden mittareina vain toimintamatka ja pikalatausteho. Ne tuommoisella saisi ainakin ratkottua.
-22 Lexus ES300h
-23 Nissan Leaf
...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…
Toisaalta 4 vuoden takuu ja 8 vuoden moottoritakuu niin väliäkös tuolla. Kuitenkin noi osat on ihan samaa kamaa kun bensavehkeissä ja jarrujenkin viat voi omistaja huolehtia jarruttamalla joskus. Vähän kun se käsijarrun käyttö. Ei siitäkään moottorityyppiä kysellä vaan ne vaan jumittaa käytön puutteesta. Olispas ollut kiva nähdä bemari 8 vuoden moottoritakuulla. Ei vaa oo omalle kohdalle sattunut.
Jarruosat kyllä ovat pitkälti aika universaaleja. Tosin joissain ne tehdään vähän laadukkaammista palasista kuin toisissa. Mutta jos tuo jarrujuttu nähdään ongelmana niin ei kannata ostaa autoa ollenkaan
Negatiiviset kauppakokemukset:
Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus
No mikään ihmekään ole jos siellä ässässä on joku mesen E-sarjan tyylinen pyöräntuenta, vagilaiseen sähkölaitteeseen saa uusia vakaajan yhdystankoja jo ekan huollon yhteydessä
Vähän kun se käsijarrun käyttö. Ei siitäkään moottorityyppiä kysellä vaan ne vaan jumittaa käytön puutteesta.
Joissain sähkömalleissa kun ei ole pysäköintisalpaa voimansiirrossa niin automatiikka hoitaa sen ”käsijarrun” niin että autoa ei voi ikinä jättää ilman että siellä on jarru kiinni, tästä seuraa pieni ongelma talvella kun jarru jäätyy kiinni ja taas saa töihin soittaa että saavun myöhässä
Teslan katsastusaiheesta, jarrut jo puitu, käyttämättömyys. Alusta, voipi olla alamittainen tehoihin nähden. Valot, tätä en ymmärrä, tai no, ehkä,suuntaus.
Uusissakin on monesti valot suunnattu vähän sinnepäin, nyt kun niissä on pirun tehokkaita led jne. ajovaloja niin vastaantulijoiden kannalta on aika ikävää jos lähivalon suuntaus on edes puoli senttiä väärin
vm 2019 Corolla Hybrid 2.0 koneella, lämmönvaihtimen hitsaussauma pettää ja alkaa vuotaa jäähdytysnestettä pakoputkeen, 2.500,00€, jos 3v tai 60tkm takuu ohi, valmistajan virhevastuu loppuu ekaan omistajaan (?) ja siitä eteenpäin myyjäliike vastaa, jos vastaa. Uusimmissa 2-litraisissa ei ao. osaa kuulemma enää ole.
Mikähän sähköauto työsuhdeautoksi hintaluokassa vapaa autoetu n. 1000 e/kk?
Rajoituksina nelihenkinen perhe pitää mahtua kyytiin, rangea sen verran että tarvittaessa pääsee pk-seudulta Turkuun tai Tampereelle ilman latausstoppeja, neliveto ja hintaluokkana max 80 000 e.
Kovasti venasin i5:sta, mutta ei mahtune nelivetona rajoihin. Audi Q8 etron perusmallina mahtuu hyvin, mutta kulutus jäätävä ja range jää ujoksi. Polestar 3 jää kalliiksi, Polestar 4 saattaisi olla mielenkiintoinen. Kahdesta Teslasta on kokemusta, Model Y Performance täyttäisi varmaan kaikki tarpeet mutta kahdesta Teslasta on jo kokemusta entuudestaan, vähän kaipais enemmän Premiumia.
Kauppias tyrkyttää ajoon i4 M50:sta mutta joku siinä ulkonäössä vähän tökkii.
Mikähän sähköauto työsuhdeautoksi hintaluokassa vapaa autoetu n. 1000 e/kk?
Rajoituksina nelihenkinen perhe pitää mahtua kyytiin, rangea sen verran että tarvittaessa pääsee pk-seudulta Turkuun tai Tampereelle ilman latausstoppeja, neliveto ja hintaluokkana max 80 000 e.
Kovasti venasin i5:sta, mutta ei mahtune nelivetona rajoihin. Audi Q8 etron perusmallina mahtuu hyvin, mutta kulutus jäätävä ja range jää ujoksi. Polestar 3 jää kalliiksi, Polestar 4 saattaisi olla mielenkiintoinen. Kahdesta Teslasta on kokemusta, Model Y Performance täyttäisi varmaan kaikki tarpeet mutta kahdesta Teslasta on jo kokemusta entuudestaan, vähän kaipais enemmän Premiumia.
Kauppias tyrkyttää ajoon i4 M50:sta mutta joku siinä ulkonäössä vähän tökkii.
Comment