kyllä se vaan on halvinta mennä superfastilla... ne "eväätkin" on halvempia rostocin satamassa kuin tallinnassa. tämä siis jos yksin ajaa. jos on auto täynä porukkaa, niin voi tulla hintaa henkilöpaikoille. pari päivää menee vähintään viabaltikaa pitkin, bensaa n.150 litraa, yöpyminen jossain ja tallinnan lautta. eipä se kovin halvaksi tule sieltäkään.
Saksan-puolan rajalta Tallinnaan ~25h / 1300km, 80cnt/l bensa ja 20e auto + äijät tallinna - helsinki ja kun yön yli ajaa / on esim. kahdestaan liikkeellä niin pystyy ajamaan koko matkan yhtä soittoa. Kuluja siis (10l keskikulutuksella) ~120€ (bensa + lautta) ja mitä nyt muuhun meneekään (eli pelkkä auton hinta superfastilla ja pari tuntia nopeampi)..
Jos ei noista eväistä niin piittaa (tai ostaa ne matkan varrelta jo), oli meille ainakin huomattavasti halvempaa tulla Tukholmasta päivälautalla yli Turkuun. Bensoineen ja hyttipaikalla (yö kun oltiin ajettu). Vaikka jokaisella oli oma auto. Ja vaikkakin tuota reittiä mentäessä sitten piti myös maksaa noi "lossitkin".
Ei taida lepotuolia saada talvella ollenkaan, vai onko käytäntö muuttunut?
Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.
5) RyanAirilla nyt Tampere to Roma 60€ + junamatka = alta 100€,
6) Suomeen 900km/vrk Via Baltican kautta 4vrk = 200€ + 3000km ja kulut n. 350€.
- Mutta kannattaako tullata etelässä, kuulemma tienaa kuukauden palkan kun tulee Torniosta tai Hangosta eikä vahingossakaan Helsinkiin - Vaalimaalle?
Kannatta lisätä listaan myös se, että makaroonit eivät ole niitä täsmällisimpiä autonkäyttäjiä, monesti auton ylläpito ja käyttö on mitä on. Ja noihin alle 100tkm lukemiin kannattaa suhtautua melkoisella varauksella. Sinänsä Italia voi vanhan auton etsijälle olla hyvä paikka kun sieltä noita vanhempia yksilöitä löytyy vielä suht paljon, niitä mitä sakemannit ovat jo pistäneet paaluksi aikoja sitten.
Saksan-puolan rajalta Tallinnaan ~15h / 1300km, 80cnt/l bensa ja 20e auto + äijät tallinna - helsinki ja kun yön yli ajaa / on esim. kahdestaan liikkeellä niin pystyy ajamaan koko matkan yhtä soittoa. Kuluja siis (10l keskikulutuksella) ~120€ (bensa + lautta) ja mitä nyt muuhun meneekään (eli pelkkä auton hinta superfastilla ja pari tuntia nopeampi)..
Jos ei noista eväistä niin piittaa (tai ostaa ne matkan varrelta jo), oli meille ainakin huomattavasti halvempaa tulla Tukholmasta päivälautalla yli Turkuun. Bensoineen ja hyttipaikalla (yö kun oltiin ajettu). Vaikka jokaisella oli oma auto. Ja vaikkakin tuota reittiä mentäessä sitten piti myös maksaa noi "lossitkin".
kerroppa kuule lisää... superfastilla 75e lepotuolipaikka ja autopaikka 116e tai autoliiton jäsenille 58e eli 191e tai 133e mitenkään päin et pääse ruotsin kautta alle 200 eurolla! jos ruotsin kautta kuitenkin päättää ajaa, kannattaa hakea eväät travemunden satamasta, mikä on matkan varrella...
a) Onko auton todellisilla hankintakustannuksilla käytännössä mitään merkitystä Suomessa määrättävään autoveroon - arpomistahan se kait on?
b) Ilmeisesti ostohintaan lisätään ALV Suomessa, eikö VAT ole maksettu EU-maissa uudesta autosta?
c) Mikä on ostohinta, vaikuttavatko ajokustannukset ja lisävarustehankinnat? Kannattaako lisävarusteet hommata "toisella reissulla", takavuosinahan moottorinvaihtoja kuulemma tehtiin kun vanha väsyi matkalla?
- kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
- E28 528i, 528i+, M5
Saksan-puolan rajalta Tallinnaan ~15h / 1300km, 80cnt/l bensa ja 20e auto + äijät tallinna - helsinki ja kun yön yli ajaa / on esim. kahdestaan liikkeellä niin pystyy ajamaan koko matkan yhtä soittoa. Kuluja siis (10l keskikulutuksella) ~120€ (bensa + lautta) ja mitä nyt muuhun meneekään (eli pelkkä auton hinta superfastilla ja pari tuntia nopeampi)..
tuohon et kyllä usko itsekään... voin lyödä vetoa ettet aja sitä väliä tuohon aikaan! ja matka on sitäpaitsi n.1500km. paljon alle 20 tuntia tuo väli alkaa olla jo unelmaa.
et ole vissiin ajanut koskaan sieltä? pari kertaa olen itse ajanut. viime vuonna oltiin jätkien kans eka yö varsovassa ja toinen riikassa. yli 80km/h keskinopeutta et saa tuolle välille, kuin ihan hullun lailla ajamalla ja siellä on poliiseita niin paljon tutkaamassa että sakkoja napsuu monta sillä tyylillä. aamulla jos lähtee saksasta ajamaan ja ajaa vuoron perään läpi yön voi olla seuraavana päivänä tallinnassa. autopaketti tallinnasta 49e suomeen, mistä ton 20e repäsit? toki tuo kannattaa jos on autossa vähintään 3 henkeä, että 2 voi valvoa ja muut nukkua. silti se on niin rankka reissu tolla systeemillä, että hullu on kuka haluaa sillä säästää pari kymppiä.
a) Onko auton todellisilla hankintakustannuksilla käytännössä mitään merkitystä Suomessa määrättävään autoveroon - arpomistahan se kait on?
b) Ilmeisesti ostohintaan lisätään ALV Suomessa, eikö VAT ole maksettu EU-maissa uudesta autosta?
c) Mikä on ostohinta, vaikuttavatko ajokustannukset ja lisävarustehankinnat? Kannattaako lisävarusteet hommata "toisella reissulla", takavuosinahan moottorinvaihtoja kuulemma tehtiin kun vanha väsyi matkalla?
a) Onko auton todellisilla hankintakustannuksilla käytännössä mitään merkitystä Suomessa määrättävään autoveroon - arpomistahan se kait on?
Ei multa ainakaan kysytty missään vaiheessa paljonko auto on maksanut. Kai sen saa ilmoittaa jos haluaa.
Originally posted by tsbmw
b) Ilmeisesti ostohintaan lisätään ALV Suomessa, eikö VAT ole maksettu EU-maissa uudesta autosta? ?
Alv tulee päälle niihin veroihin mitkä tulli määrää. Edelleenkään tulli ei välttämättä tiedä paljonko autosta olet maksanut.
Originally posted by tsbmw
c) Mikä on ostohinta, vaikuttavatko ajokustannukset ja lisävarustehankinnat? Kannattaako lisävarusteet hommata "toisella reissulla", takavuosinahan moottorinvaihtoja kuulemma tehtiin kun vanha väsyi matkalla?
Ajokustannukset mistä? Millä lailla? (Sorry, en ymmärtänyt kysymystä täysin)
Jos meinaat että tuontikustannukset, niin nou.
Vanhemmissa autoissahan ainakaan lisävarusteet ei vaikuta veroihin oikeastaan lainkaan. Tulli laskee että niiden arvo putoaa nopeammin kuin auton arvo, eli periaatteessa ihan sama onko 10v vanhassa autossa ajotietokonetta vai ei. Onko sähköikkunoita vai ei.
Ja jos sä ostat samalla reissulla lisävarusteita, sähän voit jättää ne kotiin kun tulliin lähdet käymään. Eli siten että niitä vain "ei ole", jos pelkäät että niistä lisäkustannuksia tulisi.
A1) "Autoveroilmoituksen lisäksi on täytettävä käytetyn ajoneuvon yksilöintilomake, jossa ilmoitetaan mm. ajoneuvon valmistenumero, merkki, malli, ajokilometrit ja varusteet. Ajoneuvo voidaan tarvittaessa tarkastaa. Tullivirkailija tarkastaa ajoneuvon ajokilometrit, valmistenumeron ja varusteet asiakkaan täyttämän yksilöintilomakkeen pohjalta. Lisäksi asiakkaalla on mahdollisuus esittää selvitystä ajoneuvonsa yksilöllisistä ominaisuuksista, jotka vaikuttavat ajoneuvon yleiseen vähittäismyyntiarvoon. Näissä tilanteissa ajoneuvo tarkastetaan aina."
= Jos kerran saa ilmoittaa FAX:lla eikä ole pakko laittaa km:jä (tulli arvioi taulukostaan) niin miten tuo nyt tulkitaan?
A2
"Autoveroilmoituksen tekemiseksi tarvitaan seuraavia asiakirjoja:
· käytetyn ajoneuvon yksilöintilomake
· kauppaan liittyvät asiakirjat
· ulkomaan rekisteriote
· henkilöllisyystodistus
· muut asiakirjat, joita Tulli mahdollisesti pyytää."
= Hyvä maksaa Saksassakin hieman enemmän eli autoveroa ei määrätä Suomen todellisen samanikäisestä maksettavan hinnan mukaan vaan ilmeisesti ostohinta vaikuttaa kertautuvasti?
Rikkoutuneen ajoneuvon kauppahinta voi olla vaikka 300€ josta itse korjaamalla tekee edukkaasti hyvän käyttöauton. Tulli ei ehkä kolariautuoa kuitenkaan kolariautoksi laske?
B) Peruste selvisi.
C) "Mikäli ajoneuvo on myyty vietäväksi yhteisöön, tullausarvona käytetään lähtökohtaisesti sen kauppa-arvoa eli sitä hintaa, joka siitä on tosiasiallisesti maksettu tai maksettava. Tosiasiallisesti maksettuun hintaan lisätään tullikoodeksissa tarkemmin säädetyt erät, kuten ajoneuvon kuljetus- ja vakuutuskustannukset sekä kuljetukseen liittyvät lastaus- ja käsittelykustannukset siihen paikkaan saakka, jossa tavara tuodaan yhteisön tullialueelle."
= Tarkoitetaanko todellisia kustannuksia eli lentoliput, siirtolupamaksut, bensakuitit ja lauttamaksut talteen vai onko tullilla joku oma sovellutus "kuljetuskuluista".
Comment