Announcement

Collapse
No announcement yet.

Omalla autolla lomalle Eurooppaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hellion
    BTCF Member
    • Jan 2005
    • 176
    • -

    Kävin kesäloman vietteeksi heittämässä tuollaisen 3303km ja 3 viikon lenkin pitkin Eurooppaa e30:llä. Eli laivalla Travemündeen, yöpymiset seuraavissa kaupungeissa: Lyypekki, Göttingen, Rastatt, Engen, Bormio, Airolo, Bironico, Colico, Maccagno, Altenstadt, Kirchheim ja taas Lyypekki.

    Koska e30, oli homma aloitettava tietenkin rakentamalla auto, jolla matkaan uskaltaa lähteä. Eli perus 300000km huolto, jonka varmasti jokainen automallia harrastellut tietääkin (pura ja kokoa). Varaosia toki puoli kontillista mukaan.

    Etukäteen olin valinnut ajettaviksi paikoiksi ne Sveitsin vuoristosolat, jotka Airolosta voi ajaa yhdellä kertaa läpi, Stelvio pass:n ja Hochstrassen Saksassa. Lisäksi lomailua muutama päivä Como-järvellä ja Maggiorella. Muuten jätin suunnitelman auki lähtiessä. Koska ideana oli kuitenkin viettää lomaa, eikä ajella mitenkään työkseen, määrittelin päivämatkaksi korkeintaan 400km.

    Mitä jäi käteen: Saksan autobahnejen vapaista nopeuksista nauttimisen sijaan seistiin paikallaan lähes yhtä paljon. Silloin kun liikenne sujuu, matka taittuu varsin ripeästi. Silloin kun ei suju, se ei todellakaan suju. Sveitsin tiet ja ajokulttuuri ylipäätään on parasta maailmassa. Airolosta voi ajaa solat Gottard, Furka, Grimsel, Susten ja Nufenen sellaista 8:n muotoista looppia ja ne kaikki oli kyllä jo yksin sen koko matkan arvoisia. Stelvio oli todella perseestä ajaa ylös, mutta oikein mukava ajaa alas. Italia on kallis maa autoilla, mutta sen tiesin jo ennestään. Muutenkin se ajokulttuuri on aika tympeetä. Järvillä lomailu sensijaan on oikeinkin mukavaa.

    Auto toimi koko reissun täydellisesti, vain bensaa piti lisätä tankkiin (295 litraa). Erityisen kiitollinen olin muutamasta lisäämästäni varusteesta: sähköflekti ja uudet jarrut. Muutenkin ehjällä kolmekympillä on niin mukava ajaa, että pisin ajopäivä 11 tuntiakaan ei tuntunut juuri missään. Samaa ei todellakaan voi sanoa niistä vuokrakinnereistä, joilla tuolla on ennen tullut ajeltua. Ja aika monen saksalaiskaupan parkkiksella joku yritti tuon auton multa ostaa, niiltä on kuulemma varsinkin 2-oviset e30:t loppu

    Mitä sitten kannattaa tehdä:
    Varata riittävästi aikaa. Se ei ole mitään lomaa, jos ajaa kelloa vastaan. Ja jättää väljyyttää suunnitelmaan. Omalla autolla menemisen idea on just siinä, ettei ole sidottu mihinkään aikatauluun tai ennalta määrättyyn suunnitelmaan.

    Ottaa oma auto, jos vaan omistaa auton jolla tykkää ajaa. Se on ihan eri juttu kuin jollain vuokrakuupalla.

    Jos varaa hotelleja etukäteen, varaa sellaisia jotka tarjoaa pysäköinnin. Helpottaa elämää huomattavasti.

    Varautua. Ainakaan oma tarkoitus ei ollu mennä harjoittelemaan auton korjaamista kenttäolosuhteissa. Ainakin IF:llä on numero, josta saa hinauspalvelun tilattua ihan suomeksi ulkomaillakin (+358105158777). Autoliitollakin on vastaava. Varaosia sen mukaan mitä voi kuvitella tarvitsevansa. Vakuutukset kuntoon. Jos on jotain pikkuvikaa, korjaa sen mieluummin kotona jo.

    Pari linkkiä jos ideoita kaipaa: http://www.ultimatedrives.net/top-10-roads/ https://driveeuropenews.com/





    Suosittelen kaikille, vaikka se lentämällä lomailu lopulta onkin sekä halvempaa, että rennompaa.
    Last edited by hellion; 22-09-2016, 04:13.
    E30
    Forever and still counting

    Comment

    • Carbonfiber
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 5226
      • Hki 43

      Kiva tarina ja hyvät kuvat Hellion!

      Täällä tosiaan mukavaa tiepätkää riittää ja tuo Furkan sola on makea, se oli esillä myös Goldfingerissä.

      Meillä ei vain kelit suosineet huipulle asti, mutta toisaalta meni helpommin sivuluisussa neulansilmässä. Rekisterikilpi takaa tippui jonnekin Autobahnille.





      Matkalla Sveitsiin suosittelen Eisenachin kylää Saksassa, josta sain suositukset täältä foorumilta. Komea mesta, jossa Lutherin ja Bachin talot, Wartburgin linna ja automuseokin, jossa en ehtinyt valitettavasti käymään.

      Ensi viikonloppuna sitten Comolle!
      Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
      Z3 Roadster 2.8 '98
      isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
      ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
      Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
      Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



      - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

      Comment

      • S4ms4
        Newbiemmer
        • Dec 2014
        • 11
        • Espoo

        Yhdyn kyllä tuohon omalla autolla suunnittelun lennosta muuttamiseen. Itse kesällä vaimokkeen kanssa mx5:lle kävin 6700 km reissun ja mikään muu kuin yksi pää pysähdys paikka pysy samana aikataulullisesti kelien takia.
        Mäntä pistiäistä odotellessa.

        Comment

        • hellion
          BTCF Member
          • Jan 2005
          • 176
          • -

          Tuosta vielä videoita vuoristosolien ajamisesta. Vauhtia nyt ei kauheasti ollut, mutta en mä sinne kilpaa lähtenyt ajamaankaan. Kelien suhteen kävi uskomattoman hyvä tuuri.

          Flüelapass: https://www.youtube.com/watch?v=CCNYNv2LCqA
          Gotthardpass: https://www.youtube.com/watch?v=uxsQRdFMuyk
          Furkapass: https://www.youtube.com/watch?v=y2ce4QmTTj8
          Grimselpass: https://www.youtube.com/watch?v=5qXUY4FjtQg
          Sustenpass: https://www.youtube.com/watch?v=nIILyfi44cM
          Stelvio Pass: https://www.youtube.com/watch?v=3kuLoPSu22A


          E30
          Forever and still counting

          Comment

          • Nakkisoturi
            Aluevastaava
            • Apr 2011
            • 1262
            • Helsinki

            Nyt olisi ajankohtaista saada hieman vinkkejä euroopan roadtripille. Tarkoitus olisi lähteä partyilta suoraan saksaan, Syndikoille ja sen jälkeen jäädä pyörimään saksaan muutamaksi päiväksi (miks ei esim Sveitsiin yms myös).
            Eli Hampurissa näillä näkymin oltaisiin 04.07 illalla ja 16.07 olisi siis näillä näkymin tarkoitus olla takaisin suomessa. Eli 15.07 pitäisi olla Tukholmassa / Tallinnassa, riippuen nyt mitä kokemuksia ihmisillä tuosta via balticasta tulee.

            Pari yötä olisi tarkoitus olla Berliinissä ennen syndikoita, eikä syndikoilla ole tarkoitus olla kuin yksi max kaksi yötä.

            Viimevuonna tuli pyörittyä pakollinen Berliini --> Munchen väli. Tänä vuonna juuri tuota ei ole pakko nähdä, mutta ei se pois suljettuakaan ole.

            Olisi hienoa löytää jotain alppi pätkää, sekä maisema reittejä autobahnan ohelle. Myös nähtävyyksiä saa vinkata ja tosiaankin reittivalintaa ei ole vielä tehty, joten ollaan avoimia kaikille ehdotuksille, myös majoitusten suhteen. Mahdollisesti kiinnostaisi käydä Autostadtissa (vääränmerkkisen kannattaja matkassa mukana) sekä Buchloessa kurkkaamassa Alpinan tehdasta...

            Autona tosiaan tuo sigun Alpina, mutta eiköhän silläkin löydä ajamisen iloa saksan maalta
            Myllytykset, vahaukset ja pinnoitteet, kysy lisää privalla!

            G08 LCI iX3 M-sport -22

            ex e90 LCI M3 Competition Individual -11
            ex f30 LCI 330e iPerformance M-Sport -16
            ex e91 LCI ALPINA D3 BITURBO TOURING #115 -09
            ex e90 LCI 320d M-Sport -09
            ex e36 328is M-Sport -95

            Comment

            • 33d
              BTCF Member
              • Sep 2013
              • 458
              • Finland

              Mitäs kokemuksia Via Balticasta haetaan? Nyt olisi ihan tuoretta raporttia kun tuli nopealla aikataululla tilaisuus lähteä töiden puolesta eurooppaan ja ottaa hieman lomaakin ohessa.

              Nopeat googletukset, kesärenkaat alle ja jauhesammuttimen ostoon ja Tallinkilla eilen aamulla Viroon mistä sitten Vilnaan. Kohta Siirtyminen Varsovaan ja siellä sitten hetken aikaa ja mistä pitäsi käydä ainakin Italiassa, Sloveniassa ja Unkarissa. Saksan kautta sitten takaisin.

              Tähän asti tie ollut ihan ok, liikenne ei hirveän paha vaikka välillä ollut neljää autoa vierekkäin tiellä missä vain yksi kaista suuntaansa. Rekkoja paljon ja jotkut pätkät melkoisilla rekanrenkaan tekemillä urilla. Bensa halpaa (98 1.2€ litra) niin ei harmita että lähti bensa 330 bmwllä eikä tuolla toisella säästöpossu vehkeellä. Ei oo niin paljoa pokkaa ohitella ja luottaa että vastapuoli antaa tietä kuin paikallisilla. Yks kolari oli jo matkalla. Muutama tutka ollut kylien kohdalla.

              Jos olisi ollut päivä tai pari aikaa lähteä ennemmin niin olisin ottanut pysähdyksen Riikassa tai käynyt katsomassa Jurmalan. Nyt vastaantulleet merenranta paikat voi olla kesällä hienoja, vai onko ihan turisti helvettejä?.

              Niin ja alppipätkää olisi tarkoitus käydä ajamassa jos tuolta suunnalta löytyy ja kelit sallii kesärenkaat. En ole ehtinyt vielä ollenkaan katsomaan mitä tulisi reittien lähistölle mutta selvittelen ensi viikolla.
              Last edited by 33d; 31-03-2017, 11:20.

              Comment

              • buksin-1
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2003
                • 4592
                • Keski-Pohjanmaa

                Jūrmala on melko turistihelvetti, mutta esim. muualla saa olla rauhassa kun rantaa riittää 500km verran, kuva länsi-Latviasta.
                Last edited by buksin-1; 29-06-2018, 12:03.
                Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
                Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
                SISUSTAT modaukset

                Comment

                • brainsurgery
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2011
                  • 1355
                  • Helsinki

                  Kaverille tällaisen reitin piirtelin, saa muutkin ajaa https://goo.gl/maps/YnWePG95JH42

                  Google ei anna piirtää reittiä Söldenistä Timmelsjochpassin läpi Meranoon (varmaan tie tällä hetkellä suljettu) mutta siitä läpi eikä noita ylimääräisiä kierroksia.

                  Comment

                  • Nakkisoturi
                    Aluevastaava
                    • Apr 2011
                    • 1262
                    • Helsinki

                    Originally posted by 33d View Post
                    Mitäs kokemuksia Via Balticasta haetaan? Nyt olisi ihan tuoretta raporttia kun tuli nopealla aikataululla tilaisuus lähteä töiden puolesta eurooppaan ja ottaa hieman lomaakin ohessa.

                    Nopeat googletukset, kesärenkaat alle ja jauhesammuttimen ostoon ja Tallinkilla eilen aamulla Viroon mistä sitten Vilnaan. Kohta Siirtyminen Varsovaan ja siellä sitten hetken aikaa ja mistä pitäsi käydä ainakin Italiassa, Sloveniassa ja Unkarissa. Saksan kautta sitten takaisin.

                    Tähän asti tie ollut ihan ok, liikenne ei hirveän paha vaikka välillä ollut neljää autoa vierekkäin tiellä missä vain yksi kaista suuntaansa. Rekkoja paljon ja jotkut pätkät melkoisilla rekanrenkaan tekemillä urilla. Bensa halpaa (98 1.2€ litra) niin ei harmita että lähti bensa 330 bmwllä eikä tuolla toisella säästöpossu vehkeellä. Ei oo niin paljoa pokkaa ohitella ja luottaa että vastapuoli antaa tietä kuin paikallisilla. Yks kolari oli jo matkalla. Muutama tutka ollut kylien kohdalla.

                    Jos olisi ollut päivä tai pari aikaa lähteä ennemmin niin olisin ottanut pysähdyksen Riikassa tai käynyt katsomassa Jurmalan. Nyt vastaantulleet merenranta paikat voi olla kesällä hienoja, vai onko ihan turisti helvettejä?.

                    Niin ja alppipätkää olisi tarkoitus käydä ajamassa jos tuolta suunnalta löytyy ja kelit sallii kesärenkaat. En ole ehtinyt vielä ollenkaan katsomaan mitä tulisi reittien lähistölle mutta selvittelen ensi viikolla.
                    Juuri tällaisia kokemuksia haettiin... Eli tuoreita kokemuksa tuolta koko pätkältä. Majoituitko jossain päin baltiaa, jos majoituit niin mitä hintatasoa ja laatua majoiktuset olleet? Selviääkö tuolla matalammalla autolla?

                    Kaikenlaiset kokemukset ja ideat ko. matkalta ovat tervetulleita tähän suuntaan

                    Originally posted by brainsurgery View Post
                    Kaverille tällaisen reitin piirtelin, saa muutkin ajaa https://goo.gl/maps/YnWePG95JH42

                    Google ei anna piirtää reittiä Söldenistä Timmelsjochpassin läpi Meranoon (varmaan tie tällä hetkellä suljettu) mutta siitä läpi eikä noita ylimääräisiä kierroksia.
                    Jotain tällaista ollut itselläkin mietinnässä, ei ehkä varmaan noin etelään menisi, mutta eipä sitä koskaan tiedä. Nyt ollut ajatuksissa mennä Milanoon ja como järvelle ja siitä suunnata Stelvion solan kautta Sveitsiin ja takaisin pohjoisempaan...
                    Myllytykset, vahaukset ja pinnoitteet, kysy lisää privalla!

                    G08 LCI iX3 M-sport -22

                    ex e90 LCI M3 Competition Individual -11
                    ex f30 LCI 330e iPerformance M-Sport -16
                    ex e91 LCI ALPINA D3 BITURBO TOURING #115 -09
                    ex e90 LCI 320d M-Sport -09
                    ex e36 328is M-Sport -95

                    Comment

                    • brainsurgery
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2011
                      • 1355
                      • Helsinki

                      Originally posted by Nakkisoturi View Post
                      Jotain tällaista ollut itselläkin mietinnässä, ei ehkä varmaan noin etelään menisi, mutta eipä sitä koskaan tiedä. Nyt ollut ajatuksissa mennä Milanoon ja como järvelle ja siitä suunnata Stelvion solan kautta Sveitsiin ja takaisin pohjoisempaan...
                      Sveitsiin mennessä joutuu sitten hankkia koko vuoden vigneten moottoriteille. Eihän se tietysti maksa kuin 40 frangia, joten ei ole iso lovi koko reissun budjetissa.

                      Comment

                      • 33d
                        BTCF Member
                        • Sep 2013
                        • 458
                        • Finland

                        Originally posted by buksin-1 View Post
                        Jūrmala on melko turistihelvetti, mutta esim. muualla saa olla rauhassa kun rantaa riittää 500km verran, kuva länsi-Latviasta.
                        Tällaisia maisemia juuri ihasteltiin. Näihin tulee varmasti palattua, pitää selvitellä jotain rauhallisempia paikkoja kun tuota rantaa tosiaan näyttäsi olevan aika reippaasti

                        Comment

                        • 33d
                          BTCF Member
                          • Sep 2013
                          • 458
                          • Finland

                          Originally posted by Nakkisoturi View Post
                          Juuri tällaisia kokemuksia haettiin... Eli tuoreita kokemuksa tuolta koko pätkältä. Majoituitko jossain päin baltiaa, jos majoituit niin mitä hintatasoa ja laatua majoiktuset olleet? Selviääkö tuolla matalammalla autolla?

                          Kaikenlaiset kokemukset ja ideat ko. matkalta ovat tervetulleita tähän suuntaan



                          Jotain tällaista ollut itselläkin mietinnässä, ei ehkä varmaan noin etelään menisi, mutta eipä sitä koskaan tiedä. Nyt ollut ajatuksissa mennä Milanoon ja como järvelle ja siitä suunnata Stelvion solan kautta Sveitsiin ja takaisin pohjoisempaan...
                          Eka yö Vilnan vanhassakaupungissa, 2h huone aamiaisella 55 euroa. Ilmainen parkki 150m päässä olevalla vartioidulla alueella. Näillä vanhankaupungin kohdilla oli ensimmäiset jännäykset todella routineella mukulakivetyksellä että ottaako e90 sedan m-sport alustalla ja 18" renkailla kiinni jostain kohtaa.

                          Toinen jännäily vanteiden ja auton puolesta oli kun tuli sellainen vajaan 50 kilometrin ylimääräinen lenkki navigaattori mokan takia. Eli Vilna - Varsova matkalla eilen tuli vastaan Valkovenäjän raja ja sinnehän ei ilman viisumia päästetä. No pikkuteitä takaisin reitille ja siellä oli sitten kuoppaa ja töyssyä enemmänkin. Valoisalla ei niin paha rasti mutta pimeällä olisi saattanut jännittää.

                          Viime yö Varsovassa, joku ketjutyylinen hotelli aika keskustassa. Auton saa talliin noin 10 euron hintaan. 2h huone 50e, aamiainen 10e päälle per naama. Nyt on toki ei turistikausi niin taisi olla pientä alea molemmissa majoituksissa. Molemmat majoitukset olleet perussiistejä ja suht uusia hotelleja. Ei mitään valittamista.

                          Puolassa tullut todistettua päättömintä liikennettä mitä olen missään ikinä nähnyt. Todella todella läheltä piti tilanteita oli eilisellä reitillä Puolan puolella useampia. Rekkoja paljon, ja eivät anna tilaa yhtään. Turvavälit täysin tuntemattomia ja jos jätät sellaista edes vähän niin joku työntää siihen välittömästi. Raekuurokin tuli yhtäkkiä ja näkyvyys katosi täysin, sumuvaloja ei käytetä ja jotkut ohitteli silloinkin. Oltiin kahden kylän välillä niin joutui ajelemaan vielä useamman kilometrin tuossa kaaoksessa ennen sivuun pääsemistä.

                          Eiliselle reitille tuli vastaan kanssa yksi kolari, molemmat tähän asti bongatut olleet yllättäen peräänajoja missä useampi auto sitten läjässä.

                          Stelvio Pass ajettiin viime vuonna ja suosittelen jos Italian järville suuntaa. Comolla piti käydä mutta mentiinkin Iseolle ja Maggiorelle. Hienoja molemmat, Maggioresta ehkä tykkäsin enemmän mutta makukysymyksia mitä hakee. Siellä sai olla aika rauhassa. Sveitsissä oltiin yksi yö ja se riitti, kallista eikä oikeen mitään mitä muualla ei olisi. Ainakaan noilla suunnilla.

                          Silvrettastrasse tuli kanssa puolivahingossa reitille ja se oli kiva ajella kun ei sattunut liikennettä juuri ollenkaan. Ilmeisesti tämä oli tiedossa koska paikalla oli jonkin asteinen Honda s2000 miitti, missä mukana myös e34 M5 touring ja Z4M. Porukalla oli radiopuhelimet mukana ja ajelivat pätkia todella reippaalla kyydillä kun oli tie vapaa. Jäätiin pariin kohtaan parkkiin seuraamaan. Touringia ajoi joku suht rattimies kun veti letkaa useampaan otteeseen. Pois ajaessa tuli vastaan vielä useampi evo Mitsu letkassa, harmi ettei tätä enää kerennyt jäädä katsomaan.

                          San Berdardinon kautta mentiin Italiaan ja oli kivaa maisemaa, tai no joka puolella on Siellä sai suht rauhassa ajella kanssa. Stelvio oli aika tukossa mutta tämä oli tiedossa.
                          Last edited by 33d; 01-04-2017, 11:46. Reason: Silvrettastrasse

                          Comment

                          • bemu2000
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 17799
                            • Jämsä

                            Originally posted by brainsurgery View Post
                            Kaverille tällaisen reitin piirtelin, saa muutkin ajaa https://goo.gl/maps/YnWePG95JH42

                            Google ei anna piirtää reittiä Söldenistä Timmelsjochpassin läpi Meranoon (varmaan tie tällä hetkellä suljettu) mutta siitä läpi eikä noita ylimääräisiä kierroksia.

                            Toi Timmelsjochpass olis kiva mennä joskus, mutta kesällä vaan muutaman kuukauden auki ja kesälläkin välillä kiinni kun tulee lunta.
                            Last edited by bemu2000; 01-04-2017, 13:53.
                            TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                            Vanteet edullisesti
                            Nostureita ja rengaskoneita

                            Comment

                            • Hemu__
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2008
                              • 972
                              • Kirkkonummi

                              Mekin oltiin kaveriporukalla viimekesänä Eurooppa roadtripillä, matkalle tais kaikkineen mahtua lähemmäs 10 maata Suomi, Ruotsi, Tanska, Saksa, Sveitsi, Itävalta, Italia, Ranska sekä Monaco

                              Kilsoja tuli matkalla 6300km ja aikaa reissuun meni 9päivää
                              Nizzassa kerettiin kuitenkin oleman 2 yötä, juuri viikkoa ennen oltiin kävelemässä noilla samoilla kaduilla jossa se yksi hullu ajeli niiden ihmisten yli sillä kuorma-autolla...
                              Monacon kasinolla käytiin pelaamassa mummorullaa ja vetäsemässä f1 rata läpi. Euroopan suurimmalla vesiputouksella käytiin (Rein), mutta kyllä suurimman vaikutuksen tekivät nuo Sveitsin alpit, ihan mahtavia teitä ja maisemia!
                              Lisäksi matkalle mahtui visiitti M-B ja BMW museoissa sekä nurburgringillä hieman katsomassa menoa sivusta.
                              Parhaimmillaan(pahimmillaan) tais olla parikin n.1600km stinttiä jossa ei pahemmin pysähdelty kuin syömään ja jaloittelemaan.

                              Tässä parit kuvatukset reissusta

















                              Comment

                              • Attekun
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2013
                                • 1407
                                • Saarijärvi

                                Ei saa postailla tämmöisiä....Kauhea kuume nousee. Joutuu pian Alphardilla lähtemään perheen kanssa
                                Toyota Alphard MS
                                Peugeot e-2008
                                ex:E39 530d - 01 E38 735i - 96--köyhän miehen kasikone ,E39 520i - 98 "pappa", E30 316

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎