Announcement

Collapse
No announcement yet.

Miten kannattaa tuoda auto Euroopasta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tsbmw
    BTCF Member
    • Jun 2004
    • 1494
    • Ilvola

    Muutama uusi ratkaisumalli:

    1) Jos ostan auton internetin kautta ja myyjä lähettää auton kauppakirjan / auton paperit Suomeen, saanko katsastuskonttorilta siirtokilvet EU-alueelle?

    2a) Voinko tuoda metalliläjän vuodelta 1983 pihalleni nyt ja tuoda sen autona maahan (maksaa verot) sekä katsastaa liikenteeseen vasta v.2008 suoraan museoajoneuvoksi? Miten menee tällöin muut maksut?

    2b) Jos joku määräys em. estää niin kauppahan ei vanhene oikeudellisesti, joten alkaako uusi maahantuontimahdollisuus sillä henkilöllä jolle auton myyn edelleen v. 2008?

    3) Katsotaanko pihalla oleva metalliläjä vuodelta 1983 käytettyjen autonosien maahantuonniksi josta pitää maksaa jotain valtiolle joka tapauksessa (sopii myös varaosiksi esim. vähänajettu moottori)?

    4) Autoverolaki sanoo, että auton arvosta vähennetään korjauskustannukset, jos tuon peräänajetun "helmen" jonka saa juuri katsastettua, mutta peltiremppaa ja maalausta riittää niin Saksasta saa halvalla ja Suomessa (korjaukset pois autoveron määräämisarvosta)? Museoauton osalta voidaan jopa päätyä verotusarvossa negatiiviseen arvoon (ja osia voipi löytyä romiksesta...)
    Last edited by tsbmw; 24-12-2005, 15:43.
    - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
    - E28 528i, 528i+, M5

    Comment

    • tsbmw
      BTCF Member
      • Jun 2004
      • 1494
      • Ilvola

      5) Mihin tullipiiriin kannattaa kolariauto näyttää, auto tulee maahan Hangossa ja siirretään trailerilla korjattavaksi. Näytön voin tehdä samalla reissulla viemällä auton "ystävällismieliseen tullipiiriin". Tässä tapauksessa peltikorjauksilla on hintaan merkitystä, mutta romiksesta löytyy osia...
      - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
      - E28 528i, 528i+, M5

      Comment

      • mukko
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2003
        • 5965
        • Uleåborg

        1) Ihan auton runkonumero riittää, sen varmaan osaa myyjä katsoa otteesta.

        2a) Kyllä, kukaan ei tiedä (ellet halua autoosi 3kk kilpiä, aloittaa katsastusta jne) että olet ko. metalliläjän kotipihaasi tuonut.

        2b) siis hä??

        3) ei, ja vaikka katsoisikin niin vapaan tavaran liikkuvuus estää tästä kaiken näköisen verottamisen (varsinkin jos ko. paskaläjä tulee omaan käyttöön).

        4) käytännössä jokainen kolaroitu/muuten paskana oleva auto antaa niitä vähennyksiä yleensä joitakin kymppejä / kalliimmissa autoissa satasia.
        Nyrkkisääntönä on että mielummin ehjä auto kuin korjaamista vaativa, tullin vähennykset ovat haistapaska -luokkaa.

        5) hanko on hyvä paikka esitellä autoa.
        -- Official member of BTCF-Sauna Team --

        Save the World, Fuck The Fuel Economy
        Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

        Comment

        • bemu2000
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 17799
          • Jämsä

          suomen siirtokilvillä et saa ajaa muualla kuin suomessa...
          TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
          Vanteet edullisesti
          Nostureita ja rengaskoneita

          Comment

          • Juhis
            BTCF Honorary Member
            • Jul 2002
            • 19175
            • -

            3kk luvat on voimassa pääsääntöisesti vain suomen rajojen sisäpuolella. lyhyemmät 1-7 päivän siirtoluvat on yhteispohjoismaisen sopimuksen nojalla voimassa pohjoismaissa. voit siis viedä suomesta esim. ruotsiin, tanskaan tai norjaan autollä siirtotarroilla ajamalla. siirtoluvan reittiin on määriteltävä reitti, mitä ajetaan ja siirron tarkoitus. pääsääntöisesti toisin päin tapahtuvaan siirtoon ei myönnetä siirtolupia, mutta teoriassa se on mahdollista. saksasta tapahtuvaan siirtoon se ei auta, jollet aio ajaa pelkästään pohjoismaissa. tälllöin auto kuitenkin pitäisi ajaa joillakin kilvillä rajalle tai satamaan. eli eipä paljoa hyödytä. usko jo, että aiona oikea tapa on hankkia saksan siirtokilvet ja vakuutus. keltaiset kilvet, jos lähdet rostockista suoraan suomeen ja punaiset export kilvet, jos ajat esim. tanskan ja ruotsin läpi.
            All good things come to those who wait.

            Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

            Sound Factory Bar & Nightclub

            Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

            Comment

            • tsbmw
              BTCF Member
              • Jun 2004
              • 1494
              • Ilvola

              Usonhan mie

              Miten menetellä jos myyjä on eri kuin auton omistaja - tai siis rekisteriotteeseen merkitty? Kaikki auton paperit ovat kyllä ok, mutta epäilyttää maksaa eri ihmisen tilille... (no kysäisin autosta omistajan kaupungin poliisilta).

              Kumma ettei EU-maIssa saa tasa-arvoisesti kilpiä, Saksasta saa punaiset kilvet läpiajoon (mikäli oikein ymmärsin eli Latvia, Liettua jne. ei tarvitse joka maassa hakea erikseen siirtokilpiä NIINKUIN SUOMESSA ELI MISSÄ SITÄ VIRKAMIESPOMPOTUSTA OLIKAAN?)

              Saako Suomessa ajaa sillä metalliläjällä siirtoajon vaikkei ilmoita sitä maahantuoduksi?

              Suomessa ei vissiin saa ajaa metriäkään kesärenkailla - talvella elikkäs trailerihommia.
              Last edited by tsbmw; 28-12-2005, 19:23.
              - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
              - E28 528i, 528i+, M5

              Comment

              • Terhi
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2005
                • 536
                • Toijala

                Tiedän yhen miehen joka on jokusen auton ajanut ilman siirtokilpiä suomeen. On kuulemma maahan tullessaan ilmoittanut osoitteekseen jonkun tuttunsa osoitteen Saksassa tai Virossa tjsp. En sitten tarkemmin kyllä tiedä mitkä kilvet sillä on ollut kiinni suomeen tullessaan.
                Tämän jälkeen auto on siis ilmoitettu tulliin, eikä siirtokilpiä ole koskaan otettu, vaan odotettu veropäätöstä.

                Comment

                • tsbmw
                  BTCF Member
                  • Jun 2004
                  • 1494
                  • Ilvola

                  Joo voihan ne "siirtokilvet" ruuvata naapurin kesäautosta sinne Saksaan lähtiessä mukaan ja kertoa kaverin tiedot...

                  Mutta uudelleen kun polttelee asia:
                  Miten menetellä jos myyjä on eri kuin auton omistaja - tai siis rekisteriotteeseen merkitty? Kaikki auton paperit ovat kyllä ok, mutta epäilyttää maksaa eri ihmisen tilille...
                  Last edited by tsbmw; 28-12-2005, 21:10.
                  - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                  - E28 528i, 528i+, M5

                  Comment

                  • Jonsku
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2002
                    • 4645
                    • Tuusula

                    Jos auto on poistettu rekisteristä ja sen jälkeen myyty niin rekisteriotteessa ei lue uuden omistajan nimeä, tällöin tosin kauppakirja olisi hyvä olla olemassa.
                    - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

                    ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
                    ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                    ex. Alpina D10 Touring #33/94
                    ... and many more

                    Comment

                    • tsbmw
                      BTCF Member
                      • Jun 2004
                      • 1494
                      • Ilvola

                      Saako auton Suomen rekisteriin jos kauppakirjassa on eri myyjä kuin viimeiseen rekisteriotteeseen merkitty? Kauppakirja viimeisen rekkariomistajan ja myyjän väliltä puuttuu?

                      Rekisteriotteet ne kaksiosaiset ovat kyllä (ja kaikki aiemmatkin rekisteriotteet).
                      Last edited by tsbmw; 28-12-2005, 22:17.
                      - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                      - E28 528i, 528i+, M5

                      Comment

                      • olaus
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2003
                        • 687
                        • jyväskylä

                        Vaativat täydellisen selvityksen omistussuhteista viimeisestä rekisteriin merkitystä omistajasta aina sinulle asti (kauppakirjat). Vuosi sitten vielä onnistui, niin että oli Saksalainen omistajakirja sekä kauppakirja = henkilö X (eri kuin viimeinen rekisteriin merkitty omistaja) oli myynyt auton minulle. Sanoivat silloin että nykyään täytyy olla kaikki kauppakirjat viimeisestä rek. merkitystä omistajasta asti.

                        Comment

                        • eeki
                          BTCF Member
                          • Jul 2003
                          • 1966
                          • HKI

                          Kilpiin saaminen on toinen juttu, mutta minä en ainakaan maksaisi penniäkään sellaiselle kaverille jolla ei ole mitään todisteita siitä että auto on hänen!

                          Sinänsä tuo kilpiin saattaminen on tosiaan aikaisemmin onnistunut ilman täydellistä omistushistoriaa, mutta en kyllä käsitä miksi sellaisen pitäisi edes onnistua..

                          Kesärenkailla muuten onnistuu lyhyet siirtymät vaikka keskellä talvea, tässä vähän otetta lakitekstistä:

                          Talvirenkaita ei tarvitse käyttää:
                          ....
                          b) auton tai sen perävaunun valmistukseen, maahantuontiin, kauppaan, korjaukseen tai katsastukseen liittyvissä tilapäisissä enintään 20 kilometrin pituisissa siirroissa;
                          c) museoajoneuvossa;
                          ....
                          Last edited by eeki; 28-12-2005, 23:14.
                          Ducati 998 -02 //

                          Comment

                          • bemu2000
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 17799
                            • Jämsä

                            saksassa jobbarit myy monesti autoja asiakkaan lukuun, jolloin myyjän(jobbarin) nimiä ei löydy papereista. on se vähän arvelluttanut ostaa, mutta ei ole ollut ongelmia missään vaiheessa siitä.
                            TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                            Vanteet edullisesti
                            Nostureita ja rengaskoneita

                            Comment

                            • Juhis
                              BTCF Honorary Member
                              • Jul 2002
                              • 19175
                              • -

                              Ainakin tähän asti on ollut ihan yhdentekevää, kenen nimi on myyjänä siellä Saksan kauppakirjassa, kunhan on saksalainen osoite. Saksassa auton omistaja on joka tapauksessa se, joka pitää kädessään auton omistajakirjaa eli Fahrzeugbriefiä. Aivan sama, kuin täällä Suomessa henkilö, jolla on kädessä rekisteriote ja rekisteriotteen luovutusosa omistajan allekirjoittamana. Saksassahan Fahrzeugbriefillä, Fahrzeugscheinillä ja rekisterikilvillä voi poistaa auton rekisteristä kuka tahansa, eikä omistajan allekirjoituksia tarvita mihinkään eikä kukaa kysele, mistä olet saanut kyseisen auton tai paperit. Samoin tullikilpien hankkiminen onnistuu, kunhan on vaan auto ja tarvittavat paperit.

                              Eli lyhyesti: jos myyjällä on auto + fahrzeugbrief + avaimet autoon, niin ei muuta kuin tekemään kauppoja. Jos epäilet autoa varastetuksi, kysy auton tiedoilla sitä Saksan poliisilta. Mutta epätodennäköistä, että siinä olisi mitään epäselvää. Onhan esimerkiksi mahdollista, että auton myyntihetkellä omistaa esim. autoja työkseen myyvä henkilö, joka ei ole siis rekisteröinyt autoa omiin nimiinsä. Saksassahan autoliike ei koskaan rekisteröi autoja nimiinsä, vaan Fahrzeugbriefissä lukee viimeisenä omistajana henkilö, jolla auto on ollut viimeksi käytössä ja rekisteröitynä hänen nimiinsä. Jos auton viimeisin omistaja on ajanut aina vain koe- tai siirtokilvillä, ei hänen nimeänsä ole mainittuna Fahrzeugbriefissä.

                              Saksan tai muunkaan maan tullikilvillä et saa ajaa Suomessa tämänhetkisen lainsäännännön mukaan. Huolimatta siitä, onko autossasi Saksasta hankittuna kelta- tai punapäiset kilvet, joudut ottamaan Suomeen tullessassi siirtotarrat ja vakuutuksen tullista SEKÄ TULLIN LUPA VEROTTOMAAN KÄYTTÖÖN TAI 3KK TULLIN AJOLUPA. Tähän syynä on lähinnä Suomen autoverotus ja viranomaisten pelko siitä, että joku saisi ajaa tuontiautolla ilman verojen maksua.
                              All good things come to those who wait.

                              Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                              Sound Factory Bar & Nightclub

                              Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                              Comment

                              • tsbmw
                                BTCF Member
                                • Jun 2004
                                • 1494
                                • Ilvola

                                Taitaa olla homma putkessa. Lisäinfona tuli mieleen LOMAN ja AUTONHAUN YHDISTÄMINEN. Siis ostan auton Rooman läheltä valmiiksi. Lennot vaimon kanssa sinne yht 100€ kun tilaa ajoissa. Auto alle ja kiertämään pari viikkoa Italiaa:

                                - Saako 2 viikon ajolupaa Italiaan / Saksaan?
                                - Saako rekisterissä olevan auton rekisteröityä Italiassa omiin nimiin (voinhan vaikka tehdä muuttoilmoituksen Italiaan tarvittaessa)?
                                - Tuntuu hullulta mennä noinkin kauas jos sieltä tarttee heti lähteä pois.

                                - Itseasiassa voisi jättää sinne kakkosauton omaan rekisteriin kakkosasunnon osoitteen mukaan ja paikalliseen seisontavakuutukseen johonkin säilöön, semmoinen "halpaferrari" Sillä olisi kiva kesäisin ajella pitkinpoikin Eurooppaa... eikä tarvitsis kesäautosta koskaan maksaa autoveroa...

                                Varmaan tämänkin joku pykälä estää?
                                - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                                - E28 528i, 528i+, M5

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎