PS. Teille kokeneille saattaa kaikki olla selvää, mutta tässä topicissa on asiaa.
Kiitokset osallistujille - tosin vieläkään en ole saanut vastausta siihen miten hankintakustannukset lasketaan, kuittien mukaan vai tullin taulukkohommana eli kannattaako haussa säästää vai ei? On sanottu etteivät vaikuta, mutta autoverolaskurissa semmoinen kohta on: http://www.yleisavain.com/cgi-bin/autovero.pl
Ei vaikuta mitenkään. Kaksi autoa olen verottanut eikä ole mitään kuluja kyselty.
Ja nuo kulut on tuossa sen takia että tuossa vertaillaan vähän kannattaako auton tuonti vai ei.
1) Mistä tilaamalla saa tiedot auton ajetuista km:stä ennen ostopäätöstä? Saksassa ajokilometrin kait kirjataan samalla tavalla kuin Suomessa katsastuksen yhteydessä?
2) Onko kauppa luovarilla kuten Suomessa vai erillisellä kauppakirjalla ja tarvitaanko kaksi todistajaa?
3) Voiko punaiset kilvet tilata ennakkoon paikalliselle poliisiasemalle vai haetaanko ne sitten kauppakirjan kanssa?
4) Hiukka hankala kun en puhu Saksaa - Enkku toimisi kyllä... onko vinkkejä kielivaikeuksien voittamiseksi paikanpäällä kauppaa tehtäessä ja asioidessa poliisiasemalla? Onko jossain netissä valmiit asiakirjat Saksaksi ja Englanniksi?
- kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
- E28 528i, 528i+, M5
1) Mistä tilaamalla saa tiedot auton ajetuista km:stä ennen ostopäätöstä? Saksassa ajokilometrin kait kirjataan samalla tavalla kuin Suomessa katsastuksen yhteydessä?
2) Onko kauppa luovarilla kuten Suomessa vai erillisellä kauppakirjalla ja tarvitaanko kaksi todistajaa?
3) Voiko punaiset kilvet tilata ennakkoon paikalliselle poliisiasemalle vai haetaanko ne sitten kauppakirjan kanssa?
4) Hiukka hankala kun en puhu Saksaa - Enkku toimisi kyllä... onko vinkkejä kielivaikeuksien voittamiseksi paikanpäällä kauppaa tehtäessä ja asioidessa poliisiasemalla? Onko jossain netissä valmiit asiakirjat Saksaksi ja Englanniksi?
1. Tietääkseni et saa mistään.
2. Kauppa ei ole luovarilla, vaan siirryt omistajaksi vihreän Fahrzeugbrief:n ja
allekirjoitetun kauppakirjan haltuusi saatua. Todistajia ei tarvita.
3. Et voi tilata kilpiä ennakkoon. Auton pitää olla paikan päällä punaisia kilpiä auton papereiden kanssa haettaessa.
Kilpipajoja löytyy kyllä aina rekisteröintitoimistojen vierestä.
4. Pyydä ensimmäisellä kerralla myyjä mukaan auttamaan kilpien hakemisessa.
Voit olla hieman pihalla muuten käytännöistä, jos et puhu ollenkaan saksaa.
Yleisen autosanaston opettelu auttaa varmasti, koska läheskään kaikki kauppiaat eivät englantia puhu.
Kauppakirjan voit tulostaa esim www.mobile.de sivustolta.
PS. eikä siellä kyllä poliisiasemalla tosiaan asioida.
Offtopic: täällä on kyllä taas pari sellaista kirjoitusta, että Kaikille ei auton hakua voi suositella.
Kannattaa hommata "auto saksasta - opas käytetyn auton hakumatkalle saksaan" ISBN: 952-5523-03-9 Sieltä löytyy valmiina kaksikielinen kauppakirja, sanasto ja kutakuinkin kaikki ohjeet ja tiedot kun autoa lähdet saksasta hakemaan
Ei sikäli että tuo mikään kaikenkattava raamattu olisi mutta kun tuntuu olevan "perusasiat" aika hukassa niin kannattanee lukasta. Maksaa muistaakseni 10€.
Entä paljon maksaa käyttää paikallista kuljetusliikettä, auton siirto myyjältä lauttaan Rostocissa? Tällöin ei tarvitse punaisia kilpiä ym... aikaa ja rahaa säästyy toisaalla.
Onko ehdotuksia kuljetuksen järjestäjiksi?
- kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
- E28 528i, 528i+, M5
Entä paljon maksaa käyttää paikallista kuljetusliikettä, auton siirto myyjältä lauttaan Rostocissa? Tällöin ei tarvitse punaisia kilpiä ym... aikaa ja rahaa säästyy toisaalla.
Onko ehdotuksia kuljetuksen järjestäjiksi?
Joku 300km siirto hinurilla satamaan saattaa maksaa 300 euroa. Rostockista löytyy harvoin ostamisen arvoisia autoja. Tai siis jos hinnalla on mitään väliä.
Jos auto löytyy Rostockista autoliikkeestä, niin tietysti voi pyytää autoliikkeen myyjää ajamaan auton autoliikkeen pihalta satamaan firman koeajokilvillä. Tällainen järjestely varmaan onnistuukin, kun matkaa on esim. 10-20km. Mutta kuten totesin, harvoin on Rostockista löytynyt sopivia autoja.
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Toihan OLISI ylivoimaisesti halvin tapa eli ostaa "sika säkissä" - käyttäen jotain Saksan tuttua tsekkaamassa auto päälisin puolin ja siirto sitten hinurilla Lauttaan ja myyjä hoitaa paperihommat! Pelkät kilvet ja lennot + ajot tekee ENEMMÄN.
Saako auton Rostockissa sataman pihalta johon hinuri sen jättää laivaan millään ilveellä (olettaen että auto on ajettavissa, mutta ei rekisterissä):
- jos auto ei ole rekisterissä
- jos mukana ei ole auton omistaja eli voiko laivahenkilökunnan saada tekemään siirron?
- voiko hinuri hinata auton aina laivan sisälle asti?
Ei varmaan toimi...
PS. Enpä tiedä, Superfast laivayhtiö kertoi Greikasta että KÄY, hinuri saa viedä auton lautan sisälle. Siis teoriassa myyjän tallista laivaan ja Hankoon ilman maksuja ja kilpiä (hinuripalkkiolla).
Saako auton Rostockissa sataman pihalta johon hinuri sen jättää laivaan millään ilveellä (olettaen että auto on ajettavissa, mutta ei rekisterissä):
- jos auto ei ole rekisterissä
- jos mukana ei ole auton omistaja eli voiko laivahenkilökunnan saada tekemään siirron?
- voiko hinuri hinata auton aina laivan sisälle asti?
Kyselin kerran tuota samaa hommaa superfastilta. Sanoivat että tuo auton satamaan ja jättää paperit + avaimet virkailijoille niin ~400€ maksaisi se että he ajavat auton laivaan rostockissa ja auton pois laivasta hangossa.
Siis rahtina lähettäminenhän maksaa aina huomattavasti enemmän, kuin mitä auto laivassa maksaisi, kun ajat sen itse laivaan ja matkustat mukana. Rahtina lähettäminen (eli ilman kuljettajaa, joka matkustaa laivassa mukana) maksaa Superfastilla Rostockista Hankoon muistaakseni 396 euroa yhtä autoa kohden. Finnlinesillä Travemündesta Helsinkiin maksaa 460 euroa yhtä autoa kohden. Tällöin jätät auton parkkipaikalle, viet avaimet ja paperit sisälle, täytät lomakkeet ja pyydät lähettämään Suomeen. Tämän voi tietysti tehdä joku muukin puolestasi.
Kun matkustaa itse mukana, niin autopaikka + miespaikka maksaa noin 280 euroa. Tarkkaa hintaa en muista, mutta nehän vaihtuvat kausittain ja hinnat löytyy Superfastin kotisivuilta http://www.superfast.fi .
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Ferry booking services for your truck transfer needs from Italy to Greece: bookings for Superfast Ferries, Blue Star Ferries, My Way, Minoan Lines and ANEK
Kai sen voi itse Hangossa ajaa laivasta?
- kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
- E28 528i, 528i+, M5
Ferry booking services for your truck transfer needs from Italy to Greece: bookings for Superfast Ferries, Blue Star Ferries, My Way, Minoan Lines and ANEK
Kai sen voi itse Hangossa ajaa laivasta?
Huomasit kai:
PRICES DO NOT INCLUDE V.A.T., PORT TAXES AND MEALS
Eli arvonlisävero ja satamamaksut puuttuu hinnoista.
Ja edelleen.. nuo hinnat tiedän kokemuksesta, kun olen itse autoja lähettänyt!! Jos haluat tarkan hinnan, kannattaa soittaa Superfastin Suomen toimistoon ja kysyä.
Käsittääkseni et voi koskaan ajaa itse rahtina lähetettyjä autoja laivasta.
Katsoppa huvikseen täältä, niin totuus alkaa valjeta:
"Yllämainittu hinnat ovat pelkkiä rahtihintoja eikä niihin sisälly arvonlisäveroa eikä muitakaan virallisia maksuja. Esimerkiksi enintään 6m pitkän ja 1,9 m korkean henkiö- tai pakettiauton kokonaiskuljetushinta muodostuu seuraavasti:
Rahti 240 €
Satamakäsittelyt 70 €
Arvonlisävero 22 %
Satamamaksu 13,40 € (minimi satamamaksu)
Kokonaishinta on näin ollen 391,60 €"
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Kulkeeko Saksasta paatteja Pietariin tai Tallinnaan, etsiskelin muttei sattunut silmiin. Rahtihinta voisi olla pienempi Venäläisillä laivoilla - byrokratia varmaan ei. Tallinnasta auton voisi hakea...
Miten rekassa koko matka - millaisia hintoja pyytävät, autokuljetuksiahan on paljon joten voisi mennä "hukkapaikalla" johonkin autoliikkeeseen Hesassa uusien autojen mukana?
- kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
- E28 528i, 528i+, M5
Rekkakuljetukset on yleensä aika kalliita. Ainakaan itselläni ei ole ollut koskaan varaa käyttää niistä. Luonnollisesti kuljetuksen hinta riippuu, mistä päin Saksaa auto tulee. Mutta yleisesti ottaen alle 500 euron ei missään nimessä selviä. Kannattaa tiedustella suoraan kuljetusliikkeiltä, mutta epäilisin hinnan olevan 500 - 1000 euron välillä.
Tällä hetkellä ei taida kulkea sellaisia laivoja Saksan ja Viron välillä, joissa autojen kuljetus onnistuisi. Ainakaan itselläni ei tule mieleen. Kesällä kulki Siljan Finnjet Rostockin ja Tallinnan väliä, mutta reitti loppui alkusyksystä.
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Noita ei ihan heti tuossa kunnossa vastaan tule, jos joku kiinnostuu niin vielä ehtii...
Halvin paketti / pienin ajankäyttö olisi ollut auto trailerilla Rostockiin, josta edestakainen haku paatilla.
Kiitokset vinkeistä, täytyypi valmistautua kevät-autokuumetta varten
Comment