Originally posted by Vanquish
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Omalla autolla lomalle Eurooppaan
Collapse
X
-
E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
-
-
Originally posted by Petri.Kekkonen View PostJotenkin kalliilta kuulostaa tuo C-Mersun vuokra... :think
Kiinnostais tässä selvitellä miten sais edullisimmin vuokrattu Ryanair:in Hahnin kentältä jonku tuon tyyppisen auton, eli vaikka 3-sarjan tai C-Mersun viikoksi. Ajatuksena on ollut varata Hertz:iltä E/G-luokan peruskippo (Mondeo tms., viikkovuokra vajaa 300€) ja sitten Finnairin pisteillä siihen siihen päälle yhden autoluokan upgrade (F-luokkaan?). Viimeksi 3 vuotta sitten noin sai Münchenin kentältä Alfa 156 dieselin, mutta nyt kiinnostais varmistella BMW/MB:n saantia jos jotekin mahdollista.
Onko kellään tuoreempia kokemuksia Hertziltä tai muilta isoilta vuokraamoilta kuinka saada 3-sarja tai C-Mersu edullisesti alle?
halpahan tuo on parin päivän vuokraksi... tollanen mese on helposti yli 100e/vuorokausi vaikkapa aviksella ja herzillä. tosin ryanin kautta herziltä saa parempaan hintaan, kun palauttaa samaan paikkaan.
Comment
-
-
Matkakertomus: Munchen 20.-22.3.2009
Käytiin vaimon kanssa valloittamassa Munchen (kuten niin moni muu jo meitä ennen ja meidän jälkeen tulee tekemään). Idea koko reissuun tuli alkutalvesta kun selailtiin matkatarjouksia Arean netistä, ja silmiin osui tarjous "2 yötä munchenissa, majoitus + lennot, 268€/nassu". Tämä kuulosti ihan asialliselta, varsinkin kun ottaa huomioon että hotelli oli perussiisti 3 tähden bisneshotelli ja sijainti aivan ydinkeskustassa, kävelykadun päässä.
Tarjouksen houkuttelevuutta lisäsi myös se, että paikan päällä on BMW Welt ja Neuschwansteinin linna sijaitsee ihan ajomatkan päässä Munchenista (140km) ja vuokra-autosta sai Hertziltä ihan jees tarjouksen: C-mese tai vast. 160€/3 päivää.
Eli 696€ kahden hengen pitkä viikonloppu keski-Euroopassa sisältäen auton! Eihän tuolla hinnalla pääse kaksi ihmistä kunnolla edes Naantalin kylpylään.
Pantiin siis liput tilaukseen ja auto varaukseen ja alettiin suunittelemaan viikonlopun sisältöä. Pe aamuna lento siis etelään ja eka päivä emännän ostosreissaamista varten. Toinen päivä sitten Neuschwansteiniin ja kolmas päivä BMW Weltiä. Alles Klart!
Päivä 1, Audi, mini ja shoppailua
Ensimmäinen päivä meni tosiaan lunastaessa auto (joka olikin A4 1.8T, vaikka tilasimme mesen ja toivoimme bemaria....) ja shoppaillessa eikä siinä sen kummempaa raportoitavaa, muuta kuin että erään rättikaupan kulmalla norkoillessa joutui hieraisemaan parikin kertaa unihiekkoja pois simmuista: kulman takana, sivukujalla oli ihkaelävä, tuunattu miliisi-minardi: oli lintulaudat ja kaikki! Todella koominen näky... Kuvan tästä ilmestyksestä ja muitakin matkakuvia löytyy TÄÄLTÄ
2. päivä, Tientukkoja ja vapaita nopeuksia
Tuo Neuschwanstein (suom. Uusi Joutsenkivi) eli Hullun kuninkaan linna on Ludwig II:n 1864 alulle laittama linna, joka kaikessa pompöösiydessään ylittää kaikki muut mennen tullen. Linnaa ei ikinä ole saatu täysin valmiiksi, ja sen valmistuskustannukset olivat aivan megalomaaniset. Ko. linna on muuten se linna, jota Disney käytti mallina prinsessa Ruususen linnaan. (lisätietoja: www.neuschwanstein.de). Ja sinnehän meidän piti päästä. Ajeltiin munchenista lounaaseen päin baanaa, kunnes navi usutti kääntymään vähän pienemmälle tielle. Kymmenen km eteenpäin ja navi kehotti taas kääntymään vähän pienemmälle tielle, joka lähti sitten nousemaan vuorille. Kymmenisen kilometriä serpentiiniä pystysuorassa rinteessä ajeltuamme tulee kyltti, jossa todetaan tiesuolauksen loppuvan tähän, ja latu muuttuu melko kapeaksi. Tai niin ainakin luultiin, kunnes tuli vastaan vielä yksi kyltti, jossa melko suoraan suositeltiin vakavasti lumiketjuja, ja tie muuttui ränniksi, jossa on toista metriä korkeat reunukset. Akka tieltä kääntyköön, joten sinne mentiin, kunnes tuli totaalinen toppi: tie oli poikki huonojen sääolosuhteiden vuoksi. Eteen ei pääse ja taaksepäin meneminen korpesi aivan tolkuttomasti, varsinkin kun navi ei suostunut millään löytämään vaihtoehtoista reittiä. Ajelimme alas vuorelta lievän vitutuksen kourissa vähän väliä navia hakaten jos se vaikka löytäisi uuden reitin, mutta koska se ei sellaista löytänyt, päätimme suunnata takaisin autobaanalle.
Tässä vaiheessa nähtiin kilpi, jossa luki Salzburg. Emäntä totesi siihen että on aina halunnut nähdä Mozartin synnyinkodin, ja kun navi näytti vain 228km kohteeseen ja edessä vapaat nopeudet, niin eihän siinä sen kummempaa kuin VAMOS. Laatta lattiaan ja ingolstadin ylpeyden huippuja kokeilemaan. Täytyy todeta olympia-volkkarin kunniaksi, että yllättävän hyvin se kulkee noinkin pieneksi padaksi, mittariin saatiin melkein 240km/h, tosin pienessä alamäessä. Tosin 200 jälkeen alkoi olemaan jo vakavia puutumisen oireita. Salzburgissa oltiin sitten jo ennen puolta päivää lounaalla. Voimme lämpimästi suositella Sternbräu nimistä kievaria aivan mozartin synnyinkodin lähimaastossa, oli järjettömän hyvät persilja-perunat vasikanleikkeen kanssa. Salzburgiin ajamisesta sen verran, että vanhassa kaupungissa ei todellakaan kannata yrittää saada autoa parkkiin kadulle. Se vaan ei onnistu, siellä ei ole parkkipaikkoja, ja miksi olisi: ko katuverkosto on suunniteltu joskus 1200-luvulla, ja silloin ei ole sellaista fakiiria ollutkaan joka olisi voinut kuvitella tulevan ruuhkan.
Salzburgusta sen verran, että sinen on perustettu piispan istuin jo 1400/1500 lukujen taitteessa, eli kyseessä on ollut poikkeuksellisen tärkeä ja vahva kaupunki jo tuolloin. Salzburgin voimakkuus taloudellisesti ja sotilaallisesti on perustunut kaupungin omiin suolakaivoksiin, joiden tuotto on mahdollistanut yhden euroopan suurimpiin kuuluvien linnoitusten rakentamisen. Salzburgin linna on omasta mielestäni aivan ohittamaton paikka käydä tutustumassa, jos on siitä ohi ajamassa: upeasti entisöidyt tilat ja muut puitteet on jotain aivan muuta kuin täkäläiset turun linnat ja muut. Ja näköalat on upeat linnan korkeimmasta tornista. Sisäänpääsy 10,5€ sisältäen myös junan ylös vuorelle.
Jos aikaa on enemmän, niin kannattanee käydä vilkaisemassa Sound of Musicin kuvauksissa käytetty luostari, joka sijaitsee aivan siinä linnan kupeessa. Meillä ei oikein iaka riittänyt ottaen huomioon, että muutenkin paikalle lähdettiin ex-tempore melko pitkän matkan päästä. Joka tapauksessa Salzburgiin meneminen ei harmita yhtään, suosittelen kaikille.
3. päivä, surua ja iloa
Kolmannelle päivälle sitten keksittiinkin lisäaktiviteettia siinä Salzburgista kotiutuessa: ajetaan 20km päähän Dachauhun tarkistamaan keskitysleirin tilanne. Itse olen käynyt siellä joskus 15-kesäisenä, ja päällimmäinen muisto siitä reissusta 90-luvun alkupuolelta on lähinnä sen paikan sanoin kuvaamaton.. en oikein tiedä mikä, mutta se paikka vetää todella hiljaiseksi. Nyt siellä oli uusittu konseptia, ja nykyään ko paikkaan kuljetaan alkuperäisestä pääportista, siitä samasta, josta kaikki vangit kulkivat sinne vuosien 1933 ja 1945 välillä. Sinne on jätetty alkuperäiset junakiskot, joita pitkin vankivaunut on tuotu sekä alkuperäiset katukivet, joita pitkin vangit ovat viimeiset leirin ulkopuoliset askeleensa ottaneet, ja niitä kävellessä oli jotenkin ontto olo. Vaikka monessa leirissä surmattin enemmän ihmisiä, niin Dachaun merkitys on kaikkein suurin kaikista keskitysleireistä sen takia, että se oli ensimmäinen jonka natsit pystyttivät 1933 ja se on ainoa, joka oli täysin toiminnassa aina 29.4.1945 asti, jolloin amerikkalaiset joukot vapauttivat leirin. Tuona päivänä vapautettiin muutama vanki, jotka olivat olleet täydet 12 vuotta siellä. Ilman iltalomia.
Kannattaa käydä: "Erikoisvankien" sellit, sisältäen mm. lääketieteellisiin kokeisiin käytetyn huoneen. Museo: sisältää todella tarkkoja kuvauksia kaikesta leirin toiminnasta, aina keittiöstä koehuoneisiin. Krematorio ja "desinfiointihuoneet": ei tarvinne selitystä.
Yksi asia minkä huomasin oli synkin luku BMW:n historiassa: Dachaun leirillä oli sivuleirejä niissä paikoissa, missä teollisuus tarvitsi orjatyövoimaa, ja yksi tällainen tehdas oli myös BMW. Eli BMW:llä oli oma alaleirinsä Allachissa. Joka tapauksessa tuolla kannattaa käydä kaikkien, huolimatta paikan synkkyydestä, ihan vain jo yleissivistyksen vuoksi. Sisäänpääsy ja pysäköinti on ilmaista, käyntiosoite on Alte Römerstrasse 75, Dachau (tämän osoitteen löytäminen tien päällä meinasi olla ylivoimaista, kun edes googlettaminen ei meinannut toimia).
Tämä käynti jätti taas onton olon, eikä hilpeyttä meinannut oikein riittää, joten lähdimme ajelemaan kohti Petuelringiä ja BMW Weltiä. Ko paikka on varsin helppo löytää, ensinnäkin varsin erikoisen näköisen toimistorakennuksen ansiosta ja siksi, että joka puolelta on melko hyvät viitoitukset alueelle. Lisäksi Weltin alla on iso parkkihalli, joss aon ihan kohtuullinen parkkimaksu, me vietimme vajaa kolme tuntia paikan päällä ja maksu oli 3€. Varsinainen BMW Welt ei oikeastaan eroa tavallisesta automyymälästä, siellä vain sattuu olemaan kaikki mallit esillä. lisäksi Weltin myymälästä löytää kaiken Beemeri-krääsän mitä lifestyle esitteissä on tarjolla. Oikeastaan syy, miksi mennä sinne on varsinainen museo, joka pitääkin sitten sisällään valtavasti kaikkea upeaa autotietoutta ja upeita autoja. BMW:n kisamoottoreiden historiallinen rivistö oli varsinainen virittäjän märkä päiväuni, ja itselleni tuli uutena asiana mm. 12-mukinen kisamoottori (P75, oli ollut jossain koppiautossa). Toinen moottoriteknologian kannalta mielenkiintoinen sarja oli vakiomoottorit, jotka lähti M328:sta ja päättyi N52:n.
Varsinaiset herkut löytyy kuitenkin Motorsport-osastolla, jossa oli kisalaitteita 60-luvulta lähtien, myös mm. Lepakkoauto. Itseäni lämmitti eniten kuitenkin E30 M3 vakioautoluokasta. Mielenkiintoinen lisä oli luksus-bemareiden erillisnäyttely, jossa oli aikansa luksukset rivissä aina 30-luvulta E38:n. Parhaiten mieleen jäi E32 750iL, jossa oli valkoiset sporttinahat ja auto oli kuin pakasta vedetty.
Varsinaiset klassikot olikin sitten kierroksen lopussa, kirsikkana aito ja alkuperäinen 507, auto, jollaisen on omistanut mm. Elvis Presley ja Marilyn. Auto, jota on tehty vain n. 250 kpl. Auto, jonka arvo tänä päivänä on n. 750000€ (ei tullut pilkkuvirhettä, 750k€ on halvin tällä hetkellä myynnissä oleva). Samassa rivissä oli myös toinen haaveauto, Z8. Kumpaankaan ei liene ikinä varaa. Klassikkojen joukossa oli myös vanhempia, 30- ja 40-lukujen autoja, ja siellä pisti silmään 30-luvun erikoisuus: ääniohjattu tihkukytkin! Tsekkaa valokuvista lisätiedot...
Sisäänpääsymaksu museoon on 12€/nassu, mutta perheet ja yli 5 hengen ryhmät saa alennuksen. lisäksi ryhmille on mahdollisuus tilata opastettu kierros, ja kun kuuntelin sivukorvalla yhtä sellaista (ihan sattumalta osuttiin aina samaan saliin...), niin aika mielenkiintoisia tarinoita siellä tuntui tulevan.
Epilogi
Jos jaksoit tänne asti lukea, niin hyvä, toivottavasti tästä sait jotain irti, esim ideoita kesälomalle tai sait tapettua tunnin tehokasta työaikaa.
Muutaman asian haluan nyt koostaa itselleni ja kaikille muille:
- älä luota yksin naviin; ota aina vanha kunnon paperikartta myös mukaan. jos navi sanoo sopparin irti, voi aina alkaa soveltamaan armeijan oppeja ja päästä joka tapauksessa perille.
- tee joskus jotain myös spontaanisti: vaikkei hullun kuninkaan linnaan päästykään, niin tuo Salzburgin reissu saattoi olla jopa parempi vaihtoehto! Aidosti tykättiin molemmat.
- Jos olet jo jossain paikassa, niin tsekkaa kaikki premisit läpi: Salzburgin linnassa pääsi muureille vain ohjatussa ryhmässä ja siksi meinattiin se ensin jättää väliin. Sitten tajuttiin, että eihän tänne tulla enää välttämättä koskaan, niin mentiin kuitenkin: ja se oli fiksuin teko: nähtiin kidutusvälineet, vankityrmät, päästiin koko linnan korkeimpaan torniin ihan ylös asti ihailemaan maisemia... Eli periaatteella "kerran täällä vain ollaan" niin näkee paljon enemmän.
- Jos menet turistikohteisiin, ole ekana paikalla. Aikainen mato linnun syö ja niin poispäin. Mentiin Dachauhun heti 09.00 kun se aukesi, ja päästiin kohtuu rauhassa kiertämään ahtaimmat paikat (esim erikoissellit). 10.00 joka paikka oli täynnä italialaisia ja amerikkalaisia turisteja.
Että sillai, nyt on vuodatettu tämäkin reissu.
Kiitos ja anteeksi.F46 Gran Tourer -20
Boxster 2.5 -97
Comment
-
-
O.K.:lle ja BeamRille kiitokset aamun valumisesta hukkaan, hyviä tarinoita
Originally posted by Petri.Kekkonen View PostOnko kellään tuoreempia kokemuksia Hertziltä tai muilta isoilta vuokraamoilta kuinka saada 3-sarja tai C-Mersu edullisesti alle?
Tuli marraskuussa kanssa vetäistyä lyhyt keski-Saksa turnee, käytiin Essen Motor Showssa - vähän jäi oikeestaan laimea maku. Onhan se helvetin iso mutta sitä samaa thyyning-scheissea, reilu puolen päivää meni tuolla. Suosittelemisen arvoinen kohde ainakin enemmän klassikkoautojen ystäville on tuo Düsseldorfin Meilenwerk - ja hyvä ravintolakin löytyy paikan päältä. Essenin lähellä oltiin yötä Kettwigin kaupunginosassa, tai oikeestaanhan se on oma pikku kaupunki vaikka virallisesti Esseniä nykysin onkin. Takaisin ajeltiin Reinin vartta aina Wiesbadeniin asti - kelit nyt oli mitä oli mutta kesällä varmasti todella hieno pätkä ja viinin ystävillehän sieltä löytyy... katseltavaaBMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527
Comment
-
-
vuokra-autosta sai Hertziltä ihan jees tarjouksen: C-mese tai vast. 160€/3 päivää.
Eli 696€ kahden hengen pitkä viikonloppu keski-Euroopassa sisältäen auton! Eihän tuolla hinnalla pääse kaksi ihmistä kunnolla edes Naantalin kylpylään.
Nämä ovat hintoja, jotka onnistuvat yleensä ns. omatoimimatkailijalta, eli emme ole käyttäneet matkatoimistojen tai minkään Interhomen tmv. palveluita(kaikki vetää välistä). Kaikki löytyivät internetistä, tosin saksankielisistä sivustoilta. Eli tiivistäen, mitä aikaisemmin olet varaamassa lentoja/autoja/majoitusta, sitä halvemmalla pääset. Mitä myöhemmin, sitä kalliimpaa.Eteläisessä Saksassa voin suositella esim. tätä automuseota:
http://www.efa-automuseum.de/ todella kattava valikoima saksalaisen autoteollisuuden helmiä. Tuosta Ludwigin linnasta sen verran, että en ole missään päin Saksaa nähnyt niin paljon Japanilaisia kameroineen kuin sielläLast edited by os951; 23-03-2009, 09:57.
Comment
-
-
Aika halvalla olette päässeet!
Tuo kustannusasia on vähän sellainen, että täytyy vaan yrittää osua sopivaan rakoon kun on tarjouksia päällä. Esim lentojen kanssa täytyy löytää sopiva lento, jolle ei ole ollut tunkua. Lentoyhtiöt kun hinnoittelee joskus jopa lentokohtaisesti. Samaten vuokra-auto pitäisi saada sesongin ulkopuolella jolloin saa parhaat tarjoukset. Kaikkein vaikein aika on periaatteessa elokuu, jolloin keski-euroopassa on perinteikkäästi kesälomat.
Eli: Jos ei ole hillopäällikkö tai aika kortilla, niin kannattaa katsella vaihtoehtoja ja vähän joustaa omista aikatauluista, sillä tavalla voi säästää isojakin summia rahaa.F46 Gran Tourer -20
Boxster 2.5 -97
Comment
-
-
Originally posted by Vanquish View PostOmien kokemusten mukaan eivät todellakaan ole halukkaita edes edellisenä päivänä lupaamaan mitään tietynlaista autoa -ei edes diesel/bensa jaolla.
Originally posted by BeamR View PostEnsimmäinen päivä meni tosiaan lunastaessa auto (joka olikin A4 1.8T, vaikka tilasimme mesen ja toivoimme bemaria....)Last edited by Petri.Kekkonen; 25-03-2009, 10:23.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Originally posted by Petri.Kekkonen View PostKerrotko vielä mikä vuokraamo ja minkä luokan autosta oli kyse? Mikä tahansa noista kolmesta ois mulle OK kesällä, jos vain hinta ois järkevä.
Löytyy helposti hertz.de:stä (jonka saa muuten muutettua myös suomen kielelle).
Edit: Finnair Plus kortilla sai 10% alennusta... plopplopLast edited by BeamR; 25-03-2009, 12:22.F46 Gran Tourer -20
Boxster 2.5 -97
Comment
-
-
Originally posted by BeamR View PostHertz - F(SDMR) - C-class tai vastaava
Löytyy helposti hertz.de:stä (jonka saa muuten muutettua myös suomen kielelle).
Edit: Finnair Plus kortilla sai 10% alennusta... plopplop
Toki haluaisin myös mahdollisimman edullisen hinnan tuohon E-luokan vuokraan, ja Ryanin sivujen kautta näytti saavan paremman hinnan kuin muualta. Pitää vielä soitella Hertzille Suomeen jos sais tollasen -10% tms. alen kun en webin kautta sitä tuntunut oikein hyvin saavan.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Originally posted by Petri.Kekkonen View PostPitää vielä soitella Hertzille Suomeen jos sais tollasen -10% tms. alen kun en webin kautta sitä tuntunut oikein hyvin saavan.
ongelma on vaan siinä, että se ei aina näytä, että millaista alennusta olet saamassa, joten ainoa keino tsekata se on eka tehdä valinnat ilman jäsenkorttia ja sen jälkeen uudestaan jäsenkortilla... Todella nerokasta, kuinka vaikeeta se olis hertziltä ollut laittaa se alennuksen määrä näkymään siihen saitille.F46 Gran Tourer -20
Boxster 2.5 -97
Comment
-
-
Ainakin Italian Herz pyyhkii persettä autoluokilla. Olen varannut tila-auton ja saanut Renault Clion. Ja varannut economyn (fiesta, punto) ja saanut FIat Multiplan. ELi ihan arpapeliä mitä saa. MUkavaa kun on varannut C-maxin tai Mazda5:n kun on 4 äijää tavaroineen ja kentällä odottaa Clio.
Nyt alla Aviksen Corsa
Comment
-
-
Originally posted by BeamR View PostJos sulla on joku lentoyhtiön jäsenkortti tms, niin se kortin numero syötetään tuonne portaaliin heti matkustuskohteen ja -ajankohdan syöttämisen jälkeen. Sitten vasta mennään autoluokan valintaan - tällöin se portaali laskee automaattisesti sen alennuksen hintaan jota näyttää.
Kerro vuokrauksen yhteydessä Finnair Plus -jäsennumerosi ja -tasosi. Kun annat autovuokraamon tunnuksen, joka on painettu jäsenkorttisi taakse, saat kanta-asiakkaan erikoisetuna lisäalennuksen!
Originally posted by jsa014 View PostAinakin Italian Herz pyyhkii persettä autoluokilla.Last edited by Petri.Kekkonen; 25-03-2009, 13:32.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
En ole kyllä itse törmännyt missään siihen, että olisi odottamassa muuta kuin tilattu autoluokka, ellei sitten ole sattunut jotain odottamatonta kuten esim onnettomuus tms. josta syystä autot olleet vähissä (näin kävi Oulussa viime syksynä).
Mitä tulee tehokkaisiin autoihin: ellet laita ihan oikeasti paljon rahaa likoon niin mitään hirveetä rakettia ei saa alleen: tilasin edellisellä kerralla muncheniin E60 500-series tai vastaava, ja paikan päällä odotti 520d, ja kun katselee niitä autoja siellä hallissa, niin ei niissä kovin isoja patoja ole, 7-sarjakin näytti olevan lähinnä 730d:tä.F46 Gran Tourer -20
Boxster 2.5 -97
Comment
-
-
Originally posted by BeamR View PostMitä tulee tehokkaisiin autoihin: ellet laita ihan oikeasti paljon rahaa likoon niin mitään hirveetä rakettia ei saa alleen: tilasin edellisellä kerralla muncheniin E60 500-series tai vastaava, ja paikan päällä odotti 520d, ja kun katselee niitä autoja siellä hallissa, niin ei niissä kovin isoja patoja ole, 7-sarjakin näytti olevan lähinnä 730d:tä.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Siihen haarukkaan menee kyllä, ja on varsin jees jos et hirveästi yli 200 matkanopeutta halua ylläpitää. sellainen 180-200 on just sopiva matkanopeus ainakin 520d:lle ja 1.8T:lle, sen jälkeen alkaa autot puutumaan pahasti.
Ja rehellisyyden nimessä, harva sielläkään sen kovempaa ajelee, joten noilla pysyy kyllä liikenteen kyydissä.F46 Gran Tourer -20
Boxster 2.5 -97
Comment
-
Comment