Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nürburgringille?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Electroid
    BTCF Member
    • Jul 2007
    • 992
    • Jyväskylä

    Kokemuksia

    Reissu vetelee jo viimeistä iltaa saksanmaalla. Hyvin tai ainakin kohtuulisesti on mennyt: baanalla ei tullut suurempia ruuhkia vastaaan mitä nyt vähän tietöitä oli.


    Itse aiheeseen niin ringi oli kyllä mahtava kokemus ja sinne täytyy päästä taas ensivuonna. 2 kierrosta tuli ajettua rataa ympäri "nringvuokra-autolla" joista ekan sai vetää kohtuu hyvin omaa opastettua ajoa. Toiselle kierrokselle osuikin sitten useampi nopea (gt3, gt3rs, gt2rs + ja mitä näitä oli) mitä väistellä ja keltaista lippua oli tarjolla.


    Yllättävän moneen otteeseen rata oli ylipäätään kiinni kun porukka oli mennyt pitkin kaiteita tai pyörinyt katon kautta ympäri/vastaavaa. Ratana nyrre on kyllä tosi nopea ja jälkeenpäin videolta katsottuna monessa kohtaa jalka alkaa nousta kaasulta (kun ilmeisesti rupeaa jännittämään ). Korkeuserot ja kallistukset tekee radasta melko hurjan tuntuisen... videoista ja kuvista se ei oikeen selviä.


    Rata tuli kierrettyä myös bussilla, kun trackwalkkiin osui sopivalle päivälle ja sieltä tarttui jotain juttuja mieleen. Tärkeämpänä ajoa edistävänä seikkana oli kuitenkin pakollinen ensimmäinen kierros opastajan kanssa joka kertoi jarrupaikkoja, ajolinjoja ja piti vauhtia sopivana/yllä.


    Muutama kierros tuli istuttua myös Jax_Kibez E39 540i kyydissä + yksi kierros Apex Taxin (F80 M3GT "Team-Schirmer") kyydissä kypärät päässä kuppipenkeissä (kuppipenkit 4:lle + täydet kaaret + kaikki spessu alustamodit). Muita suomalaisia/suomikilpisiä autoja ei kyllä osunut silmiin tai korviin (brittejä, ranskiksia, hollantilaisia ja muutama ruottalainen sekä norjalainen).



    Ensivuonna uudestaan joko omalla tai sitten taas lentämällä :think.
    - E36 328iA Touring 4/97 -
    Myynissä:
    - Rondell 0067 8x17et 35 & 9x17et40 + 225/45 245/40R17 PilotSport5 (+pari varavannetta) -

    Comment

    • Remotion
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2003
      • 15229
      • Ajamisen Iloa

      Ajoiko ne tuolla Schirmerillä täysiä vai sellaista sunnuntai köröttelyä ettei vain kulu?
      Z3 coupé individual

      F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
      E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

      Comment

      • Balle
        BTCF Member
        • Aug 2002
        • 3413
        • UKI, Suomen New York

        Originally posted by BMW525Xda View Post
        Täyttä höpötystä vakuutusvirkailijalta, ei kehtaa vain myöntää tyhmyyttään. Vakuutus on voimassa vaikka ajat millä nopeudella siellä, aivan kuten vapaannopeuden alueella autobahnalla. Vai loppuuko liikennevakuutuksen voimassaolo vapaannopeuden kyltin kohdalla ja on taas voimassa seuraavan rajoituskyltin kohdalta, voi näitä meidän vakuutushenkilöitä. Olisiko Väyrysen tytär ?
        Vakuutus on kyllä voimassa mutta jokainen kolari tms. jossa henkilövahinkoja tutkitaan poliisin toimesta ja voit saada syytteet liikenteen vaarantamisesta (tai mikä lie Saksan termi sille onkaan) niin baanalla kuin ringilläkin mikäli pystytään osoittamaan että kolarin syy oli liian suuri nopeus tms.
        Tämän lisäksi vakuutusyhtiö voi hakea korvauksia kolarin aiheuttaneelta osapuolelta mikäli pystyy osoittamaan että syyllistyi em. toimintaan.

        Eli ei noi varoittelut nyt ihan tuulesta temmattuja ole.
        Possuja ja Bemareita

        Comment

        • Balle
          BTCF Member
          • Aug 2002
          • 3413
          • UKI, Suomen New York

          Originally posted by Remotion View Post
          Ajoiko ne tuolla Schirmerillä täysiä vai sellaista sunnuntai köröttelyä ettei vain kulu?
          Ajavat sellaista semikovaa kyytiä, eli varmasti ainutlaatuinen kokemus jos ei ringillä aiemmin nopean auton kyydissä ole ollut.
          Mutta kyllä pienempitehoisellakin autolla vetää aika kevyesti ohi jos tuntee radan ajaa kovaa.
          Possuja ja Bemareita

          Comment

          • Balle
            BTCF Member
            • Aug 2002
            • 3413
            • UKI, Suomen New York

            Aihetta sivuten, tulevana viikonloppuna ringillä sekä legendaarinen Nürburgrin 24h kisa että World Touring Car Cup osakilpailu.
            24:ssa taitaa ajaa useampikin Suomalainen, yksi foorumilainenkin (en minä).
            Ja WTCC:ssä ajaa Antti Buri. Kisoja voi seurata livenä netissä.

            Possuja ja Bemareita

            Comment

            • Electroid
              BTCF Member
              • Jul 2007
              • 992
              • Jyväskylä

              Originally posted by Remotion View Post
              Ajoiko ne tuolla Schirmerillä täysiä vai sellaista sunnuntai köröttelyä ettei vain kulu?
              Kohtuuliselta tuntui takapenkille... 7.55 (BTG) kului aikaa muun liikenteen kanssa ja varmaan 10-20s meni "hukkaan" liikenteen takia.
              - E36 328iA Touring 4/97 -
              Myynissä:
              - Rondell 0067 8x17et 35 & 9x17et40 + 225/45 245/40R17 PilotSport5 (+pari varavannetta) -

              Comment

              • Jax_KiBez
                BTCF Member
                • Jan 2010
                • 2061
                • Pirkanmaa

                Originally posted by Electroid View Post
                Kohtuuliselta tuntui takapenkille... 7.55 (BTG) kului aikaa muun liikenteen kanssa ja varmaan 10-20s meni "hukkaan" liikenteen takia.
                Joo itse etupenkillä istuneena voin todeta että kun tota kierroksen taltiointia katsoo niin tuntuu että ajaa ihan sunnuntai-ajelua, mutta kyydissä tuntui kyllä just niinkuin Balle sanoi, että semikovaa, oli hyvin rauhallista ja pehmeää kyytiä mutta veti kuitenkin ihan hyvää kyytiä mutkissa verraten mihinkään perus katuautoon.

                Tässä meidän taksikierros autosta kuvattuna.
                https://www.youtube.com/watch?v=WGTYrGjc2kU&t

                Tässä oma kierros tolla Apexin 218i:llä, oli kyl helvetin hyvä ajaa muuten mutta tehoa olisi saanut olla se n. 2x enemmän, kuolin tylsyyteen suorilla osuuksilla. Vähän oli kyl vaikea päästä sisään täysin tohon autoon kahden kierroksen aikana, tommonen uusi manuaali-BMW on kuitenkin vähän eri kuin E36
                https://www.youtube.com/watch?v=cfXlGXgpjb0

                Ja vielä omalla E39 540iA:lla kierros
                https://www.youtube.com/watch?v=Ut8GEyPYjZA
                Last edited by Jax_KiBez; 19-06-2019, 22:49.
                Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
                Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

                _____________________________________
                Nykykalusto: F11 535XD / E61 530XD / E39 528i Ratalelu
                Tästä mun kaluston showroomiin
                Entisiä Bemareita 30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

                Comment

                • holmes
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2005
                  • 351
                  • Porvoo Connection

                  Originally posted by 928 GTS View Post
                  Yhtiöt yrittää selvästi kiemurrella irti vastuista mutta jos oikeasti mennään oikeuteen todennäköisesti häviävät juuri sen takia, että kyseessä ei ole suljettu alue eikä kilpailu. Ring ei käsittääkseni lakiteknisesti eroa mitenkään maksullisesta tiestä mitä on Eurooppa täynnä. Ovat kuitenkin heränneet negatiivisen kassavirran ongelmaan kun siellä pyöriminen on paljon yleisempää kun aiemmin. Jo vuosia sitten ovat maksaneet kaiteita liikennevakuutuksesta mm. Portugalista paikalle tulleen Nissan 240SX:n niitä kyntäessä kun Suomi 928 S4 päästi jäähynesteet radalle. En usko, että pystyvät mitenkään vastuusta pakenemaan nytkään vaikka kuinka haluaisivat.

                  Kasko on sitten vähän eri asia. Tosin niistäkin on maksettu moottorin hajoamisen jälkeen lavalla kotiin kuljetuksia jne. joka menee tietysti jo harmaalle alueelle kuuluuko sellainen asiaan. Kuitenkin koneita on hajonnut myös baanalle ja lavalla senkin jälkeen on autot kotiin kaskon piikkiin tulleet. Itse asiassa omien ja tuttujen kokemusten perusteella baana on melkein pahempi paikka moottorille kun Ring. Enemmän koneita on levinnyt vapaan nopeuden alueella kun radalla. Edes Ringillä ei saa moottoria samalla tavalla kiusattua kun Lübeck-Rostock välillä A20:lla kymmeniä kilometrejä kaasu pohjassa mentäessä. A1 Kölnistä Ringin suuntaan on myös paha paikka koneille.
                  Ajoin ohi kun kyseinen 928 S4 laski alleen. =)
                  Sir! I have a plan.

                  Comment

                  • Juhis
                    BTCF Honorary Member
                    • Jul 2002
                    • 19175
                    • -

                    Originally posted by 928 GTS View Post
                    baana on melkein pahempi paikka moottorille kun Ring. Enemmän koneita on levinnyt vapaan nopeuden alueella kun radalla. Edes Ringillä ei saa moottoria samalla tavalla kiusattua kun Lübeck-Rostock välillä A20:lla kymmeniä kilometrejä kaasu pohjassa mentäessä. A1 Kölnistä Ringin suuntaan on myös paha paikka koneille.
                    Löytyisikö jotain perustelua tälle väitteelle?
                    All good things come to those who wait.

                    Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                    Sound Factory Bar & Nightclub

                    Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                    Comment

                    • 928 GTS
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2006
                      • 1559
                      • Helsinki

                      Originally posted by Juhis View Post
                      Löytyisikö jotain perustelua tälle väitteelle?
                      Omakohtaiset kokemukset. Baanat johtaa selvällä erolla tuttavien autojen koneiden leviämispaikkana. Edes Ringillä ei pysty ajamaan täyskaasulla niin pitkään kun vaikka esim. A1:llä Ringiltä Kölnin suuntaan tai A20:llä Lubeck Rostock välillä. Useampi tutun auto joka on selvinnyt ehjänä ringillä kymmeniä kierroksia on levinnyt baanalla täyskaasulla pidempään mentäessä.
                      -92 928 GTS
                      -98 550 Maranello

                      Comment

                      • 928 GTS
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2006
                        • 1559
                        • Helsinki

                        Originally posted by holmes View Post
                        Ajoin ohi kun kyseinen 928 S4 laski alleen. =)
                        Porschen typerä lämppärin vesiletkun lähdön design jonka ovat korjanneet alkupään S4:sten jälkeen kun ovat itsekin huomanneet saman ongelman. Eivät vaan vaivautuneet tekemään recallia vaikka itse osa ei montaa kymppiä maksa eikä ole edes vaikea vaihtaa.
                        -92 928 GTS
                        -98 550 Maranello

                        Comment

                        • Doni
                          Moderator
                          • Sep 2004
                          • 2842
                          • Kyrsälä

                          Syystä tai toisesta lukenut näitä Porsche juttuja viimeaikoina. En tiedä kuinka yleistä, mutta vissiin myös mahdollista että nämä uudet laskee allensa.



                          Ja että ei mene ihan offtipiciksi, niin tämän vuoden Nyrre-reissu on syyskuun alussa VLN #6.
                          Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                          Comment

                          • 928 GTS
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2006
                            • 1559
                            • Helsinki

                            Originally posted by Doni View Post
                            Syystä tai toisesta lukenut näitä Porsche juttuja viimeaikoina. En tiedä kuinka yleistä, mutta vissiin myös mahdollista että nämä uudet laskee allensa.
                            Ihan sama typerä design oli -87 vuoden 928:ssa käytössä. Nykyiset inssit taitaa olla niin nuoria etteivät ole tietoisia mitä 30v sitten edellinen sukupolvi oppi kantapään kautta.
                            -92 928 GTS
                            -98 550 Maranello

                            Comment

                            • msalojaa
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2018
                              • 364
                              • Helsinki

                              Neljä päivää tuli vietettyä Nürburgin lähistöllä ja joka päivä oli TF ja pakkohan se oli käydä ajelemassa. Yhteensä 10 kierrosta tällä reissulla ja viime kesänä 3 - muuta ratakokemusta autolla ei ole (eli ihan rookie, kuten joku saksalainen totesi ). Ihan törkeen kivaa, pitää vaan muistaa oman osaamisen rajat, olla yrittämättä liikaa ja katsoa peileihin ettei blokkaa nopeampia. Ajojen jälkeen parkkiin ja hengailua siinä parkkiksella ja Devil’s dinerissa.

                              Autolla pääsis vissiin n. 8 minuutin aikaan - itse ajoin yksillä keltaisilla ja monilla ohitettavilla 9.27. Eipä tällä kokemuksella turvallisesti TF:ssa nopeita aikoja saakaan, ja ehkä siihen sopii paremmin track day tuolla.

                              Showroomin puolella pari kuvaa https://www.btcf.fi/forum/showpost.p...&postcount=112.

                              (edit) Käykää myös moikkaamassa Apexin suomalaisvahvistusta, saatatte samalla nähdä 4 McLarenia.
                              Last edited by msalojaa; 18-07-2019, 00:04.
                              G29 Z4
                              Ex: F21 M135i xDrive, E89 Z4, F56 Cooper S, E92 320d, E90 318d, ...

                              Comment

                              • jj5
                                BTCF Member
                                • Aug 2012
                                • 1333
                                • pks

                                Originally posted by 928 GTS View Post
                                Porschen typerä lämppärin vesiletkun lähdön design jonka ovat korjanneet alkupään S4:sten jälkeen kun ovat itsekin huomanneet saman ongelman. Eivät vaan vaivautuneet tekemään recallia vaikka itse osa ei montaa kymppiä maksa eikä ole edes vaikea vaihtaa.
                                Oiskohan se ollut just tämä ongelma, minkä todistin A7:lla matkalla Nürburgringiltä kotiinpäin. Porsche tuli ensin hyvää kyytiä vasenta kaistaa ja sitten hetkeä myöhemmin suuren savun/höyryn saattelemana siirtyi oikealle.

                                Kolmenelosella kävin siis pari kiekkaa kesäkuussa ajamassa Toruistenfahrtenia Rock Am Ring reissun yhteydessä. Kivaa oli, vaikka tokalla kierroksella kun jo vähän uskalsi vauhtia nostaa, etujarru(t) ylikuumeni ja leikki jäi kesken puolivälissä rataa.
                                Erityisesti ne korkeuserot on hienoja, niitä ei pääse videopeleistä tai videolta tuntemaan. Rata pitäisi kyllä muistaa ulkoa jotta voisi oikeasti ajaa, niin monta paikkaa mihin pitäisi tulla vauhdikkaasti niin ettei mitään hajua mitä ennen mutkaa näkyvän osan jälkeen tapahtuu.
                                sigpic

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎