Originally posted by isolohko
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Suuri sähköautokeskustelu osa VII
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by Kanerv4 View PostSe sentään oikeesti laskee sen kynnyksen yli ajaessa sen 20000e ja vuodessa 40000e. Eikä ne kitise
Originally posted by ///Jone View PostPuuttuu:
- kääntyvät valot
- ilmastoidut penkit
- paremmat hifit (vakiot on ainakin g30 vakiohifien tasoa ja jopa i3 HK:n)
On: panoraama, muistit, sähköpenkit, autopilot, keyless, sähkökontti, vegenahat
Lisäisin listaan mikä Tesu3:ssa on parempaa ja mitä i4 ei saa rahallakaan:
-Sujuva kosketusnäyttö. Oman(uudemmalla -22 prossulla) jälkeen i4 keskinäytön naputtelu tuntui ihan C64:lta. Tietenkin Bemussa on kiekko, josta sitä voi käyttää ja se on ihan superhomma ajaessa kun ei tarvitse sohia näytön pieniä kuvakkeita.
-sikasujuva yhdenpolkimen ajo. Bemussa täytyy keppiä vispata sivulle. Siihenkin varmasti tottuu ja mitää moittimistahan senkään ajossa ei ole.
-etäkäyttö ensiluokkainen. Bemukin varmasti (toivottavasti kopsaa kaikki hyvät puolet) parantaa sitä jo ennestään hyvää
-frunkki. Tämä on oikeasti kiva. Täytyy varmaan integroida joku kannellinen ämpäri tulevaan i4:ään kun tuohon on tottunut ja latauskamoja tykkään siellä säilyttää
-Track mode (Perffissä), jonka kanssa voi näyttää kaikki hullunmerkit. En ole ihan varma onko tämä plussa vai miinus…
-kojelautakamera neljällä kuvakulmalla
-pysäköntikamera, joka tallentaa auton ympärillä tapahtuvan härväämisen ja parkkipaikkatötöilyt
-huoltamattomuus. Autossa ei ole huolto-ohjelmaa. Tietenkin raitisilmasuodatin (20e) kannattaa vaihtaa vuosittain ja jarruja herkistellä ja jarrunesteitä vaihtaa aika-ajoin.
Bemun parempia juttuja en jaksa listata. Niitä riittää ja sen vuoksi sellainen on tilauksessa. Mutta aidosti tuollaisessa viimeisen päivityksen Model 3:ssa ei ole enää hirveän paljoa mitään luokattoman huonoa.Last edited by Palehti; 14-01-2023, 21:36.i4 M50, E46 325 CiA avo, Suzuki Katana 2022
ex E39 M5 2001 Anthracite, M550D, F11 525D N57, F36 435D, Model 3 Perf, jne
Comment
-
-
Originally posted by isolohko View PostTulee haamujarrutuksia, tai haamuhidastuksia pääosin, muutama kerta per 1000km. Vuoden ja 30tkm aikana pari kovempaa jarrutusta. Ylivoimaisesti vxttumaisin ominaisuus, pelästyy itsekkin saatikka kyytiläinen. Tämä on saanut aikaan ajotavan, jossa kaasujalka lepää polkimella, jotta kerkiää määrätä lisää vauhtia kun sekoaminen tulee. En ajaisi Teslan perässä kovin lähellä, niinkuin ärsyttävän moni tekee, varsinkin pakut ja rekat - eikä ole ylämäkeen vauhdinottamisesta kyse.
Autopilotin steering beta ajaa mielestäni liian ”vasemmalla”,kait se aika keskellä menee oikeasti, normilevyisellä tiellä ok, mutta leveäkaistatiellä ei viitsi käyttää, tuskin Teslan ominaispiirre yksistään. Joskus se on tehnyt, ehkä kaksi kertaa, aika äkkinäisen ohjausliikkeen motarilla tai maantiellä, kun oikealle on erkaantunut kaista paksulla katkoviivalla. Jotta ratista tosiaan kannattaa pitää kahdella kädellä kiinni.
Kaistalta tahattoman poistumisen varoitusääni tulee joskus herkemmin kuin joskus, hyvähän se että tulee, on vaan liian kova ja jatkuu liian pitkään.
Automaattipyyhkijät on lähinnä vitsi, joskus pyyhkii tarpeettomasti ja joskus eritoten edelläajavan vesisumuun ei reagoi ollenkaan. Pyyhkimien hallinta näytöltä tyhmä ratkaisu, vaikka saa vasemman viiksen päästä painamalla pikapyyhinpesun.
Autossa on keulassa tutka, sitä mallia vielä, mutta softapäivitys poisti sen käytöstä. Adaptiivisen vakkarin etäisyysastus oli ennen 1-7, nyt 2-7, kun pelkillä kameroilla ajaa. Mitään ratkaisevaa muutosta autopilottiin ja turvaominaisuuksiin en kyllä ole havainnut tutkan poistamisesta.
Ja - huhhuihaa - onhan tässä jo, mutta autopilot ohittaa pyyhkimien off asetuksen ja laittaa kaukovaloautomaatin päälle.MY19.5 Ooppeliastrassa on samoja ominaisuuksia - ei tietenkään autopilotteja - ja näköjään virheellisesti olen olettanut niiden olevan niitä Opelin, ei vikoja, vaan ominaisuuksia, jotka v-tuttavat suunnattomasti. Lisäksi, kun kokemusta on i3 aktiivivakkarista, joka toimii yhtä hyvin, ei tuollaisia puutteita vaan voi hyväksyä tuon hintaluokan autossa. I3:n cruisen saa sentään toimimaan perinteiseen malliin, mikä pelastaa paljon.
Comment
-
-
Eilin kävin istumassa Toyota bZ4X. Kuljettajan paikalla istuin ihan OK tuntuinen mulle vaikka hiukan pienen näköinen isommalle ihmiselle. Keskikonsolin pianoblack-tyyliset muovit oli jo naarmulla vaikka autolla tuskin oli kukaan kerenny ajaa. Samaa naarmuuntuvaa muovia kätevästi myös ovien sisäkahvoissa. Melkein tätäkin ärsyttävämpi oli kovasta ja kolisevasta ämpärimuovista tehty keskikonsolin mukiteline- ja tavaralokeroyhdistelmä. Aivan hirveän näköinen halpamuovin rypäläinen reuna sitä pianoblack-muovia vasten siinä saumakohdassa joka on paikassa johon silmä väistämättä sattuu jos sisustaa yhtään silmäilee.
Kävin myös takapenkillä, oman ajoasentoni taakse mahtui pituussuunnassa hyvin, eikä pääkään osunut laskevaan kattoon, mutta koska takanA istuinkorkeus oli korkealla olevaan lattiaan nähden aivan nauratttavan matala ei takapenkillä voi yhtään pitempijalkainen aikuinen kauaa viihtyä. En muista missään muussa SUV-tyyppiseessä autossa istuneeni yhtä paljon polvet suussa ja reidet irti istuinosasta. En toki ole näitä takapenkkejä kattavasti vertaillut, mutta oma E92 on ainakin ihan lepotuolin tasoa takaa jos tähän "perheautoon" vertaa.
Tämän pettymyksen jälkeen oli pakko käydä istahtamassa Lexus ES300h ja toteamassa että kyllä parempaakin osataan Japanissa tehdä.Last edited by Petri.Kekkonen; 15-01-2023, 12:09.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Originally posted by Petri.Kekkonen View PostTämän pettymyksen jälkeen oli pakko käydä istahtamassa Lexus ES300h ja toteamassa että kyllä parempaakin osataan Japanissa tehdä.Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor
Comment
-
-
Originally posted by ///Jone View PostOn: panoraama, muistit, sähköpenkit, autopilot, keyless, sähkökontti, vegenahat
Mielummin sitten kangaspenkit kun tuommoset, mutta vaatikaa niitä nahkoja myyjiltä.
Comment
-
-
Originally posted by Remotion View PostKaikella rakkaudella, se että näiden sähköautojen kanssa myydään "vege" nahkaa, joka on siis klassinen halvin mahdollinen ja vieläpä öljystä tehty vinyylipenkki. Ni tietää että on tullut oikeen kunnolla kusetetuksi. Vaatikaa nyt niihin niitä oikeita nahkapenkkejä enneku kaikki lehmät on viety tarpeettomina teuraalle ja niitä ei saa jatkossa edes rahalla. Tuommonen vegenahka ei ihmisen ihosta tuleviarasvoja kestä ja muutenkin täysin ala-arvoinen tuote verrattuna aitoon nahkaan. Aito nahka kestää vähintään viisinkertaisen määrän elämää kuin tekonahka eli öljymuovi, ja nuo on kuumia kesällä eivätkä hengitä materiaalina niinkuin aito luomu (luonnonmukainen) nahka.
Mielummin sitten kangaspenkit kun tuommoset, mutta vaatikaa niitä nahkoja myyjiltä.
Originally posted by SkyMan View PostEikö noihin nyt aitoa nahkaakin saa, kun vaan lyö kättä taskuun. Itellä on ollut kangasta, puolinahkaa, keinonahkaa ja aitoa nahkaa autossa. Kaikissa omat juttunsa ja kaikkien kanssa pärjää. En oikein ymmärrä nyt tätä ulostuloa vaatimisesta.Last edited by Jarger; 15-01-2023, 20:00.
Comment
-
-
Originally posted by isolohko View PostTulee haamujarrutuksia, tai haamuhidastuksia pääosin, muutama kerta per 1000km. Vuoden ja 30tkm aikana pari kovempaa jarrutusta. Ylivoimaisesti vxttumaisin ominaisuus, pelästyy itsekkin saatikka kyytiläinen. Tämä on saanut aikaan ajotavan, jossa kaasujalka lepää polkimella, jotta kerkiää määrätä lisää vauhtia kun sekoaminen tulee. En ajaisi Teslan perässä kovin lähellä, niinkuin ärsyttävän moni tekee, varsinkin pakut ja rekat - eikä ole ylämäkeen vauhdinottamisesta kyse.
Autopilotin steering beta ajaa mielestäni liian ”vasemmalla”,kait se aika keskellä menee oikeasti, normilevyisellä tiellä ok, mutta leveäkaistatiellä ei viitsi käyttää, tuskin Teslan ominaispiirre yksistään. Joskus se on tehnyt, ehkä kaksi kertaa, aika äkkinäisen ohjausliikkeen motarilla tai maantiellä, kun oikealle on erkaantunut kaista paksulla katkoviivalla. Jotta ratista tosiaan kannattaa pitää kahdella kädellä kiinni.
Kaistalta tahattoman poistumisen varoitusääni tulee joskus herkemmin kuin joskus, hyvähän se että tulee, on vaan liian kova ja jatkuu liian pitkään.
Automaattipyyhkijät on lähinnä vitsi, joskus pyyhkii tarpeettomasti ja joskus eritoten edelläajavan vesisumuun ei reagoi ollenkaan. Pyyhkimien hallinta näytöltä tyhmä ratkaisu, vaikka saa vasemman viiksen päästä painamalla pikapyyhinpesun.
Autossa on keulassa tutka, sitä mallia vielä, mutta softapäivitys poisti sen käytöstä. Adaptiivisen vakkarin etäisyysastus oli ennen 1-7, nyt 2-7, kun pelkillä kameroilla ajaa. Mitään ratkaisevaa muutosta autopilottiin ja turvaominaisuuksiin en kyllä ole havainnut tutkan poistamisesta.
Ja - huhhuihaa - onhan tässä jo, mutta autopilot ohittaa pyyhkimien off asetuksen ja laittaa kaukovaloautomaatin päälle.
Yksi päivittäiseen käyttöön, ainakin kehä III tyyppisillä teillä, liittyvä Teslan ominaisuus jäi mainitsematta, aktiivivakkari poimii ahkerasti vääriä, liian alhaisia nopeusrajoituksia, rampeilla, bussikaistojen erkanemisen kohdilla, risteävien eritasoteiden kohdalla. Tähän logiikkaa on enemmän siten, että toistuu samassa kohdassa samanlaisena, voice commandilla voi tehdä bugi raportin Teslalle kyllä.
Ja itseasiassa toinenkin on, aktiivivakkarin kaistavahti (eli autosteer beta, se vakiovaruste) määrää melkein aina maksiminopeuden korkeintaan nopeusrajoitus +3km/h. Tämähän ei aina hidasta vauhtia, vaan jos ei talvirajoitusta tunnista, kiihdyttää.
Kaikesta huolimatta: jos olisi nyt uuden EV:n hankinta edessä, Tesla Model 3 Performance yhdessä Polestar 2 Performace Packilla olisi short listalla. Edellämainittua harkitsen myös EV-ratapäiväautoksi käytettynä, kunhan alkaa matalalla 30-alkuisella hinnat. Alkuaikoina niissä oli Track pack lisävarustepakettina, note to self.
Rautajousisten Tesla Model 3 ja Y osalta kannattaa ehkä huomioida, että parempien, mukavuutta lisäävien jousitusten eli alustasarjojen markkinat ovat alkaneet, ts. ainakin tämän yhden Teslamaisuuden saa rahalla korjattua.
e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005
Comment
-
-
Originally posted by isolohko View PostRautajousisten Tesla Model 3 ja Y osalta kannattaa ehkä huomioida, että parempien, mukavuutta lisäävien jousitusten eli alustasarjojen markkinat ovat alkaneet, ts. ainakin tämän yhden Teslamaisuuden saa rahalla korjattua.
Comment
-
-
Originally posted by Palehti View PostEi kitise, koska sillä on siihen varaa ja se on siihen tottunut
Siis Model 3:n Priimium stereot (nelikoissa vakiona olevat) on paremmat kuin i4:n H/K.
Lisäisin listaan mikä Tesu3:ssa on parempaa ja mitä i4 ei saa rahallakaan:
-Sujuva kosketusnäyttö. Oman(uudemmalla -22 prossulla) jälkeen i4 keskinäytön naputtelu tuntui ihan C64:lta. Tietenkin Bemussa on kiekko, josta sitä voi käyttää ja se on ihan superhomma ajaessa kun ei tarvitse sohia näytön pieniä kuvakkeita.
-sikasujuva yhdenpolkimen ajo. Bemussa täytyy keppiä vispata sivulle. Siihenkin varmasti tottuu ja mitää moittimistahan senkään ajossa ei ole.
-etäkäyttö ensiluokkainen. Bemukin varmasti (toivottavasti kopsaa kaikki hyvät puolet) parantaa sitä jo ennestään hyvää
-frunkki. Tämä on oikeasti kiva. Täytyy varmaan integroida joku kannellinen ämpäri tulevaan i4:ään kun tuohon on tottunut ja latauskamoja tykkään siellä säilyttää
-Track mode (Perffissä), jonka kanssa voi näyttää kaikki hullunmerkit. En ole ihan varma onko tämä plussa vai miinus…
-kojelautakamera neljällä kuvakulmalla
-pysäköntikamera, joka tallentaa auton ympärillä tapahtuvan härväämisen ja parkkipaikkatötöilyt
-huoltamattomuus. Autossa ei ole huolto-ohjelmaa. Tietenkin raitisilmasuodatin (20e) kannattaa vaihtaa vuosittain ja jarruja herkistellä ja jarrunesteitä vaihtaa aika-ajoin.
Bemun parempia juttuja en jaksa listata. Niitä riittää ja sen vuoksi sellainen on tilauksessa. Mutta aidosti tuollaisessa viimeisen päivityksen Model 3:ssa ei ole enää hirveän paljoa mitään luokattoman huonoa.
Käytin omaa rotteloa alkuvuodesta huollossa ja vaihtoautohallissa istuin peräperää Polestar 2 ja M3, pelkkä tuollainen "kylmät tyypit" -vertailu on aivan jäätävä. Kuka helvetti maksaa M3:n laadusta jotain +/-60ke ja vielä vakuuttelee, että siinäpä laadukas sähköauto?? Polestar vei ainakin tota kyseistä M3:sta ihan kaikessa mihin silmä osui ja kädellä yletti koskemaan, 6-0. Pelkkä kuskin oven sulkeminen, sen tuntuma ja ääni, ihan todella jonkun aiempi vertailu tietynlaisesta "korollamaisuudesta" sopii tähän. Jos miettii vain täyssähköautoja niin kyllä Teslat on niitä ameriikan korolloita/volkkareita aika monessa asiassa. Toki nämä asiat ei varmasti kiinnosta, jos on sopivasti 0-korkorahoituksella, 0-käsirahalla ja max jämärillä jokin Teslan malli pihassa ja sitä myöden sopivasti teslalasit silmillä.
Sitten jos autopilotit ja muut "teslamaisuudet" ovat se henkilöautomatkustamisen ykkösjuttu niin mikäs siinä. Meikälle autoilussa tärkeitä attribuutteja on ihan muut jutut.i8 '14
Comment
-
-
Originally posted by Samu81 View PostSitten jos autopilotit ja muut "teslamaisuudet" ovat se henkilöautomatkustamisen ykkösjuttu niin mikäs siinä. Meikälle autoilussa tärkeitä attribuutteja on ihan muut jutut.Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor
Comment
-
-
Originally posted by Samu81 View PostPaljon hyviä huomioita. Kuitenkin itselle mm. laatuvaikutelma, materiaalit, erilaisten järjestelmien "logiikka" ovat 10x tärkeämpiä ominaisuuksia arkiautossa kuin autopilotit, kaistavahdit, absoluuttiset 0-100 ja muut.
Käytin omaa rotteloa alkuvuodesta huollossa ja vaihtoautohallissa istuin peräperää Polestar 2 ja M3, pelkkä tuollainen "kylmät tyypit" -vertailu on aivan jäätävä. Kuka helvetti maksaa M3:n laadusta jotain +/-60ke ja vielä vakuuttelee, että siinäpä laadukas sähköauto?? Polestar vei ainakin tota kyseistä M3:sta ihan kaikessa mihin silmä osui ja kädellä yletti koskemaan, 6-0. Pelkkä kuskin oven sulkeminen, sen tuntuma ja ääni, ihan todella jonkun aiempi vertailu tietynlaisesta "korollamaisuudesta" sopii tähän. Jos miettii vain täyssähköautoja niin kyllä Teslat on niitä ameriikan korolloita/volkkareita aika monessa asiassa. Toki nämä asiat ei varmasti kiinnosta, jos on sopivasti 0-korkorahoituksella, 0-käsirahalla ja max jämärillä jokin Teslan malli pihassa ja sitä myöden sopivasti teslalasit silmillä.
Sitten jos autopilotit ja muut "teslamaisuudet" ovat se henkilöautomatkustamisen ykkösjuttu niin mikäs siinä. Meikälle autoilussa tärkeitä attribuutteja on ihan muut jutut.
Itse juuri Polestarin ja Model 3 välillä tein valintaa, MY19 laadun osalta voin jokseen samaistua sanomaasi, mutten MY22.
Tesla rahoitusyhtiön silmissä auto siinä missä muukin, samat korot, en ymmärrä pointtiasi…mutta ei se varmaan ymmärrettäväksi ollut tarkoitettu, vaan huudoksi nyt vaan sano joidenkin ihmisten valintojen olevan mielestäsi vääriä.
Eikö täällä olisi mielekkäämpi pysyä keskustelussa omissa havainnoissa, eikä mennä tähän lapsenomaiseen ”ananas ei kuulu pitsaan” -tyyppiseen jankkaukseen (enkä viittaa sun viestiin, vaan yleisemmin).Last edited by ///Jone; 16-01-2023, 14:53.______________________
Nykyinen:
Model 3
BMW:t vuodesta 2009:
i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i
Comment
-
-
Originally posted by ///Jone View PostMikä vm. tuo M3 oli? MY19 ja MY20 hyvin eritasoa MY22 kanssa.
.......
Eikö täällä olisi mielekkäämpi pysyä keskustelussa omissa havainnoissa, eikä mennä tähän lapsenomaiseen ”ananas ei kuulu pitsaan” -tyyppiseen jankkaukseen (enkä viittaa sun viestiin, vaan yleisemmin).S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1
Comment
-
-
Originally posted by pyroz View PostMielestäni tällä foorumilla olisi mielekkäintä pysytellä oikeissa nimissä. BMW:llä on M3 malli. Teslalla Model3. Kiitos.-22 Lexus ES300h
-23 Nissan Leaf
...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…
Comment
-
Comment