Announcement

Collapse
No announcement yet.

ISTA (D ja P) käyttö ja kysymykset osa 2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rattiukko
    BTCF Member
    • Nov 2022
    • 618
    • Uusimaa

    ISTA (D ja P) käyttö ja kysymykset osa 2

    Vanhan viestiketju täynnä, tässä uusi jatkoksi.
  • yason
    Bimmer Rookie
    • Feb 2016
    • 181
    • Helsinki

    #2
    Virittelen diagnostiikkaläppäriä kuntoon. Tyhjän Windows 10:n päälle asentelin netistä suurehkolla vaivalla löytämäni ISTA standalone v4.39.20 paketin. Kokoa sillä oli noin 120 gigaa, joten toivoin, että siinä olisi suurin osa tarvittavista kamoista valmiiksi mukana.



    Paketissa oli asennusohjelma, joka kai toimi. ISTA käynnistyy, mutta jos haluaisin valita auton mallin VIN-koodin mukaan, niin se VIN ei koskaan kelpaa. Mallin ja speksit käsin valitsemalla pääsee eteenpäin, mutta auton tietoja ei kuitenkaan näy alasivuilla (vaikka juuri syötin suurimman osan niistä manuaalisesti) ja mitään korjausdokumentaatiota, räjäytyskuvia tai sähkökaavioita ei löydy niiden alasivujen alta, jotka voi valita (eli eivät ole harmaana). Minulta varmaan puuttuu asennuksesta jotain dataa, mutta mitähän se mahtaisi olla?



    Enet-kaapeli löytää jonkun järkevähkön kuuloisen IP:n (169.254.103.143 eikä esim. 169.254.1.1 tms), joka näkyy sekä isäntäkoneen että virtuaalikoneen verkkoadapterin tiedoissa. Luulen, että se siis toimii. Kun pyydän ISTAa hakemaan F20-sarjan autostani tiedot suoraan, se ei löydä mitään yhteyksiä eikä tietenkään löydä autoa. Kokeilin kahta eri enet-yhteyttä asetuksista, direct connection ja se toinen verkon kautta kulkeva. Ei eroa näillä. Parhaimmillaan sain tyhjän VCI-listan ja urputusta, että tsekkaa yhteys ja että PAD-moodi on päällä. Jälkimmäistä varten piti mukamas painella kolme kertaa s&s-nappia, mutta en nyt huomannut mitään tapahtuneen siitäkään.



    Vaikea haarukoida ongelmia, kun ei ole referenssiasennusta, jotta tietäisi miten kaiken pitäisi toimia silloin kun ne toimivat. Vikaa voi olla koko lataamassani ista-paketissa, sen asennuksessa, Windowin asetuksissa, istan konfiguraatiossa, Windows-rekisterin arvoissa tai missä vaan.

    Comment

    • Silmaauki
      BTCF Member
      • Jan 2015
      • 1860
      • Turku

      #3
      Olethan laittanut autosta virrat päälle? Tuo kertomasi virheherja tullee jos autossa ei ole virtaa laitettu päälle.
      E93 335i Aarre, Montego blue
      E90 318i talvipulkka

      Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

      Comment

      • HTK12
        BTCF Member
        • Jul 2011
        • 10941
        • Joensuu

        #4
        Originally posted by yason View Post
        Virittelen diagnostiikkaläppäriä kuntoon. Tyhjän Windows 10:n päälle asentelin netistä suurehkolla vaivalla löytämäni ISTA standalone v4.39.20 paketin. Kokoa sillä oli noin 120 gigaa, joten toivoin, että siinä olisi suurin osa tarvittavista kamoista valmiiksi mukana.



        Paketissa oli asennusohjelma, joka kai toimi. ISTA käynnistyy, mutta jos haluaisin valita auton mallin VIN-koodin mukaan, niin se VIN ei koskaan kelpaa. Mallin ja speksit käsin valitsemalla pääsee eteenpäin, mutta auton tietoja ei kuitenkaan näy alasivuilla (vaikka juuri syötin suurimman osan niistä manuaalisesti) ja mitään korjausdokumentaatiota, räjäytyskuvia tai sähkökaavioita ei löydy niiden alasivujen alta, jotka voi valita (eli eivät ole harmaana). Minulta varmaan puuttuu asennuksesta jotain dataa, mutta mitähän se mahtaisi olla?



        Enet-kaapeli löytää jonkun järkevähkön kuuloisen IP:n (169.254.103.143 eikä esim. 169.254.1.1 tms), joka näkyy sekä isäntäkoneen että virtuaalikoneen verkkoadapterin tiedoissa. Luulen, että se siis toimii. Kun pyydän ISTAa hakemaan F20-sarjan autostani tiedot suoraan, se ei löydä mitään yhteyksiä eikä tietenkään löydä autoa. Kokeilin kahta eri enet-yhteyttä asetuksista, direct connection ja se toinen verkon kautta kulkeva. Ei eroa näillä. Parhaimmillaan sain tyhjän VCI-listan ja urputusta, että tsekkaa yhteys ja että PAD-moodi on päällä. Jälkimmäistä varten piti mukamas painella kolme kertaa s&s-nappia, mutta en nyt huomannut mitään tapahtuneen siitäkään.



        Vaikea haarukoida ongelmia, kun ei ole referenssiasennusta, jotta tietäisi miten kaiken pitäisi toimia silloin kun ne toimivat. Vikaa voi olla koko lataamassani ista-paketissa, sen asennuksessa, Windowin asetuksissa, istan konfiguraatiossa, Windows-rekisterin arvoissa tai missä vaan.
        Jos ISTA näyttää auton IP:n (näin ymmärsin), niin silloin se ENET kaapeli toimii. Eihän koneella ole kolmannen osapuolen palomuuria/viruksentorjuntaa?
        Kolme S&S painallusta on uudempiin, joissa se aktivoi diagnostiikkatilan.
        e39 540iA E85

        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

        Comment

        • JaniLap
          BTCF Member
          • Sep 2012
          • 2734
          • Tampere

          #5
          Originally posted by yason View Post
          Vikaa voi olla koko lataamassani ista-paketissa, sen asennuksessa, Windowin asetuksissa, istan konfiguraatiossa, Windows-rekisterin arvoissa tai missä vaan.
          Saattaisi olla Ediabaksen asetukset vinossa.
          IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
          BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.
          Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
          Tampere

          Comment

          • yason
            Bimmer Rookie
            • Feb 2016
            • 181
            • Helsinki

            #6
            Originally posted by Silmaauki View Post
            Olethan laittanut autosta virrat päälle? Tuo kertomasi virheherja tullee jos autossa ei ole virtaa laitettu päälle.

            Virrat oli päällä joo.



            Originally posted by HTK12 View Post
            Jos ISTA näyttää auton IP:n (näin ymmärsin), niin silloin se ENET kaapeli toimii. Eihän koneella ole kolmannen osapuolen palomuuria/viruksentorjuntaa?
            Kolme S&S painallusta on uudempiin, joissa se aktivoi diagnostiikkatilan.

            Ihan puhdas win10 -asennus virtuaalikoneessa. Varmaan jotain Microsoftin omia virusohjelmia päällä, eikös niissä nykyisin tule jotain suojauksia ihan vakionankin?


            Onko F20 MY17 "uusi"?

            Comment

            • HTK12
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 10941
              • Joensuu

              #7
              Originally posted by yason View Post
              Ihan puhdas win10 -asennus virtuaalikoneessa. Varmaan jotain Microsoftin omia virusohjelmia päällä, eikös niissä nykyisin tule jotain suojauksia ihan vakionankin?


              Onko F20 MY17 "uusi"?
              Miksi virtuaalikoneessa? Hidastaa vaan ja lisää haastetta tälläisiin tilanteisiin. Toki mac/unix/linux kohdalla ainut vaihtoehto, muuten ajaisin kyllä natiivina. Kyllähän win10 on defender, joka voi vaikuttaa. Kun kyseessä on virtuaalikone, niin oletettavasti hostilla on myös jonkinlainen palomuuri käytössä?

              Uudemmilla viittasin G-sarjaan. Ei ole tuota vielä F-sarjassa.
              e39 540iA E85

              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

              Comment

              • ark28
                BTCF Member
                • Nov 2011
                • 96
                • Pirkanmaa

                #8
                Originally posted by yason View Post
                Virittelen diagnostiikkaläppäriä kuntoon. Tyhjän Windows 10:n päälle asentelin netistä suurehkolla vaivalla löytämäni ISTA standalone v4.39.20 paketin. Kokoa sillä oli noin 120 gigaa, joten toivoin, että siinä olisi suurin osa tarvittavista kamoista valmiiksi mukana.
                .
                Kaveri tappeli just tuon saman version kanssa (en nyt muista mitä kaikkea ongelmaa oli), mutta lopulta asensi sen 4.32.15 standalone:n ja sitten lähti toimimaan. Se paketti siis todistetusti toimii.
                K1300S -09, R 1200 GS LC -16 Mini Cooper R56 -07, Ex. E61 520 dA -07

                Comment

                • yason
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2016
                  • 181
                  • Helsinki

                  #9
                  Originally posted by HTK12 View Post
                  Miksi virtuaalikoneessa? Hidastaa vaan ja lisää haastetta tälläisiin tilanteisiin. Toki mac/unix/linux kohdalla ainut vaihtoehto, muuten ajaisin kyllä natiivina. Kyllähän win10 on defender, joka voi vaikuttaa. Kun kyseessä on virtuaalikone, niin oletettavasti hostilla on myös jonkinlainen palomuuri käytössä?

                  Mäpä etsin, miten tuon windowsin palomuurit yms. saa pois päältä. Niitä ei tuossa tarvita, kun koneelle ei anneta edes verkkoa.



                  Miksi virtuaalikone? Samalla koneella on läjä muitakin diagnostiikkasoftia ja jokaiselle on oma WinXP/Win7/Win10 -asennus. Samaten snapshotit ovat ihan godsend, kun näiden ei-niin-kovin virallisten asennuspakettien kanssa puljeeraa. Palauttaa vaan tyhjän windowsin, kun asennus menee pieleen. Samaten diagnostiikkakoneen voi siirtää toiselle läppärille / duplikoida talliin/kotiin tarvittaessa, kun virtuaalikoneita voi exportata ja importata. Lisäksi virtuaalikoneelle voi määrätä helposti, että mihin sillä on verkkoyhteys, jos minnekään, kun jotkut softat ovat tarkkoja siitä, etteivät saa päästä "soittamaan kotiin". Natiivi-Windowsiin ei voi luottaa oikeastaan missään asiassa. Virtuaalikoneista johtuvia ongelmia tasan nolla viimeisen vuosikymmenen aikana. Suosittelen vahvasti.



                  Originally posted by HTK12 View Post
                  Uudemmilla viittasin G-sarjaan. Ei ole tuota vielä F-sarjassa.

                  Ok, hyvä tietää.



                  Originally posted by ark28 View Post
                  Kaveri tappeli just tuon saman version kanssa (en nyt muista mitä kaikkea ongelmaa oli), mutta lopulta asensi sen 4.32.15 standalone:n ja sitten lähti toimimaan. Se paketti siis todistetusti toimii.

                  Pistin tuon 4.32.15:n jo valmiiksi lataukseen. Räpellän vielä hetken tuolla uudemmalla versiolla, mutta voi hyvin olla, että uudemman version asennuspaketissa on jotain, minkä osaava voisikin fiksata, mutta tälleen kerran kymmenessä vuodessa istaa asentavana on helpompi löytää paketti, jonka joku on jo todennut laakista toimivaksi.

                  Comment

                  • HTK12
                    BTCF Member
                    • Jul 2011
                    • 10941
                    • Joensuu

                    #10
                    Originally posted by yason View Post
                    Mäpä etsin, miten tuon windowsin palomuurit yms. saa pois päältä. Niitä ei tuossa tarvita, kun koneelle ei anneta edes verkkoa.



                    Miksi virtuaalikone? Samalla koneella on läjä muitakin diagnostiikkasoftia ja jokaiselle on oma WinXP/Win7/Win10 -asennus. Samaten snapshotit ovat ihan godsend, kun näiden ei-niin-kovin virallisten asennuspakettien kanssa puljeeraa. Palauttaa vaan tyhjän windowsin, kun asennus menee pieleen. Samaten diagnostiikkakoneen voi siirtää toiselle läppärille / duplikoida talliin/kotiin tarvittaessa, kun virtuaalikoneita voi exportata ja importata. Lisäksi virtuaalikoneelle voi määrätä helposti, että mihin sillä on verkkoyhteys, jos minnekään, kun jotkut softat ovat tarkkoja siitä, etteivät saa päästä "soittamaan kotiin". Natiivi-Windowsiin ei voi luottaa oikeastaan missään asiassa. Virtuaalikoneista johtuvia ongelmia tasan nolla viimeisen vuosikymmenen aikana. Suosittelen vahvasti.
                    Virtualisointia itsekin olen kyllä käyttänyt muihin hommiin jo reilusti yli vuosikymmen, mutta en kyllä käytä ista/e-sys kanssa. Niin ja kyllä se virtualisointi omien kokemuksien perusteella aiheuttaa ongelmia, esim. lisenssointi jne. Hidastaa jo valmiiksi raskasta ohjelmaa ja empä välttämättä haluaisi alkaa fläshäämään virtuaalikoneella (monet on kokeilleet ei niin hyvillä tuloksilla). Niin ja on tullut kokeiltua kyllä ajaa ISTA virtuaalikoneessa. Varmaan se satunnaisessa käytössä voi olla ok, mutta ei mielestäni läheskään ideaali ratkaisu. Ennemmän vaikka multiboot. Hieman erikoinen heitto kyllä ettei natiivi windowsiin voisi luottaa missään asiassa. Noh jokainen tekee kuinka itse näkee parhaaksi.
                    e39 540iA E85

                    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                    Comment

                    • yason
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2016
                      • 181
                      • Helsinki

                      #11
                      Originally posted by HTK12 View Post
                      Hieman erikoinen heitto kyllä ettei natiivi windowsiin voisi luottaa missään asiassa. Noh jokainen tekee kuinka itse näkee parhaaksi.

                      Unix-parta ei oikein tule toimeen Windowsien kanssa... mutta se on jo eri topic. Takaisin tähän ketjuun ja tuo 4.32.15:n pakettihan sitten toimi laakista. Nyt saan auton tiedot, korjausohjeet ja muut esille sekä tunnistamalla auton livenä enetin yli että syöttämällä käsin vin:in vaikka kotisovalta. Ei suostunut myöskään asentumaan, ennen kuin laajensin ista-koneen levytilaa 300 gigaan. Edellinen asennus ei valitellut levytilasta, joten arvelen, että siitä paketista puuttui jotain, kun ei siitä saanut näkyviin juuri mitään.



                      Diagnostiikkapuoli avautui aika helpolla, kun leikin läppärin ja auton kanssa, mutta seuraavaksi pitää selvitellä, että miten auton konfigurointi onnistuu. Pitäisi selvitellä, mitä kaikkea voi tuossa autossa koodata päälle ja pois ja sitten tehdä se. Jotain ohjeita löysinkin, jotka olivat ihan viime vuosilta, mutta kuvat ja osa teksteistä olivat kuitenkin hiukan vanhemmasta istasta kuin tämä 4.32.


                      Lisäksi siinä mainittiin, että auto pitää olla ei pelkästään akkulaturissa vaan ihan virtalähteessä ISTA P:n käytön aikana? Liekö tarkoittanut, että silloin, jos flashataan esim. päivityksiä ohjausbokseille? Vai pitäiskö tuo ottaa tosissaan siinäkin tapauksessa, että haluaa pari bittiä toiseen asentoon?

                      Comment

                      • peto2
                        BTCF Member
                        • Jan 2007
                        • 8263
                        • Järvikylä (Nakkila)

                        #12
                        Originally posted by yason View Post
                        Unix-parta ei oikein tule toimeen Windowsien kanssa... mutta se on jo eri topic. Takaisin tähän ketjuun ja tuo 4.32.15:n pakettihan sitten toimi laakista. Nyt saan auton tiedot, korjausohjeet ja muut esille sekä tunnistamalla auton livenä enetin yli että syöttämällä käsin vin:in vaikka kotisovalta. Ei suostunut myöskään asentumaan, ennen kuin laajensin ista-koneen levytilaa 300 gigaan. Edellinen asennus ei valitellut levytilasta, joten arvelen, että siitä paketista puuttui jotain, kun ei siitä saanut näkyviin juuri mitään.



                        Diagnostiikkapuoli avautui aika helpolla, kun leikin läppärin ja auton kanssa, mutta seuraavaksi pitää selvitellä, että miten auton konfigurointi onnistuu. Pitäisi selvitellä, mitä kaikkea voi tuossa autossa koodata päälle ja pois ja sitten tehdä se. Jotain ohjeita löysinkin, jotka olivat ihan viime vuosilta, mutta kuvat ja osa teksteistä olivat kuitenkin hiukan vanhemmasta istasta kuin tämä 4.32.


                        Lisäksi siinä mainittiin, että auto pitää olla ei pelkästään akkulaturissa vaan ihan virtalähteessä ISTA P:n käytön aikana? Liekö tarkoittanut, että silloin, jos flashataan esim. päivityksiä ohjausbokseille? Vai pitäiskö tuo ottaa tosissaan siinäkin tapauksessa, että haluaa pari bittiä toiseen asentoon?

                        F koppasten kanssa ei tee ISTA P:llä mitään. Se on E koppasten juttuja. F ja G koreissa homma hoituu E-sys:llä tai Ista+:lla, jos satut löytämään version jossa koodauspuoli toimii.

                        E-sys ei sitten toimi virtuaalikoneessa mitenkään. Ohjelma haistelee jollakin tavalla että minkälaisessa ympäristössä sitä yritetään käynnistää ja ei suostu käynnistymään jos havaitsee VM:n. En tosin ole vielä koittanut KVM virtuaalikonetta tohon.
                        F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                        ex:
                        E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                        Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                        Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                        Nakkaa privaa jos tarvetta.

                        Comment

                        • yason
                          Bimmer Rookie
                          • Feb 2016
                          • 181
                          • Helsinki

                          #13
                          Originally posted by peto2 View Post
                          F koppasten kanssa ei tee ISTA P:llä mitään. Se on E koppasten juttuja. F ja G koreissa homma hoituu E-sys:llä tai Ista+:lla, jos satut löytämään version jossa koodauspuoli toimii.

                          Käsitin, että ISTA+ sisältää, muun muassa ja ainakin jollain tasolla, entiset ISTA D:t ja ISTA P:t? En tiedä, miksi ISTA P:tä pitäisi kutsua, jos kyseessä on ISTA+:n sisältämä "ISTA P", mutta sitä koodausosiota yritin tarkoittaa. Ainakin mulla näkyi jotain koodaukseen liittyviä valikoita yms., kun selailin istaa.

                          Comment

                          • Rattiukko
                            BTCF Member
                            • Nov 2022
                            • 618
                            • Uusimaa

                            #14
                            Originally posted by yason View Post
                            Lisäksi siinä mainittiin, että auto pitää olla ei pelkästään akkulaturissa vaan ihan virtalähteessä ISTA P:n käytön aikana? Liekö tarkoittanut, että silloin, jos flashataan esim. päivityksiä ohjausbokseille? Vai pitäiskö tuo ottaa tosissaan siinäkin tapauksessa, että haluaa pari bittiä toiseen asentoon?

                            Kunhan pidät huolen siitä että akkujännite ei kyykkää liian alas niin ihan sama missä se on kiinni. Käytännössä pitkään kestävissä operaatioissa pitää olla 50A laturi, normaaleissa akkulatureissa on ehkä 10A max teho, ei riitä, virta loppuu pitkän ohjelmoinnin aikana, tulee ongelmia.

                            Comment

                            • ViljoNieminen
                              Bimmer Rookie
                              • May 2018
                              • 58
                              • Jyväskylä

                              #15
                              RheingoldUSA ohjelmat

                              Ostin Rheingoldusa:sta ISTA-P:n ja ISTA-D:N vuonna 2018.

                              Yritin asentaa niitä uudelleen läppärille mutta homma tökkäsi productkeyhin.
                              Yritin sitten netistä etsiä tuotetukea, mutta sitä ei oikein löytynyt.

                              Onko kenelläkään havaintoa koko firmasta, onko se enään toiminnassa lainkaan ?

                              :think

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎